Twój wynik: procesy poznawcze

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
dopasuj opis do nazwy nurtu
Empiryzm (Locke)
cała wiedza pochodzi z doświadczenia i że nie istnieją wrodzone idee, które są z nami, gdy się rodzimy. Rodząc się, jesteśmy czystą kartą (tabula rasa).
Idealizm subiektywny (fenomenalizm Berkleya)
twierdzi, że rzeczywistość istnieje tylko w naszych spostrzeżeniach.
Dualizm
pogląd filozoficzny mówiący, że umysł i ciało to dwie różne substancje
Idealizm obiektywny
to nurt filozoficzny, który głosi, że rzeczywistość ma naturę duchową (idealistyczną), ale istnieje niezależnie od indywidualnych świadomości
Dualizm umiarkowany Arystotelesa
mówi, że świadomość jest materialna, a materia jest formą myśli.
Monizm
pogląd filozoficzny mówiący, że rozum i ciało są jedną substancją
Strukturalizm Titchenera
wyróżniał trzy podstawowe elementy procesów psychicznych pojawiające się w świadomości człowieka: wrażenia (zmysłowe reakcje na bodźce docierające do organizmu), wyobrażenia (obrazy tworzone w umysłach), afekty (uczucia towarzyszące wrażeniom lub wyobrażeniom).
Behawioryzm (Pawłow, Watson)
jest teorią uczenia się, która stwierdza, że wszystkie zachowania są uczone poprzez interakcję ze środowiskiem poprzez proces zwany warunkowaniem, zajmuje się tylko obserwowalnymi zachowaniami bodziec-reakcja, ponieważ można je badać w sposób systematyczny i obserwowalny.
Dualizm skrajny Kartezjusza
uważał, że ludzie składają się z dwóch oddzielnych substancji: duszy i ciała. Albo inaczej: tego, co materialne i niematerialne. Podkreślał również znaczenie Boga, który jest istotą niestworzoną i konieczną, stanowiącą oparcie dla rzeczywistości.
Funkcjonalizm Jamesa
celem psychologii było badanie funkcji zachowania w świecie
Materializm (Spinoza)
pogląd filozoficzny mówiący, że rzeczywistość ma charakter materialny
Dualizm skrajny Platona
wierzył, że wszyscy ludzie mają duszę, której miejsce tak naprawdę znajduje się poza nami, w świecie idei.
Pytanie 2
Procesy poznawcze
dotyczą wyłącznie emocji i uczuć człowieka.
to tylko procesy związane z zapamiętywaniem i przypominaniem informacji.
to operacje umysłowe, które, mózg wykonuje w celu przetwarzania informacji
to działania organizmu mające na celu reagowanie na bodźce bez udziału świadomości.
Pytanie 3
połącz w pary
wyższe procesy poznawcze
zajmują się informacjami zebranymi z podstawowych procesów przedstawionych wcześniej. Są to myślenie, uczenie się, język, kreatywność, motywacja
Podstawowe procesy poznawcze
stanowią podstawę do przetwarzania i kompilacji informacji, umożliwiając ich przechwytywanie i przechowywanie w „systemie”. Są to percepcja, uwaga, pamięć
Pytanie 4
uszereguj etapy procesu poznawczego
Pytanie 5
połącz w pary
Przetwarzanie równoległe
których operacje poznawcze zachodzą jednocześnie, równolegle
Przetwarzanie szeregowe
operacje poznawcze następują pojedynczo w serii
Pytanie 6
Ojciec psychologii eksperymentalnej to
John Locke
William James
Zygmund Freud
Wilhelm Wundt
Pytanie 7
Introspekcja to
proces, w którym dana osoba relacjonuje swoje własne doświadczenia w sposób najbardziej obiektywny z możliwych, traktując ludzki umysł tak, jak traktuje się każdy inny aspekt natury podlegający naukowej obserwacji.
metoda obserwacji zachowań innych ludzi w celu poznania ich stanów psychicznych.
badanie świata zewnętrznego za pomocą zmysłów bez udziału świadomości.
proces automatycznego, nieświadomego reagowania organizmu na bodźce z otoczenia.
Pytanie 8
dopasuj opis do rodzaju kary lub wzmocnienia w warunkowaniu instrumentalnym Skinnera
Kara negatywna
w wyniku zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się zachowania w przyszłości
Wzmocnienie pozytywne
dodanie czegoś do zachowania, co sprawi, że w przyszłości zachowanie będzie występować częściej.
Wzmocnienie negatywne
w momencie wystąpienia zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania w przyszłości
Kara pozytywna
dodanie do zachowania bodźca, który sprawi, że zachowanie będzie się rzadziej pojawiać w przyszłości.
Pytanie 9
uszereguj etapy rozwoju poznawczego Piageta
Pytanie 10
Gestalt
to teoria, która zakłada, że percepcja opiera się jedynie na procesach pamięciowych, a nie na aktualnym odbiorze bodźców.
twierdzi, że percepcja jest całkowicie losowa i nieuporządkowana, bez żadnej organizacji.
to podejście, które skupia się wyłącznie na analizie pojedynczych części bodźców, ignorując ich całościowy kontekst.
to szkoła myślenia, która stara się zrozumieć, w jaki sposób ludzki mózg postrzega doświadczenia. Sugeruje to, że struktury, postrzegane jako całość, mają określone właściwości, które różnią się od sumy ich poszczególnych części.
Pytanie 11
połącz specjalności z twórcami teorii Gestalt
Max Wertheimer
zajmował się percepcją wzrokową. Opisał między innymi efekt phi.
Wolfgang Köhler
był ekspertem akustyki fizycznej
Kurt Koffka
zajmował się zjawiskami ruchu i rytmu
Pytanie 12
połącz zasady Gestalt z opisami
Podobieństwo
mamy tendencję do grupowania kształtów, obiektów lub elementów projektu, które mają pewne podobieństwo - czy to pod względem koloru, kształtu, orientacji, tekstury czy rozmiaru.
Zasada domknięcia
ludzki mózg ma naturalną tendencję do wizualnego zamykania luk w formach, szczególnie podczas identyfikowania znanych obrazów.
