Nauka

procesy poznawcze

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 49
Uwaga
to zdolność do ustalania priorytetów i koncentrowania się na określonych rzeczach przy równoczesnym ignorowaniu innych.
oznacza całkowite wyłączenie wszystkich innych bodźców
to samo co pamięć
to zdolność patrzenia w jedno miejsce
Pytanie 50
połącz w pary
reakcja orientacyjna
wywołane przez wszelkie zmiany w otoczeniu, reakcja wrodzona
uwaga dowolna/odgórna
proces jest świadomy, kontrolowany, nastawiony na cel, wolny
uwaga mimowolna/oddolna
jest wywołana bodźcem i jest automatyczna, bez świadomego wysiłku
odruch wzdygnięcia
Taka ruchowa reakcja organizmu na silny bodziec
droga niska
wzgórze -> ciało migdałowate, szybsza, ok 10ms
Droga wysoka
wzgórze -> kora przedczołowa, dłuższa, ok 30 ms
Pytanie 51
Habituacja
powoduje całkowite zablokowanie odbioru bodźca
występuje tylko w przypadku negatywnych lub bolesnych bodźców
związana jest z czynnością układu siatkowatego. to zjawisko spadku reaktywności na często powtarzający się bodziec
to proces zapominania informacji
Pytanie 52
połącz w pary
efekt cocktail-party
To zjawisko, kiedy w hałaśliwym otoczeniu (np. na imprezie) potrafimy skupić uwagę na jednym konkretnym źródle dźwięku — na przykład na rozmowie z jedną osobą — i jednocześnie ignorować inne rozmowy i szumy w tle
model Broadbenta
bodźce sensoryczne, które próbują przedostać się do wyższych poziomów mózgu w celu przetworzenia, są wcześnie przesiewane w przez mechanizm bramkowania, tak aby przechodziły tylko „najważniejsze” lub aktywnie obserwowane zdarzenia
słuchanie dychotyczne
pomaga badać, jak selektywna uwaga działa, czyli jak potrafimy wybrać i przetworzyć jedną informację z dwóch jednoczesnych źródeł.
model Treisman
informacja z ignorowanego kanału nie była całkowicie blokowana przed wyższą analizą, ale była degradowana lub osłabiana
Pytanie 53
sieci uwagi wg Posnera
Sieć wykonawcza. Executive.
kontrola, hamowanie, selekcja, kora przedczołowa, ACC
Sieć czujności. Alerting.
gotowość do reakcji, pień mózgu, wzgórze
Sieć zorientowania. Orienting.
przenoszenie uwagi, płat ciemieniowy i wzrokowy
Pytanie 54
5 poziomów uwagi klinicznej wg Sohlberg i Mateer
1
selektywność uwagi. Jest to zdolność do wybierania i zwracania uwagi na określony bodziec w obecności konkurujących bodźców wewnętrznych lub zewnętrznych.
2
podtrzymanie uwagi, czyli utrzymywana reakcja na bodziec prezentowany w sposób ciągły. Obejmuje: - czujność (rozumianą jako ciągła reakcja w czasie.
3
podzielność uwagi. To zdolność do jednoczesnego wytwarzania konkurujących ze sobą odpowiedzi i reakcji na wiele bodźców poznawczych.
4
jest przełączanie uwagi. Jest to zdolność kontrolowania rozdziału uwagi w celu przełączania się między różnymi zadaniami poznawczymi.
5
koncentracja uwagi - czyli podstawowa reakcja na bodźce zewnętrzne lub wewnętrzne- słuchowe, wzrokowe, dotykowe lub poznawcze.
Pytanie 55
Pamięć
to wyłącznie zdolność przypominania sobie faktów z przeszłości, bez wpływu na teraźniejsze działania.
działa tak, że informacje przechowywane są w jednym miejscu mózgu, jak plik na dysku komputera.
to proces tylko automatycznego zapamiętywania wszystkiego, co widzimy i słyszymy.
to zdolność do zapisywania, przechowywania i odtwarzania informacji oraz doświadczeń.
Pytanie 56
połącz w pary typy pamięci z podtypami
Pamięć opisowa (deklaratywna)
): epizodyczna (pamięć autobiograficzna) i pamięć semantyczna (fakty, wiedza ogólna).
Pamięć nieopisowa (niedeklaratywna)
pamięć proceduralna (sekwencje czynności, umiejętności), odruchów warunkowych (gotowości reakcji, dyspozycyjności), habituacji-sensytyzacji (nieasocjacyjna) oraz torowania (priming).