Nauka

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 49
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
roślina halucynogenna
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
Pytanie 50
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
pod ziemią
w rzekach i jeziorach
w chmurach
Pytanie 51
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.
kultu przodków
wiary w pośrednictwo sił przyrody
kultu gwiazd
Pytanie 52
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
francuskim antropologiem
belgijskim administratorem kolonialnym
misjonarzem katolickim
Pytanie 53
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Sudanie Południowym
Mali
Republice Południowej Afryki
Pytanie 54
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Botswany
Mozambiku
Tanzanii
Pytanie 55
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Ugandy
Maroka
Egiptu
Pytanie 56
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w:
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo;
na Madagaskarze