Wspólny region
: Prawo to proponuje, aby elementy znajdujące się w tym samym zamkniętym regionie - takie jak wewnątrz koła lub kształtu - były postrzegane jako należące do tej samej grupy.
Prägnanz/prawo prostoty
Stwierdza, że w obliczu zestawu niejednoznacznych lub złożonych obiektów ludzki mózg stara się uczynić je tak prostymi, jak to tylko możliwe.
figura–tło
mamy tendencję do dzielenia naszego świata wizualnego na figury i tło.
Ciągłość
kształty, obiekty lub elementy projektu, które są umieszczone w sposób sugerujący linie, krzywe lub płaszczyzny, będą postrzegane jako takie, a nie jako pojedyncze elementy. Percepcyjnie grupujemy elementy razem, tworząc ciągły obraz.
Bliskość
że kształty, obiekty lub elementy projektu znajdujące się blisko siebie są postrzegane jako grupa. I odwrotnie, losowo rozmieszczone przedmioty są postrzegane jako odizolowane.
Zasada symetrii
Preferencja dostrzegania obiektów symetrycznych nad asymetrycznymi. Tu łatwiej dostrzec nakładające się na siebie dwa romby niż którykolwiek z innych układów figur.
Pytanie 13
Zajwisko phi
to zjawisko, w którym światło zmienia kolor w zależności od kąta obserwacji.
to percepcja, która powstaje tylko wtedy, gdy obiekty rzeczywiście zmieniają położenie w przestrzeni.
to iluzja ruchu przy eksponowaniu nieruchomych obrazów w odpowiednio krótkim czasie
ludzki mózg ma naturalną tendencję do wizualnego zamykania luk w formach, szczególnie podczas identyfikowania znanych obrazów.
Pytanie 14
guzy mózgu najczęściej powstają z
komórek glejowych i innych tkanek istoty białej
komórek pnia mózgu
z komórek kory mózgowej
tkanek istoty szarej
Pytanie 15
Jaka jest różnica między TIA a udarem niedokrwiennym mózgu?
TIA to miniudar, którego objawy szybko ustępują
TIA zabija od razu
TIA dotyczy tylko kory mózgowej
Udar jest w mózgu a TIA w sercu
Pytanie 16
zaznacz fałszywe zdanie
W przypadku naturalnie występujących zmian związanych z udarami lub guzami, nie istnieje znaczna zmienność wśród pacjentów.
Fałsz
Oprócz problemów z czytaniem, pacjent z uszkodzeniem płatów czołowych może również wykazywać deficyt w innych zadaniach, takich jak rozwiązywanie problemów, pamięć lub praksja.
Prawda
Podwójna dysocjacja występuje, gdy uszkodzenie obszaru X upośledza zdolność wykonania zadania A, ale nie zadania B, a uszkodzenie obszaru Y upośledza zdolność wykonania zadania B, ale nie zadania A. Te dwa obszary uzupełniają się.
Prawda
Uszkodzenia mogą również prowadzić do rozwoju procesów kompensacyjnych.
Prawda
Podwójne dysocjacje oferują najsilniejsze neuropsychologiczne dowody na to, że pacjent lub grupa pacjentów ma selektywny deficyt w określonej operacji poznawczej.
Prawda
Pytanie 17
połącz nazwy testów z ich rodzajem
testy zdolności wzrokowo-przestrzennych
test Reya-Osterrietha
testy uwagi i funkcji wykonawczych
test Stroopa, test sortowania kart Wisconsin
testy pamięci
test Wechslera, test 15 słów Reya
testy językowe
Boston naming test
Pytanie 18
połącz opisy badań obrazowych z nazwą
Tomografia komputerowa
komputer konstruuje perspektywę trójwymiarową za pomocą promieni rentgenowskich
Rezonans magnetyczny MRI
wykorzystuje magnetyczne właściwości atomów
Pytanie 19
połącz opisy badań funkcjonalnych z nazwą
fMRI
mierzy stosunek utlenionej do odtlenionej hemoglobiny
OPTOGENETYKA
aktywowanie neuronów za pomocą transdukcji wirusowej
GŁĘBOKA STYMULACJA MÓZGU DBS
wszczepienie elektrod do mózgu, na określony czas aby modulować aktywność neuronalną
ELEKTROENCEFALOGRAFIA
nieinwazyjna metoda mierzenia sygnałów elektrycznych w mózgu za pomocą elektron umieszczonych na skórze głowy
PET
monitoruje promieniowanie przez radioaktywny izotop pierwiastka, wbudowany w cząsteczkę
PRZEZCZASOWA STYMULACJA MAGNETYCZNA. TMS
cewka, która generuje pole magnetyczne, powodując ogniskową stymulację mózgu w sposób nieinwazyjny
Pytanie 20
dopasuj nazwy przekrojów do opisu
przekrój strzałkowy
dzieli mózg na dwie połowy: prawą oraz lewą.
przekrój poprzeczny/poziomy
Gdy przekroimy w płaszczyźnie oddzielającej część grzbietową od brzusznej
przekrój czołowy
oddziela przód mózgu od tyłu
Pytanie 21
dopasuj opisy do nazw elementów kory mózgowej
zakręt
wybrzuszenie na powierzchni kory
szczelina
długa i głęboka bruzda
bruzda
wklęsła część powierzchni kory
Pytanie 22
zaznacz fałszywą odpowiedź
silnie pofałdowana kora mózgowa powoduje, że neurony, które znajdują się w pewnej odległości od siebie wzdłuż warstwy korowej, znajdują się w bliższych trójwymiarowych relacjach.
Prawda
Całkowita powierzchnia kory mózgowej człowieka wynosi około 2200 do 2400 cm2
Prawda
W korze mózgowej na zewnątrz jest istota biała, a wewnątrz istota szara
Fałsz
Kora ma grubość od 1,5 do 4,5 mm, ale w większości regionów ma grubość około 3 mm.
Prawda
warstwy w korze mózgowej są ponumerowane od 1 do 6
Prawda
Fałdy kory mózgowej umożliwiają upakowanie większej powierzchni korowej w czaszce.
