Nauka

H+E egzamin

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Pytanie 17
W klasycznym modelu badań eksperymentalnych badania obejmują
wszystkich chorujących na daną chorobę
całą populację mieszkającą na danym terenie
grupę badaną - eksponowaną, grupę kontrolną - otrzymującą placebo
tylko grupę eksponowaną na badany czynnik
Pytanie 18
Wykorzystywanie w badaniach próby podwójnie ślepej polega na:
odpowiedzi a i b i c są prawdziwe tylko łącznie
odpowiedzi a i b są prawdziwe tylko łącznie
nieświadomości badających co do przynależności pacjentów do grupy badanej lub kontrolnej
nieświadomości osób opracowujących statystycznie wyniki badań
nieświadomości badanych czy należą do grupy badanej czy kontrolnej
Pytanie 19
W epidemiologii do wykazania związku przyczynowo skutkowego między dwoma parametrami niezbędne jest istnienie:
odpowiedzi a i b są łącznie
tylko związku logicznego
asocjacji statystycznej o odpowiedniej mocy, związku logicznego i zgodności gradacji obydwu cech łącznie
tylko asocjacji statystycznej
Pytanie 20
Program skryningowy to przykład
Żadne z powyższych
Promocji zdrowia
Profilaktyki pierwotnej
Profilaktyki trzeciorzędowej
Pytanie 21
Badanie kohortowe prospektywne:
Mają na celu określenie zaistniałej w przeszłości przyczyny aktualnie obserwowanego schorzenia
cechują się niskimi kosztami i są łatwe do przeprowadzenia
są najlepsze do badania rzadkich schorzeń
sprawdzają, czy potencjalny czynnik chorobotwórczy może być przyczyną wzrostu zachorowań w przyszłości
Pytanie 22
Badania przesiewowe
Są uzasadnione tylko w przypadku chorób o znanej etiologii i naturalnej historii, będącej dużym problemem społecznym i cechującą się dużą zapadalnością
Dotyczą tylko niemowląt i dzieci
Mogą dotyczyć dowolnego schorzenia
Mogą być prowadzone z wykorzystaniem dowolnej procedury diagnostycznej
Pytanie 23
Pytanie z kwestionariusza: Czy cierpi Pan/Pani na bóle głowy: 1) rzadko lub nigdy, 2) czasami, 3) często, 4) prawie zawsze ? jest przykładem pytania:
dychotomicznego
wielokrotnego wyboru
jednokrotnego wyboru
Pytanie 24
W badaniu epidemiologicznym uczestników podzielono na 4 grupy. Jaki wzór opisuje ryzyko względne w badaniu?
RR = c/(c+d)
RR = (a/c) / (b/d) = ad/bc
RR = a/(a+b)
RR = {a/(a+b)} - {c/(c-d)}
RR = a/(a+b) : c/(c+d)