Nauka

Wstęp do psychologii

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 161
Które, z kryteriów nienormalności zachowania odnosi się do „widzenia” rzeczy nieistniejących w rzeczywistości?
irracjonalność
niekonwencjonalność i rzadkość statystyczna
nieprzewidywalność
nieprzystosowanie
Pytanie 162
Aż do końca XVII wieku choroba umysłowa najczęściej interpretowana była jako
zatrucie przez nieczyste substancje
dar niebios
opętanie przez demony
cofnięcie się do poziomu zwierzęcia
Pytanie 163
Przysłuchujesz się jak twoi koledzy tłumaczą się z niepowodzeń na ostatnim egzaminie. Które z poniższych wyjaśnień podaje osoba prawdopodobnie cierpiąca na depresję?
"Następnym razem przed egzaminem będę się uczyć, zamiast balować.”
"Profesor ocenił mnie nisko, bo w trakcie zajęć zadawałem zbyt wiele pytań.”
"Testy były tak trudne, że nikt nie był w stanie dobrze na nie odpowiedzieć.”
„Jestem głupia i nigdy nic mi się nie udaje.”
Pytanie 164
Wuj Grzegorz, który od pół wieku mieszka na północy Szwecji, cierpi z powodu sezonowych zaburzeń afektywnych. Przypuszczasz, że
popada on w zły nastrój podczas najdłuższego okresu wakacji w ciągu roku.
depresja pojawia się u niego w okresie od października do marca
okresy manii przechodzącej w depresję pojawiają się u niego regularnie co sześć miesięcy
depresja pojawia się u niego w okresie od kwietnia do września
Pytanie 165
"Choroba umysłowa jest mitem. W rzeczywistości, dowodzące jej istnienia symptomy są niczym więcej niż etykietami sankcjonującymi profesjonalną interwencję w coś, co jest w istocie problemem społecznym". Jest to cytat z książki
Martina Seligmana
Davida Rosenhana
Margaret Mahler
Thomasa Szasza
Pytanie 166
Badania Amerykańskiego Instytutu Zdrowia Psychicznego porównujące efektywność różnych metod leczenia depresji wykazały, że
terapia farmakologiczna zajmuje ostatnie miejsce
terapia farmakologiczna jest lepsza tylko od psychodynamicznej
terapia placebo jest lepsza niż psychodynamiczna
terapie psychodynamiczna i poznawcza są skuteczne na podobnym poziomie
Pytanie 167
Przechodzisz trening dla terapeutów pracujących z grupami. Uczysz się, że
interakcje zachodzące w grupie trzeba traktować jako sposobność do obserwowania i ćwiczenia umiejętności interpersonalnych
członkom grupy należy pozwolić na samodzielne rozwiązywanie istniejących między nimi problemów przy minimalnym zaangażowaniu z twojej strony
każdego członka grupy należy traktować jako jednostkę niezależną od pozostałych
należy skupić całą uwagę na członkach grupy zachowujących się najbardziej "dewiacyjnie"
Pytanie 168
Pewnego dnia podczas terapii Andrzej zwrócił się do terapeuty: „Przestań traktować mnie jak dziecko! Zawsze odnosisz się do mnie tak, jakbym był małym chłopcem!”. Jeżeli w rzeczywistości terapeuta traktował Andrzeja w sposób całkowicie odmienny, możesz przypuszczać, że jest to symptom
regresji
przeniesienia
oporu
przeciwprzeniesienia