Prawda
Pytanie 23
dopasuj element dzielący poszczególne płaty
lewa i prawa półkula
szczelina półkulowa
płat czołowy, skroniowy i potyliczny
bruzda ciemieniowo-potyliczna i wcięcie przedpotyliczne
płat czołowy i ciemieniowy
bruzda środkowa
płat skroniowy i czołowy
szczelina Sylwiusza
Pytanie 24
podział kory mózgowej według funkcji
pierwszorzędowa kora wzrokowa (17 pole Brodmana)
odpowiada za widzenie, znajduje się w płacie potylicznym
Płat czołowy
ma dwa główne obszary funkcjonalne: korę przedczołową (obszar asocjacyjny wyższego rzędu) i korę ruchową.
Płat limbiczny
obejmuje struktury, które otrzymują dane z różnych obszarów mózgu i uczestniczą w skomplikowanych, powiązanych ze sobą zachowaniach (np. pamięć, uczenie się, emocje).
Kora ruchowa mowy/ośrodek Broki (pogranicze 44 i 45pola Brodmana)
Kontroluje ekspresyjną funkcję językową. Uszkodzenia w tym obszarze powodują afazję
Obszary tylno-boczne płata ciemieniowego
generują relacje wzrokowo-przestrzenne i integrują te spostrzeżenia z innymi wrażeniami, aby stworzyć świadomość trajektorii poruszających się obiektów. Obszary te pośredniczą również w propriocepcji (czyli świadomości położenia części ciała w przestrzeni).
Drugorzędowa kora czuciowa
jest jednomodalnym obszarem asocjacyjnym, łączy informacje z pierwszorzędowej kory czuciowej
Kora przedczołowa (9-12 pole Brodmana)
bierze udział w bardziej złożonych aspektach planowania, organizowania, kontrolowania i wykonywania zachowań — zadań, które wymagają integracji informacji w czasie.
drugorzędowa kora ruchowa (6 pole Brodmana)
Odpowiada za planowanie ruchów kończyn i gałek ocznych.
Kora asocjacyjna przedczołowa (46 pole Brodmana)
Pomaga modulować zachowania społeczne,
obszar asocjacji jednomodalnej
sąsiaduje z odpowiadającym mu głównym obszarem sensorycznym i przetwarza informacje z tego obszaru na wyższym poziomie niż główny obszar sensoryczny.
wzrokowe pola asocjacyjne (18 i 19 pole Brodmana)
odpowiadają za głębię widzenia, postrzeganie ruchu, barw, przekazywanie sygnału do dalszej analizy
Wyspa
integruje informacje sensoryczne i autonomiczne z trzewi. Odgrywa rolę w niektórych funkcjach językowych, o czym świadczy afazja u pacjentów z niektórymi zmianami w tym obszarze, przetwarza odczuwanie bólu i temperatury, a także, w obrębie wieczka, prawdopodobnie smaku.
Część grzbietowo-boczna kory przedczołowej
manipuluje świeżo nabytymi informacjami — funkcja zwaną pamięcią roboczą, Jest ważna w pobudzeniu i motywacji
Pierwszorzędowa kora czuciowa (1,2,3 pola Brodmana)
część płata ciemieniowego bezpośrednio za bruzdą centralną, odbiera informacje sensoryczne ze wzgórza
Pierwszorzędowe obszary sensoryczne
odbierają bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe i smakowe ze wzgórza, które przekazuje je z kolei ze specjalistycznych narządów zmysłów i receptorów obwodowych.
Pierwotna kora słuchowa (41 pole Brodmana)
znajduje się w górnym zakręcie skroniowym płata skroniowego, jest prawdopodobnie niezbędne do wykonywania bardziej złożonych funkcji, takich jak identyfikacja dźwięku
Multimodalne obszary asocjacyjne
nie są ograniczone do żadnej pojedynczej funkcji motorycznej lub sensorycznej, ale otrzymują zbieżne informacje z wielu sensorycznych i motorycznych obszarów mózgu.
Pierwszorzędowa kora ruchowa (4 pole Brodmana)
generuje ruchy ciała pod wpływem woli; obszary asocjacji ruchowych pomagają w planowaniu i wykonywaniu złożonych czynności ruchowych.
Pytanie 25
wybierz fałszywe zdania
U pacjentów z ogniskami padaczkowymi w przyśrodkowych częściach limbiczno-emocjonalnych płata skroniowego powszechnie występują złożone napady częściowe, charakteryzujące się niekontrolowanymi uczuciami i dysfunkcją autonomiczną, poznawczą lub emocjonalną.
Prawda
uszkodzenie kory ruchowej jednej półkuli powoduje osłabienie lub paraliż głównie po tej samej stronie ciała.
Fałsz
Uszkodzenia przedniej części płata ciemieniowego mogą powodować trudności w rozpoznawaniu obiektów za pomocą dotyku (tak zwana astereognozja).
Prawda
Kora asocjacyjna wzrokowa może być aktywowana podczas wyobrażania, kiedy przywołujemy pamięć wzrokową, nawet przy braku stymulacji wzrokowej.
Prawda
Pierwszorzędowa kora ruchowa po jednej stronie kontroluje wszystkie ruchy przeciwległej stronie ciała.
Prawda
Uszkodzenia lewego płata skroniowego w znacznym stopniu zakłócają rozpoznawanie, zapamiętywanie i tworzenie języka.
Prawda
U pacjentów z ogniskami padaczkowymi w przyśrodkowych częściach limbiczno-emocjonalnych płata skroniowego powszechnie występują złożone napady częściowe, charakteryzujące się niekontrolowanymi uczuciami i dysfunkcją autonomiczną, poznawczą lub emocjonalną.
Prawda
Pacjenci z uszkodzeniami prawego płata skroniowego często tracą zdolność interpretowania niewerbalnych bodźców słuchowych (np. muzyki).
Prawda
Gryzonie mają więcej neuronów na milimetr sześcienny.
Fałsz
W zespole Antona, pacjenci nie potrafią rozpoznawać obiektów wzrokiem i zazwyczaj nie są świadomi swoich deficytów, często improwizując i opisując to, co widzą.
