Twój wynik: Psychologia rozwoju człowieka

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Co nie jest konieczną właściwością rozwoju wg nurtu Life Span
Kontekstualność
Progresywność
Plastyczność
Pytanie 2
O totalitarnym charakterze niektórych sekt i ruchów kulturowych świadczy:
Roztaczanie bardzo dużej kontroli nad życiem osobistym uczestników
Obecność uwielbianego przywódcy
Religijny charakter aktywności
Pytanie 3
Poszukiwanie „alterego” jest wg Kohuta:
Przejawem narcyzmu
Hiperaktywacją przywiązania
Fazą rozwoju samoświadomości
Pytanie 4
4. Wg P. E. Slatera identyfikacja dziecka z rodzicem płci przeciwnej:
Sprzyja akceptacji płci przeciwnej
Jest sygnałem problemu dziecka z identyfikacją płciową
Jest skutkiem złej relacji z rodzicem płci własnej
Pytanie 5
Właściwa kolejność faz rozwoju zabawy to:
Zabawa kooperacyjna, równoległa, asocjacyjna
Zabawa równoległa, asocjacyjna, kooperacyjna
Zabawa asocjacyjna, kooperacyjna, równoległa
Pytanie 6
Koncepcje operacji postformalnych zakładają:
Stosowanie operacji formalnych do coraz to nowych treści
Przezwyciężenie relatywności myślenia
Dojście rozwoju do relatywności myślenia
Pytanie 7
Jak badania funkcjonowania mózgu wpłynęły na koncepcję interioryzacji?
Zwiększyły jej znaczenie
Ograniczyły jej znaczenie
Wykazały, że Piaget miał rację, a Wygotski mylił się
Pytanie 8
"Konstruktywizm” w opisie rozwoju psychoseksualnego wyraża się w podkreślaniu:
Uwarunkowań neurohormonalnych
Modelowania prawidłowych wzorów
Uwarunkowań społeczno-kulturowych
Pytanie 9
Koncept roboczych modeli przywiązania zakłada, że:
Model Ja powstaje wcześniej niż model otoczenia
Model Ja kształtuje się w okresie dorastania
Model Ja powstaje później niż model otoczenia
Pytanie 10
Warunek skutecznego modelowania to:
Identyfikacja wychowanka z modelem
Duża różnica statusu modela i wychowanka
Fizyczne podobieństwo modela i wychowanka
Pytanie 11
Niepewne (pozabezpieczne) przywiązanie:
Nie ma związku z czynnikami osobowości
Ma silną korelację z czynnikiem ekstrawersji
Ma silną korelację z czynnikiem neurotyczności
Pytanie 12
Lęk przed obcymi pojawia się u niemowląt w wieku:
8 miesięcy
4 miesiące
12 miesięcy
Pytanie 13
Zachowanie przestępcze dziecka nie jest tłumaczone:
Luką w superego rodziców
Komunikowaniem potrzeb
Niepewnym przywiązaniem
Pytanie 14
Kolejność poziomów mechanizmów obronnych wg G. Vaillanta to:
Niedojrzałe, psychotyczne, neurotyczne
Psychotyczne, neurotyczne, niedojrzałe
Psychotyczne, niedojrzałe, neurotyczne
Pytanie 15
Samokontrola ma silną dodatnią korelację z:
Ugodowością i neurotycznością
Sumiennością i zrównoważeniem
Introwersją i otwartością
Pytanie 16
Badania wykazały, że przestrzeganie norm moralnych zależy:
Od sprawności operacji formalnych
Od wspólnego frontu wychowawczego
Od otwartości na doświadczenia
Pytanie 17
Czego J. Prokop nie wymienia jako kryterium zawładnięcia przez sektę:
Ścisły związek z przełożonym
Zawierzenie autorytetom
Lektura świętych ksiąg (Biblii, Koranu, itp.)
