Twój wynik: Olimpiada znajomosci Afryki okręg XIX-XX 2023

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
znanym pisarzem senegalskim
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
Pytanie 2
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
wschodnie wybrzeże Afryki.
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Pytanie 3
Kinjikitile był:
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim.
przywódcą ruchu Maji-Maji;
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
Pytanie 4
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1930
1881
1951
Pytanie 5
Arabowie opanowali Afrykę Północną w
w XXw.
w VII w.
Na przełomie XVIII/XIX
Pytanie 6
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1317
1051
1504
Pytanie 7
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z
Ludzi
Z rogatego bydła
Węży
Pytanie 8
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
Koty
Psy
Bydło
Pytanie 9
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
Zostały stworzone przez istotę najwyższa
Są pochodzenia ludzkiego
Wzięły się z buszu
Pytanie 10
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
Co sześćdziesiąt lat
Co 4 lata
Co roku
Pytanie 11
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
Pełnia funkcje kapłanów
wywodzą się spośród niewolników
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
Pytanie 12
U Diola z Senegalu kowal był
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy
Pytanie 13
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
służą gromadzeniu się w nich ludzi
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
Pytanie 14
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
Pytanie 15
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest
Neala
Nyikang (Njakang)
plowy lis
Pytanie 16
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u
Szylluków, Bagandów i Szonów
ludów Khojsan
Kirdi
Pytanie 17
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
używając „kamieni deszczowych”;
Pytanie 18
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są
dla chlopcow
dla dziewczat
dla chlopcow i dziewcząt
Pytanie 19
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
dotyczy głównie środowisk wiejskich
należy do przeszłości
Pytanie 20
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
azande
nuerow
kojsan
Pytanie 21
znachorzy to specjalisci religijni którzy:
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
leczą urokiem” (witch-doctor)
Pytanie 22
Boga Eszu u Jorubów symbolizują
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
Pytanie 23
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
ma niezliczoną ilość duchów
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
Pytanie 24
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy różnego pochodzenia.
duchy przodków
bóstwa;
Pytanie 25
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
w chmurach
pod ziemią
w rzekach i jeziorach
Pytanie 26
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
przebywają głęboko pod wodą
Pytanie 27
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
roślina halucynogenna
Pytanie 28
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
ogniem
wodą
Pytanie 29
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w centrum życia religijnego
w religiach ludów pasterskich
Pytanie 30
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
Pytanie 31
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy
1700
3200
5000
Pytanie 32
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Obatala
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Pytanie 33
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
urodzaju, płodności i miłości.
lasow
zbiorników wodnych;
Pytanie 34
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic;
mysliwych
Pytanie 35
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
dziewcząt wychodzących za mąż.
kierowców cięzarowek i cyklistów
urodzajów
Pytanie 36
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
rybaków
mysliwych
rolnikow
Pytanie 37
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
bogiem pojednania i pokoju
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem a innymi bostwami
panującym nad światem sawanny
Pytanie 38
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
blizniakow
poszukujacych szczescia
podroznych
Pytanie 39
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo
Bornu znad jeziora Czad.
Ibo z Nigerii
Pytanie 40
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
Pytanie 41
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za
zajecia kobiece
dobrobyt stad bydła;
inicjację chłopców
Pytanie 42
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
kadok
Nath
„dziećmi Słońca”
Pytanie 43
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
portugalscy dominikanie
protestanci
francuscy duchacze
Pytanie 44
Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
była pierwszą królową Bakongo
Pytanie 45
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnej Ugandy
na terenie obecnego Zimbabwe
na południu obecnej Tanzanii
Pytanie 46
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego:
na przybrzeżnych wyspach
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
nad górnym biegiem Zambezi
Pytanie 47
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z:
rodzimego kultu przodków
produkcji orzeszków ziemnych
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów.
Pytanie 48
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XVIIIw.
XXw.
1890 r.
