Twój wynik: Ekologia klasa 8

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Dokończ zdanie
Ekologia to nauka o
strukturze i funkcjonowaniu przyrody
.
Pytanie 2
Co to nisza ekologiczna?
Pytanie 3
Uzupełnij luki
Na niszę ekologiczną składają się:
warunki środowiska
,
dostępność zasobów środowiska
i
powiązania organizmu z innymi organizmami
.
Pytanie 4
Dokończ zdanie
Siedlisko, to obszar wyodrębniony na podstawie cech
geograficznych
,
klimatycznych
i glebowych.
Pytanie 5
Połącz w pary gatunek z jego siedliskiem
łoś
leśne i zakrzewione tereny podmokłe, olsy
bocian biały
tereny wiejskie
bocian czarny
duże mokradła i olsy
Pytanie 6
Wymień ożywione i nieożywione czynniki środowiska.
Pytanie 7
Dokończ zdanie
Tolerancja ekologiczna to
zdolność przystosowywania się organizmu do zmian zachodzących w środowisku
.
Pytanie 8
Dokończ zdanie
Zakres tolerancji ekologicznej to
zakres zmienności danego czynnika, w którym organizm może przetrwać
.
Pytanie 9
Co to optimum?
Pytanie 10
Połącz organizm z czynnikiem na który ma on małą/dużą tolerancję
Szczur wędrowny
szeroki zakres tolerancji na temperaturę
Soliród ziemny
wąski zakres tolerancji na stężenie soli
Rzekotka czerwonooka
wąski zakres tolerancji na wodę
Przylaszczka pospolita
wąski zakres tolerancji na światło
Koralowce
wąski zakres tolerancji na temperaturę
Jaskier rozłogowy
szeroki zakres tolerancji na światło
Węgorz europejski
szeroki zakres tolerancji na stężenie soli
Sosna
szeroki zakres tolerancji na wodę
Pytanie 11
Czym są organizmy wskaźnikowe?
Pytanie 12
Ułóż skalę porostową od największego zanieczyszczenia SO₂
Pytanie 13
Dokończ zdanie
Populacja to
grupa osobników należąca do tego samego gatunku, żyjących na tym samym obszarze w określonym czasie
.
Pytanie 14
Wypisz cechy populacji
Pytanie 15
Wymień czynniki wpływające na liczebność i zagęszczenie populacji
Pytanie 16
Połącz w pary nazwę rozmieszczenia z numerem ilustracji która je przedstawia
3
rozmieszczenie równomierne
1
rozmieszczenie skupiskowe
2
rozmieszczenie losowe
Pytanie 17
Do każdego rodzaju rozmieszczenia wpisz gatunek który w takowym żyje
Pytanie 18
Wymień zalety życia w grupie
Pytanie 19
Wymień wady życia w grupie
Pytanie 20
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
Pytanie 21
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
Pytanie 22
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
Pytanie 23
Uzupełnij luki
Zależności antagonistyczne to
konkurencja
,
roślinożerność
,
drapieżnictwo
i
pasożytnictwo
.
Pytanie 24
Uzupełnij luki
Zależności nieantagonistyczne to
mutualizm
i
komensalizm
.
Pytanie 25
Połącz w pary przystosowania do konkurencji z ich zastosowaniami
umiejętność podkradania marabutów
podkradanie upolowanych flamingów bielikom afrykańskim (konkurencja o pokarm)
wydzielanie substancji hamujących rozwój innych osobników
konkurencja o sole mineralne
szybsze rośnięcie i ukorzenianie
konkurencja o światło
rogi jelonków rogaczy
zrzucanie konkurentów z drzewa w walce o terytorium
wygląd samców ptaków
rywalizacja o partnerkę
zmniejszanie otworu dziupli
konkurencja o miejsce do gniazdowania
Pytanie 26
Wypisz skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej
Pytanie 27
Wypisz skutki konkurencji międzygatunkowej
Pytanie 28
Połącz w pary przystosowanie do drapieżnictwa z jego zastosowaniem
Smukłe ciało
ułatwia szybki bieg
Obszerna klatka piersiowa i duże płuca
zapewniają sprawną wymianę gazową
Silnie umięśnione tylne kończyny
umożliwiają wykonywanie dalekich skoków
Ostre kły
służą do rozszarpywania zdobyczy
Dobrze rozwinięte narządy zmysłów
ułatwiają zlokalizowanie ofiary
Długi ogon
służy jako przeciwwaga podczas wykonywania skrętów w biegu
Szerokie nozdrza
pozwalają pobierać więcej powietrza podczas pościgu
Pytanie 29
Wymień sposoby polowania
Pytanie 30
wymień sposoby unikania ataku drapieżnika
Pytanie 31
Podaj przykład drapieżnej rośliny
Pytanie 32
Uzupełnij luki
Aby móc trawić
celulozę
, wiele roślinożerców ma w przewodach pokarmowych
mikroorganizmy
, które wspomagają ten proces.
