Twój wynik: Pedagogika społeczna

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Kto ukuł termin pedagogika społeczna?
Platon
Mager
Arystoteles
Rose coś tam
Pytanie 2
Wskaż trzy różne tradycje w rozwoju pedagogiki społecznej
Amerykańska
Niemiecka
Emancypacyjna
Kontynentalna
Pytanie 3
W jaki sposób powstała pedagogika społeczna jako nauka?
Była jedną z odpowiedzi na trudne warunki życia warstw najuboższych i podważenie niesprawiedliwych stosunków społecznych w XIXw.
Była przenoszona z kraju do kraju, w postaci “pakietu” zaleceń i wytycznych do rozwiązywania problemów społecznych
Została wprowadzona dekretem monarchy
Było to efektem wielowiekowych procesów kulturowych (rozwój myśli humanistycznej)
Pytanie 4
W jaki sposób czynniki ekonomiczne tworzyły podłoże rozwoju pedagogiki społecznej?
Robotnicy chcieli podnosić kwalifikacje
wczesny kapitalizm prowadził do rosnących różnic społecznych
industrializacja i urbanizacja = pauperyzacja
Pytanie 5
Polska pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa wyłoniła się:
na początku XXw.
W starożytności
W oświeceniu
W renesansie
Pytanie 6
Pedagogika społeczna wyłoniła się z:
socjologii wychowania
psychologii społecznej
wielowiekowej tradycji myśli społ- pedagogicznej
pedagogiki ogólnej
Pytanie 7
Do czynników kulturowych rozwoju pedagogiki społecznej należą:
rozwój nauki, który wpłynął na światopogląd, podważył stary porządek społeczno-kulturowy
dążenie ludzi do bycia bardziej kulturalnymi
postrzeganie edukacji jako bodźca zmiany społecznej
nowe kierunki w sztuce, które inspirowały pedagogów społecznych
Pytanie 8
Jakie było podłoże kształtowania się myśli społeczno pedagogicznej w polsce?
polityczne
kulturowe
społeczne
demograficzne
Pytanie 9
Jakie przekonania stanowiły podstawę tradycji społ-pedagogicznej?
że można wpływać na warunki społeczne poprzez edukację
że działania edukacyjne mogą przyczynić się do rozwoju społecznego
że pedagodzy muszą poznać przede wszystkim interakcję jeden na jeden między nauczycielem a uczniem
że jednostka rozwija się niezależnie od swojego otoczenia
Pytanie 10
W jakim państwie po raz pierwszy użyto określenia pedagogika społeczna?
Niemcy
Polska
Izrael
Ameryka
Pytanie 11
Filozofami, którzy zajmowali się możliwym wpływem edukacji na kwestie społeczne i społeczną niesprawiedliwość byli:
Platon
Arystoteles
Jan Vives
Pytanie 12
Pedagogika społeczna pojawiła się jako reakcje:
na procesy dynamicznej urbanizacji
na procesy globalizacji
na kolonializm
na procesy industrializacji
na różnorodne problemy społeczne
Pytanie 13
Jak daleko (historycznie) sięga myśl społeczno- pedagogiczna?
do antyku
do XVII w.
do XVII w.
do początku XX w.
Pytanie 14
Która z poniższych cech charakteryzuje środowisko w rozumieniu pedagogiki społecznej?
może być obszarem oddziaływań wychowawczych
odnosi się tylko do instytucji edukacyjnych
zawiera wymiar fizyczny, społeczny i kulturowy
jest :czyjeś” - istnieje w relacji z osobą
jest statyczną strukturą zewnętrzną wobec jednostki
Pytanie 15
Które z poniższych stwierdzeń oddają ideę środowiska niewidzialnego?
tworzy przestrzeń “wrastania” w dziedzictwo kulturowe i tożsamość
dotyczy subiektywnego odbioru środowiska przez jednostkę
zawiera się w kulturze symbolicznej i wartościach duchowych
obejmuje wyłącznie fizycznie warunki bytowania jednostki
Pytanie 16
Jakie działania są zgodne z ideą empowermentu w pedagogice społecznej?
Tworzenie warunków do uczestnictwa w życiu społecznym
Przekazywanie decyzji zewnętrznym instytucjom
Wzmacnianie pozycji jednostek w podejmowaniu decyzji
Pomaganie i ochranianie wszystkich potrzebujących
Pytanie 17
Co oznacza pojęcie “melioracji” w kontekście pedagogiki społecznej?
