Twój wynik: PRC

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Przedmiotem zainteresowania psychologii rozwojowej jest
okres od narodzin do śmierci
okres od poczęcia do śmierci
okres od narodzin do końca adolescencji
Pytanie 2
Wrażliwość na ból zaczyna się
po narodzinach
w 3 trymestrze
w 1 trymestrze
Pytanie 3
Co jest u płodu niewrażliwe na ból?
tył główki
czubek i tył główki
czubek główki
Pytanie 4
Podaj definicję rozwoju
Pytanie 5
Na czym polega autonomiczność cechy rozwojowej?
Pytanie 6
Jak dzielimy zmiany rozwojowe ze względu na powszechność?
Pytanie 7
Jak dzielimy zmiany rozwojowe ze względu na istotę zmiany?
Pytanie 8
Czym jest zmiana ilościowa?
Pytanie 9
Pytanie 10
Jak dzielimy zmiany ze względu na kierunek zmian?
Pytanie 11
Jak dzielimy zmiany zw względu na stosunek do normy rozwojowej?
punktualne, niepunktualne
Pytanie 12
Jakie są kryteria wyodrębniania okresów rozwojowych?
sposób i poziom uświadamiania sobie otaczającej rzeczywistości (dziecko widzi i rozumie świat inaczej niż dorosły
dominujący rodzaj aktywności (zabawa, nauka, praca)
specyficzne formy i metody odziaływania wychowawczwgo
Pytanie 13
Ile trwa okres prenatalny?
266 dni
Pytanie 14
Dorastanie dotyczy
adolescencji
późnej adolescencji
wczesnej adolescencji
Pytanie 15
Jakie są cele badań rozwojowych?
opis zachowania człowieka w poszczególnych momentach rozwoju
znajdowanie przyczyn i procesów powodujących określone zmiany w zachowaniu
Pytanie 16
Na czym polega strategia badań podłużnych?
jednoczesne badanie osób w różnym wieku w celu określenia, jak wiek wpływa na dany aspekt zachowania
wilokrotne badanie tych samych osób w pewnych odstępach czasu
zbieranie danych od co najmniej dwóch różnych grup wiekowych, badanych w dwu lub więcej odcinkach czasu
Pytanie 17
Różnice w tempie rozwoju
różny poziom rozwoju odmiennych treściowo sferach funkcjonowania
szybsze lub wolniejsze dochodzenie do kolejnych osiągnięć rozwojowych
Pytanie 18
Jakie wyróżniamy czynniki wewnętrzne rozwoju?
anatomiczne i fizjologiczne wyposażenie
rozwojowe kształtowanie się organizmu
potrzeby, skłonności i dążenia stojące u źródeł aktywności człowieka
Pytanie 19
Jakie wyróżniamy zewnętrzne czynniki rozwoju?
umyślne, celowe rozwijanie i kształtowanie psychiki poprzez nauczanie i wychowanie
bodźce i wpływy środowiska zewnętrznego
Pytanie 20
Czym są czynniki warunkujące?
takie, które jeśli nie zadziałają, to zmiana nie pojawi się wcale
Pytanie 21
Jak inaczej nazywamy rozwój poznawczy?
percepcyjny
Pytanie 22
Czym są procesy poznawcze?
procesy służące do poznawania świata, orientowaniu się w nim
Pytanie 23
Kiedy płód zaczyna odbierać dźwięki?
25 tygodni po zapłodnieniu
Pytanie 24
Do jakiego wieku wzrasta wrażliwość słuchowa?
do 10 lat
Pytanie 25
Po którym r.ż. mogą pojawiać się ubytki słuchu?
po 40 r.ż.
Pytanie 26
Ile procent osób ma w wieku 65-74 lata różnego stopnia niedosłuch?
Pytanie 27
Czym jest wrażliwość słuchowa?
zdolność różnicowania dźwięków
Pytanie 28
W jakim wieku dzieci są zdolne do różnicowania dźwięków mowy języka innego niż ojczysty?
przez pierwsze 6 msc.
Pytanie 29
Jaka jest kolejność rozwoju zmysłów?
równowaga-dotyk-smak-węch-słuch-wzrok
Pytanie 30
Kiedy zaczyna działać zmysł wzroku?
26 tydz. po poczęciu
Pytanie 31
Kiedy pojawia się widzenie głębi?
między 3 a 5 msc.
Pytanie 32
W którym miesiącu dziecko odróżnia cztery podstawowe barwy?
3 msc.
Pytanie 33
W którym miesiącu rozpoczyna się widzenie relacji?
między 1-3 miesiącem
Pytanie 34
Jakie rodzaje pamięci wyróżniamy zgodnie z koncepcją magazynów?
długotrwała
sensoryczna
krótkotrwała
Pytanie 35
Jakie zmiany w pamięci zauważamy wraz z rozwojem?
zmienia się pojemność pamięci sensorycznej i długotrwałej
Pytanie 36
Ile elementów informacji może zachować w pamięci człowiek dorosły?
7
Pytanie 37
Z czym się wiąże rozwój myślenia?
ze zdolnością rozwiązywania problemów
Pytanie 38
Kto jest autorem koncepcji dotyczącej rozwoju myślenia?
Jean Piaget
Pytanie 39
Czym jest funkcja symboliczna?
(zwana też komunikacyjną, symboliczną, reprezentatywną, referencyjną, denotatywną) polega na zdolności tworzenia w języku komunikatów, które w sposób symboliczny są w stanie oddać to, co nadawca chce przekazać odbiorcy.
Pytanie 40
Czym jest pojęcie stałości przedmiotu?
które oznacza, że dzieci rozumieją, że coś lub ktoś nadal istnieje, nawet jeśli jest poza zasięgiem ich wzroku słuchu, czy dotyku.
