Twój wynik: Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
znanym pisarzem senegalskim
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
Pytanie 2
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 3
Kinjikitile był
przywódcą ruchu Maji-Maji
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
Pytanie 4
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1951
1881
1930
Pytanie 5
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Alfonso III
Pytanie 6
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
VII w.
na przełomie VIII/IX w
w X w
Pytanie 7
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
1504
1317
1051
Pytanie 8
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są:
duchy przodków
bóstwa
duchy różnego pochodzenia
Pytanie 9
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański:
ma niezliczoną ilość duchów
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
Pytanie 10
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
zamknięte tykwy wypełnione wodą
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
rzeźby ludzkiego kształtu
Pytanie 11
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
,,leczą urokiem” (witch-doctor)
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej
Pytanie 12
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u:
Allur
Azande
Nuerów
Pytanie 13
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
dotyczy głównie środowisk wiejskich
należy do przeszłości
Pytanie 14
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
dla chłopców i dziewcząt
tylko dla dziewcząt
tylko dla chłopców
Pytanie 15
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
używając „kamieni deszczowych”
Pytanie 16
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Kirdi
Szylluków, Bagandów i Szonów
ludów Khojsan
Pytanie 17
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis
Nyikang (Njakang)
Neala
Pytanie 18
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Pytanie 19
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie:
służą gromadzeniu się w nich ludzi
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
Pytanie 20
U Diola z Senegalu kowal był:
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy
Pytanie 21
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
Pytanie 22
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim
co sześćdziesiąt lat
co rok
Pytanie 23
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te:
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
są pochodzenia ludzkiego
Pytanie 24
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
ptactwo
psy
bydło
Pytanie 25
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
rogatego bydła
ludzi
węży
Pytanie 26
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny"
służą Złemu Księciu Lasu
przebywają głęboko pod wodą
Pytanie 27
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety:
kobiety praktykujące poliandrię
gwardie wojowniczek
po rytualnej mastektomii
Pytanie 28
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XV w
XVIII w
1890 r
Pytanie 29
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z:
rodzimego kultu przodków
produkcji orzeszków ziemnych
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
Pytanie 30
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego:
na przybrzeżnych wyspach
nad górnym biegiem Zambezi
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
Pytanie 31
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na południu obecnej Tanzani
na terenie obecnej Ugandy
na terenie obecnego Zimbabwe
Pytanie 32
Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego
tworzyła alfabet dla języka ki-kongo
była pierwszą królową Bakongo
Pytanie 33
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
portugalscy dominikanie
protestanci
francuscy duchacze
Pytanie 34
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają:
"dziećmi Słońca"
Kadok
Nath
Pytanie 35
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
dobrobyt stad bydła
inicjację chłopców
zajęcia kobiece
Pytanie 36
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
Pytanie 37
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Bornu znad jeziora Czad
Ibo z Nigerii
Pytanie 38
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
poszukujących szczęścia
bliźniaków
podróżnych
Pytanie 39
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
panującym nad światem sawanny
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
bogiem pojednania i pokoju
Pytanie 40
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
rybaków
rolników
myśliwych
Pytanie 41
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
urodzajów
dziewcząt wychodzących za mąż
kierowców ciężarówek i cyklistów
Pytanie 42
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
myśliwych
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic
Pytanie 43
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
urodzaju, płodności i miłości
zbiorników wodnych
lasów i sawanny krzewiastej
Pytanie 44
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Obatala
Pytanie 45
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
3200
5000
1700
Pytanie 46
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
Pytanie 47
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich
w centrum życia religijnego
Pytanie 48
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z:
piorunami i burzami
ziemią
wodą
Pytanie 49
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
rogi bawołów i kozłów
roślina halucynogenna
kamienne ołtarze
Pytanie 50
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
pod ziemią
w chmurach
w rzekach i jeziorach
Pytanie 51
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.
wiary w pośrednictwo sił przyrody
kultu przodków
kultu gwiazd
Pytanie 52
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
francuskim antropologiem
misjonarzem katolickim
belgijskim administratorem kolonialnym
Pytanie 53
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Sudanie Południowym
Mali
Republice Południowej Afryki
Pytanie 54
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Botswany
Tanzanii
Mozambiku
Pytanie 55
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Maroka
Egiptu
Ugandy
Pytanie 56
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w:
na Madagaskarze
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo;
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
Pytanie 57
Tzw. języki wehikularne, są:
odmianami języków europejskich (kreolskich)
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
narzucone przez administrację kolonialną
Pytanie 58
W językach bantu Muntu oznacza:
przywódcę starszyzny
Istotę Najwyższą
człowieka
Pytanie 59
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
denga
AIDS
żółta febra
Pytanie 60
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacji
środowisk intelektualnych
rodziny
klasy politycznej
Pytanie 61
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Afryki
Pytanie 62
Św. Józefina Bakhita pochodziła z
Ugandy
Nigerii
Sudanu
Pytanie 63
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Nigerii
Madagaskaru
Senegalu
Pytanie 64
Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Tanzanii
Kamerunu
Zairu (Konga)
Pytanie 65
Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku:
1622
1940
1814
Pytanie 66
Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku
XVI
XVII
XIX
Pytanie 67
Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Wiktor I
Salama I
Jan I
Pytanie 68
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane:
10 stycznia 1994 r
10 kwietnia 1994 r.
10 czerwca 1994 r.