Pytanie 18
Do ocen zachowania jako dobrego/złego są zdolne wg badań P. Blooma:
Niemowlęta
Dzieci w wieku około 3 lat
Dzieci w wieku 6 lat
Pytanie 19
Koncepcji K. Dąbrowskiego można zarzucić:
Niedocenianie uwarunkowań biologicznych
Przecenianie wpływu woli
Wyjaśnianie rozwoju grą niekontrolowanych, ciemnych sił
Pytanie 20
Wg typologii Łosia „lewicowość” polega na:
Faworyzowaniu przez system własności publicznej
Maksymalizowaniu przez system regulacji instytucjonalno-prawnych
Minimalizowaniu przez system regulacji instytucjonalno-prawnych
Pytanie 21
W kryteriach dobrego przystosowania wg R. Pecka nie ma:
Demokratycznej struktury charakteru
Emocjonalnej elastyczności
Cenienia mądrości
Pytanie 22
Maslowa kryterium samorealizacji nie jest:
Esencja indywidualna i społeczna
Opór wobec inkulturacji
Dystans wobec rzeczywistości
Pytanie 23
Według Lena Sperry’ego kontinuum funkcjonowania obejmuje:
Nerwice i zaburzenia osobowości
Style osobowości zaburzone, poprawne i optymalne
Współpracę półkul mózgowych
Pytanie 24
W modelu seksualności wg M. Seligmana:
Orientacja seksualna nie jest tym samym, co tożsamość płciowa
Tożsamość płciowa = preferencja
Rola płciowa = orientacja seksualna
Pytanie 25
Komunikowanie potrzeb, luka w superego rodziców, rodzinny kozioł ofiarny – to mechanizmy:
Tożsamości lustrzanej
Tzw. tańca rodzinnego
Przestępczości dzieci
Pytanie 26
Wg metaanalizy Rhee & Waldmana w zachowaniach antyspołecznych udział genetyczny addytywny wynosi:
0.16
0.32
0.24
Pytanie 27
Która nazwa jest określeniem wzorca przywiązania?
Wzajemnie zaangażowany
Bierno-odrzucający
Lękowo-ambiwalentny
Pytanie 28
Który poziom myślenia postformalnego jest najwyższy:
Relatywistyczny
Dialektyczny
Międzyparadygmatyczny
Pytanie 29
Który zestaw nie pochodzi z klasyfikacji adeptów wg S. Hassana
Wrażliwy, praktyczny
Myśliciel, intuicyjny
Wierzący, praktyczny
Pytanie 30
Mroczna triada osobowości nie zawiera:
Makiawelizmu
Autoagresji
Narcyzmu
Pytanie 31
Wskaż zestaw nie dotyczący koncepcji miłości Johna Lee:
Agape, Ludus
Ethos, Vulgus
Eros, Storge
Pytanie 32
Pojęcie ciągłości rozwoju zakłada, że:
Wszystko może się zdarzyć w rozwoju
Funkcja/proces nie może przekształcić się w trakcie rozwoju
Funkcja/proces nie może pojawić się lub zniknąć w trakcie rozwoju
Pytanie 33
U osób zagrożonych zawładnięciem przez sektę nie występuje:
Ścisły związek z przełożonym
Wzrost krytycyzmu myślenia
Całkowita zmiana stosunku do otoczenia
Pytanie 34
Wzrost dziesięciolatków w Polsce to:
121 cm
131 cm
141 cm
Pytanie 35
Czego nie dotyczy tzw. teoria umysłu?
Samokontroli
Mentalizacji
Cudzej perspektywy
Pytanie 36
W badaniach nad „Termitami” odkryto, że wpływ na ich długość życia ma:
Sumienność i prawdomówność
Pytanie 37
W badaniach nad „Termitami” odkryto, że wpływ na ich długość życia ma: a. Miejsce osiedlenia b. Brak mechanizmów obronnych c. Sumienność i prawdomówność
Tworzą odrębne linie rozwojowe
Ściśle współwyznaczają swój rozwój
Początkowo raczej odrębne, w miarę rozwoju splatają się coraz ściślej
Pytanie 38
Norma „traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany”:
Służy uzgadnianiu statusu w grupie
Jest nazywana „złotą regułą”
Jest przejawem tzw. realizmu moralnego
