Twój wynik: Pedagogika społeczna

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wybierz wszystkie prawdziwe. Przywilej to:
Bywa uważana dla korzyści
To niezałużona przewaga
To uświawomiona przewga
To nieuświadomiona przewaga
To zasłużona przewaga
Pytanie 2
2. Wskaż na jakich dziedzinach koncentruje się pedagogika społeczna:
wokół zagadnień pracy socjalnej
zagadnieniach związanych z położnictwem
Problemy szkoły
wokół rozwoju lokalnego
problemtyce kultury i animacji kulturalnej
Pytanie 3
3. Które spośród środowisowych uwarunkowań możemy traktować jako pozytywnie wpływające na rozwój?
Dostęp do transportu publiznego
Stabilna/bezpieczna relacfja z rodzicami
Bycie mężczyzną
Dostęp do szcepień i służby zdrowia
Bycie wierzącycm
Pytanie 4
4. Wszystkie poniżej wymienione cechy mają związe z czymś (nieuprzywiljowaniem. WKAŻ DWIE cechy, które mają szczegóny wpływ na (nie)uprzywilejowanie społeczne?
Płeć
regilia
Rasa
Orientacja seksualna
Obywatelstwo
Pytanie 5
5. Pedagogika społeczna zajmuje się:
Badaniem pychologicznych uwarunkowań rozwoju
Bdaniem stadiów rozwoju dziecka
Badaniem środowiskowych uwarunkować rozwoju
Badaniem ozwojowych uwarunkować życia
Pytanie 6
6. Zaznacz prawdziwe zakonczenia zdania: pedagogika społeczna zajmuje się:
… osobami dorosłymi
… dziećmi w wieku szkolnym
… dziećmi i młodzieża do 18rż
…człowiekiem we wszystkich fazach życia
Pytanie 7
Myślenie społeczno- pedagogiczne obejmuje takie pytania jak:
W jaki sposób społeczeństwo wpływa na wychowanie
Jaka powinna być relacja jednostki ze społeczeństem
Jak poprzez edukację i wychowanie wzmacniać jednostki i rozwijać społeczeństwo
W jaki sposób edukacja może pomóc w rozwiązywaniu społecznych napięć i problemów
Pytanie 8
W jaki sposób powstała pedagogika społeczna jako nauka
Została wprowadzona dekretem monarchy
Była przenoszona z kraju do kraju w postaci "pakietu" zaleceń i wytycznych do rozwiązywania problemów społęcznych
Byłą jedną odpowiedxzią na trudne warunki życia warstwa najuboższych i podważnie niesprawiedliwych stosunków społęcznych w XIXw
Było to efektem wielowiekowych procesów kulturowych (rozwój myśli humanistycznej)
Pytanie 9
Kto ukuł termin pedagogika społeczna
Platon
Arystoteles
Mager
Rousseau
Pytanie 10
Pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa wyłoniła się
w oswiecieniu
w starożytności
na przełomie XIX/XX wieku
w renesansie
Pytanie 11
Które spośród środowiskowych uwarunkowań możemy traktować jako pozytywnie wpływające na rozwój
bycie mężczyzną
stabilna/bezpieczna relaja z rodzicami
dostęp do szczepień i służby zdrowia
dostęp do transportu publicznego
bycie wierzącym
Pytanie 12
Kiedy edukacja wzmacnia nierówności społeczne
Gdy rodzice nie mogą dowolnie wybrać placówki, w której ucy się ich dziecko
Gdy system oświatowy danego państwa nie wdraża powszechnego, dostępnego i obowiązkowego wychowania przedszkolnego
Gdy dostęp do wysokiej jakości edukacji nie jest taki sam dla różnych jednostek grup uczniów/uczennic
Gdy system oświatowy danego państwa przewiduje/akceptuje zróżniowanie jakości kształcenia w szkołach
Pytanie 13
Wskaż 3 różne tradycje w rozwoju pedagogiki społecznej
niemiecka
kontynentalna
emancypacyjna
amerykańska
Pytanie 14
Czym może być ów dostęp do dóbr publicznych
możliwość wyboru szkoły przez rodziców
umiejętność czytania (ze zrozumieniem) każdego człowieka/obywatela
Możliwość porozumiewania się z innymi ludźmi (znajomość języka lub dostęp do tłumaczenia)
przejrzyste, zrozumiałe dla wszystkich i wszechobecne instytucje państwa demokrtycznego np spotkania z radnymi, punkty wyborcze
Pytanie 15
W koncepcji melioracji gleby przed pedagogów chodzi o
ochronę planety przed nadchodzącym kryzysem klimatycznym
realizację założenia w wenętrznych możliwości człowieka, który jest jak bijące źródło, które to źródło trzeba skierować na właściwe tory
realizację założenia o konieczności zapewnienia dostępu do "życiodajnych wód" (dorobku ludzkości) każdemu dziecku narodu
Pytanie 16
Twórczynią pedagogiki społecznej była..