Pytanie 33
Jak rośliny nie dają się zjeść?
Pytanie 34
Wymień zalety roślinożerców
Pytanie 35
Wymień przystosowania przeżuwaczy
Pytanie 36
Połącz w pary przystosowania z organizmami które je posiadają
tarka
ślimak
protisty rozkładające celulozę
termity
rosnące całe życie siekacze
świstak
krótkie grube dzioby do miażdżenia twardych łupin
ptaki
aparat gębowy w kształcie rozwijanej rurki
motyl
Pytanie 37
Uzupełnij luki
Pasożyt
żyje kosztem drugiego organizmu, zwanego
żywicielem
.
Pytanie 38
Uzupełnij luki
Pasożyty zewnętrzne
żyją na powierzchni ciała swoich żywicieli.
Pasożyty wewnętrzne
żyją wewnątrz ciała swoich żywicieli.
Pytanie 39
Wypisz przykłady pasożytów zewnętrznych
Pytanie 40
Wypisz przykłady pasożytów wewnętrznych
Pytanie 41
Wymień przystosowania do drapieżnictwa
Pytanie 42
Wymień przystosowania pijawki do pasożytnictwa
Pytanie 43
Wymień przystosowania do pasożytnictwa tasiemca uzbrojonego
Pytanie 44
Połącz w pary przystosowanie z organizmem
wesz głowowa
krótkie wygięte odnóża z pazurkami, gryząco-ssący aparat gębowy
kleszcz
wydłużony aparat z ząbkami i spłaszczone ciało
Pytanie 45
Wymień skutki pasożytnictwa
Pytanie 46
Uzupełnij luki
Mutualizm
to nieantagonistyczna zależność międzygatunkowa, którą dzielimy na
symbiozę
, która jest niezbędna organizmom do przeżycia i
protokooperację
, która przynosi organizmom korzyści ale nie jest niezbędna im do przeżycia.
Pytanie 47
Symbiozę nazywamy inaczej...
Pytanie 48
Protokooperację nazywamy inaczej...
Pytanie 49
Uzupełnij luki
Mikoryza
to zależność łącząca rośliny nasienne z grzybami. Np. strzępki grzybni koźlarza
oplatają korzenie
brzozy lub
wnikają do ich wnętrza
. Dzięki temu czerpie z rośliny
związki organiczne
, a w zamian ułatwia drzewu pobieranie
wody i soli mineralnych
oraz ochrania jego korzenie przed
bakteriami
.
Pytanie 50
Uzupełnij luki
Mrówki grzybiarki
tworzą z liści podłoże do uprawy grzybów, które dzięki nim mogą żyć, ale są potem zjadane przez mrówki.
Pytanie 51
Uzupełnij luki
Bakterie brodawkowate
wykorzystują azot atmosferyczny do produkcji związków azotowych, z których korzystają rośliny. W zamian rośliny dzielą się z bakteriami
związkami organicznymi
wytworzonymi w procesie fotosyntezy. Dzięki temu
rośliny bobowate
mogą żyć na glebach ubogich w azot.
Pytanie 52
Uzupełnij luki
Kolibry
odżywiają się nektarem. gdy go pobierają, do ich dzioba przykleja się
pyłek kwiatowy
, który nieświadomie przenoszą na kolejne kwiaty,
zapylając je
.
Pytanie 53
Uzupełnij luki
Mrówki
lubią żywić się
spadzią
wydzielaną przez
mszyce
. Dlatego, hodują je aby zapewnić swoim larwom dostęp do tego przysmaku. W zamian, są chronione przed niebezpieczeństwem.