Pytanie 41
Czym jest centracja?
charakteryzuje się niezdolnością dziecka do wzięcia pod uwagę więcej niż jednego czynnika percepcyjnego równocześnie
Pytanie 42
Czym jest nieodwracalność myślenia?
niezdolność do powrotu w myślach do punktu wyjścia rozumowania
Pytanie 43
Jakie są pierwsze operacje w stadium operacji konkretnych?
klasyfikacja
szeregowanie
Pytanie 44
Jakie są cechy stadium sensomotorycznego?
funkcja symboliczna
Pytanie 45
Jakie są cechy stadium przedoperacyjnego?
centracja
egocentryzm
nieodwracalność myślenia
Pytanie 46
Jakie są cechy stadium operacji konkretnych?
niezmienniki
operacje takie jak: klasyfikacja, szeregowanie
Pytanie 47
Jakie są cechy charakterystyczne stadium operacji formalnych?
myślenie hipotetyczne
Pytanie 48
Czym charakteryzuje się myślenie we wczesnej adolescencji?
krytycyzm
postawy idealistyczne i reformatorskie
egocentryzm młodzieńczy
Pytanie 49
Czym charakteryzuje się myślenie w dorosłości?
relatywizm myślenia
mądrość
myślenie dialektyczne
Pytanie 50
Kto jest twórcą społeczno-poznawczej teorii myślenia?
Pytanie 51
Czym jest budowanie rusztowania?
Pytanie 52
Kto jest twórcą koncepcji społeczno-interakcyjnej?
Jerome Bruner
Pytanie 53
Jakie są formy wsparcia (LASS)?
dopasowanie czasowe mowy dorosłych do zachowania dziecka
styl mowy dorosłych
Pytanie 54
Kiedy dziecko zaczyna rozumieć słowa?
9 msc.
Pytanie 55
W którym okresie występuje nadrozciągłość znaczeń i nadmierne zawiężanie?
poniemowlęcy
Pytanie 56
Jakie mamy rodzaje słowników?
bierny
czynny
Pytanie 57
Jaki zasób słownikowy ma dziecko roczne?
3
Pytanie 58
Ile słów dziennie opanowują dzieci do 6 roku życia?
9-10
Pytanie 59
Kiedy dzieci tworzą neologizmy?
między 3 a 5 r.ż.
Pytanie 60
Jakie stadia nabywania reguł wyrazowych wyróżniamy?
stadium zdań dwuwyrazowych
stadium jednego wyrazu
Pytanie 61
Czym jest kompetencja komunikacyjna?
Pytanie 62
Jakie zasady konwersacji wyróżniamy?
jakość
trafność
ilość
sposób
Pytanie 63
Kto jest twórcą perspektywy teorii cech?
H.Eysenck
Pytanie 64
Model wielkiej piątki
sumienność
neurotyczność
ekstrawersja
otwartość na doświadczenie
ugodowość
Pytanie 65
Kto jest twórcą perspektywy psychodynamicznej osobowości?
Erikson
Pytanie 66
Jakie wyróżniamy stadia rozwoju psychospołecznego?
Pytanie 67
Kto jest twórcą statusów tożsamości? (perspektywa poznawcza rozwoju osobowości)
J.Marcii
Pytanie 68
Wyjaśnij znaczenie każdej składowej struktury "Ja"
Samoocena
Samorefulacja
samoświadomość
pojęcie Ja
Pytanie 69
Jakie są przejawy samoregulacji?
w 4 r.ż.
dwulatki
w niemowlęctwie
Pytanie 70
Jakie są charakterystyczne emocje w okresie
po urodzeniu
pod koniec 2 i w 3 r.ż.
późnej dorosłości
4 i 5 letnie dzieci
adolescencji
Pytanie 71
Jakie są lęki w okresie
niemowlęcym
szkolnym
przedszkolnym
adolescencji
Pytanie 72
Czym jest kompetencja emocjonalna?
zdolność do radzenia sobie z własnymi emocjami oraz do rozpoznawania i reagowania na emocje innych
Pytanie 73
Omów charakterystykę rozwoju zdolności dostrzegania cudzych emocji
Pytanie 74
Kto jest twórcą teorii przywiązania?
J.Bowlby
Pytanie 75
Fazy rozwoju przywiązania
Pytanie 76
Czym są wewnętrzne modele operacyjne?
struktury poznawcze reprezentujące wzajemne relacje i emocje doświadczane przez dziecko w kontaktach z opiekunami. Kierują zachowaniem we wszystkich kolejnych relacjach z ludźmi
Pytanie 77
Typy przywiązania
bezpieczne (ufne)
lękowo-ambiwalentne
lękowo-unikające
Pytanie 78
Relacje dzieci-rodzice w okresie adolescencji
Pytanie 79
Zainteresowanie rówieśnikami
w wieku przedszkolnym i szkolnym
6 miesięczne niemowlęta
Pytanie 80
Klasyfikacja zabaw ze względu na ich poziom poznawczy
konstrukcyjna
funkcjonalna
tematyczna (symboliczna, dramatyczna)
gry z regułami
Pytanie 81
Klasyfikacja reguł ze względu na ich poziom społeczny
obserwowanie
zabawa kooperacyjna
zabawa samotna
zabawa równoległa
zabawa asocjacyjna
Pytanie 82
Cechy przyjaźni
Pytanie 83
Rozwój przyjaźni
Pytanie 84
Płeć przyjaciół
Pytanie 85
Miłość w okresie dorastania
szczenięca
cielęca
Pytanie 86
Zachowania prospołeczne
zachowania społecznie pożądane
Pytanie 87
Agresja
zachowanie, które jest umyślnym działaniem na szkodę jednostek lub własności
Pytanie 88
Zmiany rozwojowe w zakresie form agresji