Nauka

EE012021

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 25
Na czym polega metoda najmniejszych kwadratów?
Poszukuje się takiej linii regresji, czyli takich oszacowań parametrów strukturalnych i a , aby suma kwadratów odchyleń zaobserwowanych wartości zmiennej objaśnianej od jej wartości teoretycznych obliczonych z modelu była najmniejsza.
Szuka takiej linii regresji, czyli takich oszacowań parametrów strukturalnych ia , aby suma sześcianów odchyleń zaobserwowanych wartości zmiennej objaśnianej od jej wartości teoretycznych obliczonych z modelu była najmniejsza.
Polega na znalezieniu takiej linii regresji, czyli takich oszacowań parametrów strukturalnych ia , aby suma kwadratów odchyleń zaobserwowanych wartości zmiennej objaśnianej od jej wartości teoretycznych obliczonych z modelu była największa.
Pytanie 26
Testowanie hipotez statystycznych:
Testowaniu może podlegać pojedynczy parametr (np. 1) lub pewna ich grupa;
Właściwym dla problemu testowania hipotez dot. pojedynczego parametru w KMNRL jest tzw. test t-Studenta (w skrócie: test t)
Testowaniu nie może podlegać pojedynczy parametr (np. 1) lub pewna ich grupa;
Hipoteza statystyczna (w skrócie: hipoteza) = zdanie/stwierdzenie, którego prawdziwość (albo raczej wiarygodność) podlega sprawdzeniu (testowi)
Testowaniu zawsze podlega układ dwóch wykluczających się wzajemnie hipotez dotyczących parametrów (a nie ich oszacowań); układ ten stanowią dwie hipotezy: tzw. hipoteza zerowa (oznaczana symbolem 0) oraz hipoteza alternatywna ( 1). Szkielet zapisu układu
Pytanie 27
Wnioskowanie statystyczne to:
Testowanie (inaczej weryfikacja) hipotez
Budowanie przedziałów ufności
Pytanie 28
Błąd średni szacunku - 𝑑( 1),
który stanowi przeciętną (in.: niespodziewaną, losową) różnicę pomiędzy prawdziwą (lecz nieznaną) wartością parametru B1 a jego oceną punktową B
który stanowi przeciętną (in.: spodziewaną, oczekiwaną) różnicę pomiędzy prawdziwą (lecz nieznaną) wartością parametru B1 a jego oceną punktową B
Pytanie 29
współczynnik determinacji
informuje, jaka część (w %, po przemnożeniu przez 100%) zaobserwowanej zmienności zmiennej objaśnianej (czyli zmienności jej wartości empirycznych) została wyjaśniona w ramach oszacowanego modelu
Im wyższa R^2 (bliższa 1) wartość , tym model jest lepiej dopasowany do danych
Im niższa (bliższa 0) wartość , tym model lepiej dopasowany do dany
informuje o tym, ile procent średniej arytmetycznej zaobserwowanych wartości zmiennej objaśnianej stanowi odchylenie resztowe; zwykle jego interpretację “dołącza się” do tej formułowanej dla odchylenia resztowego, jako jej kontynuację, w tym samym zdan
Pytanie 30
współczynnik zbieżności
informuje, jaka część (w %, po przemnożeniu przez 100%) zaobserwowanej zmienności zmiennej objaśnianej (czyli zmienności jej wartości empirycznych) NIE została wyjaśniona w ramach oszacowanego modelu
informuje o tym, ile procent średniej arytmetycznej zaobserwowanych wartości zmiennej objaśnianej stanowi odchylenie resztowe; zwykle jego interpretację “dołącza się” do tej formułowanej dla odchylenia resztowego, jako jej kontynuację, w tym samym zdan
Im wyższa(bliższa 1) wartość ph^2 , tym model lepiej dopasowany do dany
Im niższa (bliższa 0) wartość ph^2 , tym model lepiej dopasowany do dany
Pytanie 31
współczynnik zmienności reszto
współczynnik zmienności resztow jest zawsze większy od 1
Model jest tym lepiej dopasowany do danych, im niższa wartość Ve
informuje o tym, ile procent średniej arytmetycznej zaobserwowanych wartości zmiennej objaśnianej stanowi odchylenie resztowe; zwykle jego interpretację “dołącza się” do tej formułowanej dla odchylenia resztowego, jako jej kontynuację, w tym samym zdan
współczynnik zmienności resztow jest zawsze większy od 0
jest wielkością niemianowaną, wyrażoną w procentach
nie posiada jednak interpretacji
to przeciętna różnica (wyrażona w jednostkach zmiennej objaśnianej) pomiędzy zaobserwowanymi (in.: empirycznymi, 𝑡 ) a teoretycznymi (wynikającymi z oszacowanego modelu, 𝑡 ) wartościami zmiennej objaśnian
Pytanie 32
Jeżeli S =0,188 to
Zaobserwowane wartości zmiennej objaśnianej odchylają się od wartości teoretycznych wyznaczonych przez model przeciętnie o 0,1884.
Zaobserwowane wartości zmiennej objaśnianej odchylają się od wartości tepraktycznych o 0,1884.
Przejdź na Memorizer+
W trybie nauki zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp