Twój wynik: Diagnoza psychologiczna

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wymień źródła wykorzystywane w diagnozowaniu.
Pytanie 2
uszereguj elementy procesu diagnozowania
Pytanie 3
Co obejmuje efekt diagnozy psychologicznej?
Zbieranie danych
Przewidywanie różnych wariantów możliwego rozwoju zdarzeń w przyszłości
Zaplanowanie interwencji psychologicznej
Zrozumienie danego zjawiska
Sformułowanie pytań diagnostycznych
Analiza dokumentów
Wyjaśnienie jego uwarunkowań, mechanizmów i dynamiki
Pytanie 4
Na czym polega zasada Heisenberga?
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest w pacjencie ukryte
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczne jest posiadanie dobrego narzędzia.
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z badanego z jego przeszłością
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest mierzone
Pytanie 5
Połącz w pary Profesjonalne Kompetencje Diagnostyczne wg Konferencji „Kompetencje 2002” z opisem
Wiedza i umiejętności diagnozowania wymiarów ludzkiego doświadczenia
Diagnozowanie poznawczych, afektywnych, behawioralnych i osobowościowych aspektów – w odniesieniu do jednostek i systemów.
Rozumienie związku diagnozy z interwencją
Świadomość, że diagnoza jest interwencją; rozumienie związku pomiędzy diagnozą a planowaniem interwencji.
Wiedza na temat podstaw diagnozy
Wiedza teoretyczna, empiryczna i kontekstowa na temat diagnozy psychologicznej.
Ustanowienie i podtrzymanie relacji profesjonalnej
Umiejętność tworzenia, podtrzymywania i rozumienia współpracującej relacji, która jest kontekstem dla diagnozy.
Techniczne umiejętności: Zbieranie danych
Systematyczne zbieranie danych.
Techniczne umiejętności: Informacje zwrotne
Dostarczanie klientowi zrozumiałych i użytecznych informacji zwrotnych, wychodzących naprzeciw jego potrzebom (niezależnie czy klient to jednostka, grupa, organizacja czy inny profesjonalista).
Ocena efektów terapii lub interwencji
Umiejętność oceny rezultatów terapii lub interwencji psychologicznej.
Przygotowanie z dziedziny psychometrii
Znajomość teorii pomiaru psychologicznego.
Techniczne umiejętności: Zastosowanie procedur
Efektywne zastosowanie procedur diagnostycznych – wobec klienta i systemów społecznych.
Techniczne umiejętności: Wybór metod
Wybór odpowiednich metod diagnozy, dostarczających danych testowych i nietestowych.
Techniczne umiejętności: Integracja i analiza
Integracja informacji, wnioskowanie i analiza.
Techniczne umiejętności: Opracowanie wyników
Opracowanie wyników diagnozy i sformułowanie zaleceń dotyczących problemu/celu.
Ocena ról, kontekstów i relacji
Umiejętność oceny różnorodnych ról, kontekstów i relacji (klient-psycholog) oraz ich wpływu na diagnozę.
Techniczne umiejętności: Rozpoznawanie problemu/celu
Rozpoznawanie problemu/celu i zrozumienie istoty danego przypadku (_case conceptualization_).
Pytanie 6
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Michael P. Maloney i Michael Ward
Pytanie 7
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Władysław J. Paluchowski
Pytanie 8
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Teresy Szustrowej
Pytanie 9
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego WEDŁUG GAP (Europejskie Stowarzyszenie Diagnozy Psychologicznej)
Pytanie 10
Na czym polega Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych?
Całkowite przyjęcie hipotezy
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Pytanie 11
Na czym polega Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków?
Całkowite przyjęcie hipotezy
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Pytanie 12
Na czym polega Konceptualizacja przypadku?
Całkowite przyjęcie hipotezy
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Pytanie 13
Na czym polega Zastosowanie modelu?
Całkowite przyjęcie hipotezy
Podstawienie konkretnych wartości zmiennych sytuacyjnych do modelu
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Pytanie 14
Co to protodiagnoza?
wstępne rozumienie problemu wnoszone przez osobę badaną
Obejmuje cały bagaż doświadczeń, jaki uczestnik badania i psycholog wnoszą do interakcji
Sformułowanie zaleceń dotyczących działań zmieniających stan rzeczy
Formułowanie konkretnych pytań badawczych** i **hipotez, które będą weryfikowane w toku diagnozy
Pytanie 15
Czym jest wskaźnik w modelu 5 pytań Teresy Szustrowej?
obserwowalne lub mierzalne przejawy dysfunkcji psychicznych
obserwowalne lub mierzalne przejawy właściwości psychicznej
zebranie danych i sformułowanie hipotez diagnostycznych.
obserwowalne lub mierzalne przejawy zachowań pacjenta
Pytanie 16
Wymień Rodzaje diagnozy wg Kowalika i Brzezińskiego
Pytanie 17
Na czym polega Diagnoza różnicowa (nozologiczna)?
