Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Twój wynik: Wprowadzenie do psychologii 1 - egzamin
Analiza
Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Wszystkie ({{dataStorage.userResults.answersTotal}})
Prawidłowe ({{dataStorage.userResults.answersGood}})
Do powtórki ({{dataStorage.userResults.answersRepeat}})
Błędne ({{dataStorage.userResults.answersBad}})
Pytanie 1
Ortogonalną strukturę zdolności postulował:
J. P. Gultford
C. Spearman
L. L. Thurstone
Pytanie 2
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje: -woluntarystyczny
homeostatyczny
woluntarystyczny
humanistyczny
Pytanie 3
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
siła efektu nie zależy od wielkości próby
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
Pytanie 4
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję:
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
generowanie, selektywność, kategoryzacja
Pytanie 5
Facylitacja społeczna to efekt:
uzgodnienia opinii w wyniku dyskusji
wpływu obecności innych na poziom wykonania
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
Pytanie 6
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski:
elastyczność wyboru
kontrola poznawcza
syntetyczność ujęcia
Pytanie 7
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci:
długotrwała, sensoryczna, coś jeszcze czego nie jestem w stanie przeczytać...
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
proceduralna, krótkotrwała, epizodyczna,
Pytanie 8
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
metoda kuli śnieżne
dobór warstwowy
dobór systematyczny
Pytanie 9
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy:
rośnięcie połączeń, wycinanie połączeń
usuwanie (?) chemikaliów, rośnięcie połączeń
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
Pytanie 10
Która funkcji w największym stopniu dotyczy uwagi:
scalanie
hierarchizacja
selekcja
Pytanie 11
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje:
Ja poznające inne pojęcia
stan posiadania (ciało, ubranie, dom itp.)
Ja poznawane
Pytanie 12
Główne właściwości spostrzegania to:
aktywność, ukierunkowanie, stabilizacja
dokładność, ukierunkowanie, przerzutność
aktywność, trafność, rzetelność
Pytanie 13
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest:
uporczywość wzorca zachowań
odbieganie w dół od przeciętności
naruszanie ideałów i norm moralnych
Pytanie 14
Dane zależne powstają jeśli badacz:
dokona podziału na zmienne zależne i niezależne
pobierze próbę nieprobabilistyczną
powtarza pomiar zmiennej
Pytanie 15
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy:
nie każde odchylenie jest niekorzystne
ignoruje społeczno-kulturowy punkt widzenia
gloryfikuje przeciętność
Pytanie 16
Która zasada nie określa tworzenia pojęć:
wg egzemplarzy
wg podobieństwa
wg kontrastu
Pytanie 17
Atrybucja wg B. Weinera to:
interpretowanie przyczyn zachowania
ustalanie relacji z innymi osobami
ukierunkowanie procesu percepcji
Pytanie 18
Którego paralelizmu nie ma:
lingwistyczny, epistemologiczny
metodologiczny, izomorficzny
paradygmatyczny, substancjalny
Pytanie 19
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się:
cechy ugodowości (Big Five)
socjalizacji bezrefleksyjności
stanu pośrednictwa w działaniu
Pytanie 20
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z:
wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
Pytanie 21
Zmianę nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje:
dobór rozrywający
dobór kierunkowy
dobór stabilizujący
Pytanie 22
Wśród źródeł postaw nie wymienia się:
procesów warunkowania
otwartości na doświadczenie
efektu samej ekspozycji
Pytanie 23
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
znane, proste, angażujące uwagę
nowe, powolne, nieświadome
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
Pytanie 24
Wiedza i umiejętności to:
inteligencja skrystalizowana (R. Cattel)
inteligencja werbalna (P. Wernon)
inteligencja D (D. Webb)
Pytanie 25
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda:
procesów kontrolnych
procesów sensomotorycznych
procesów poznawczych
Pytanie 26
Społeczny dowód słuszności polega na:
dostosowaniu opinii przywódcy do woli grupy
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
Pytanie 27
Słaba zasada racjonalności dotyczy:
konfrontacji teorii z faktami empirycznymi
komunikowalności i kontrolowalności badań
pewności uzasadnień wiedzy
Pytanie 28
Rzetelność testu jako narzędzia to:
dokładność pomiaru zjawiska
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
prawdzanie go w wielu kulturach
Pytanie 29
Trafny zestaw źródeł wiedzy o Ja? to:
opinie innych, facylitacja
ingracjacja, porównania społeczne
autopercepcja, porównania społeczne
Pytanie 30
Według S. Kosslyna umysł ma reprezentacje:
werbalne i niewerbalne
propozycjonalne i werbalne
obrazowe i propozycjonalne
Pytanie 31
Operacjonalizacja to procedura konstruowania:
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
sensu metodologicznego dla terminów statystycznych
Pytanie 32
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest stwierdzenie:
zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległe (W. Fechner)
umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A. Damasio?)