Pytanie 17
wychowanie to
wspieranie naturalnych procesów rozwoju poprzez rozpoznanie i pobudzanie sił tkwiących w środowisku
zjwisko społeczne i społeczne zorganizowana działanie, które odpowiada na formuowane przez władze państwowe potrzeby społeczństwa
Pytanie 18
jaka jest geneza polskiej pedagogiki społecznej
Pedagogika społeczna wyodrębniła się z pedagogiki ogólnej
Pedagogika społeczna uksonstytowała się jako subdyscypina naukowa, dzięki konceptualizacji pojęcia środowisko przez Helenę radlińską
Pedagogika społeczna w Polsce została rozwinięta dzięki „przeszczepieniu” myśliniemieckich pedagogów społecznych i tłumaczeniu ich dzieł na język polski
Pytanie 19
Co oznacza „społeczna” w pedagogice społecznej
Oznacza to, że edukacja i wychowanie obejmują pracę zarówno z jednostką jak i ze społecznością
Oznacza to, że edukacja i wychowanie odnosi się do polityki społęcznej
Podkreśla, że edukacja i wychowanie dotyczą nie tylko jednostek, ale mają miejsce w społeczności
Oznacza to że ludzie potrzebują pomocy społecznej
Pytanie 20
Zdaniem radlińskiej, pedagodzy powinni
Udostępniać narzędzia (poprzez pracę w środowisku) by człowiek/ ludi za ich pomocą sami mogli kształtować swoje środowisko życia
Przedstawiać ludziom ideał wizję przyszłego) społeczeństwa i go wprowazać
Opracowywać pożądny model człowieka na dane czasy
Pytanie 21
Wskaż główne założenia niemieckich pedagogów społecznych
Że człowiek może wszystko,jeśli chce
Że edukacja ma służyć rozwijaniu gotowości do uczestnictwa w życiu wspólnoty
Że uczestnictwo jednostek i grup w życiu wspólnoty przyczynia się dorozwoju tej wspólnoty
Że jest zdolny do działania - działania na rzecz innych i na rzecz wspólnoty
Że człowiek zanurzony jest w relacjach z innymi luddźmi. Życie w wspólnot
Pytanie 22
W jakim państwie po raz pierwszy użyto określenia pedagogika społeczna
Pytanie 23
Jakie były polityczne i kulturowe uwarunkowania wyłonienia się pedagogiki społecznej w Polsce?
Zabory i walka o niepodległość polityczną
Aktywna walka przeciwko niszczeniu elit kulturalnych i intelektualnych w Polsce Ludowej po 1945r.
Zabory i walka o zachowanie kultury i dziedzictwa narodowego
Stawianie oporu inwazji hitlerowskich Niemiec w 1939
Pytanie 24
Emancypacja to.
Wyzwalanie spod czyjeś władzy (uzyskanie „głosu”
Warunek podmiotowości i „autorskiego’ działania
Uzykanie pełni praw (dostęp do narzędzi kształtowania świata)
To mówienie w czyimś imieniu
Pytanie 25
Wskaż idee pedagogiki społecznej:
Idea podmiotowosci, idea sprawdczości, idea edukacji społecznej, idea edukacji społecznej
idea pomocniczości, idea edukacji społecznej, idea odpowiedzialności, idea podmiotowości
Idea podmiotowości, idea pomocniczności, idea edukcji społecznej, idea sprawiedliwości społecznej
Idea autonomii, idea podmiotowości, idea sprawczości, idea sprawiedliwości
Pytanie 26
Pierwsze akademcki studia z zakresu pedagogiki społecznej i pracy społeczn i pracy społecznej zostały powołane:
W dwudziestoleciu międzywojennym na Wolnej Wszechnmicy Polskiej
W latach 50. Na Uniwersytecie Warszawskim
Pod koniec XIXw. Na Uniwersytecie Latającym
Pytanie 27
Które określenia pasują do pedagogiki społecznej?