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Pytanie 18
Na czym polega Diagnoza funkcjonalna?
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Pytanie 19
Na czym polega Diagnoza interakcyjna / psychospołeczna?
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Pytanie 20
Na czym polega Salutogeneza Aarona Antonovsky?
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Pytanie 21
Połącz kluczowe pojęcia diagnozy różnicowej z definicją
Reifikacja
pacjent traktowany jak „opakowanie” dla choroby
Syndrom
zespół objawów.
Terapia
leczenie wynikające z diagnozy i prognozy.
Symptomy
objawy współwystępujące w konfiguracjach.
Rozpoznanie
identyfikacja jednostki nozologicznej.
Jednostka nozologiczna
konkretne zaburzenie somatyczne lub psychiczne.
Prognoza/Rokowanie
przewidywanie rozwoju choroby.
Pytanie 22
Na czym polega efekt Rumpelstilzchena?
Pacjent wierzy, że jest odpowiedzialny za własne leczenie
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za swoje decyzje
Pacjent wierzy, że terapeuta wyleczy go w jedno spotkanie
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za własne leczenie
Pytanie 23
Wybierz Funkcje wywiadu wstępnego (wg Cierpiałkowskiej)
Rozstrzygnięcie, czy problem leży w obszarze psychologii klinicznej / zdrowia, a nie np. medycyny.
Nawiązanie kontaktu z pacjentem i poznanie jego subiektywnego problemu
Wysłuchanie – aktywne słuchanie, empatia, obserwacja.
Określenie formy pomocy – ambulatoryjna czy wymaga hospitalizacji.
Pytanie 24
Połącz obszary treściowe wywiadu z zakresem pytań/informacji
Inne współwystępujące symptomy
Objawy nieuwzględnione w głównym problemie
Obecne symptomy i problemy
Historia, początek, trwanie, intensywność, kontekst
Uzależnienia
Substancje, zachowania nałogowe
Historia chorób somatycznych i psychicznych
Leczenie, objawy, hospitalizacje
Kwestie ryzyka
Zachowania autodestrukcyjne, impulsywność
Traumatyczne doświadczenia
Nadużycia, przemoc, stresory
Sposoby radzenia sobie
Mocne strony, strategie przystosowawcze
Oczekiwania wobec pomocy
Motywacja i cele pacjenta
Historia rodzinna i edukacyjna
Relacje, pochodzenie, środowisko
Historia leczenia
Dotychczasowa pomoc, skuteczność terapii
Pytanie 25
Jaki cel ma wywiad w sytuacji kryzysowej?
szybkie opanowanie stanu kryzysowego i wsparcie emocjonalne.
szybkie opanowanie stanu emocjonalnego pacjenta.
poznanie sposobu myślenia, emocji i doświadczeń pacjenta
Pytanie 26
Wymień rodzaje wywiadów
Pytanie 27
połącz rodzaje wywiadów z opisem
częściowo ustrukturalizowany
Łączy elementy sztywnej struktury z elastycznością rozmowy
ustrukturalizowany
Ograniczona swoboda – diagnosta nie modyfikuje treści
swobodny
Opiera się na spontanicznej narracji pacjenta
Pytanie 28
co jest brane pod uwagę podczas analizy wywiadu?
Aura
Stan cywilny
Interakcje
Wygląd
Obserwacja cech fizycznych
Treść wypowiedzi
Sposób bycia
Dane fizjologiczne
Pytanie 29
Wymień rodzaje pytań stosowanych w wywiadzie
Pytanie 30
Badający może źle zinterpretować wypowiedź pacjenta, co wpływa na wiarygodność informacji z wywiadu.
Prawda
Poufność dokumentacji nie jest wymogiem.
Fałsz
Osoba badana może świadomie lub nieświadomie fałszować informacje podczas wywiadu.
Prawda
Narzędzie badawcze nie ma woływu zakłócanie wiarygodności informacji.
Fałsz
Pytanie 31
Połącz cel diagnozy psychologicznej z opisem
Predykcyjny (prognostyczny)
Określenie, _jak może wyglądać przyszłe funkcjonowanie_ jednostki.
Klasyfikacyjny (nozologiczny)
Przyporządkowanie obserwowanych objawów do określonej jednostki diagnostycznej (np. według ICD lub DSM).
Opisowy (deskryptywny)
Określenie _jak funkcjonuje_ dana osoba – poznanie jej zachowań, emocji, relacji, cech osobowości.
Praktyczny (interwencyjny, terapeutyczny)
Określenie, _jak pomóc_ pacjentowi – planowanie oddziaływań, terapii, wsparcia.
