Nauka

Olimpiada znajomości Afryki

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 97
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
służą Złemu Księciu Lasu
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
Pytanie 98
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze.
roślina halucynogenna
Pytanie 99
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
wodą
piorunami i burzami
Pytanie 100
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
w religiach ludów pasterskich;
w centrum życia religijnego;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Pytanie 101
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu.
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej;
Pytanie 102
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
5000
1700
3200
Pytanie 103
Na czele panteonu Jorubów stoi
Orunmila.
Olorun (Olodumare);
Obatala
Pytanie 104
. Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
zbiorników wodnych
lasów i sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości.