Nauka

testy z wiedzy obywatelskiej

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 65
O sprzeczności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznej orzeka w Polsce:
Trybunał Konstytucyjny
rzecznik praw oywatelskich
Trybunał stanu
Minister do spraw europejskich
Pytanie 66
Siedzibą FAO jest Rzym i jest to organizacja ONZ do spraw:
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury
Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw społecznych
ORGANIZACJA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH DO SPRAW WYŻYWIENIA I ROLNICTWA
Pytanie 67
Stanowienie prawa miejscowego należy do
wójta
wojewody
organów samorządu terytorialnego oraz do terenowych organów administracji rządowej
sołtysa
Pytanie 68
Administracją rządową kieruje
senator
Rada Ministrów
poseł
minister ds. zagranicznych
Pytanie 69
Zasada prawdy obiektywnej w postępowaniu administracyjnym oznacza
oznacza ciążący na organie administracyjnym prowadzącym postępowanie obowiązek dążenia do możliwie najwierniejszego odtworzenia rzeczywistego stanu faktycznego, na podstawie którego ma nastąpić wydanie decyzji. Rozstrzygnięcie sprawy może nastąpić wówczas gdy okoliczności sprawy są w pełni wyjaśnione, a więc gdy znana jest cała prawda.
mierza do podkreślenia, iż organ administracyjny powinien mieć na uwadze z jednej strony interes społeczny, z drugiej zaś nie wolno mu dopuścić do naruszenia słusznego interesu uczestnika postępowania.
ynika z tego, że społeczeństwo jest zainteresowane w ścisłym przestrzeganiu prawa przy wydawaniu decyzji administracyjnych. Społeczeństwu zależy na wyeliminowaniu wszelkich przejawów naruszenia praworządności ( łapówki ).
oznacza, że postępowanie administracyjne toczy się przy aktywnym udziale zainteresowanych w treści przyszłej decyzji stron. Jest to niezbędne do wyjaśnienia stanu faktycznego, co bez wyjaśnienia stron nie byłoby w pełni możliwe.
Pytanie 70
Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli w postępowaniu administracyjnym oznacza
Organ musi uwzględniać równocześnie oba interesy i zmierzać do tego aby interes jednostki nie był sprzeczny z interesem publicznym.
Wydawane decyzje powinny mieć właściwie uzasadniane, co spowoduje że strona wykona decyzje dobrowolnie i niewzniesie odwołania. W przypadku spraw prawie identycznych pod względem faktycznym i prawnym powinny zapaść zbliżone rozstrzygnięcia.
Od każdej decyzji niestatecznej przysługuje stronie odwołanie do organu wyższego rzędu.(z wyjątkami).
Organ musi zapewnić stronie udział w poszczególnych czynnościach postępowania, przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy powinien wyznaczyć stronie termin na zapoznanie się z aktami sprawy, a także umożliwić jej wypowiedzenie się, czy dokonane ustalenia są kompetentne i prawidłowe
Pytanie 71
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym oznacza
organy administracji publicznej podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Zatem organ prowadzący postępowanie ma obowiązek zebrania i rozpatrzenia materiału dowodowego, aby ustalić stan faktyczny sprawy zgodny z rzeczywistością. W szczególności jest obowiązany dokonać wszechstronnej oceny okoliczności konkretnego przypadku na podstawie analizy całego materiału dowodowego, a stanowisko wyrażone w decyzji uzasadnić w sposób wymagań przez przepisy kpa.
Nakłada ona na organ administracji publicznej obowiązek zapewnienia stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a także obowiązek umożliwienia stronom wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Obejmuje to tez prawo do podejmowania czynności procesowych mających wpływ na ustalenie stanu faktycznego i prawnego sprawy administracyjnej
Przyjmuje się, iż obie te wartości traktuje się równorzędnie i nie ma zasad rozstrzygania ewentualnych konfliktów pomiędzy tymi wartościami. Stwierdzić należy, iż nałożony jest tutaj na organy prowadzące postępowanie obowiązek harmonizowania tych interesów, jeżeli w konkretnym przypadku są ze sobą sprzeczne.
Zasada ta polega na wyjaśnieniu stronom przesłanek, jakimi organ kierował się przy załatwieniu sprawy. Obowiązki organu wynikające z powyższej zasady nie ograniczają się do przekonującego uzasadnienia treści decyzji pod względem prawnym i faktycznym, chociaż jest to najczęstszy przypadek naruszenia zasady z art. 11 kpa, zwłaszcza w przypadku decyzji uznaniowych. Naruszeniem tej zasady jest także nieustosunkowanie się w ogóle do twierdzeń, które strona uważa za istotne dla sposobu załatwienia sprawy. Zasada ta łączy się ściśle z zasadą pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa.
Pytanie 72
Zasada przekonywania w postępowaniu administracyjnym oznacza
wyraża regułę, iż wszystkie decyzje nieostateczne mogą być na wniosek osoby uprawnionej zaskarżone do organu administracji publicznej wyższego stopnia nad organem, który wydał zaskarżoną decyzję.
Zasada ta kształtuje w sposób zróżnicowany obowiązki z niej wynikające, czyli różnie w zależności od podmiotu, wobec którego mają być wykonywane. Organ administracji jest zobowiązany do udzielania pełnej informacji o okolicznościach faktycznych i prawnych wyłącznie stronom postępowania, natomiast w stosunku do uczestników postępowania ma jedynie obowiązek udzielania informacji o okolicznościach prawnych. Obowiązek udzielenia pełnej informacji stronom spoczywa na organie jeśli informacja dotyczy okoliczności faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie praw i obowiązków stron będących przedmiotem postępowania
Zasada ta polega na wyjaśnieniu stronom przesłanek, jakimi organ kierował się przy załatwieniu sprawy. Obowiązki organu wynikające z powyższej zasady nie ograniczają się do przekonującego uzasadnienia treści decyzji pod względem prawnym i faktycznym, chociaż jest to najczęstszy przypadek naruszenia zasady z art. 11 kpa, zwłaszcza w przypadku decyzji uznaniowych. Naruszeniem tej zasady jest także nieustosunkowanie się w ogóle do twierdzeń, które strona uważa za istotne dla sposobu załatwienia sprawy. Zasada ta łączy się ściśle z zasadą pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa.
nakazuje załatwianie spraw administracyjnych w formie pisemnej. Pojęcie załatwianie odnosi się w pierwszym rzędzie do rozstrzygania sprawy w formie decyzji, a zatem decyzje administracyjne (ugody) powinny mieć formę pisemną