Wzmocnienie potencjału środowiska jako gleby kulturowej
Przekazanie wybranym grupom większej odpowiedzialności na rozwój innych
Ograniczenie wpływu szkoły na wychowanie społeczności
Udostępnianie wartości i zasobów na sposób sprzyjający równości
Pytanie 18
Które cechy opisują krytyczno-emancypacyjną perspektywę pedagogiki społecznej?
Dążenie do sprawiedliwego społeczeństwa
Wspieranie upodmiotowienia jednostek i grup
Apolityczność i neutralność wobec wyzwań społecznych
Koncentracja na indywidualnym sukcesie edukacyjnym
Pytanie 19
Czym zajmuje się pedagog społeczny?
Tworzy przestrzenie działania i wspiera zaangażowanie społeczne
Prowadzi terapię psychologiczną
Prowadzi diagnozę środowiska i buduje kapitał społeczny
Podejmuje działania wyłącznie w środowisku szkolnym
Pytanie 20
Jak rozumiana jest pedagogika społeczna (w ujęciu szerokim)
Jako teoria wychowania instytucjonalnego
Jako dział psychologii rozwojowej
Jako narzędzie analizy i diagnozy współczesnych wyzwań społeczno-edukacyjnych
Jako dyscyplina na pograniczu wielu nauk społecznych
Pytanie 21
Jak rozumiesz określenie, że środowisko jest społecznym edukatorem?
Środowisko działa zawsze pozytywnie na rozwój jednostki
Warunki społeczne mogą zarówno wspierać, jak i utrudniać rozwój
Człowiek współtworzy swoje środowisko a ono kształtuje jego rozwój
Edukacja jednostki jest niezależna od jej środowiska
Pytanie 22
Które z poniższych przykładów można uznać za przejawy środowiskowego wspierania rozwoju człowieka?
Dostępność placówek edukacyjnych i kultury w sąsiedztwie
Dostępność udziału w lokalnych projektach społecznych
Uznawanie relacji międzypokoleniowych jako źródła edukacji
Bazowanie na prywatnym transporcie
Pytanie 23
Które z poniższych stwierdzeń trafnie oddają ideę społecznego uprzywilejowania?
Uprzywilejowanie oznacza brak potrzeby refleksji nad własnym statusem społecznym
Uprzywilejowanie jest niezasłużoną przewagą wykorzystywaną kosztem innych
Uprzywilejowanie wynika z osobistej pracy i zasług
Uprzywilejowanie wiąże się z łatwiejszym dostępem do instytucji i dóbr publicznych
Pytanie 24
Jakie może Pani wskazać wymiary środowiska życia?
naturalny
edukacyjny
kulturowy
społeczny
Pytanie 25
Społeczny wymiar środowiska odnosi się do:
usług społecznych dla dzieci
relacji z innymi ludźmi
edukacji środowiskowej
pomocy społecznej dla jednostek
Pytanie 26
Kulturowy wymiar środowiska odnosi się do…
dostępu do muzeów i teatrów
norm, wartości i wzorów postępowania
edukacji artystycznej
edukacji kulturalnej
Pytanie 27
Środowisko to
to wszystko co nas otacza
zespół czynników, które mają wpływ na rozwój i dobrostan człowieka
jest to otoczenie, miejsce, obszar może też teren w którym znajduje się dana jednostka
Pytanie 28
Do której sfery modelu Piekarskiego zaliczyłaby Pani taki czynnik środowiska rodzinnego, jak aspiracje edukacyjne?
Sfera duchowa
Sfera emocjonalna
Sfera oddziaływań społecznych
Sfera wartości i celów
Pytanie 29
Jaki styl wychowawczy został opisany poniżej? “Tolerowanie wszelakich zachowań dziecka także tych aspołecznych + przekonanie o rozwojowej konieczności unikania sytuacji frustrujących potrzeby i dążenia dziecka”
oparty na miłości
zaniedbujący
autorytatywny
liberalny
Pytanie 30
Jaki styl wychowawczy został opisany poniżej?' “Jest oparty na sile, posłuszeństwie, surowości i dystansie”
dyrektywny
przemocowy
autokratyczny
kontrolujący
Pytanie 31
Piekarski wyróżnia następujące sfery środowiska rodzinnego:
emocjonalną, psychologiczną i fizyczną
socjalną, społeczną i kulturową
bytową, oddziaływań społecznych oraz wartości i celów
bytową, emocjonalną i duchową
Pytanie 32
Co to znaczy, że rodzina jest środowiskiem życia i rozwoju dziecka?