Prawda
90% włókien ruchowych z każdej półkuli przechodzi przez linię środkową w dolnym pniu mózgu i górnym odcinku szyjnym rdzenia kręgowego.
Prawda
Pytanie 26
połącz obszary z opisem
Obszary jednomodalne
chociaż mogą identyfikować, czy cechy sensoryczne są takie same — na przykład porównywać dwie twarze, to bez informacji z innych modalności, nie mają zdolności wiązania tej percepcji z żadnym innym doświadczeniem
Obszary multimodalne
odpowiadają również za wszystkie nasze zaawansowane ludzkie zdolności, takie jak język, myślenie abstrakcyjne
Pytanie 27
połącz sieć z odpowiednim obszarem
sieć twarz/przedmiot
zakręt wrzecionowaty z bocznymi połączeniami skroniowymi i skroniowo-biegunowymi
sieć uwagi przestrzennej półkuli prawej
połączenia między tylną korą ciemieniową, przednimi polami wzrokowymi i zakrętem obręczy
sieć językowa
Obszary Broki i Wernickego gęsto połączone za pomocą wiązek włókien nerwowych, pęczka łukowatego.
sieć stanu spoczynkowego
połączenia łączące tylną korę zakrętu obręczy, przyśrodkową korę przedczołową, zakręt kątowy i ich podsieci
sieć kontroli poznawczej
boczne połączenia kory przedczołowej, oczodołowo-czołowej i tylnej ciemieniowej
Pytanie 28
połącz nazwę z łacińskim tłumaczeniem
móżdżek
cerbellum
pień mózgu
truncus cerebri
mózg
cerebrum
Pytanie 29
wybierz fałszywe zdanie
Schizofrenia i depresja są związane z brakiem równowagi w układach neuroprzekaźników
Prawda
blisko 90% osób jest leworęczna
Fałsz
Homonculus to graficzny obraz reprezentacji ciała w mózgu
Prawda
Lateralizacja funkcji mózgu jest rozłożona wzdłuż czterech osi funkcjonalnych: komunikacji symbolicznej, percepcji / działania, emocji i podejmowania decyzji.
Prawda
średnia masa mózgu to 1,5 kg
Prawda
Pytanie 30
połącz obszar z liczbą
obszary podkorowe
2 mld neuronów
średnia ilość synaps na neuron
1-4 tys
liczba połączeń neuronalnych (synaps)
50-240 bln
kora mózgowa
16/20 mld neuronów
mózg
86/88 mld neuronów
móżdżek
69/70 mld neuronów
Pytanie 31
połącz opis z definicją
Reprezentacje nietrwałe
(wyobrażenia, sądy, modele umysłowe) powstają doraźnie, np. w celu podjęcia decyzji lub rozwiązania problemu, po czym zanikają.
konstruktywizm
Każdy ma swoją indywidualną, niepowtarzalną reprezentację świata, bo każdy samodzielnie ją utworzył na podstawie własnych doświadczeń.
Reprezentacje trwałe
składające się na struktury wiedzy, powstają i zmieniają się w dłuższym cyklu czasowym.
Reprezentacjonizm
stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym umysł poznaje świat nie bezpośrednio, lecz za pośrednictwem własnych kategorii poznawczych (pojęć, wyobrażeń, sądów, przesądów itd.).
Wyobrażenie
umysłowe przedstawienie przedmiotu, który przestał działać na nasze zmysły.
Poznanie
cykl polegający na aktywnym tworzeniu reprezentacji poznawczych, interpretowaniu napływającej informacji poprzez owe reprezentacje, zmianie treści reprezentacji pod wpływem napływających danych i z powrotem na interpretowaniu nowych danych poprzez wcześniej zmienione reprezentacje.
Reprezentacja poznawcza
umysłowy odpowiednik obiektów – zarówno realnie istniejących, jak i fikcyjnych lub hipotetycznych.
Pytanie 32
wybierz fałszywe zdanie
Allan Paivio zalicza do reprezentacji poznawczych m.in. obrazy umysłowe, ślady pamięciowe, słowa, sądy, pojęcia oraz schematy.
Prawda
Według Kosslyna Na wyobrażeniach dokonywać można manipulacji (np. ROTACJI) takich, jak na obiektach rzeczywistych
Prawda
Według Kosslyna Obiekty reprezentowane są symbolicznie
Fałsz
Afantazja może wystąpić z powodu uszkodzenia niektórych obszarów mózgu, szczególnie płata potylicznego.
Prawda
Pytanie 33
Teoria reprezentacji obrazowych Kosslyna
Warstwa głęboka
do informacji tych dodaje zasoby pamięci długotrwałej (niedostępne świadomości)
Warstwa powierzchniowa
. Przedmiot ten jest analogiczny do tego, który możemy postrzegać w świecie zewnętrznym i zachowuje jego właściwości przestrzenne
Pytanie 34
połącz w pary
Teoria pierwotnych reprezentacji w formie zbioru sądów Pylyshyna
Jeśli instrukcja udzielona badanemu wymaga jedynie znalezienia się w odpowiednim miejscu względem punktu fiksacji, ale nie precyzuje, w jaki sposób można ten cel osiągnąć, to związek między czasem decyzji a odległością punktów na „skanowanej” mapie umysłowej zanika.
logogeny
Niezależnie od zaangażowanego kanału sensorycznego wszystkie reprezentacje werbalne
Reprezentacje numeryczne
głębsze formy odzwierciedlania liczb, zrywające z powierzchniową formą reprezentacji i uwzględniające semantyczne aspekty informacji numerycznej.
charakter referencjalny
reprezentacjom obrazowym odpowiadają werbalne i odwrotnie .
Teoria podwójnego kodowania
człowiek reprezentuje rzeczywistość w dwóch systemach: niewerbalnym (sensorycznym) i werbalnym (językowym).
