Twój wynik: Biologia, klasa 6, dział IV - Kręgowce zmiennocieplne

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Ryby to ... kręgowce, które są doskonale przystosowane do życia w ... .
Pytanie 2
Połącz w pary cechy budowy z przystosowaniami do życia w wodzie.
Płetwy
umożliwiają pływanie, w tym utrzymywanie równowagi i sterowanie
Opływowy kształt ciała, nieruchome połączenie głowy z tułowiem, śluz pokrywający skórę
ułatwiają pokonywanie oporu wody
Blaszkowate skrzela
przeprowadzają wymianę gazową
Łuski
tworzą sztywny, ale elastyczny pancerz, który chroni ciało przed uszkodzeniami
Linia boczna
odbiera informacje o kierunku i szybkości ruchów wody, co ułatwia orientowanie się w środowisku
Pytanie 3
Rozmnażanie i rozwój ryb przebiegają w ... . Większość ryb to gatunki ... , u których występuje ... .
Pytanie 4
Płazy to ... kręgowce, które są przystosowane do życia w dwóch środowiskach - w ... i na ... .
Pytanie 5
Połącz w pary cechy budowy zewnętrznej płazów i przystosowania do życia - w wodzie i na lądzie.
Dwie pary kończyn zaopatrzonych w palce
w wodzie - umożliwiają pływanie, na lądzie - służą do chodzenia, biegania i skakania
Cienka, wilgotna, silnie ukrwiona skóra, bez łusek
w wodzie - umożliwia wymianę gazową i wchłanianie wody, na lądzie - umożliwia wymianę gazową i wchłanianie wody
Pytanie 6
Połącz w pary narządy oddechowe płazów , budowę i ich występowanie.
Płuca
budowa - workowate, o słabo pofałdowanych ścianach, występowanie - osobniki dorosłe
Skrzela
budowa - w postaci zewnętrznych wyrostków lub schowane wewnątrz ciała, występowanie - larwy
Skóra
budowa - cienka, wilgotna, silnie ukrwiona, bez łusek, występowanie - osobniki dorosłe i larwy
Pytanie 7
Większość płazów to gatunki ... , u których występuje ... . Ich rozmnażanie i rozwój przebiegają w ... .
Pytanie 8
Wyróżniamy ... główne grupy płazów. W ... występują przedstawiciele wszystkich grup poza płazami ... .
Pytanie 9
Połącz w pary gatunki płazów z ich przedstawicielami.
Ogoniaste
salamandra plamista
Beznogie
marszczelec pierścieniowy
Bezogonowe
rzekotka drzewna
Pytanie 10
Gady to ... kręgowce, które żyją na ... .
Pytanie 11
Zaznacz (3) poprawne odpowiedzi. Gady mają:
- grubą i suchą skórę z rogowymi łuskami i tarczkami, która chroni ciało przed uszkodzeniami oraz utratą wody
- chudą i mokrą skórę z rogowymi łuskami i tarczkami, która chroni ciało przed uszkodzeniami oraz utratą wody
gąbczaste płuca, które zapewniają sprawną wymianę gazową
- dobrze umięśnione kończyny o palcach zakończonych pazurami, co umożliwia szybkie i zwinne poruszanie się
- nieumięśnione kończyny o palcach zakończonych pazurami, co umożliwia szybkie i zwinne poruszanie się
Pytanie 12
Większość gadów to zwierzęta ... . U wszystkich występuje ... . Samice gadów składają jaja na ... .
Pytanie 13
Wyróżniamy ... główne grupy gadów. W ... występują przedstawiciele wszystkich grup z wyjątkiem ... .
Pytanie 14
Połącz w pary grupy gadów z ich przedstawicielami.
Jaszczurki
jaszczurka zwinka
Węże
zaskroniec zwyczajny
Krokodyle
krokodyl różańcowy
Żółwie
żółw błotny
Pytanie 15
Zaznacz poprawne odpowiedzi oznaczone numerkami. Ryby, płazy i gady są (1), ponieważ mają wpływ na liczebność (2) , dla których są (3), a także organizmów, którymi się odżywiają.
Pytanie 16
Ryby, płazy i gady mają ... .
małe znaczenie dla człowieka
duże znaczenie dla człowieka
Pytanie 17
Zaznacz (4) przykłady znaczenia ryb dla człowieka.
są wykorzystywane do produkcji żelatyny, kleju i mączki rybnej
umożliwiają ocenę poziomu czystości wód
służą do wytwarzania tlenu, którego używa się m.in. w leczeniu niedoborów witaminy D
służą do wytwarzania tranu, którego używa się m.in. w leczeniu niedoborów witaminy D
nie są wykorzystywane do produkcji żelatyny, kleju i mączki rybnej
mięso i ikra ryb są pożywieniem dla ludzi
Pytanie 18
Zaznacz (3) przykłady znaczenia płazów dla człowieka.
umożliwiają ocenę poziomu czystości środowisk wodno-lądowych
nie pomagają chronić rośliny uprawne, ponieważ zjadają owady i ślimaki, które je niszczą
mięso niektórych żab jest pożywieniem dla ludzi
pomagają chronić rośliny uprawne, ponieważ zjadają owady i ślimaki, które je niszczą
umożliwiają ocenę poziomu brudności środowisk wodno-lądowych
Pytanie 19
Zaznacz (4) przykłady znaczenia gadów dla człowieka.
skóra węży i krokodyli hodowanych na farmach służy m.in. do wyrobu torebek i butów
jad węży służy do produkcji leków i kosmetyków
jad węży nie służy do produkcji leków i kosmetyków
mięso żółwi, krokodyli i węży oraz jaja żółwi nie są pożywieniem dla ludzi
pomagają chronić rośliny uprawne, ponieważ zjadają owady i ślimaki, które je niszczą
mięso żółwi, krokodyli i węży oraz jaja żółwi są pożywieniem dla ludzi
nie pomagają chronić rośliny uprawne, ponieważ zjadają owady i ślimaki, które je niszczą
Pytanie 20
Zaznacz (4) poprawne odpowiedzi. Ochrona ryb w Polsce i na świecie obejmuje:
ochronę gatunkową tych ryb, które uznano za rzadkie lub zagrożone wyginięciem
ochronę gatunkową tych ryb, które nie uznano za rzadkie lub zagrożone wyginięciem
określanie wielkości połowów i dopuszczalnych wymiarów złowionych ryb
ochronę miejsc tarła i zimowania ryb
usunięcie okresów szkodliwych
zakaz określania wielkości połowów i dopuszczalnych wymiarów złowionych ryb
wprowadzenie okresów ochronnych
Pytanie 21
Wszystkie płazy i gady żyjące w Polsce podlegają ... .