Pedagogika społeczna jest nauką psychologiczną
Pedagogika społczna zajmuje sie wsparciem i pomocą
Pedagogika społczna przyjmuje perspektywę kontekstualną
Pedagogika społczna przyjmuje perspektyw procesualną
Pedagogika społczna jest dyscypliną personalistyczną
Pytanie 28
pedagogika społeczna jest dyscypliną naukową ktora
Bada jak środowisko deteminuje rozwój człowieka
Bada w jaki sposób spoób społeczeństwo wpływa na człowieka
Bada środowiskowe uwarunkowania rozwoju człowieka oraz to jak człowiek ksztaltuje środowisko swego zycia
Pytanie 29
Co należy do zakresu pedgogiki społecznej?
Opieka i pedagogika opiekuńcza
Praca kulturalno-oświatowa
Analiza podstawowych pojęć pedagogicznych
Teoia struktur społecznych
Wychowanie w środowisku
Pytanie 30
Co to jest idea pomocniczności
Że pomoc ma być kierowana przez wyższe struktury państwa do struktur niższych
Że trzeba pomagać słabszym
że trzeba wszystkim pomagać
Że pomoc ma być kierowana od niższych struktur państwa do struktór wyższych
Pytanie 31
Wskaż polskich pedagogów społecznych rozwijających myśli Radlińkiej
Ryszard Wroczyński
Hugo Kołłątaj
Zygmunt Bauman
Aleksander Kamiński
Stanisław Staszic
Pytanie 32
Czym zajmuje się pedagogika społeczna
Bada rozwój społeczeństwa
Bada relację nauczyciela i ucznia w szkole
Bada środowiskowe uwarunkowania rozwoju człowieka
Bada ogólne prawa edukacji i wychowania
Pytanie 33
Zidentyfikuj funkcje pedagogiki społecznej a następnie dopasuj nazwę funkcji do jej opisu funkcji
nie ma
funkcja heurystyczna
Wiąże się z rozpoznawaniem i interpretowaniem
funkcja teoretyczna
Projektowanie i działanie społecze
funkcja praktyczna
Ocenianiem i wartościowaniem
funkcja normatywna
Pytanie 34
Które zdanie najlepiej oddaje cel pedagogiki społecznej
jej celem jest przygotowanie jednostki do wprowadzenia zmian i rozwijania środowiska życia
Jej celem jest jak najlepsze dopasownie jednostki do istniejących warunków życia
Żadna z podanych odpowiedzi nie oddaje celu pedagogiki społecznej
Pytanie 35
Omów założenia dotyczące człowieka środowiska w pedagogice społecznej
Każdy człowiek ma w sobie „wewnętrzny program” i rozwija się według niego niezależnie od środowiska
Zachowania człowieka są zdeterminowane przez zewnętrzne czynniki
Człowiek kształtuje środowisko a środowisko wpływa na człowieka
Pytanie 36
Do negatywnych postaw rodzicielskich wg Ziemskiej - dodaj pary pozytywnych postaw rodzicielskicg w tej samej kolejności, co w pytaniu
Nadmierne wymaganie
UZNANIE PRAW
Unikanie
WSPÓŁDZIAŁANIE
Odrzucenie
AKCEPTACJA
Nadmierne ochranianie
ROZUMNA SWOBODA
Pytanie 37
Jakie może Pan/Pani wskazać wymiary środowiska życia
Naturalny
Społeczny
Kulturowy
Edukacyjny
Pytanie 38
Jaki styl wychowawczy został opisany poniżej? „Jest oparty na sile, posłuszeństwie, surowości i dystansie
Dyrektywny
Autokratyczny
Kontrolujący
Przemocowy
Pytanie 39
Do której sfery modelu Piekarskiego zaliczyłaby Pani taki czynnik środowiska rodzinnego, ja k aspiracje edukacyjne?
Sfera wartości i celów
Sfera duchowa
Sfera emocjonalna
Sfera oddziaływań społecznych
Pytanie 40
Społeczny wymiar środowiska odnosi się do
Edukacji środowiskowej
Relacji z innymi ludźmi
Pomocy społecznej dla jednostek
Usług społęcznych dla dzieci
Pytanie 41
Kulturowy wymiar środowiska odnosi się do
Norm, wartości i wzorów postępowania
Relacji z innymi ludźmi
Dostęp do muzeów i teatrów
Edukacji artystycznej
Pytanie 42
Który ze stylów wychowawczych prowadzi do rozwijania u dziecka wysokiego poczucia własnej wartości i sprawczości?
