Twój wynik: Psychologia rozwoju

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Niezdolność do przypomnienia sobie wydarzeń początkowych lat życia (amnezja dziecięca) dotyczy:
pierwszych dziewięciu lat życia
pierwszych trzech lat życia
pierwszych siedmiu lat życia
pierwszych pięciu lat życia
Pytanie 2
„D: Kiedy postanowiła Pani zostać cukiernikiem? S: Właściwie nigdy, to się po prostu stało (śmiech). Można powiedzieć, że jestem kontynuatorką rodzinnej tradycji tego rzemieślniczego zawodu, którą zapoczątkował u nas dziadek. Cukiernikiem jest też tata. Z kolei brat, jako umysł ścisły, poszedł w stronę ekonomii i sprzedaży. Kiedy dziadek jeszcze żył, lubiłam spędzać z nim czas. Dziadek uważał, że do obiadu zawsze musi być deser, nawet jeśli to miałaby być tylko kaszka manna. Był bardzo ciepłą osobą. Miał w sobie coś takiego, że chciało się z nim przebywać, a ponieważ niemal cały czas spędzał w cukierni, wsiąkało się w tę atmosferę. Kiedy podrosłam, zaczęłam tam pomagać i chyba na tyle pokochałam te słodkości, że zostałam” Zgodnie z koncepcją Marcii, w przypadku bohaterki mamy do czynienia z tożsamością:
osiągniętą
moratoryjną
przejętą
rozproszoną
Pytanie 3
Typowymi lękami dzieci w wieku niemowlęcym są:
lęk przed śmiercią
lęk przed ciemnością, wyimaginowanymi stworami
wszystkie wymienione
lęk przed hałasami, upadkiem
Pytanie 4
Rozwiązywanie problemów w sposób logiczny, połączone z koniecznością manipulacji przedmiotami występuje, zgodnie z koncepcją Piageta, u dzieci w wieku:
7-11
11-12
2-7
12-14
Pytanie 5
Prawie natychmiast po urodzeniu dzieci wyrażają emocje, takie jak:
zaciekawienie, radość, wstręt i niepokój
uczucia patriotyczne i religijne
uczucia moralne i estetyczne
duma, wstyd
Pytanie 6
„Ja tutaj, w tym syrenim grodzie, wychowałam się. A matka moja ciężko pracowała. I miała synów dwóch, to znaczy Felka no i mnie. Porządnych ludzi z nas zrobić chciała. Prawnikiem wkrótce został brat, a ja bandytą w parę lat”. Los braci jest przykładem:
różnic w tempie rozwoju
multifinalności rozwoju
różnic w rytmie rozwoju
ekwifinalności rozwoju
Pytanie 7
Podstawę opanowanie umiejętności pisania i czytania stanowi:
słuch absolutny
słuch fonetyczny
wszystkie powyższe
słuch muzyczny
Pytanie 8
Wysokie, choć nierealistyczne poczucie własnej wartości mają z reguły dzieci w wieku:
przedszkolnym
niemowlęcym
poniemowlęcym
młodszym szkolnym
Pytanie 9
Poszerzanie wiadomości z jakiejś dziedziny wiedzy wymaganej do zdania egzaminu, opanowanie wiadomości na temat narkotyków, uzyskiwanie biegłości technicznej w pisaniu na klawiaturze, doskonalenie technik agresji fizycznej i słownej to zmiany, których przebieg opisuje:
liniowy model rozwoju
fazowy model rozwoju
stadialny model rozwoju
cykliczno-fazowy model rozwoju
Pytanie 10
Zdolność do empatii pojawia się u dzieci:
nie pojawia się u dzieci
między 1 a 2
między 3 a 4
między 5 a 6
Pytanie 11
Długotrwały, emocjonalny związek z konkretną osobą to
lęk separacyjny
selektywność
lęk przed rozstaniem
przywiązanie
Pytanie 12
Noworodki potrafią:
odróżniać kolor czerwony od zielonego
wiedzieć ostro na odległość około 20-30cm
wszystkie odpowiedzi
słyszeć dźwięki głośniejsze od szeptu z odległości 135cm
Pytanie 13
Przejawem kształtowania się samoświadomości u dziecka jest
negatywizm dziecięcy
zabawy samotne
