Nauka

Prawo administracyjne część 5

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 17
Kompetencje do wydawania rozporządzeń porządkowych wśród organów administracji rządowej w województwie przysługują
kierownikom zespolonych służb inspecji straży wojewódzkiej i dyrektorom urzedów morskich
wojewodom
na zasadach przewidzianych w ustawach szczególnych organom administracji niezespolonej
żadna z powyższych
Pytanie 18
Jaki obowiązek wiąże się z zamiarem przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji umów międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga uprzedniej zgody Sejmu wyrażonej w ustawie?
nie ma żadnego obowiązku w tym zakresie
zawiadomienie o tym Sejmu przez Prezesa Rady Ministrów
zawiadomienie o tym Ministra Spraw Zagranicznych
zawiadomienie o tym Sejmu przez Prezydenta
Pytanie 19
Przepisy gminne co do zasady ustanawia
zarząd w formie uchwały
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w formie postanowienia
rada gminy w porozumieniu z zarządem w formie postanowienia
rada gminy w formie uchwały
Pytanie 20
Przepisy gminne co do zasady ustanawia
zarząd w formie uchwały
rada gminy w formie uchwały
rada gminy w porozumieniu z zarządem w formie postanowienia
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w formie postanowienia
Pytanie 21
Które z podanych aktów nie ogłasza się w Monitorze Polskim
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
zarządzeń Prezydenta RP
uchwały Rady Ministrów
Pytanie 22
Vacatio legis
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
nie ma charakteru absolutnego i w szczególnych przypadkach może być skrócony, a nawet całkowicie pominięty
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
Pytanie 23
Kompetencje do wydawania rozporządzeń posiada
Prezydent RP
prezes Rady Ministrów
tylko Rada Ministrów
przez Narodowego Banku Polskiego
Pytanie 24
Badania źródeł prawa administracyjnego obejmują
nomenklaturę
walor prawny
świadczenia ekwiwalentne
problem delegacji ustawowej