Pytanie 43
Dopełnij pary środowiskowe wg Radlińskiej,
obiektywne
SUBIEKTYWNE
bezpośrednie
DALSZE
materialne
NIEWIDZIALNE
Pytanie 44
Czym różni się środowisko wychowawcze od środowiska życia?
Środowisko życia obejmuje to co człowieka otacza i co ma na niego wpływ (pozytywny i negatywny), a środowisko wychowawcze jestintencjonalne, ukierunkowane na pozytywne rezultaty oddziaływań
Środowisko życia to środowisko które dotyczy danego miejsca, a środowisko wychowawcze dotyczy danego człowieka
Środowisko życia to krąg osób rzeczy i stosunków otaczających człowieka, a środowisko wychowawcze to to, co na człowieka ma wpływ
W środowisku wychowawczym mamy do czynienia większą ilością aspektów społecznych i rozwojowych
Pytanie 45
10. Co oznacza idea pomocniczości
Że trzeba pomagać słabszym
Że pomysły rozwiązań radzą się centralnie (np na poziomie rządu lub władz woj) i mają być wdrożone w lokalnych środowiskach tak, by pomoc jednostkom i grupom
Że pomysły rozwiązań radzą się „na dole” wśród tych, którzy znają problem, a wyższe struktury (władzy) zapewniają niezbędne wsparcie do wdrożenia rozwiązań
Że trzeba wszystkim pomagać
Pytanie 46
Jaki styl wychowawczy został opisany niżej? „Tolerowanie wszelkich zachwań dziecka, także tych aspołęcznych + przekonanie o rozwojowej konieczności unikania sytuacji frustrująych potrzeby i dążenia dziecka”
Pytanie 47
Co należy do zakresu pedagogiki społecznej?
Wychowanie w środowisku
Opieka i pedagogika opiekuńcza
Praca kulturalno- oświatowa
Teoria struktur-społecznych
Analiza podstawowych pojęć pedagogicznych
Pytanie 48
Omów założenia dotyczące człowieka i środowiska w pedagogice społecznej:
Człowiek kształtuje środowisko a środowisko wpływ na człowieka
Każdy człowiek ma w sobie „wewnętrznny program” i rozwija się według niego niezależnie od środowiska
Zachowania człowieka są zdeterminowane przez zewnętrzne czynniki
Pytanie 49
Piekarski wyróżnia następujące sfery środowiska rodzinnego
Emocjonalną, psychologiczną i fizyczną
Bytową , oddziaływań społecznych oraz wartości i celów
Socjalną, społeczną i kulturową
Bytową, emocjonalną i duchową
Pytanie 50
Pedagogika społeczna jest dyscypliną naukową, która (najlepsza odp)
Bada w jaki sposób społeczeństwo wpływa na człowieka
Bada, środowiskowe uwarunkowania rozwoju człowieka oraz to jak człowiek, kształtuje środowisko swego życia
Bada, jak środowisko deteminuje rozwój człowieka
Pytanie 51
Środowisko to
Zespół czynników, które mają wpływ na rozwój i dobrostan człowieka
Jest to otoczenie, miejsce, obszar może też teren w którym znajduję się dana jednostka
To wszystko to co nas otacza
Pytanie 52
Co to znaczy że rodzina jest środowiskiem życia i rozwoju dziecka?
To znaczy, że rodzina stwarza określone warunki (bytowe/materialne, społeczne i kulturowe) dla przebiegu rozwoju dziecka
To znaczy, że z niej czerpiemy wiedzę o tym co jest dobre a co złe
To znaczy że jest pierwszym kontaktem dziecka z innymi ludźmi
To znaczy, że rodzina jest dla człowieka grupą pierwotną
Pytanie 53
Kulturowy wymiar środowiska szkolnego odnosi się do...
Wyjść na zajęcia do domów kultury
Edukacji artystycznej
Wizyt w muzeach i kinach
Norm, wartości, wzorów postępowania czy rytuałów
Pytanie 54
Co to znaczy, że szkoła jest środowiskiem?