Hipoteza języka myśli
umysł ludzki nie gromadzi trwałej wiedzy ani w postaci obrazów, ani etykiet werbalnych, ale wyłącznie w postaci zbioru sądów (twierdzeń) o relacjach między obiektami.
imageny
Wszelkie niewerbalne reprezentacje umysłowe, niezależnie od modalności sensorycznej
Pytanie 35
połącz w pary
Zespół zaniedbywania połowiczego
występuje po uszkodzeniu jednej półkuli mózgu, najczęściej prawej (niedominującej) i polega na nieświadomości istnienia przestrzeni osobniczej i pozaosobniczej po stronie przeciwległej do uszkodzonej półkuli. Prawe półkule są najczęściej nadrzędne w percepcji wzrokowo- przestrzennej.
Afantazja
stan, w którym mózg nie tworzy ani nie używa obrazów mentalnych jako części myślenia lub wyobraźni.
Pytanie 36
zaznacz fałszywą odpowiedź
tylna gorąca strefa to obszary ciemieniowe, potyliczne i skroniowe w tylnej części kory mózgowej, które powodują świadomą percepcję
Prawda
psychologia poznawcza rządzi!
Fałsz
jeśli rdzeń kręgowy zostanie całkowicie przecięty przez uraz szyi, ofiary są sparaliżowane w nogach, rękach i tułowiu, nie są w stanie kontrolować jelit i pęcherza oraz nie odczuwają żadnych doznań cielesnych.
Prawda
Świadomość jest rozproszonym procesem mózgowym. Obejmuje obie półkule i ich interakcje ze wzgórzem (zwłaszcza jego jądro siatkowate) podwzgórzem i pniem mózgu
Prawda
połączenie kory mózgowej, wzgórza, oczu i uszu powstaje między 20 a 24 tygodniem ciąży
Prawda
Pobudzenie jest regulowane głównie przez twór siatkowaty
Prawda
Siedzibą świadomości jest mózg.
Prawda
Pytanie 37
połącz w pary
Teoria Penrose’a i Hameroffa
że świadomość powstaje dzięki zjawiskom kwantowym zachodzącym w mikrotubulach neuronów. Mikrotubule miałyby działać jak kwantowe procesory, chronione przed zakłóceniami, i umożliwiać uporządkowaną, świadomą aktywność mózgu.
Teoria globalnej neuronalnej przestrzeni roboczej (GNW)
twierdzi, że świadomość powstaje w wyniku określonego typu przetwarzania informacji — znanego z początków sztucznej inteligencji, kiedy wyspecjalizowane programy uzyskiwały dostęp do małego, współdzielonego repozytorium informacji.
Zintegrowana teoria informacji (IIT)
stworzona przez Tononiego, zakłada, że świadomość wynika z samej struktury doświadczenia — które jest wewnętrzne, spójne, złożone i niepodzielne. Każdy mechanizm (np. mózg), który posiada bogatą, powiązaną strukturę przyczynowo-skutkową, generuje świadomość „od wewnątrz”. Mechanizmy proste i niezintegrowane, jak móżdżek, świadomości nie mają.
Teoria Penrose’a
Wychodzi od założenia, że świadomość nie opiera się na żadnego rodzaju algorytmach czy obliczeniach oraz jest poza wszystkim tym, co są w stanie wytłumaczyć biologia czy fizyka.
Pytanie 38
Uszereguj skalę Glasgow
mniej niż 8
Śpiączka / ciężkie zaburzenia świadomości
13-15 pkt
Przytomny, łagodne zaburzenia świadomości
9-12 pkt
Umiarkowane zaburzenia świadomości (stan ogłuszenia)
Pytanie 39
połącz w pary
przytomna bez świadomości
To problem stanu wegetatywnego, ale również głębokiego otępienia.
Przytomna i świadoma
To każdy z nas w tej chwili
Czuwanie
to stan świadomości, odróżniający się od innych stanów, takich jak: sen i śpiączka.
Pełna świadomość
świadomość to stan, w którym człowiek jest w pełni zdolny do odbioru i interpretacji bodźców zewnętrznych, postrzeganie nie jest zaburzone, a reakcje są adekwatne do sytuacji
Nieprzytomna i nieświadoma
To dzieje się w śpiączce
Przytomność
natomiast jest stanem gotowości układu nerwowego do odbioru bodźców i można ją utożsamiać ze stanem czuwania
Nieprzytomna z ograniczoną świadomością
Z tym mamy czynienia podczas marzeń sennych.
Pytanie 40
połącz w pary
JAKOŚCIOWE Zaburzenia świadomości
delirium (majaczenie), dotyczą przede wszystkim zniekształceń procesów poznawczych (percepcji, pamięci, zdolności uczenia się, myślenia, orientacji, uwagi, języka, funkcji wykonawczych).
ILOŚCIOWE zaburzenia świadomości
są jednocześnie zaburzeniami przytomności, a śpiączka jest stanem nieprzytomności.
Pytanie 41
dopasuj opis do ilościowych zaburzeń świadomości. zaburzenia z * nie są stricte ilościowe
Senność patologiczna
charakteryzuje się wyraźną tendencją do zasypiania. Chory w czasie rozmowy potrafi zapadać w sen. Można go wprawdzie wybudzić, lecz po chwili ponownie odczuwa potrzebę zaśnięcia. Stanowi temu towarzyszą istotne zaburzenia uwagi i spowolnienie procesów psychicznych.
Stan wegetatywny
brak świadomości ale zachowane odruchy podstawowe i cykl sen-czuwanie
*Zespół zamknięcia czyli locked in
Osoby dotknięte tym zespołem nie mogą poruszać dolną częścią twarzy, żuć, połykać, mówić, poruszać kończynami ani poruszać oczami na boki. Zazwyczaj jednak widzą, słyszą, poruszają oczami w górę i w dół oraz mrugają.
*Śpiączka psychogenna lub symulowana.
Jest to stan, w którym pacjent ma zachowaną przytomność oraz prawidłową zawartość świadomości, jednak nie komunikuje się z otoczeniem, ani nie daje zewnętrznych przejawów świadomości. Stan ten może wynikać z wolicjonalnego zachowania pacjenta naśladującego stan nieprzytomności
Patologiczny sen głęboki
brak czuwania. Reaktywność na silne bodźce jest ograniczona; zachowane są reakcje obronne. W odpowiedzi na bodźce bólowe mogą się pojawić: jęk, grymas twarzy, cofanie kończyny.
