Nauka

Olimpiada Wiedzy o Afryce testy - etap okręgowy

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 161
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa:
zabierają Bogu część jego prerogatyw
są wrogie Bogu
zostały stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Pytanie 162
Ogun – bóstwo Jorubów – jest bóstwem, panem:
żelaza i stali
bydła rogatego
pochrzynu (ignam) i jego zbiorów
Pytanie 163
Garang, który spadając z nieba wchodzi do ludzkich ciał, to bóstwo:
Kikuju
Dinka
Azande
Pytanie 164
U większości ludów Afryki utrzymuje się przekonanie, że duchy mieszkają:
w buszu
w niedostępnych jaskiniach
w sferach związanych z niebem
Pytanie 165
Według Baganda istnieje forma duchowych bytów-mocy, znanych, jako mayembe (dosłownie „rogi”). Przedmioty te, głównie rogi bawołów i kozłów, są używane przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych. Mayembe:
działają po wezwaniu duchów przez właścicieli mayembe
ich moc zależy od siły wróżbitów i znachorów
posiadają moc samą z siebie
Pytanie 166
Nzinga Mbamba, wybitna postać afrykańskiego chrześcijaństwa, był:
królem Konga
katechistą w Sudanie
świeckim apostołem Mozambiku.
Pytanie 167
Różnorodność koncepcji promocji ludzkiej wypływa przede wszystkim z:
uwarunkowań konkretnych społeczeństw
różnic antropologicznych
poziomu rozwoju gospodarczego
Pytanie 168
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
nie podaje podstaw filozoficznych i teologicznych praw człowieka
opiera się na przekonaniu, iż każdy człowiek stworzony jest na obraz i podobieństwo Boga, dlatego musi być szanowany i dlatego każdy ma równe prawa
określa, że człowiek posiada podstawowe prawa, gdyż jest istotą rozumną