Pytanie 54
Uzupełnij luki
Bąkojady
zjadają owady drażniące duże roślinożerne ssaki, takie jak
bawoły
. Dodatkowo, ostrzegają one swoich gospodarzy przed niebezpieczeństwem.
Pytanie 55
Mikoryza to
komensalizm
protokooperacja
symbioza
Pytanie 56
Zależność łącząca mrówki grzybiarki i grzyby to
komensalizm
symbioza
protokooperacja
Pytanie 57
Zależność łącząca bąkojady i bawoły to
symbioza
protokooperacja
komensalizm
Pytanie 58
Zależność łącząca rośliny bobowate i bakterie brodawkowate to
symbioza
komensalizm
protokooperacja
Pytanie 59
Zależność łącząca podnawki i rekiny to
komensalizm
protokooperacja
symbioza
Pytanie 60
Zależność łącząca kolibry i kwiaty to
symbioza
protokooperacja
komensalizm
Pytanie 61
Zależność łącząca mszyce i mrówki to
symbioza
protokooperacja
komensalizm
Pytanie 62
Współbiesiadnictwo to
protokooperacja
symbioza
komensalizm
Pytanie 63
Na ekosystem składają się:
Pytanie 64
Wypisz elementy biocenozy
Pytanie 65
Wypisz elementy biotopu
Pytanie 66
Wypisz po jednym ekosystemie naturalnym i sztucznym o tym samym zastosowaniu
Pytanie 67
Uzupełnij luki
Sukcesja pierwotna
to proces, który dzieje się w miejscach, w których nie było wcześniej żadnych organizmów. Początkowo na skałach rozwijają się organizmy
pionierskie
, np.
porosty
. stopniowo, tworzy się
gleba
. Z czasem wyrastają
krzewinki
i nieliczne
drzewa
. Na koniec rosną
sosny
, a po nich coraz bardziej wymagające drzewa. Tworzy się
las
.
Pytanie 68
Uzupełnij luki
Sukcesja wtórna
to proces, w którym biocenoza rozwija się na
terenie zmienionym
przez człowieka lub przez czynniki takie jak
pożar
lub
powódź
. Początkowo na nieużytkowanym terenie rosną głównie
trawy
. Stopniowo pojawiają się
wieloletnie rośliny zielne
. Po kilku latach wyrastają
światłolubne krzewy
i drzewa. Z czasem pojawia się coraz więcej gatunków typowych dla
lasu
.
Pytanie 69
Jakie są dwa główne poziomy troficzne?
Pytanie 70
Połącz w pary poziom troficzny z jego specyfikacją
producenci
organizmy samożywne (wszystkie rośliny, część protistów, grzybów i bakterii)
konsumenci 3. rzędu
mięsożercy żywiący się mięsożercami
konsumenci 2. rzędu
mięsożercy żywiący się roślinożercami
konsumenci 1. rzędu
roślinożercy
Pytanie 71
Uszereguj łańcuch pokarmowy, dając najwyżej producenta
Pytanie 72
Uzupełnij luki
Stabilny, prawidłowo działający ekosystem znajduje się w stanie
równowagi dynamicznej
. Oznacza to, że liczba osobników i gatunków zajmujących określone poziomy troficzne utrzymuje się na
względnie stałym
poziomie. Przykładowo o wielkości populacji roślinożerców decyduje dostępność pokarmu roślinnego oraz liczba drapieżników i pasożytów.
Pytanie 73
Uszereguj proces krążenia materii począwszy od producentów
Pytanie 74
Uzupełnij luki
Podczas fotosyntezy rośliny przekształcają energię słoneczną w energię
wiązań chemicznych
. Większość tej energii zostaje zużyta na
wzrost i rozwój
oraz jest rozpraszana w postaci
ciepła
. Część jednak pozostaje w związkach budujących ciała roślin i mogą z niej skorzystać
roślinożercy
. Te zwierzęta wykorzystują ją głównie do przeprowadzania
procesów życiowych
takich jak poruszanie się. Część rozprasza się w postaci ciepła. Drapieżniki pozyskują ją z ich ciał i wykorzystują w podobny sposób co roślinożercy.
Pytanie 75
Uzupełnij luki
Piramida ekologiczna
to graficzne przedstawienie struktury ekosystemu. Może obrazować liczbę organizmów ich masę lub ilość
energii
zgromadzonej na każdym poziomie troficznym.