Pytanie 39
W charakterystyce Emerging Adulthood J. Arnett wymienia:
Ambiwalentny stosunek do dorosłości
Relatywizm myślenia
Wzmożone tempo życia
Pytanie 40
W badaniu sekwencyjnym rozwoju chodzi o:
Powtarzanie badania próbek osób w tym samym wieku
Monitorowanie rozwoju tej samej próbki co kilka lat
Porównanie próbek osób o różnym zaawansowaniu rozwoju
Pytanie 41
W rozwoju moralnym wg L. Kohlberga stadium prawa i porządku:
Jest późniejsze od stadium moralności uniwersalnej
Jest wcześniejsze od stadium umowy społecznej
W ogóle nie występuje
Pytanie 42
Według S. Schwartza wartości to:
Uniwersalne kategorie bytu
Przedmioty potrzeb
Pojęcia lub przekonania
Pytanie 43
Wg D. Harta realizowanie norm moralnych w zachowaniu zależy od:
Osiągnięcia poziomu myślenia formalnego
Ich włączenia do tożsamości podmiotu
Nasilenia kontroli społecznej
Pytanie 44
Wg E. Eriksona dla średniej dorosłości charakterystyczna jest:
Rekonstrukcja tożsamości
Integracja
Generatywność
Pytanie 45
Wg G. Allporta duchowość:
Mieści w sobie m.in. religijność
Zawiera się w religijności
Jest rozłączna z religijnością
Pytanie 46
Wg Levinsona zadaniem w „przejściu” do środkowego okresu życia jest:
Znalezienie mentora (wchodzenie do dorosłego świata)
Stawianie podstawowych pytań
Formułowanie snu (wchodzenie do dorosłego świata)
Pytanie 47
Dążenie do zdominowania innych jest celem procesu socjalizacji w kulturze:
Indywidualistycznej
Kolektywistycznej
Żadnej z powyższych
Pytanie 48
Wg Kohlberga ciągłe obserwowanie standardów innych ludzi jest to przejaw:
Moralności postkonwencjonalnej
Moralności przedkonwencjonalnej
Moralności konwencjonalnej
Pytanie 49
Według koncepcji L. Berkowitza
Agresja jest reakcją na frustrację (Rosenzweig)
Agresję wytwarza surowe ego
Agresja jest wyuczana przez wmocnienie
Pytanie 50
Który termin nie pochodzi z koncepcji C. G. Junga?
Kompleks
Archetyp
Autotranscendencja
Pytanie 51
Znaczenie zasady interioryzacji w rozwoju zostało ograniczone przez:
Modularne koncepcje umysłu
Odkrycie odwracalności operacji
Spór Piageta z Wygotskim
Pytanie 52
Które problemy nie należą do opisu zaburzeń osobowości wg ICD-11?
Problemy w zakresie Ja
Nieelastyczne schematy poznawcze
Brak promocji ucznia do następnej klasy
Pytanie 53
Myślenia dziecka w wieku przedszkolnym nie charakteryzuje:
Pseudogłupota (dotyczy adolestentów)
Animizm
Antropomorfizm
Pytanie 54
Który rodzaj nadpobudliwości nie zwiększa potencjału rozwojowego?
Emocjonalna
Psychomotoryczna
Wyobrażeniowa
Pytanie 55
Jako uwarunkowania pedofilii M. Beisert nie wymienia:
Zaburzenia identyfikacji z rodzicem płci przeciwnej
Deficytu kompetencji społecznych
Zaburzeń samokontroli lub kooperacji
Pytanie 56
P. B. Baltes nie wymienia cechy rozwoju wg perspektywy Life Span:
Wielokierunkowość
Osadzenie w historii
Progresywność
Pytanie 57
Co wg Maslowa jest drogowskazem samorealizacji?
Przyjemność z działania w określonym kierunku
Postacie wielkich twórców
Sama potrzeba realizacji
Pytanie 58
Rozwój moralny wg H. J. Eysencka zależy od:
Nasilenie cechy „sumienność”
Podatności na warunkowanie reakcji lękowych
Spójności wychowawczego przekazu wartościującego
Pytanie 59
Która teoria agresji okazała się błędna?