posłuszeństwo wobec dorosłych
gaworzenie
Pytanie 14
Pojawienie się mądrości wymaga:
bogatego doświadczenia życiowego
relatywizmu
wszystkie wymienione
dialektyczności
Pytanie 15
Średnie dzieciństwo to inaczej
wiek przedszkolny
wiek młodszy szkolny
wiek żłobkowy
wiek dorastania
Pytanie 16
Częstotliwość, elastyczność i złożoność wykorzystywanych przez dziecko strategii pamięciowych wzrasta w:
7 roku życia
5 roku życia
2 roku życia
10 roku życia
Pytanie 17
Pamięć autobiograficzna ma szczególne znaczenie dla:
przywoływania informacji z pamięci krótkotrwałej
procesu rozwiązywania zadań logicznych
pojemności pamięci sensorycznej
kształtowania się tożsamości dziecka
Pytanie 18
Według Piageta charakterystyczną cechą operacji jest
centracja
odwracalność
egocentryzm
synpraktyczność
Pytanie 19
Jeśli dziecko, które rozmawiając przez telefon mówi do rozmówcy: „Spójrz na moją nową lalkę!” to, zgodnie z koncepcją Piageta, jest to przejaw:
finalizmu
antropocentryzmu
egocentryzmu
artyficjalizmu
Pytanie 20
Kiedy dziecko w wieku Poniemowlęcym woła na każdego napotkanego na ulicy mężczyznę „tata” to mamy do czynienia ze zjawiskiem:
nadmiernego zawężenia
hiperregulacji
nadrozciągłości znaczeń
wsparcia przyswajania języka
Pytanie 21
Elementem struktury „JA” odpowiadającym za korygowanie i dopasowanie zachowania do standardów wewnętrznych i wymagań zewnętrznych to
żadna z powyższych
samoświadomość
samoocena
samoregulacja
Pytanie 22
„Pierwszy wymieniony przeze mnie komponent zdrowej osobowości to poczucie podstawowej ufności, o której myślę, że jest postawą wobec samego siebie i wobec świata, wywodząca się z doświadczeń pierwszego roku życia. Przez ufność rozumiem to, co jest zwykle implikowane przez uzasadnione zaufanie w odniesieniu do innych i przez proste poczucie pewności w odniesieniu do samego siebie”. Powyższy fragment pochodzi z dzieła
Piageta
Eriskona
Bowlby'ego
Freuda
Pytanie 23
Pierwsze słowa dzieci wypowiadają z reguły:
w okolicach pierwszych urodzin
po ukończeniu dwóch lat
po trzecim roku życia
w pierwszym półroczu życia
Pytanie 24
„Jednym ze sposobów badania tego zagadnienia jest odpowiedzenie dziecku historyjki, w której ktoś błędnie myśli, że przedmiot znajduje się w pewnym miejscu, na przykład że czekolada jest w lodówce, podczas, gdy dziecko słuchające historyjki wie, że czekolada została przełożona gdzieś indziej. Następnie prosi dziecko, aby wyjaśniło, dlaczego bohater historyjki szuka czekolady w lodówce, a nie w miejscu, w którym, jak dziecko wie, naprawdę jest czekolada”. Zagadnienie, o którym mowa to:
dziecięce strategie rozwiązywania problemów
dziecięce teorie umysłu
dziecięce sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
dziecięce strategie zapamiętywania
Pytanie 25
„Kryzys gospodarczy w Ameryce, w latach 1930-1940, spowodował nieustający niepokój o byt materialny w 1/3 amerykańskich rodzin. Codziennie przypominano dzieciom, by szanowały ubrania, matki oszczędzały na posiłkach, a ojcowie jeździli zardzewiałymi samochodami. Pięciolatki były za małe, by odczuć niepokój rodziny, lecz nastolatkom – którym dzień w dzień przypominano, że rodzina znajduje się na skraju ubóstwa- na całe życie pozostała troska o pieniądze. Znaczny odsetek Amerykanów będących wówczas nastolatkami, którzy obecnie zbliżają się do osiemdziesiątego roku życia, zaoszczędził więcej pieniędzy niż wcześniejsze i późniejsze pokolenie, a ich życie wypełnione było nieustanną troską o sytuacje finansową”. Powyższy opsi dotyczy:
efektu kohorty
efektu ćwiczenia
wszystkie powyższe
NIE WIEM
efektu wykruszania się
Pytanie 26
Zaznacz prawidłową kolejność stadiów rozwoju intelektualnego w koncepcji Piageta:
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – operacji formalnych – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Sensomotoryczne – operacji konkretnych – operacji formalnych – postformalne
Pytanie 27
Każde pokolenie żyjące w tej samej kulturze, w tym samym czasie historycznym, fizycznym i społecznym jednocześnie żyje w środowisku psychologicznym, co determinuje jego zachowania i wpływa na rozwój, stając się źródłem zmian
uniwersalnych
wspólnych
unkiatowych
NIE WIEM
indywidualnych
Pytanie 28
Według Wygotskiego różnica pomiędzy tym, co dziecko umie, a tym, co może się nauczyć pod kierunkiem innych to:
budowanie rusztowania
owoc rozwoju psychicznego
autoregulacja
strefa najbliższego rozwoju
Pytanie 29
Badacze są raczej zgodni, że zmiana rozwojowa to zmiana:
odwracalna
nieodwracalna
wszystkie powyższe
krótkotrwała
Pytanie 30
Późne dzieciństwo to inaczej:
wiek młodszy szkolny
wiek przedszkolny
wiek poniemowlęcy
wiek dorastania
Pytanie 31
Typowymi lękami w okresie adolescencji są
lęk przed hałasem, upadkiem
lęk przed kpiną i odrzuceniem
lęk przed śmiercią
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
Pytanie 32
Zgodnie z koncepcją Marcii, status tożsamości związany z brakiem zobowiązania i decyzji w ważnych kwestiach życiowych, to status tożsamości:
przejętej
rozproszonej
moratoryjnej
żadna z powyższych
Pytanie 33
Późna dorosłość rozpoczyna się w:
55/60 roku życia
60/65 roku życia
60/75 roku życia
75/80 roku życia
Pytanie 34
Średnia dorosłość rozpoczyna się w:
50/55 roku życia
40/45 roku życia
60/65 roku życia
35/40 roku życia
Pytanie 35
Kiedy dziecko zamiast człowiek mówi "ludź", zamiast ludzie - "człowieki", jest to zjawisko:
tworzenia neologizmów
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
nieprawidłowej wymowy słów
hiperregularyzacji
Pytanie 36
Noworodki preferują:
głos człowieka
nie wykazują preferencji żadnego dźwięku
ciszę
dźwięk dzwonka
Pytanie 37
Przeprowadzenie kolejnych pomiarów w pewnych odstępach czasu, u osób należących do tej samej grupy wiekowej, związane jest z wykorzystywaniem przez badacza strategii:
badań poprzecznych
badań sekwencyjnych
badań podłużnych
nie jest to metoda badań
Pytanie 38
Poczucie przynależności do płci jest związane z tożsamością
osobistą
społeczną
rozproszoną
moratoryjną
Pytanie 39
Pojawienie się rozumowania indukcyjnego w rozwoju intelektualnym jest przykładem zmian
progresywnych
ilościowych
wszystkie odpowiedzi
uniwersalnych
Pytanie 40
Joasia jest wyższa od Zuzi, Joasia jest niższa od Marysi. Dziecko, które dostanie takie trzy lalki i rozwiąże problem w sposób logiczny, jest w stadium rozwoju (według Piageta)
przedoperacyjnym
operacji konkretnych
operacji formalnych
semsomotorycznym
Pytanie 41
Dynamiczny interakcjonizm zakłada że człowiek rozwija się dzięki
możliwością stwarzanym przez środowisko
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
regulowanemu przez człowieka wpływowi środowiska
inicjowanej przez siebie aktywności