Nauka

Psychologia rozwoju

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 17
Pamięć autobiograficzna ma szczególne znaczenie dla:
przywoływania informacji z pamięci krótkotrwałej
procesu rozwiązywania zadań logicznych
pojemności pamięci sensorycznej
kształtowania się tożsamości dziecka
Pytanie 18
Według Piageta charakterystyczną cechą operacji jest
egocentryzm
odwracalność
synpraktyczność
centracja
Pytanie 19
Jeśli dziecko, które rozmawiając przez telefon mówi do rozmówcy: „Spójrz na moją nową lalkę!” to, zgodnie z koncepcją Piageta, jest to przejaw:
egocentryzmu
artyficjalizmu
antropocentryzmu
finalizmu
Pytanie 20
Kiedy dziecko w wieku Poniemowlęcym woła na każdego napotkanego na ulicy mężczyznę „tata” to mamy do czynienia ze zjawiskiem:
hiperregulacji
nadmiernego zawężenia
nadrozciągłości znaczeń
wsparcia przyswajania języka
Pytanie 21
Elementem struktury „JA” odpowiadającym za korygowanie i dopasowanie zachowania do standardów wewnętrznych i wymagań zewnętrznych to
samoocena
samoświadomość
samoregulacja
żadna z powyższych
Pytanie 22
„Pierwszy wymieniony przeze mnie komponent zdrowej osobowości to poczucie podstawowej ufności, o której myślę, że jest postawą wobec samego siebie i wobec świata, wywodząca się z doświadczeń pierwszego roku życia. Przez ufność rozumiem to, co jest zwykle implikowane przez uzasadnione zaufanie w odniesieniu do innych i przez proste poczucie pewności w odniesieniu do samego siebie”. Powyższy fragment pochodzi z dzieła
Bowlby'ego
Piageta
Freuda
Eriskona
Pytanie 23
Pierwsze słowa dzieci wypowiadają z reguły:
w okolicach pierwszych urodzin
po trzecim roku życia
w pierwszym półroczu życia
po ukończeniu dwóch lat
Pytanie 24
„Jednym ze sposobów badania tego zagadnienia jest odpowiedzenie dziecku historyjki, w której ktoś błędnie myśli, że przedmiot znajduje się w pewnym miejscu, na przykład że czekolada jest w lodówce, podczas, gdy dziecko słuchające historyjki wie, że czekolada została przełożona gdzieś indziej. Następnie prosi dziecko, aby wyjaśniło, dlaczego bohater historyjki szuka czekolady w lodówce, a nie w miejscu, w którym, jak dziecko wie, naprawdę jest czekolada”. Zagadnienie, o którym mowa to:
dziecięce sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
dziecięce strategie rozwiązywania problemów
dziecięce teorie umysłu
dziecięce strategie zapamiętywania