Pytanie 49
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety:
Gwardie Wojowniczki
kobiety praktykujące poliandrię
po rytualnej mastektomii
Pytanie 50
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej;
dokumentach Jana Pawła II.
dokumentach Soboru Watykańskiego II
Pytanie 51
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Czadu
Mali
Senegalu
Pytanie 52
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane:
10 czerwca 1994 r.
10 kwietnia 1994 r.
10 stycznia 1994 r
Pytanie 53
Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Salama I
Jan I
Wiktor I
Pytanie 54
Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku:
XIX
XVI
XVII
Pytanie 55
Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku:
1814
1622
1520
Pytanie 56
Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z
Nigerii
Kamerunu
Zairu(Konga)
Pytanie 57
Św. Józefina Bakhita pochodziła z
Sudanu
Ugandy
Nigerii
Pytanie 58
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z
Afryki
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Pytanie 59
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja:
środowisk intelektualnych
klasy politycznej
rodziny
Pytanie 60
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest
zolta febra
denga
AIDS
Pytanie 61
W językach bantu Muntu oznacza
człowieka
bóstwo
przywódce starszyzny
Pytanie 62
Tzw. języki wehikularne, są
odmianami języków europejskich (kreolskich);
narzucone przez administrację kolonialną.
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
Pytanie 63
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
na Madagaskarze
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
Pytanie 64
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do
egiptu
Maroka
Ugandy
Pytanie 65
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie
botswany
zimbabawe
tanzanii
Pytanie 66
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w
RPA
kenii
mali
Pytanie 67
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
belgijskim administratorem kolonialnym.
misjonarzem katolickim
francuskim antropologiem;
Pytanie 68
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn
wiary w pośrednictwo sił przyrody.
kultu gwiazd
kultu przodków;
Pytanie 69
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z
nigerii
senegalu
madagaskaru
Pytanie 70
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku
1985
1991
1974
Pytanie 71
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej
Pytanie 72
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1998
1989
1994
Pytanie 73
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
św. Pawła, apostoła narodów
ewangelisty Marka
św. Barnaby
Pytanie 74
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Tertulian
św. Augustyn
Orygenes
Pytanie 75
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Agnieszka
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Klotylda
Pytanie 76
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku
1883
1492
1822
Pytanie 77
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku
1622
1748
1803
Pytanie 78
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża
Grzegorza XVI
jana pawła II
Pawła VI
Pytanie 79
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
Kościoła jako Rodziny Bożej.
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Pytanie 80
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować:
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
wiarę Abrahama
Adama, pierwszego człowieka
Pytanie 81
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
32
51
42
Pytanie 82
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Wenecjaninem;
Turkiem w służbie portugalskiej.
Hiszpanem
Pytanie 83
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
kontynent bez religii i bez prawa
pełną obietnic gospodarczych.
Pytanie 84
Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Mircea Eliade
Charles de Brosses
Alvise da Ca’da Mosto
Pytanie 85
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Pytanie 86
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież
Paweł VI
Pius XII
Grzegorz XVI
Pytanie 87
W tradycyjnych religiach afrykańskich
nie ma wyznań wiary
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych;
Pytanie 88
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to
Matka-Ziemia.
zmarli przodkowie;
duchy-olbrzymy
Pytanie 89
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza
tego, kto posiada słowo
ofiarnika
wodza deszczu;
Pytanie 90
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest
instytucja Naczelnego Wodza
kasta kapłańska.
tradycyjna struktura wspólnotowa
Pytanie 91
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
matrylinearne.
endogamiczne
egzogamiczne
Pytanie 92
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel.
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
Pytanie 93
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce wschodniej
Afryce zachodniej
Afryce południowej
Pytanie 94
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy
zamawiacze (wodzowie) deszczu
Pytanie 95
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
podporządkowanie się transcendentnym siłom
Pytanie 96
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
maniok
proso
bananowiec
Pytanie 97
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Pytanie 98
Palabra to bardzo znany afrykański
rodzaj dyskusji, mediacji;
słowne zawody griotów
narada wojenna.