Masochizmu moralnego
Reakcji na frustrację
Niskiej samooceny
Pytanie 60
Wg badania J. Kagana i wsp. między 13. a 20. miesiącem życia na oddzielenie od matki płaczem lub rozdrażnieniem reaguje:
90% dzieci
65% dzieci
45% dzieci
Pytanie 61
Wg E.H. Eriksona epigenetycznie zaprogramowane jest:
Następstwo okresów rozwojowych
Rozwiązanie kryzysu
Dążenie człowieka do rozwoju
Pytanie 62
Jednokierunkowe oddziaływanie genów na strukturę i funkcje zakłada koncepcja uwarunkowań rozwoju:
Konstruktywistyczna (zakłada dwukierunkowe oddziaływania między genami i strukturami)
Fulguracyjna
Maturacyjna
Pytanie 63
D. Finkelhor wymienia jako czynnik traumatyzujący dziecko:
Zdradę zaufania
Ograniczenie snu
Uszkodzenia ciała
Pytanie 64
Wśród osiągnięć okresu przeszkolnego nie wymienia się:
Mentalizacji stanów własnych i cudzych
Odwracalności operacji
Pierwszych konceptów tożsamościowych
Pytanie 65
W modelu tożsamości płciowej M. Seligmana warstwa orientacji seksualnej:
Jest powyżej warstwy tożsamości płciowej
Jest powyżej warstwy roli płciowej
Jest poniżej warstwy tożsamości płciowej
Pytanie 66
C. Gilligan przypisywałą płci żeńskiej przewagę etyki:
Troski
Uczciwości
Sprawiedliwości
Pytanie 67
Który przejaw nie charakteryzuje osób samorealizujących się w ujęciu A. Maslowa:
Lojalność i wierność w związkach
Demokratyczna struktura charakteru
Nieustanna świeżość percepcji
Pytanie 68
H. Hartmann nie wymienia funkcji ego:
Syntezującej (integracja i koordynacja)
Rozwojowej
Antycypacyjnej (kontrola rzeczywistości)
Pytanie 69
Odkrycie, że podstawowe zdolności szkolne (np. czytanie, pisanie) są odziedziczalne:
Oznacza, że możliwości pomocy dziecku są niewielkie
Wymaga pomagania dzieciom w sposób zindywidualizowany
Nie ma znaczenia dla edukacji
Pytanie 70
Wzorzec adaptacji osoby wyraża się:
W konfiguracji cech osobowości
W powtarzalnych celach i środkach działania
W otwartym stylu tożsamości
Pytanie 71
71. W okresie operacji formalnych pojawia się myślenie
Rozumienia cudzej perspektywy
Metaforyczne
Oparte na obrazach umysłowych
Pytanie 72
Koncepcję Kohlberga podkopały badania wykazujące
Że rozumowanie kobiet opiera się na innej etyce niż mężczyzn
Że niektóre osoby wchodzą od razu w stadia konwencjonalne
Że intuicyjne oceny moralne pojawiają się już u niemowląt
Pytanie 73
Efekt Flynna polega na:
Kontroli własnego myślenia
Podwyższaniu się przeciętnego IQ o 0.3 pkt rocznie
Obniżaniu się inteligencji płynnej
Pytanie 74
Klasyczne koncepcje identyfikacji nie doceniają
Identyfikacji z grupą rówieśniczą
Identyfikacji z przyjaciółmi
Identyfikacji z rodzicami i krewnymi
Pytanie 75
Koncepcja J. Harris zakłada, że doświadczenia dziecka
Rodzinne i grupowe nabywane są odrębnie
Grupowe powodują wczesną „rewizję” rodzinnych
Rodzinne wpływają na nabywanie grupowych
Pytanie 76
Żadne zwierzę uczone języka / mowy nie jest w stanie opanować:
Słownika
Fonologii
Gramatyki
Pytanie 77
Wśród uwarunkowań zaburzeń osobowości nie wymienia się:
Interakcji neuroprzekaźników
Doświadczeń wczesnodziecięcych
Indoktrynacji światopoglądowej
Pytanie 78
K. W. Schaie stwierdził, że poznawczy schyłek w starości jest ograniczany przez:
Zadowolenie z życiowych doznań
Niski poziom edukacji
Racjonalny światopogląd
Pytanie 79
Teorie duchowości człowieka nie zakładają mechanizmu:
Idealizmu jako wyniku problemów z tożsamością
Kooperacji i wymiany z istotami wyższymi
Nadwykrywalności istot intencjonalnych
Pytanie 80
Koncepcji E. Eriksona można zarzucić:
Nadmierny determinizm społeczno-kulturowy
Sprowadzanie rozwoju do obrony ego przed lękiem
Przecenianie sprawczej roli konfliktów
Pytanie 81
M. Ainsworth koncepcja sensytywnej wrażliwości opisuje:
Przyczynę rozwijania się niepewnego przywiązania u dziecka
Wrażliwość i trafność reagowania matki na dziecko
Niskie progi pobudzenia matek
Pytanie 82
Czynnik trzeci wg K. Dąbrowskiego oznacza:
społeczno-kulturowe
Determinanty biologiczne
Zdolność dokonywania wolnego wyboru
Pytanie 83
Selekcja, optymalizacja, kompensacja to:
Strategie rozwoju wg Baltesa
Strategie resocjalizacji młodocianych
Strategie interpersonalne wg Harris
Pytanie 84
Co nie jest zaliczane do obszarów oceny rozwoju dziecka wg C. Dosman i in.:
Lateralizacja
Funkcje społeczno-emocjonalne
Mała motoryka
Pytanie 85
Dla wytworzenia pojęć stałości konieczne jest:
Odwracalność operacji konkretnych
Uruchomienie funkcji symbolicznej
Poczucie własnej skutecznościPoczucie własnej skuteczności
Pytanie 86
Czego nie wymienia U. Bronfenbrenner jako czynnika efektywności modelowania:
Model jest oceniany jako podobny do odbiorcy
Model dysponuje środkami działania
Model przestrzega norm społecznych
Pytanie 87
Wskaż fałszywy kryzys (Erikson):
Autonomia-wstyd (wczesne dzieciństwo)
Pracowitość-poczucie winy (inicjatywa-poczucie winy, okres zabaw)
Generatywność-stagnacja (dorosłość)
Pytanie 88
Wśród mechanizmów przestępczości dzieci nie wymienia się:
Deficytu empatycznej afirmacji (rodzinny kozioł ofiarny)
Luki w superego rodziców
Komunikowania potrzeb
Pytanie 89
Jednym ze środowiskowych czynników rozwoju inteligencji jest:
Duża ilość zadań edukacyjnych
Wsparcie bliskich i przyjaciół
Nowoczesne metody nauczania
Pytanie 90
Wśród „demonów” ludzkiej natury S. Pinker wymienia:
Niską samoocenę
deologię
Frustrację
Pytanie 91
Skutki przemocy seksualnej wobec dziecka:
Nasilają się w miarę upływu czasu
Są ostre po zdarzeniu, a potem słabną
Pojawiają się sporadycznie i łatwo znikają
Pytanie 92
Jakiego rozszczepienia ego nie wymienia Fairbairn? (rezultat niezintegrowania dobrych i złych aspektów obiektu)
Naprzemiennego (przełączanie między osobowościami)
Jednoczesnego (oddzielanie aspektów)
Kontekstualnego
Pytanie 93
Który czynnik osobowości nie wyraża poziomu uspołecznienia?
Sumienność
Ugodowość
Otwartość na doświadczenia
Pytanie 94
Mentor wg Daniela J. Levinsona to:
Przejściowy „mistrz”
Autorytatywny rodzic
Przyjaciel na całe życie
Pytanie 95
M. Cikara i S. Fiske zwracają uwagę na problem:
Genetycznych uwarunkowań agresji
Odziedziczalności samooceny
Zawiści jako motywacji społecznej (stereotyp sprawczościowy i niewspólnotowy)
Pytanie 96
Termin ciągłość rozwoju odnosi się:
Do trwałości funkcji lub procesów
Do niezmienności wzorców zachowania (stałość)
Do utrzymywania się różnic indywidualnych (stabilność)
Pytanie 97
Pozytywną korelację z samokontrolą wykazuje:
Ugodowość
Sumienność
Otwartość na doświadczenia
Pytanie 98
Dwa wymiary światopoglądu wg Tomkinsa to:
Normatywizm i humanizm
Religijność i naturalizm
Umiejscowienie kontroli i wiara w sprawiedliwy świat
Pytanie 99
Do warstw tożsamości płciowej wg Seligmana nie należą:
Orientacja i sprawność seksualna
Trzeciorzędowe cechy płciowe
Identyfikacja i rola płciowa
Pytanie 100
Dojrzałość to okres potencjalnej przewagi psychicznej warstwy:
Upodmiotowienia (kolejność: witalność, adaptacja, upodmiotowienie, uduchowienie)
Adaptacji
Uduchowienia
Pytanie 101
Ilość samobójstw kobiet i mężczyzn jest podobna w kolejnych okresach życia w:
Szwecji
Polsce
Japonii
Pytanie 102
Sprawcy mobbingu:
Mają najwięcej niepowodzeń w nauce
Są impulsywni i dominujący
Należą do najpopularniejszych w grupie
Pytanie 103
Zaburzenie osobowości wg ICD lub DSM ma wzorzec:
Stresujący, ukierunkowany
Nieelastyczny, wielowarstwowy
Całościowy, długotrwały
Pytanie 104
Wg Winnicota przejawem fałszywego self jest:
Odraczanie konfrontacji z impulsem lub konfliktem
Tożsamość zredukowana do aspektu intelektualnego
Nadużywanie fantazjowania
Pytanie 105
Wskaż zestaw niezgodny z klasyfikacją adeptów sekt S. Hassana (myśliciel, wrażliwy, praktyczny, wierzący)
Myśliciel, praktyczny
Wierzący, wrażliwy
Komunikatywny, niezależny
Pytanie 106
Który zestaw odpowiada piagetowskiej zasadzie zachowania stałości?