Stan minimalnej świadomości
częściowa świadomość, odpowiedzi stereotypowe, kontakt wzrokowy
śpiączka
Pacjent nie wykazuje żadnych odznak pobudzenia ani świadomości siebie i otoczenia. Natomiast zachowana jest czynność pnia mózgu, czyli struktur podkorowych odpowiedzialnych za podtrzymywanie czynności biologicznych w tym funkcjonowania układu krążenia i oddychania. Charakterystycznym objawem jest zanik cyklu snu i czuwania.
*Mutyzm akinetyczny
akinetyczny jest rzadkim zaburzeniem neurologicznym upośledzającym inicjatywę i motywację do zachowania, brak ruchu dowolnego, brak mowy, zachowanie wodzenie oczami i skupienie wzroku
Pytanie 42
zaznacz fałszywą odpowiedź
śmierć ogarnia tkanki i układy w tym samym czasie.
Fałsz
czynnikiem kwalifikującym śmierć mózgu jest nieodwracalny brak funkcji pnia mózgu.
Prawda
Trwałe uszkodzenie pnia mózgu ustala się na podstawie braku określonych odruchów nerwowych i braku spontanicznej czynności oddechowej.
Prawda
Pytanie 43
Percepcja
to kontakt z rzeczywistością świata zewnętrznego poprzez zmysły, z jej odtworzeniem w formie reprezentacji poznawczych (umysłowych).
to wyłącznie rejestrowanie bodźców zmysłowych
to proces całkowicie świadomy
zachodzi tylko w oczach lub uszach
Pytanie 44
połącz w pary
Eksteroceptory
to receptory sensoryczne, które reagują na bodźce pochodzące z zewnątrz ciała. Monitorują środowisko zewnętrzne.
Proprioceptory
reagują z kolei na rozciąganie mięśni lub ścięgien i pomagają ciału monitorować jego pozycję. Nazywamy to zmysłem czucia głębokiego.
Receptor
to struktura odbierająca bodźce fizyczne określonego rodzaju i przetwarzająca je na sygnały elektryczne.
Interoceptory
Są to receptory znajdujące się w ścianach narządów wewnętrznych i naczyń krwionośnych. Związane są z czuciem trzewnym.
Pytanie 45
zaznacz fałszywą odpowiedź
Świat odbierany w procesie percepcji NIE jest jego dokładnym odzwierciedleniem.
Prawda
Narząd lemieszowo-nosowy jest wrażliwy na feromony, czyli substancje wydzielane przez inne zwierzęta tego samego gatunku, wpływające na zachowania innych osobników, szczególnie zaś zachowania seksualne.
Prawda
Percepcja oparta jest na jednokierunkowym przetwarzaniu informacji:
Fałsz
Zgodnie z diagramem przedstawionym przez Goldsteina, proces ten można podzielić na cztery kategorie: bodziec, elektryczność, doświadczenie i działanie oraz wiedza.
Prawda
Pytanie 46
połącz w pary
Spostrzeżenie
to wrażenie, które zostało poddane interpretacji.
Bodziec dystalny
zewnętrzny, daleki, poza systemem poznawczym, na przykład drzewo.
Nocycepcja
to wszystkie ścieżki odpowiedzialne za odczuwanie bólu.
Wrażenie
to elementarne zjawisko percepcyjne, w którym bodziec lub informacja są wychwytywane przez narządy zmysłów lub zmysły zanim otrzymają jakiekolwiek znaczenie. Ma miejsce, gdy receptory rejestrują bodźce sensoryczne.
Bodziec proksymalny
powstaje gdy bodziec dystalny oddziałuje na narządy zmysłów
Bodziec
to forma energii oddziałująca na receptor która zapoczątkowuje proces spostrzegania.
Pytanie 47
dopasuj opisy do kategorii percepcji wg Goldsteina
Elektryczność
to sygnały elektryczne wytwarzane przez receptory i przekazywane do mózgu.
Wiedza
odnosi się do informacji, które wcześniej posiadaliśmy i wnosimy do sytuacji percepcyjnej, i może wpływać na wiele różnych etapów procesu.
doświadczenie i działanie
Chcemy być w stanie postrzegać, rozpoznawać i reagować na bodźce.
Bodziec
odnosi się do tego, co znajduje się w otoczeniu, na co zwracamy uwagę i co stymuluje nasze receptory.
Pytanie 48
połącz w pary
Niezmienniki
Możemy rozpoznać przedmioty jako to samo, nawet jeśli wizualnie wydają się być różne, Na spostrzeganie wpływa kontekst, w którym mamy dany bodziec.
przetwarzania dół-góra
spostrzeganie jako proces oddolny. Przebiega od rejestracji wrażeń do identyfikacji bodźca.
Złudzenie Ebbinghausa
zależnie od otoczenia koła innymi kołami, o średnicy większej lub mniejszej od niego, koło centralne jest spostrzegane jako mniejsze lub większe, choć w obu przypadkach ma tę samą średnicę.
Przetwarzanie góra-dół
to spostrzeganie jako proces odgórny. Wiedza semantyczna i schematy poznawcze mają pierwszeństwo przy rozpoznawaniu bodźca. Mamy tu również wpływ nastawień, oczekiwań.
Złudzenie Delboeufa
koło otoczone dalej położonym pierścieniem wydaje się mniejsze.