To znaczy, że uczy, co jest dobre a co złe. Co właściwe a co nie
To znaczy, że szkoła ma na celu uksztłtowanie nowych członków społeczeństwa
To znaczy, że jest instytucją, która zajmuje się edukacją młodego pokolenia
To znaczy, że szkoła tworzy warunki (materialne, społeczne i kulturowe) dla przebiegu rozwoju dziecka
Pytanie 55
Społeczny wymiar środowiska szkolnego odnosi się do..
Metod wychowawczych
Relacji z innymi ludźmi
Struktur ról i pozycji
Stylów wychowawczych
Do szkolnych norm i wartości
Pytanie 56
Obywatetstwo i partycypacja to ważne tematyki pedagogiki społecznej
Obywatetstwo i partycypacja to ważne tematyki pedagogiki społecznej
Prawda
Pytanie 57
Pedagogika społeczna na świecie jest zorientowana na następujące kwestie
wspieranie władzy państwowej
mobilizowania działań zbiorowych na rzecz rozwoju społeczności
tworzenia aktywnego obywatelwsta poprzez edukację
promowania społecznej adaptacji jednostek
zapewnienia ochrony/opieki/wsparcia jednostka i grupą narażonym na wykluczenie
Pytanie 58
Kapitał społeczny pomostowy
opiera się na poczuciu bliskości i przynależności do osób podobnych, np rodzina i najbliższi
opiera się na uzgodnionych normach i wartościach współdzielonych z osobami innymi niż dana jednostka i jej najbliźsci
odnosi się do hierachi władzy - zaufania do władz samorządowych do instystucji pubicznych
Pytanie 59
Mała ojczyzna w sensie pedagogicznym to
źródło tożsamości i przynależności
przestrzeń spersonalizowana
podłoże podmiotowości społecznej i politycznej aktywności
przestrzeń pozbawiona racjonalności, pamięci i znaczeń
zadanie i laboratorimy życia obywatelskiego
Pytanie 60
Wysoki poziom kapituału społecznego cechuje sprawnie działające państwa
rozwijające się
zachodnie
demokratyczne
północnoamerykańskie
Pytanie 61
Pedagog społeczny musi mieć wiedzę na temat środowiska
Pedagog społeczny musi mieć wiedzę na temat środowiska
Prawda
Pytanie 62
Obywatelstwo i partycypacja to ważne tematy pedagogiki społecznej
Obywatelwsto i partycypacja to ważne tematy pedagogiki społecznej
Prawda
Pytanie 63
Zaznacz zdania prawdziwe na temat sił społecznych
są to siły aktywne
tkwiąw środowiskach lokalnych
są to siły zarówno zbiorowe, jak i indywidualne
są to siły wyłącznie zbiorowe
są to siły zarówno aktywne, jak i "uśpione:
Pytanie 64
Jakie zjawiska i procesy społeczne,ekonomiczne i polityczne stanowią zagrożenie dla rozwoju społęczności lokalnych
rozwój samorządności lokalnej
konflikty zbrojne
rozwój ideaologii indywidualizmu
migracje
Pytanie 65
Czym jest kapitał społeczny
elektorat
to grupa osób do których kierowana jest propaganda
ilośc pieniędzy generowana przez społeczeństwo
Ogół relacji międzyludzkich występujących w danym społeczeństwie
Pytanie 66
Kapitał społeczny (tylko zdania prawdziwe)
to poziom wykształcenia w danym społeczeństwie
potencjał tkwiący w relacjach społecznych podzielanych normach i zaufaniu
to indywidywalne umiejętności, wiedza i postawy, które dana jednostka może wykorzystać dla wlasnych korzyści
to środki finansowe gromadzone przez społecznośc
Pytanie 67
Wkaż najważniejszy, niezbywalny element kapitału społecznego (R. Putnama)
poziom wykształcenia w danym społeczeństwie
zaufanie do ludzi i instytucji społecznych
środki finansowe gromadzone przez społecznośc
liczba znajomych
Pytanie 68
Celem pedagogiki społecznej jest nawiązywanie prawidłowych więzi społecznych
Celem pedagogiki społecznej jest nawiązywanie prawidłowych więzi społecznych
Prawda
Pytanie 69
Podstawowe cechy środowiska lokalnego to
uwspólnienie wartości
poczucie przynależności do okeślonego środowiska
