Nauka

inżynierka III część

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 65
349. Rów trapezowy stosuje się:
na drogach klasy A, S i GP w celu ułatwienia utrzymania drogi, gdy wysokość skarpy nasypu lub wykopu jest mniejsza od 1 m
przy wysokości skarpy nasypu do 2 m, gdy zachodzi potrzeba odprowadzenia wody, przy niestosowaniu bariery ochronnej
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
na drogach wszystkich klas, za wyjątkiem A i S
Pytanie 66
350. W nawierzchniach półsztywnych:
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
w górnych warstwach konstrukcji występują bitumiczne, warstwa ścieralna i warstwa wiążąca oraz podbudowa, np. z kruszywa zagęszczanego mechanicznie
podbudowa zasadnicza cała lub jej dolna warstwa, jako sztywna może być wykonana z betonu asfaltowego
ugięcia sprężyste pod naciskiem koła P = 50 kN są mniejsze od 0,5 mm
Pytanie 67
351. Nawierzchnie tłuczniowe:
mogą służyć, jako podbudowa nawierzchni sztywnych.
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie*
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
Pytanie 68
352. Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem:
mieszanie składników najczęściej jest wykonywane w betoniarkach samojednych bezpośrednio na terenie (na drodze)
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
) jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
Pytanie 69
353. Mieszanki mineralno-asfaltowe MMA:
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
Pytanie 70
354. W procesie produkcji HMA („hot mix asphalt”):
najczęściej są stosowane mieszarki o pracy ciągłej
do mieszalnika są dozowane z zasobników asfalt i wypełniacze oraz z suszarki materiał kamienny
gorący materiał kamienny najpierw jest sortowany a następnie po raz drugi dozowany i podawany do mieszalnika
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
Pytanie 71
355. Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło WMA (warm mix asphalt):
Temperatura produkcji: ok. 100–140°C (dla HMA: 150–180°C). Temperatura wbudowania: o ok. 20–40°C niższa niż w przypadku HMA. Skład podobny jak w HMA: kruszywo + asfalt + dodatki. Kluczową rolę odgrywają modyfikatory WMA, które ułatwia
Pytanie 72
356. Ułożenie MMA musi poprzedzać:
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad*
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych