Twój wynik: Biznes i zarządzanie Dział 1

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wypisz główne cechy osoby przedsiębiorczej. Pisz z MAŁEJ litery i używaj polskich znaków
Pytanie 2
Wypisz kluczowe kompetencje w europejskich systemach edukacji. Pisz z MAŁEJ litery i używaj polskich znaków. Poprawne odpowiedzi są identyczne z tymi z podręcznika.
Pytanie 3
Wybierz elementy kompetencji w zakresie przedsiębiorczości
wielojęzykowość
ekspresja kulturalna
wiedza
postawy
umiejętności
niezależność
Pytanie 4
Wypisz elementy kompetencji w zakresie przedsiębiorczości
Pytanie 5
Ułóż w kolejności chronologicznej plan rozwoju kompetencji przedsiębiorczych
Pytanie 6
Połącz w pary rodzaje komunikacji z ich wyjaśnieniami
Komunikacja interpersonalna
Proces wymiany komunikatów między co najmniej dwiema osobami
Komunikacja społeczna
Proces wymiany zakodowanych komunikatów (informacji) między osobami, grupami lub organizacjami
Pytanie 7
Ułóż chronologicznie przebieg komunikacji interpersonalnej
Pytanie 8
Wypisz cztery sposoby komunikacji niewerbalnej. Pisz z MAŁEJ litery i używaj polskich znaków
Pytanie 9
Wybierz zasady skutecznej komunikacji
Skupienie uwagi na rozmówcy
Eliminowanie nagłych barier komunikacyjnych
Okazywanie empatii
Okazywanie rozmówcy szacunku
Przekazywanie niespójnych komunikatów w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Uwzględnianie trudności w komunikacji z drugą osobą
Używanie dwuznaczności w wypowiedzi
Dobranie języka przekazu, tak aby był on zrozumiały dla odbiorcy
Przerywanie wypowiedzi rozmówcy
Aktywne słuchanie
Pytanie 10
Połącz terminy z ich wyjaśnieniami
Perswazja
przekonywanie kogoś za pomocą odpowiednio dobranych argumentów do świadomego wykonania jakiejś czynności, uwierzenia w coś lub zaakceptowania czyichś poglądów
Manipulacja
wpływanie na poglądy, postawy, zachowania lub emocje danej osoby bez jej wiedzy i woli, w celu osiągnięcia własnych korzyści
Wywieranie wpływu
oddziaływanie danej osoby lub grupy osób na innych w celu zmiany ich zachowania, uczuć lub opinii
Pytanie 11
Połącz reguły wywierania wpływu na ludzi z ich działaniem
Reguła autorytetu
Opiera się na wykorzystaniu osób uznanych za autorytet (np. ekspertów) do osiągnięcia swojego celu
Reguła zaangażowania i konsekwencji
Zakłada, że jesteśmy konsekwentni w realizacji zadań, w które się zaangażowaliśmy, nawet wtedy, gdy przestaje być to dla nas korzystne. Wynika to z faktu, że nie lubimy przyznawać się do błędu.
Reguła wzajemności
Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy czujemy, że powinniśmy się komuś należycie zrewanżować za otrzymaną przysługę, prezent lub miły gest.
Reguła niedostępności
Opiera się na wykorzystaniu powszechnego przekonania, że jeżeli coś jest trudno dostępne, to uważamy to za dobro cenniejsze i oryginalniejsze od pozostałych dóbr, ponieważ nie każdy może je mieć.
Reguła społecznego dowodu słuszności
Polega na tym, że ludzie dostosowują swoje zachowanie do danej grupy, gdyż sądzą, że nie może się ona mylić (konformizm poznawczy).
Reguła lubienia
Polega na "zaprzyjaźnianiu się" z nami. Dużo chętniej bowiem spełniamy prośby i propozycje od kogoś, kogo znamy i lubimy, kto ma podobne przekonania i wyznaje podobne wartości.
Pytanie 12
Połącz techniki manipulacji z ich opisami
Tworzenie sytuacji stresowych
Polega na powodowaniu u drugiej osoby dyskomfortu (stresu) w celu pobudzenia emocjonalnego, zmniejszenia samokontroli i często podjęcia szybkiej, nie do końca przemyślanej decyzji.
"Stopa w drzwiach" ("Foot in the door" FITD)
Polega na skłonieniu kogoś do spełniania najpierw małej prośby, a następnie większej, trudniejszej do wykonania.
Ośmieszanie
Polega na koncentrowaniu się w rozmowie na słabościach i błędach innych osób w celu podniesienia własnej pozycji.
Przekazywanie fałszywych bądź zniekształconych informacji
Polega na zafałszowywaniu lub wyolbrzymianiu przekazywanych informacji w celu nakłonienia kogoś do określonego działania.
Przyjmowanie pozy ofiary
Polega na wzbudzaniu litości, aby w ten sposób wymusić określone działanie drugiej osoby.
Fragmentaryczne przedstawienie jakiegoś problemu
Polega na uwypuklaniu tylko tych szczegółów, które są potwierdzeniem swoich argumentów, a pomijaniu ważnych informacji, które im przeczą.
Manipulowanie własnym wizerunkiem
Polega na wyolbrzymianiu swoich osiągnięć lub utożsamianiu się ze znanymi ludźmi, którzy osiągnęli sukces, w celu stworzenia wrażenia ważności i atrakcyjności swojej osoby.