Pytanie 49
Uwaga
to zdolność do ustalania priorytetów i koncentrowania się na określonych rzeczach przy równoczesnym ignorowaniu innych.
oznacza całkowite wyłączenie wszystkich innych bodźców
to samo co pamięć
to zdolność patrzenia w jedno miejsce
Pytanie 50
połącz w pary
uwaga dowolna/odgórna
proces jest świadomy, kontrolowany, nastawiony na cel, wolny
odruch wzdygnięcia
Taka ruchowa reakcja organizmu na silny bodziec
Droga wysoka
wzgórze -> kora przedczołowa, dłuższa, ok 30 ms
uwaga mimowolna/oddolna
jest wywołana bodźcem i jest automatyczna, bez świadomego wysiłku
droga niska
wzgórze -> ciało migdałowate, szybsza, ok 10ms
reakcja orientacyjna
wywołane przez wszelkie zmiany w otoczeniu, reakcja wrodzona
Pytanie 51
Habituacja
powoduje całkowite zablokowanie odbioru bodźca
występuje tylko w przypadku negatywnych lub bolesnych bodźców
związana jest z czynnością układu siatkowatego. to zjawisko spadku reaktywności na często powtarzający się bodziec
to proces zapominania informacji
Pytanie 52
połącz w pary
efekt cocktail-party
To zjawisko, kiedy w hałaśliwym otoczeniu (np. na imprezie) potrafimy skupić uwagę na jednym konkretnym źródle dźwięku — na przykład na rozmowie z jedną osobą — i jednocześnie ignorować inne rozmowy i szumy w tle
model Broadbenta
bodźce sensoryczne, które próbują przedostać się do wyższych poziomów mózgu w celu przetworzenia, są wcześnie przesiewane w przez mechanizm bramkowania, tak aby przechodziły tylko „najważniejsze” lub aktywnie obserwowane zdarzenia
słuchanie dychotyczne
pomaga badać, jak selektywna uwaga działa, czyli jak potrafimy wybrać i przetworzyć jedną informację z dwóch jednoczesnych źródeł.
model Treisman
informacja z ignorowanego kanału nie była całkowicie blokowana przed wyższą analizą, ale była degradowana lub osłabiana
Pytanie 53
sieci uwagi wg Posnera
Sieć wykonawcza. Executive.
kontrola, hamowanie, selekcja, kora przedczołowa, ACC
Sieć zorientowania. Orienting.
przenoszenie uwagi, płat ciemieniowy i wzrokowy
Sieć czujności. Alerting.
gotowość do reakcji, pień mózgu, wzgórze
Pytanie 54
5 poziomów uwagi klinicznej wg Sohlberg i Mateer
Pytanie 55
Pamięć
to wyłącznie zdolność przypominania sobie faktów z przeszłości, bez wpływu na teraźniejsze działania.
działa tak, że informacje przechowywane są w jednym miejscu mózgu, jak plik na dysku komputera.
to proces tylko automatycznego zapamiętywania wszystkiego, co widzimy i słyszymy.
to zdolność do zapisywania, przechowywania i odtwarzania informacji oraz doświadczeń.
Pytanie 56
połącz w pary typy pamięci z podtypami
Pamięć nieopisowa (niedeklaratywna)
pamięć proceduralna (sekwencje czynności, umiejętności), odruchów warunkowych (gotowości reakcji, dyspozycyjności), habituacji-sensytyzacji (nieasocjacyjna) oraz torowania (priming).
Pamięć opisowa (deklaratywna)
): epizodyczna (pamięć autobiograficzna) i pamięć semantyczna (fakty, wiedza ogólna).
Pytanie 57
dopasuj opis
Pamięć proceduralna
to rodzaj pamięci długotrwałej odpowiedzialny za przechowywanie umiejętności i nawyków, czyli „jak coś zrobić”, odporna na choroby pamięci
niepamięć psychogenna
to zaburzenie pamięci, w którym osoba traci wspomnienia w wyniku silnego stresu psychicznego lub traumy, a nie z powodu uszkodzenia mózgu.
Amnezja Następcza
brak możliwości zapamiętania nowych wydarzeń, dotyczy pamięci opisowej, nie narusza pamięci nieopisowej, można więc nauczyć się nowych umiejętności. Powodują ją uszkodzenia wzgórza, płatów skroniowych, kory przedczołowej, hipokampa i okolic: kory okołomigdałowatej, części przedniej kory śródwęchowej, kory zakrętu przyhipokampalnego i bruzdy węchowej.
Model koneksjonistyczny
opiera się na rozproszonej reprezentacji informacji, gdzie dane nie są przechowywane w pojedynczych jednostkach, lecz w wzorcach aktywacji wielu połączonych ze sobą neuronów.
Jamajs vu
wrażenie obcości rzeczy dobrze nam znanych
pamięć robocza
Pamięć krótkoterminowa + procesy wykonawcze
deja vecu
to zjawisko, w którym osoba ma przekonanie, że cała obecna sytuacja — wraz z jej szczegółami, wydarzeniami i przebiegiem — została już kiedyś przeżyta.
Sieciowa teoria pamięci
według niej pamięć jest trwałą, powiązaną wewnętrznie, asocjacyjną strukturą, złożoną z pewnych jednostek wiedzy (węzłów pojęciowych stanowiących reprezentację obiektów) oraz relacji je łączących.
Amnezja dziecięca
to całkowite wymazanie z pamięci epizodycznej przeżyć z okresu do dwóch lat.
Pamięć semantyczna
przechowuje wiedzę o faktach, pojęciach, znaczeniach słów i ogólnych informacjach o świecie — niezależnie od tego, kiedy i gdzie zostały zdobyte.
torowanie (printing)
wcześniejszy bodziec wpływa na późniejsze reakcje
Explicit
pamięć jawna czyli taka, którą można sobie uświadomić (a więc w jawny sposób skojarzyć);
Pamięć krótkotrwała, operacyjna
do minut, a przy ciągłym odświeżaniu nawet godzin; jest częścią złożonego mechanizmu pamięci roboczej,
Niepamięć selektywna
Cierpienie, rzadko depresja lub lęk, Częściej u osób starszych
Deja vu
wędrówka dusz lub zaburzenie pamięci, odczucie znajomości sytuacji (powstające prawdopodobnie na skutek aktywności w okolicach zakrętu przyhipokampowego płata skroniowego) i jednoczesna wiedza, że jest ona nowa. Występuje często przed atakami padaczki (szczególnie padaczki skroniowej).