wspólne terytorium
Pytanie 70
Od czego zależą uznanie i autorytet w grupie rówieśniczej
Od głownych obszarów zainteresowań członków i członkiń grupy
Od płci członka lub członkini grupy
Od celu grupy
Od wieku członka lub członkini grupy
Pytanie 71
Tworzenie się band związane z pochodzeniem członków i członkiń z wartstw społecznie defaworyzowanych
Tworzenie się band związane z pochodzeniem członków i członkiń z wartstw społecznie defaworyzowanych
Fałsz
Pytanie 72
Autorytet to
osoba odznaczająca się wiedzą, znajomością tematu, ekspert w jakiejś dziedzinie
stosunek jaki można mieć wobec osoby, grupy, instytucji charakteryzujący się jej poszanowaniem i uznaniem
działanie, jakie podejmuje uczeń wobec nauczyciela
uczucie, które wzbudza w nas ktoś dla nas ważny i szanowany
Pytanie 73
Nauką pomocniczą pedagogiki społecznej jest
Psychologia społeczna
wszystkie odp są poprawne
Socjologia
Polityka społeczna
Pytanie 74
Grupa społeczna jest trakoana jako środowisko wychowania ponieważ
oddziaływuje na wchodzące w jej skład jednostki
Żadne z nich
służy realizacji wspólnego celu
Pytanie 75
Jakie są funkcje wychowawcze grupy rówieśniczej
poprzez podzielany system wartości, wpływa na postawy swoich członków i członkiń
dostarcza wzorców zachowania
jest źródłem intencjonalnych, planowanych oddziaływań wychowawczych
zaspokaja potrzebę przynależności i jest podłożem protestów identyfikiacyjnych
umożliwia "trening" w różnych rolach/pozycjach
Pytanie 76
Na czym polega skuteczna interwencja w paczkę, która wchodzi w konflikt z ogólnoprzyjętymi normami społecznym
Rozbijanie paczki
Oddziaływanie poprzez rodziców członków i członkinie paczki
Dyskretne kierowanie procesem jej kształtowania się
Pytanie 77
Grupa rówieśnicza to
pewna zbiorowość składająca się z jednostek w podobnym wieku, pomiędzy którymi - pod wpływem bezpośredniego kontaktu - powstają więzi przyjaźni.
to pewna zbiorowość składająca się z jednostek w podobnym wieku, pomiędzy którymi - pod wpływem pośredniego kontaktu - powstają więzi przyjaźni.
pewna zbiorowość składająca się z jednostek w różnym wieku, pomiędzy którymi - pod wpływem pośredniego kontaktu - powstają więzi przyjaźni.
Pytanie 78
Kiedy możemy mówić o autentycznym autorytecie nauczyciela
Gdy prezentowane przez nauczyciela społecznie akceptowane cele i wartości uczeń dobrowolnie przyjmuje jako własne
Gdy nauczyciel wywołuje strach i posłuch
Pytanie 79
Atrakcyjność danej grupy rówieśniczej wzrasta
Gdy przynależność stwarza jednostce realną szansę na zaspokojenie jej potrzeb i realizacji celów
gdy grupa jest wyraźnie/skrajnie zróżnicowana pod względem postaw i potrzeb jej członków
wraz z liczebnością grupy
Pytanie 80
Dopasuj różne rodzaje grup do ich charakterystyki
Bandy i szajki
konspiracyjne, nie ekskluzywne ; kryterium przynależności jest gotowość udziału przestępczej akty
Grupy zabawowe
pozwalają w grupie wypróbować się rolach społecznych poprzez zabawę
Paczki
ich trwałość wzrasta wraz z wiekiem członków/kiń; łączą ich wspólne zajęcia, postawy i zainteresowania
Kręgi
nie wyróżnia się takich
Kliki
podgrupy, zmierzające do zapewnienia sobie wpływu/ władzy w większej grupie, są ekskluzywne
Pytanie 81
Pytanie 82
Grupa rówieśnicza mogą być
Nieformalna
Formalna
Pytanie 83
Pedagogika społeczna zakłada, że wychowania to hermetyczny proces wyizolowany z warunków życia społecznego
Pedagogika społeczna zakłada, że wychowania to hermetyczny proces wyizolowany z warunków życia społecznego
Fałsz
Pytanie 84
Społeczne uznanie, prestiż osoby, ludzi, grup lub instytucji określamy mianem
autorytetu