To znaczy, że rodzina jest dla człowieka grupą pierwotną
To znaczy, że jest pierwszym kontaktem dziecka z innymi ludźmi
To znaczy, że rodzina stwarza określone warunki (bytowe/ materialne, społeczne i kulturowe) dla dziecka
To znaczy, że z niej czerpiemy wiedzę o tym co jest dobre a co złe
Pytanie 33
Czym różni się środowisko wychowawcze od środowiska życia?
Środowisko życia obejmuje to, co człowieka otacza i co ma na niego wpływ (pozytywny i negatywny) a środowisko wychowawcze jest intencjonalne, ukierunkowane na pozytywne rezultaty oddziaływań
Środowisko życia, to środowisko, które dotyczy danego miejsca, a środowisko wychowawcze dotyczy danego człowieka
W środowisku wychowawczym mamy do czynienia większą ilością aspektów społecznych i rozwojowych
Pytanie 34
Co oznacza idea pomocniczości?
Że pomysły rozwiązań rodzą się centralnie (np. na poziomie rządu lub władz wojewódzkich) i mają być wdrożone w lokalnych środowiskach tak, by pomóc jednostkom i grupom
Że trzeba pomagać słabszym
Że pomysły rozwiązań rodzą się “na dole”, wśród tych, którzy znają problem, a wyższe struktury (władzy), zapewniają niezbędne wsparcie do wdrożenia rozwiązań
Że trzeba wszystkim pomagać
Pytanie 35
Pedagogika społeczna zajmuje się?
Badaniem środowiskowych uwarunkowań rozwoju
Pytanie 36
Wychowanie to?
wspieranie naturalnych procesów rozwoju poprzez rozpoznanie i pobudzanie sił tkwiących w środowisku
Pytanie 37
Co oznacza “społeczna: w pedagogice społecznej?
Podkreśla, że edukacja i wychowanie dotyczy nie tylko jednostek, ale mają miejsce w społeczności
Oznacza, że edukacja i wychowanie obejmuje pracę zarówno z jednostką jak i społecznością
Pytanie 38
W koncepcji melioracji gleby chodzi o:
realizację założenia o konieczności zapewnienia “Życiodajnych wód” każdemu “dziecku narodu”
Pytanie 39
I Akademickie studia z pedagogiki społecznej?
w dwudziestoleciu międzywojennym na wolnej wszechnicy Polskiej
Pytanie 40
Polscy pedagodzy rozwijający filozofię Radlińskiej:
Kamiński
Wroczyński
Pytanie 41
Wg. Radlińskiej pedagodzy powinni:
udostępniać narzędzia by człowiek za ich pomocą kształtował środowisko
Pytanie 42
Czym może być dostęp do dóbr publicznych?
możliwość porozumiewania się z innymi ludźmi (języki i tłumaczenia)
przejrzyste, zrozumiałe i wszechobecne instytucje państwa demokratycznego np. komitety, spotkania i coś tam
Pytanie 43
Przywilej to:
zasłużona przewaga
to nieuświadomiona przewaga
nieświadoma przewaga
niezasłużony
bywa używany do odniesienia korzyści
Pytanie 44
Wskaż cechy, które mają szczególny wpływ na (nie)uprzywilejowanie społeczne:
rasa
orientacja
obywatelstwo
religia
płeć
Pytanie 45
Które uwarunkowania można traktować jako pozytywnie wpływające na rozwój?
dostęp do transportu
bycie wierzącym
stabilna/ bezpieczna relacja z rodzicami
bycie mężczyzną
dostęp do szczepień i służby zdrowia
Pytanie 46
Pedagogika społeczna zajmuje się:
dziećmi i młodzieżą do 18r życia
człowiekiem we wszystkich fazach życia
osobami dorosłymi
dziećmi w wieku szkolnym
Pytanie 47
Idee pedagogiki + znaczenie
podmiotowość
podmiotowości
sprawiedliwość społecznej
idea edukacji społecznej
Pytanie 48
Co należy do zakresu pedagogiki społecznej?
opieka i pedagogika opiekuńcza
wychowanie w środowisku
praca kulturalno- oświatowa
Pytanie 49
Które zdanie oddaje cel pedagogiki społecznej?
przygotowanie jednostki do zmian
Pytanie 50
Sfery środowiska rodzinnego wg. Piekarskiego:
wartości i celów
bytowa
Pytanie 51
Tolerowanie wszystkich zachowań
styl liberalny
Pytanie 52
Aspiracje edukacyjne wg. Piekarskiego zaliczamy do:
sfery wartości i celów
Pytanie 53
Środowisko to:
zespół czynników mających wpływ na rozwój i dobrostan