Wagi, objętości, wzorzystości, ilości
Objętości, masy, liczby, wagi
Długości, masy, liczby, barwy
Pytanie 107
Wskaż prawidłową kolejność konfrontacji z archetypami:
Cień, Anima, Stary Mędrzec, Jaźń
Animmus, Wielka Matka, Jaźń, Cień
Cień, Jaźń, Anima, Stary Mędrzec
Pytanie 108
Według F. Rosenzweig destrukcyjność człowieka wyjaśnia
Szukanie pozycji ofiary
Projekcja złego obiektu
Reakcja na frustrację
Pytanie 109
Wierzeń światopoglądowych wg koncepcji Aquili nie generuje:
Umysłowy operator holistyczny
Umysłowy operator abstrakcyjny
Umysłowy operator przyczynowy
Pytanie 110
Pojęcie stałości przedmiotu oznacza:
Istnienie przedmiotów bez względu na operatora
Że przedmiotami są tylko ciała stałe
Stałość właściwości w czasie
Pytanie 111
Wskaż poprawną kolejność faz w parach:
Psychomutacja, praca z umysłem
Zadżumienie emocjonalne, bombardowanie miłością
Zadżumienie emocjonalne, praca z umysłem
Pytanie 112
Wskaż wymiar światopoglądu niepasujący do pozostałych:
Indywidualizm-populizm
Radykalizm-konserwatyzm
Autorytaryzm-racjonalizm
Pytanie 113
Długoterminowa organizacja aktywności życiowej to:
Autotranscendencja
Styl życia
Wzorzec adaptacji
Pytanie 114
Badanie stylów życia wykazało, że przeciwstawne są:
Style afektywne i zorganizowane
Style rywalizacyjne i afiliacyjne
Style zorientowane na status i bezpieczeństwo
Pytanie 115
Z pierwszej grupy w badaniach Schaiego przy 6 powtórzeniu zostało:
151 osób
260 osób
71 osób
Pytanie 116
Efekt bumerangowy wg Tessera dotyczy głównie wartości:
Społecznie spornych
Zastępowalnych międzykulturowo
Wysoce odziedziczalnych
Pytanie 117
Wśród „zegarów” rozwojowych nie ma:
Poznawczego
Biologicznego
Społecznego
Pytanie 118
Pojęcie punktualności zdarzeń rozwojowych odnosi się do:
Oczekiwań społecznych
Planów indywidualnych
Standardów epigenetycznych
Pytanie 119
Właściwy rozwój ego wymaga:
Optymalnego poziomu frustracji
Chronienia dziecka przed sytuacjami konfliktowymi
Szczęśliwego dzieciństwa
Pytanie 120
Koncepcji Piageta można zarzucić:
Mistyfikowanie wpływu struktur logicznych
Brak określenia co jest przyczyną rozwoju
Nadmierny determinizm biologiczny
Pytanie 121
W punkcie zwrotnym rozwoju oddziałują wydarzenia:
Krytyczne, punktualne
Traumatyczne, niepunktualne
Podzielane, traumatyczne
Pytanie 122
Waleczność jest zaletą adaptacyjną wzorca:
Kontrolująco-agresywnego
Aspołecznego
Uporządkowanego
Pytanie 123
Dezaktywacja systemu przywiązania jest odpowiedzią:
Na brak zachowań opiekuńczych od otoczeniasystemu przywiązania jest odpowiedzią:
Na opóźnione lub nieudolne przejawy opieki
Na opiekę nadmiernie rozpieszczającą
Pytanie 124
Wskaż prawidłowy zestaw sprawców wg Cohena:
Niedojrzały, regresywny, sadystyczny
Nieadekwatny, regresywny, interwałowy
Niedojrzały, dysfunkcyjny, sadystyczny
Pytanie 125
Która z teorii zabawy nie istnieje?
