Nauka

Afryka 1-4

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 33
Niektórzy władcy nie mogą być widziani podczas codziennych czynności: noszą welony i jadają na osobności, np. u
Szylluków, Bagandów i Szonów
Kirdi z północnego Kamerunu
Buszmenów z Kalahari
Pytanie 34
W tradycyjnych religiach afrykańskich tradycje kapłańskie są zdecydowanie najsilniejsze w
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej
Afryce Wschodniej
Pytanie 35
Wśród specjalistów religijnych ważne miejsce zajmują znachorzy, zwani „uzdrowicielami”, „zielarzami”, „lekarzami tradycyjnymi” czy też w językach Bantu
Mbidla
Nanga
ata-we-mon
Pytanie 36
„Wódz deszczu „(Bai van u Daba, Magi vung u Gisiga, M’z buna u Gidar) u Kirdi wywodzi się najczęściej: a) z rodu królewskiego;
z rodu królewskiego
z grupy zawodowej kowali
z zasiedziałego na danym terenie rodu
Pytanie 37
W tradycyjnych społecznościach afrykańskich dominuje
podział pracy i dóbr wyznaczany jest przez władcę
indywidualny podział pracy i dóbr
zespołowy charakter pracy i podziału dóbr
Pytanie 38
Obrzędy agrarne dotyczą zasiewów, wzrostu i dojrzewania plonów oraz żniw
tylko poszczególnych zbóż
upraw, które stanowi podstawę gospodarki rolnej danej grupy etnicznej.
poszczególnych zbóż i roślin
Pytanie 39
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Zygmunt Komorowski
Henryk Zimoń SVD
Stanisław Piłaszewicz
Pytanie 40
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
przebaczenia i pojednania
dziękczynienia za dobre zbiory
łączności ze światem zwierząt