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie (R. Sperry& M. Gazaniga)
Pytanie 33
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucając hipotezę zerową
słusznie odrzucając hipotezę roboczą
nieodrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 34
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
przecenianiu przyczyn pochlebnych
przecenianiu przyczyn zmiennych
Pytanie 35
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving):
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
decyzja, przechowywanie,rekodowanie
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
Pytanie 36
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg. N. Frijdy jest to:
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zachowania emocjonalnego momentu
Pytanie 37
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
poziomów przetwarzania i sieciowa
blokowa i modułowa
sieciowa i komórkowa
Pytanie 38
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych:
nadążanie za zmianami sytuacji
zmiana hierarchii reakcji
kategoryzacja nowych bodźców
Pytanie 39
Którego podziału nie wprowadził Freud:
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
procesy pierwotne i procesy wtórne
Pytanie 40
Model nauki wg K.R Poppera zakłada:
wyprowadzenie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
Pytanie 41
Wg D. McAdams osobowość ma trzy warstwy:
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
struktura Ja, sieć poznawcza, mechanizmy popędowo-emocjonalne
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne przystosowania, integrujące narracje
Pytanie 42
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin & Daniels)
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
doświadczenia, szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
Pytanie 43
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes & Sternberg):
scalanie informacji, analiza struktury
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
alokacja zasobów, wybór strategii
Pytanie 44
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności, gdyż:
pozwala z celu zrezygnować w razie trudności
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
pozawala na wybór najlepszego szlaku do celu
Pytanie 45
Kurtoza to wskaźnik:
kształtu rozkładu
stopnia losowości danych
tendencji centralnej
Pytanie 46
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej:
przewidywanie, zrozumienie, opis
eksploracja, opis, przewidywanie
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
Pytanie 47
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa:
ludzie poszukują danych o jak największej diagnostyczności
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
ludzie dążą do wysokiego poczucia własnej wartości
Pytanie 48
Koncepcja „skąpca poznawczego” wyjaśnia:
podstawowy błąd atrybucji
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
stosowanie uproszczeń poznawczych
Pytanie 49
Wg K. R. Poppera właściwości dobrzej sformułowanej koncepcji to:
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
fakty empiryczne których dotyczy gromadzono obiektywnie i bezstronnie
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
Pytanie 50
Który zestaw form Ja jest fałszywy:
robocze, możliwe, retrospektywne
idealne, możliwe, powinnościowe
realne, niepożądane, robocze
Pytanie 51
Podział pór roku na wiosnę, lato, jesień, zimę jest wg. klasyfikacji S.Stevensa:
interwałowy
interwałowy
nominalny
Pytanie 52
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji:
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
autopromocja, walidacja, suplikacja
ingracjacja, samoutrudnienie, autopromocja
Pytanie 53
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego, stwierdzili:
Cannon I Bard
Schachter i Singer
James i Lange
Pytanie 54
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza:
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 55
Umotywowany taktyk wg A. Kruglanskiego:
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
elastycznie dostosowuje strategię poznawczą do czasu i zasobów
Pytanie 56
Według pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona:
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywność działania zależy od trudności działania
Pytanie 57
Który zestaw modeli choroby jest (M. Slegler, H. Osmond) jest fikcyjny:
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
Pytanie 58
Wg J. Lochlina hipotezy barowej
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jednostek
skłonność do alkoholizmu jest odziedziczalna na poziomie 50-60%
w środowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
Pytanie 59
K. Horney wprowadza 3 orientacje zachowania:
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
Pytanie 60
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma:
inteligencji logiczno-matematycznej
inteligencji konkretno-obrazowej
inteligencji intrapersonalnej
Pytanie 61
Zadanie wg Tomaszewskiego to:
cel i sposób działania
otrzymane polecenie
cel czynności
Pytanie 62
Transformacjonizm zakłada:
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do procesów znaczeniowych
Pytanie 63
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
paralelizm metodologiczny
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
dualizm substancjalny (R. Descartes)
Pytanie 64
Sytuacja wg T. Tomaszewskiego to:
warunki w otoczeniu podmiotu
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
chwilowy stan rzeczywistości