Transient Global Amnesia TGA
"przemijająca niepamięć ogólna" lub "przejściowa amnezja globalna" trwa zwykle kilka lub kilkanaście godzin
Chunking
grupowanie informacji
Pamięć natychmiastowa, ultrakrótka, ikonograficzna, pętla fonologiczna
do kilku sekund
Pamięć epizodyczna
To rodzaj pamięci długotrwałej, dzięki której zapamiętujemy własne, osobiste wydarzenia i doświadczenia
Syndrom fałszywej pamięci
Wspomnienia można w nas zaszczepić rodzina, przyjaciele, terapeuci). Pamięć nie jest wiernym zapisem faktów, zmienia się w zależności od naszych przekonań i wierzeń, przypominamy sobie rzeczy, które nie miały miejsca, zwłaszcza jeśli związane są z tym silne emocje.
Reminiscencja
to zjawisko polegające na tym, że z czasem przypominamy sobie więcej informacji niż bezpośrednio po uczeniu się, nawet jeśli w międzyczasie nie było żadnych dodatkowych prób przypominania.
Implicit
pamięć utajona, a więc wpływająca na decyzje mózgu w sposób nieświadomy
Pamięć długotrwała
trwa lata
amnezja wsteczna
przy wstrząśnieniu mózgu (minuty) po lata (zespół Wernickego – Korsakowa). Może dochodzić do skrócenia okresu pokrytego niepamięcią.
Pytanie 58
anatomia pamięci
Hipokamp wraz z zakrętem obręczy i zakrętem zębatym
kontroluje emocje i popędy organizmu, pamięć ruchów, orientację w przestrzeni, konsolidację pamięci trwałej.
prążkowie, jądra podstawy mózgu (skorupa, jądro ogoniaste), móżdżek i kora ruchowa
Pamięć proceduralna
Hipokamp
pamięć przestrzenna, pamięć epizodyczna o pośrednim czasie życia.
Jądro ogoniaste
pamięć genetyczna, instynktowne formy zachowania
Ciało migdałowate
- pamięć emocjonalna (utajona).
Płaty czołowe i ciemieniowe kory mózgu
- pamięć długotrwała.
Pytanie 59
wybierz fałszywą odpowiedź
hipokamp przechowuje wspomnienia
Fałsz
Podczas gdy zdolność H.M. do tworzenia nowych wspomnień dla faktów i wydarzeń była poważnie osłabiona, mógł tworzyć nowe wspomnienia dla umiejętności i nawyków. Chociaż mógł tworzyć nowe wspomnienia dla umiejętności i nawyków, nie wiedział, że ma umiejętności
Prawda
H.M. po usunięciu hipokampu zachował stare wspomnienia, ale nie tworzył nowych
Prawda
Pytanie 60
grzechy pamięci
Uporczywość
nawroty wspomnień pozwalają na refleksję, myślenie kontrfaktyczne (generowanie alternatywnych scenariuszy działania), dotyczą zwłaszcza sytuacji istotnych z punktu widzenia przeżycia, pobudzających emocje
Blokowanie
czasowy brak dostępu do informacji, którą mamy "na końcu języka", zwykle nie trwa dłużej niż minutę, ale może być długi,
Podatność na sugestię
wiąże się to z ogólnym mechanizmem przypominania przez torowanie (priming), raz pobudzone obszary mózgu szybciej się uaktywniają.
Roztargnienie
nie zwracamy uwagi na mniej istotne działania, które nie są zapamiętywane
Błędna atrybucja
skojarzenia powodują czasem przypisanie wspomnień do niewłaściwego źródła lub czasu, przypisania wszystkich zasług kilku znanym ludziom, co zapobiega przeciążeniu pamięci, gdyż częściej pamiętanie szczegółów nie jest takie istotne
Nietrwałość
stopniowe zapominanie
Tendencyjność
wspomnienia interpretowane są zawsze w świetle obecnych przekonań i uczuć, nasza autobiografia stopniowo się zmienia, przypisujemy sobie w młodości poglądy, które mamy w starszym wieku, upiększamy stare wspomnienia, przypisujemy fałszywe zasługi, wzmacniając w ten sposób spójność ego, wzmaga poczucie własnej wartości i możliwości.
Pytanie 61
połącz w pary
Uniwersalizm językowy
ta teoria sugeruje, że istnieją pewne uniwersalne aspekty ludzkiego myślenia, które są niezależne od języka. Na przykład, podstawowe struktury gramatyczne i zdolność do logicznego myślenia mogą być uniwersalne dla wszystkich ludzi, niezależnie od języka, którym mówią.
Hipoteza Sapira-Whorfa (Relatywizm językowy)
różnice między językami prowadzą do różnic w sposobie postrzegania i rozumienia świata. Na przykład, języki, które mają różne terminy na określenie kolorów, mogą wpływać na to, jak ich użytkownicy rozróżniają kolory.
Kognitywna semantyka
Dziedzina ta bada, jak znaczenie jest konstruowane i rozumiane w umyśle. Różne języki mogą kodować różne aspekty doświadczenia, co wpływa na to, jak użytkownicy tych języków postrzegają i interpretują rzeczywistość.
nauka języka wg behawiorystów
zachodzi według zasad uczenia się, takich jak skojarzenie (na przykład widok butelki ze słowem „butelka”), naśladownictwo (dorośli używają słowa „butelka”) i wzmacnianie (uśmiechy i uściski, gdy dziecko mówi coś dobrze).
gramatyka uniwersalna
to koncepcja zaproponowana przez Noama Chomsky’ego, według której wszyscy ludzie rodzą się z wrodzonym zestawem zasad gramatycznych, wspólnych dla wszystkich języków naturalnych.
Teoria modularności
Zakłada, że umysł ludzki składa się z wyspecjalizowanych modułów, z których jeden zajmuje się językiem, a inne – różnymi aspektami poznania. Język i myślenie mogą być więc w pewnym stopniu niezależne, choć mogą na siebie oddziaływać.
Pytanie 62
wybierz fałszywe zdanie
osoby mówiące biegle w dwóch językach mogą myśleć inaczej w zależności od języka, którym się posługują w danym momencie
Prawda
słowa, których używamy do opisu wydarzeń, mogą wpływać na naszą pamięć o tych wydarzeniach.
Prawda
Zdolności językowe rozwijają się równolegle z umiejętnościami poznawczymi, co sugeruje, że język może być kluczowy dla niektórych aspektów myślenia.
Prawda
myślenie boli
Fałsz