Groosa teoria ćwiczenia przygotowawczego
Buhlera teoria przyjemności funkcjonalnejc /
Sterna teoria symbolicznego rozładowania
Pytanie 126
Ostatnim w rozwoju ego wg Loevinger jest:
Stadium autonomii
Stadium zintegrowania
Stadium sumienności
Pytanie 127
Zespołu hiperkinetycznego nie charakteryzuje:
Trudności we włączaniu się w zabawy
Ciężkie uogólnione tiki różnych mięśni
Nadmierne przerzucanie się od jednej czynności do drugiej
Pytanie 128
Wg Alana Leslie moduł teorii umysłu realizuje:
Całościową integrację psychiczną
Rozumienie intencji innych przedmiotów
Koneksonistyczną reprezentację rzeczywistości
Pytanie 129
Kryzysy nienormatywne polegają na:
Powstawaniu nowych całości zawierających kompetencje stare i nowe
Naruszeniu ustalonych norm moralnych
Zachwianiu równowagi między zasobami, wsparciem i obciążeniami
Pytanie 130
Oznacza to (…) ograniczenia, wyrzeczenie się, znoszenie frustracji i dyscyplinę. To:
Stadium konformizmu wg J. Lovinger
Zalecenie wychowawcze A. Maslowa
Mechanizm reakcji upozorowanej wg G. Saillanta
Pytanie 131
Indywiduacja wg Junga polega na:
Rozwoju samokontroli i panowania nad własnym życiem
Postępującym gromadzeniu i różnicowaniu się doświadczeń życiowych
Integrowaniu świadomych i nieświadomych treści psychicznych
Pytanie 132
Badania Elizabeth Loftus wykazały, że:
Stłumione wydarzenia traumatyczne mogą być wiernie przypominane
Zeznania naocznych świadków są całkowicie nierzetelne
Proces przypominania zdarzeń traumatycznych jest podatny na sugestie i zmyślenia
Pytanie 133
Co zarzucano koncepcji Sapria i Whorfa?
Niedocenianie czynników biologicznych
Przecenianie znaczenia kontekstu kulturowego
Determinizm językowy
Pytanie 134
Przejawem funkcji symbolicznej wg Piageta nie jest:
Reprezentowanie przedmiotów nieobecnych
Koordynowanie schematów
Naśladownictwo odroczone
Pytanie 135
Przyczyną utrwalania się dewiacji płciowych jest:
Zainteresowanie otoczenia
Znaczna siła pierwszych połączeń (skojarzeń)
Przekora wobec dezaprobaty społecznej
Pytanie 136
Przyczyną zaburzeń zachowania jest:
Karząca postawa jednego z rodziców i brak pozytywnych związków z nimi
Niepowodzenia szkolne
Zły wpływ rówieśników
Pytanie 137
Do poziomu dojrzałych mechanizmów obronnych wg Vaillanta należy:
Przemieszczenie (nie ma takiego)
Intelektualizacja (neurotyczny)
Tłumienie
Pytanie 138
Który wymiar nie dotyczy klasyfikacji wartości wg Schwartza?
Rozszerzanie Ja – przekraczanie Ja
Otwartość na zmiany – zachowawczość
Intelektualizm – afiliacyjność
Pytanie 139
Gdzie są największe różnice hierarchii wartości między mężczyznami a kobietami?
W Ameryce Łacińskiej
Na Bliskim Wschodziev
W krajach skandynawskich
Pytanie 140
Do charakterystyki osobowości autorytarnej nie należy:
Posłuszeństwo wobec autorytetów
Przekonanie, że świat jest niekontrolowany i niebezpieczny
Niska samoocena
Pytanie 141
Wg J.M. Baileya orientacja płciowa kobiet i mężczyzn
U mężczyzn jest bardziej odziedziczalna niż u kobiet
Jest odziedziczalna w podobnym stopniu
Praktycznie nie jest odziedziczalna
Pytanie 142
Do przejawów rozwoju wg K. Dąbrowskiego można zaliczyć:
Wybór drogi samorealizacji
Konfrontację z Cieniem
Określenie esencji indywidualnej i społecznej
Pytanie 143
Heteronomia moralna to:
Narzucenie moralności przez autorytety
Pluralizm osób moralnych
Podwójna moralność: inna dla kobiet niż mężczyzn
Pytanie 144
Które z pojęć nie opisuje kierunku rozwoju?