Pytanie 99
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane
Maminwate
Kiting
soo
Pytanie 100
. Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek:
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
spożywania jajek przez dziewczęta
Pytanie 101
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto:
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 102
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u:
Gidarów
Masajów
Ibo
Pytanie 103
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej:
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
Pytanie 104
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
stypy
złożenia ofiary z bydła
Instalacji zmarłego przodka
Pytanie 105
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było
kształcenie rodzimego kleru;
nauka czytania i pisania
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
Pytanie 106
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zamiast broni żywność
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
by walczyć z głodem, zmień życie
Pytanie 107
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955
misjonarze oblaci
kombonianie
ojcowie biali
Pytanie 108
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Rwandzie
kongo
etiopii
Pytanie 109
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie
sahelu
sudanu
rwandy
Pytanie 110
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
6 milionów uchodzcow
2 miliony uchodzców
ponad 12 mln uchodźców.
Pytanie 111
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu
Awungara (Awungura, Wungura);
Abandża (Bandża)
Bakunda
Pytanie 112
U Dinka hodowlą bydła trudnią się
rody wodzowskie
cale rodziny
wyłącznie mężczyźni;
Pytanie 113
Na Kalahari
nie ma wcale opadów deszczu
deszcz spada raz na kilka lat
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku;
Pytanie 114
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to
owoc baobabu
tradycyjna uprawa zbożowa
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
Pytanie 115
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu.
Pytanie 116
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne;
Pytanie 117
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Al-Hadżdża Umara Talia
Seku Amadu Sise
Szajcha Usmana dan Fodio
Pytanie 118
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
jest znana w Suazi.
nie występuje
Pytanie 119
Joseph Ki-Zerbo był
znanym historykiem z Burkina Faso
religioznawcą kenijskim
przywódcą politycznym z Tanzanii
Pytanie 120
Gidarskie teda to
obrzędy inicjacji
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy puryfikacyjne
Pytanie 121
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to
duchy-karły;
bóstwa poszczególnych gór
duchy pochodzenia animalistycznego
Pytanie 122
Uwumbora u ludu Konkomba to
Bóg Najwyższy
święty gaj ducha Ziemi.
główny kapłan
Pytanie 123
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi.
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
główne sanktuarium we wsi Lam
Pytanie 124
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
dorzecza Konga
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dawnego Dahomeju
Pytanie 125
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają
mossi
dogonowie
Jorubowie
Pytanie 126
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
dziesięć dni
siedem dni
cztery dni
Pytanie 127
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
John Mbiti;
Edward Taylor
Wilhelm Schmidt.
Pytanie 128
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u
Banyarwanda
azande
ludów Akan
Pytanie 129
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.:
bóg czuwający
bóg sądzący (ludzi)
bóg próżnujący
Pytanie 130
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały
Fonowie z Beninu
Kościoły etiopiańskie
Jorubowie w Nigerii.
Pytanie 131
Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich:
Kościół Kimbangistów w DRK
Kościół Cherubinów i Serafinów
Stowarzyszenie Apostolskie
Pytanie 132
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza:
założyciela-proroka
właściciela modlitwy (rys modlitewny).
zjednoczoną wspólnotę braci
Pytanie 133
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
RPA
Ghanie.
Nigerii
Pytanie 134
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany:
santeria
vodu
candomble
Pytanie 135
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje
na Trynidadzie;
w Gujanie Francuskiej
na Kubie
Pytanie 136
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 137
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1951
1990
1881
Pytanie 138
Drugie zgromadzenie specjalne synodu biskupów Afryki odbyło się w;
2009
1990
2004
Pytanie 139
Jakie było przesłanie adhortacji papieża Benedykta XVI po synodzie biskupów Afryki africae munus
Pojednanie sprawiedliwość i pokój w kościele afrykańskim
Pytanie 140
Kiedy Benedykt XVI ogłosił posynodalną adhortacje
22.10.2000
2.01.1994
19.11.2011