Wyjaśniający (eksplanacyjny)
Ustalenie _dlaczego_ osoba funkcjonuje w określony sposób.
Pytanie 32
wypisz zasady dobrej diagnozy
Pytanie 33
Wybierz warunki konieczne by psycholog mógł się podjąć diagnozy
Informuje o ograniczeniach doświadczenia
Korzysta z superwizji
Możliwa jest odpowiedź na pytanie diagnostyczne zgodnie z wiedzą naukową
Dba o dobro osoby badanej
Jest jasny cel badania
Minimalizowanie czynników zakłócających wynik i kontrola własnych uprzedzeń
Rozpoznaje konflikty i konsultuje je
W razie potrzeby kieruje do innego specjalisty
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
Poszerza wiedzę i konsultuje proces diagnostyczny
Ustala zakres przekazywanych informacji
Posiada kompetencje
Zawiera kontrakt diagnostyczny
Szanuje autonomię i prawa osoby badanej
Pytanie 34
Na jakiej podstawie dobiera się narzędzia diagnostyczne?
prawa autorskie
Opracowuje strategię diagnozowania
uwzględnienie indywidualnych właściwości badanego
właściwości psychometryczne
aktualne wersje narzędzi
Pytanie 35
dopasuj rodzaje symulacji do opisu
Metasymulacja
Po wyleczeniu → udaje dalej
Sursymulacja
Chory → dodaje nieswoiste objawy
Regresja
Wyleczona choroba → wraca w stresie
Symulacja
Zdrowy → udaje chorego
Pytanie 36
co się bierze pod uwagę podczas integracji danych?
Przekazywanie informacji w sposób **dostosowany do odbiorcy**
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
właściwości psychometrycznych narzędzi** oraz jakości wywiadu/obserwacji
Komunikowanie wniosków zgodnie z **kontraktem diagnostycznym**
**zakłóceń w warunkach badania** i ich wpływu na wyniki
Pytanie 37
W jaki sposób komunikuje się efekty osobie badanej?
w sposób dostosowany do odbiorcy
z użyciem skomplikowanych nazw
zgodnie z kontraktem diagnostycznym
Pytanie 38
połącz rodzaje obserwacji z opisem
Naturalna
naturalne środowisko osoby obserwowanej
Pośrednia
obserwacja na podstawie relacji innych osób
Jawna
obserwator jest widoczny dla osób obserwowanych
Uczestnicząca
badacz jest członkiem obserwowanej grupy
Bezpośrednia
Obserwuje sytuację na bieżąco
Ukryta
obserwator ukryty np za lustrem weneckim
Laboratoryjna
sztucznie zorganizowane środowisko obserwacji
Pytanie 39
połącz typy obserwacji diagnostycznej z opisem
Szpitalna/Kliniczna
odbywa się kilka dni lub tygodni na oddziale szpitalnym w izolacji
Środowiskowa
czas jest elastyczny, obserwacja odbywa się w naturalnym otoczeniu pacjenta jak szkoła, dom, praca
Ambulatoryjna
trwa kilka spotkań, jest ciągła obserwacja pacjenta jak wykonuje codzienne czynności
Pytanie 40
połącz sposoby struktury obserwacji z opisem
Rating
skale oceny
Event sampling
konkretne zdarzenia, np każdy epizod agresji w szkole
Time sampling
próbki czasowe, np 15 minut co tydzień w obserwacji rozwoju motorycznego
Pytanie 41
wypisz kategorie trudności, które mogą wystąpić podczas przeprowadzania wywiadu diagnostycznego
Pytanie 42
wypisz techniki ułatwiające budowanie zaufania
Pytanie 43
wymień techniki komunikacyjne
Pytanie 44
wymień techniki poznawcze i strukturalne
Pytanie 45
wymień techniki wspierające i regulujące emocje
Pytanie 46
wypisz dobre postawy psychologa
Pytanie 47
trafność
związek wyników z teorią
Skala
to narzędzie jednorodne – składa się z pozycji mierzących ten sam konstrukt. Zakłada się więc, że pozycje skali powinny być wysoce skorelowane oraz wzajemnie wymienne.
kwestionariusz
Na arkuszu testowym są pytania lub stwierdzenia, a zadaniem osoby badanej jest ustosunkowanie się do nich poprzez wybór jednej z kilku z góry przewidzianych możliwości.
rzetelność
powtarzalność wyników
miary trafnośći
r ≤ √rzetelność
miary rzetelności
α ≥ 0,70, r
Inwentarz
narzędzie heterogonicznym, które składa się z pozycji mierzących różne składowe interesującego nas konstruktu. Pozycje te nie mogą być wysoko skorelowane, ani też wymienne – każda z nich wnosi wyjątkowy wkład w ostateczny wynik kwestionariusza.
Pytanie 48
wymień słabe strony metod samoopisowych