Cefalokaudalny
Proksymodystalny
Recyprokalny
Pytanie 145
Wg Junga religijność jest wynikiem:
Wynikiem adaptacji i przystosowania do środowiska i społeczeństwa
Wynikającym z ewolucji przerostem mózgu
Przebiegającej od wieków indoktrynacji
Pytanie 146
Podejście rozwojowo-terapeutyczne (Mary i Allen Ivey, Len Sperry)
Objawy mogą być wyrazem dążenia do normy
Koncentracja na siłach klienta
Kontinuum od zaburzenia do optymalnej normy
Pytanie 147
Nowy sposób przywracania równowagi u Piageta to:
Abstrakcja reflektująca (powstaje nowy sposób)
Akomodacja
Konserwacja (przywracanie równowagi znanym sposobem)
Pytanie 148
Pragnienie przewagi własnej grupy występuje w:
Orientacji na dominację społeczną
Prawicowym konserwatyzmie
Pytanie 149
Myślenie synkretyczne to:
Konkretne i empiryczne
Całościowe
Globalne i subiektywne
Pytanie 150
Wybierz odpowiednią kolejność stadiów Kohlberga:
Unikanie kary, własny zysk
Uniwersalne prawa, prawo i porządek
Umowa społeczna, harmonia interpersonalna
Pytanie 151
Neurony lustrzane dotyczą u Gazzaniga:
Włączają się jak coś robimy i jak widzimy, że ktoś coś robi
Widzenia siebie w lustrze
Wyobraźni
Pytanie 152
Czym nie jest interioryzacja?
Wcielaniem moralnych zasad
Uzewnętrznianiem
Pytanie 153
Co zarzuca się teorii Junga?
Pominięcie transcendencji
Psychologizację sfery religijnej
Przecenianie nieświadomości
Pytanie 154
Badania D. Magnussona – dziewczynki, które wcześniej dojrzewają:
Mają lepsze oceny niż inni
Mają wyższy status w grupie
Sprawiają więcej problemów
Pytanie 155
Ocena gotowości szkolnej dziecka nie uwzględnia gotowości:
Psychomotorycznej
Emocjonalno-motywacyjnej
Społecznej
Pytanie 156
Wskaż błędny zestaw funkcji wykonawczych umysłu:
Przerzutność, odświeżanie
Hamowanie, koordynacja
Odświeżanie, przechowywanie
Pytanie 157
Kogo nie wymienia typologia S. Hassana?
Wrażliwych i wierzących
Myślicieli i praktycznych
Niezależnych i samowystarczalnych
Pytanie 158
Badanie z Seattle wykazało, że znaczenie ma:
Środowisko intelektualnie pobudzające
Poziom mentalizacji
Efekt konfluencyjny
Pytanie 159
Mentalizacja stanów psychicznych jest osiągnięciem rozwojowym w wieku:
Adolescencji
Wczesnoszkolnym
Przedszkolnym
Pytanie 160
Która teoria identyfikacji dziecka z dorosłymi nie istnieje?
Uczenia się obserwacyjnego
Identyfikacji z agresorem
Akceptacji wzajemnej
Pytanie 161
Wg Eriksona podmiotowy styl dewiacji jest inspirowany przez:
Wzorzec adaptacji
Centralne wartości danej kultury
Wyróżniający się obiekt identyfikacji
Pytanie 162
Pozytywnym aspektem narcystycznego stylu osobowości jest:
Intensywne relacje interpersonalne (wzorzec zależny)
Alternatywne widzenie różnych spraw (wzorzec podejrzliwy/samowystarczalny nie wiem szczerze)
Mocna wiara w powodzenie działania (wzorzec wyjątkowy)
Pytanie 163
Pozytywną korelację z samooceną wykazuje:
Ekstrawersja
Uczciwość
Emocjonalność
Pytanie 164
Wśród zmian psychicznych po NDE (Near Death Experience) nie wymienia się:
Wycofania z życia interpersonalnego
Zmiany filozofii życiowej
Pozytywnego stosunku do ludzi
Pytanie 165
Akumulacyjny model uwarunkowań przemocy (Ehrenreich i in.) nie wymienia:
Nadużywania substancji psychoaktywnych
Czynników demograficznych
Gloryfikacji przemocy w grach i filmach (bo wymienia urbanistykę, migracje, przemoc fizyczną, przemoc seksualną, alkoholizm, nadużywanie marihuany)
Pytanie 166
Która teoria genezy duchowości nie istnieje?
Nadwykrywalności istot intencjonalnych (J. Barrett)
Poszukiwania wymiany lub kooperacji (P. Boyer)
Dysharmonii w zakresie tożsamości płciowej (Z. Łoś)
Pytanie 167
W ujęciu Piageta rozwój umysłowy dziecka jest napędzany przez:
Rozwiązanie kryzysu kompetencji
Własną aktywność
Mielinizację włókien nerwowych