Pytanie 69
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Senegalu
Sudanu
Czadu
Pytanie 70
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej
okumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Jana Pawła II
Pytanie 71
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
zmarli przodkowie
Matka-Ziemia
duchy-olbrzymy
Pytanie 72
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych;
nie ma wyznań wiary
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej
Pytanie 73
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Grzegorz XVI
Paweł VI
Pius XII
Pytanie 74
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990)
Pytanie 75
Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa:
Mircea Eliade
Charles de Brosses
Alvise da Ca’da Mosto
Pytanie 76
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za:
pełną obietnic gospodarczych
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
kontynent bez religii i bez prawa
Pytanie 77
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był:
Hiszpanem
Wenecjaninem
Turkiem w służbie portugalskiej
Pytanie 78
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich?
51
32
42
Pytanie 79
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować:
wiarę Abrahama
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
Adama, pierwszego człowieka
Pytanie 80
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję:
respektowania prawa człowieka do wolności religijne
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Kościoła jako Rodziny Bożej
Pytanie 81
Święta Józefina Bakhita pochodziła z:
Zairu (Konga)
Madagaskaru
Sudanu
Pytanie 82
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Grzegorza XVI
Pawła VI
Jana Pawła II
Pytanie 83
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1622
1748
1803
Pytanie 84
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1884
1822
1492
Pytanie 85
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in.:
św. Klotylda
św. Agnieszka
św. Felicyta i św. Perpetua
Pytanie 86
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał:
św. Augustyn
Orygenes
Tertulian
Pytanie 87
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem:
ewangelisty Marka
św. Barnaby
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 88
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1994
1989
1998
Pytanie 89
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin
Anastazy z Aleksandrii Egipskie
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarne
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Pytanie 90
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1991
1985
1974
Pytanie 91
Na Kalahari:
nie ma wcale opadów deszczu
deszcz spada raz na kilka lat
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku
Pytanie 92
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
całe rodziny
wyłącznie mężczyźni
rody wodzowskie
Pytanie 93
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Bakunda
Abandża (Bandża)
Awungara (Awungura, Wungura)
Pytanie 94
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
prawie 6 mln uchodźców
2 mln uchodźców
ponad 12 mln uchodźców
Pytanie 95
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Rwandy
Sudanu
Sahelu
Pytanie 96
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Kongo
Etiopii
Rhwandzie
Pytanie 97
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r.:
kombonianie
ojcowie biali
misjonarze oblaci
Pytanie 98
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zamiast broni żywność
by walczyć z głodem, zmień życie
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
Pytanie 99
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
kształcenie rodzimego kleru
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania
Pytanie 100
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
instalacji zmarłego jako przodka
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła
stypy
Pytanie 101
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej:
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 102
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u:
Ibo
Masajów
Gidarów
Pytanie 103
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto:
dziękczynienia za obfitość zwierzyny
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 104
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek:
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
spożywania jajek przez dziewczęta
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
Pytanie 105
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Maminwate
Kiting
Soo
Pytanie 106
Palabra to bardzo znany afrykański:
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji
narada wojenna
Pytanie 107
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił:
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Stanisław Piłaszewicz
Pytanie 108
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
proso
bananowiec
maniok
Pytanie 109
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada:
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
Pytanie 110
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to:
znachorzy, zwani uzdrowicielami
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
Pytanie 111
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej
Afryce Wschodniej
Pytanie 112
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe):
z reguły są władze autorytarnych jednostek
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebe
Pytanie 113
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo:
matrylinearne
egzogamiczne
endogamiczne
Pytanie 114
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
kasta kapłańska
Pytanie 115
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
tego, kto posiada słowo
wodza deszczu
ofiarnika
Pytanie 116
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Kubie
na Trynidadzie
w Gujanie Francuskiej
Pytanie 117
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany:
candomble
vodu
santeria
Pytanie 118
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w:
RPA
Ghanie
Nigerii
Pytanie 119
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza:
założyciela-proroka
zjednoczoną wspólnotę braci
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
Pytanie 120
Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich:
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Kimbangistów w DRK
Kościół Cherubinów i Serafinów
Pytanie 121
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Fonowie z Beninu
Jorubowie w Nigerii
Kościoły etiopiańskie
Pytanie 122
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.
bóg czuwający
bóg sądzący (ludzi)
bóg próżnujący
Pytanie 123
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u:
Banyarwanda
Azande
ludów Akan
Pytanie 124
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Wilhelm Schmidt
Edward Taylor
John Mbiti
Pytanie 125
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
siedem dni
dziewięć dni
cztery dni
Pytanie 126
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Jorubowie
Dogonowie
Mossi
Pytanie 127
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dawnego Dahomeju
dorzecza Konga
Pytanie 128
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
główne sanktuarium we wsi Lam
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
Pytanie 129
Uwumbora u ludu Konkomba to:
święty gaj ducha Ziemi
Bóg Najwyższy
główny kapłan
Pytanie 130
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
duchy-karły
bóstwa poszczególnych gór
duchy pochodzenia animalistycznego
Pytanie 131
Gidarskie teda to:
obrzędy inicjacji
obrzędy puryfikacyjne
zaświaty, w których przebywają przodkowie
Pytanie 132
Joseph Ki-Zerbo był:
religioznawcą kenijskim
znanym historykiem z Burkina Faso
przywódcą politycznym z Tanzanii
Pytanie 133
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce:
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
nie występuje
jest znana w Suazi
Pytanie 134
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Al-Hadżdża Umara Talia
Seku Amadu Sise
Szajcha Usmana dan Fodio
Pytanie 135
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
Pytanie 136
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
Pytanie 137
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
radycyjna uprawa zbożowa;
owoc baobabu