Twój wynik: Olimpiada znajomości Afryki

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
znanym pisarzem senegalskim;
Pytanie 2
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1974
1985
1991
Pytanie 3
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin:
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej;
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Pytanie 4
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1998
1989
1994
Pytanie 5
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
św. Barnaby.
ewangelisty Marka
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 6
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Orygenes
św. Augustyn;
Tertulian
Pytanie 7
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Klotylda
św. Agnieszka
Pytanie 8
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1884
1822
1492
Pytanie 9
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1622
1803
1748
Pytanie 10
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Pawła VI
Jana Pawła II
Grzegorza XVI
Pytanie 11
.Święta Józefina Bakhita pochodziła z
Sudanu
Zairu (Konga)
Madagaskaru
Pytanie 12
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej;
Kościoła jako Rodziny Bożej
Pytanie 13
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować
wiarę Abrahama
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej.
Adama, pierwszego człowiek
Pytanie 14
. Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
42
32
51
Pytanie 15
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Turkiem w służbie portugalskiej.
Wenecjaninem
Hiszpanem
Pytanie 16
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za
pełną obietnic gospodarczych
kontynent bez religii i bez prawa
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
Pytanie 17
. Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Charles de Brosses
Alvise da Ca’da Mosto
Mircea Eliade
Pytanie 18
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Aleksandra VI Inter caetera (1493);
Pytanie 19
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Pius XII
Paweł VI.
Grzegorz XVI
Pytanie 20
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
nie ma wyznań wiary
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych
Pytanie 21
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
zmarli przodkowie
duchy-olbrzymy
Matka-Ziemia.
Pytanie 22
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
ofiarnika
wodza deszczu
tego, kto posiada słowo
Pytanie 23
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
tradycyjna struktura wspólnotowa
kasta kapłańska.
instytucja Naczelnego Wodza
Pytanie 24
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
matrylinearne.
endogamiczne
egzogamiczne
Pytanie 25
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
z reguły są władze autorytarnych jednostek
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
Pytanie 26
. Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w:
Afryce Południowej.
Afryce Zachodniej
Afryce Wschodniej;
Pytanie 27
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
czarownicy, ściągający nieszczęścia
Pytanie 28
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
Pytanie 29
. Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
proso
maniok
bananowiec
Pytanie 30
0. Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI.
Stanisław Piłaszewicz
Pytanie 31
Palabra to bardzo znany afrykański
narada wojenna.
rodzaj dyskusji, mediacji
słowne zawody griotów
Pytanie 32
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Kiting
Maminwate.
Soo
Pytanie 33
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
spożywania jajek przez dziewczęta;
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
Pytanie 34
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 35
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Masajów
Gidarów
Ibo
Pytanie 36
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
Pytanie 37
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
instalacji zmarłego jako przodka.
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła;
stypy
Pytanie 38
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania.
kształcenie rodzimego kleru
Pytanie 39
. Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle:
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
zamiast broni żywność;
by walczyć z głodem, zmień życie.
Pytanie 40
. Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r
ojcowie biali
kombonianie
misjonarze oblaci
Pytanie 41
. Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Rwandzie
Etiopii
Kongo;
Pytanie 42
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Sahelu.
Rwandy
Sudanu
Pytanie 43
. Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
2 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
ponad 12 mln uchodźców
Pytanie 44
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Bakunda
Abandża (Bandża)
Awungara (Awungura, Wungura)
Pytanie 45
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
wyłącznie mężczyźni;
całe rodziny
rody wodzowskie
Pytanie 46
. Na Kalahari:
nie ma wcale opadów deszczu;
deszcz spada raz na kilka lat.
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku;
Pytanie 47
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
owoc baobabu.
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
tradycyjna uprawa zbożowa
Pytanie 48
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne;
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych.
Pytanie 49
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest:
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu.
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
Pytanie 50
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Seku Amadu Sise
Szajcha Usmana dan Fodio
Al-Hadżdża Umara Talia.
Pytanie 51
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
praktykują ją tylko niektórzy Niloci;
nie występuje
jest znana w Suazi.
Pytanie 52
Joseph Ki-Zerbo był:
znanym historykiem z Burkina Faso
religioznawcą kenijskim
przywódcą politycznym z Tanzanii.
Pytanie 53
. Gidarskie teda to
obrzędy puryfikacyjne
obrzędy inicjacji
zaświaty, w których przebywają przodkowie
Pytanie 54
. U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
duchy pochodzenia animalistycznego
duchy-karły;
bóstwa poszczególnych gór
Pytanie 55
. Uwumbora u ludu Konkomba to:
Bóg Najwyższy
święty gaj ducha Ziemi.
główny kapłan
Pytanie 56
. Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
główne sanktuarium we wsi Lam;
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
Pytanie 57
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dorzecza Konga;
dawnego Dahomeju
Pytanie 58
. Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Dogonowie
Jorubowie.
Mossi
Pytanie 59
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
dziesięć dni
cztery dni
siedem dni
Pytanie 60
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Wilhelm Schmidt.
John Mbiti
Edward Taylor
Pytanie 61
. Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u
Banyarwanda.
Azande
ludów Akan
Pytanie 62
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn
bóg sądzący (ludzi).
bóg czuwający;
bóg próżnujący
Pytanie 63
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Fonowie z Beninu
Kościoły etiopiańskie;
Jorubowie w Nigerii.
Pytanie 64
. Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich
Kościół Kimbangistów w DRK;
Kościół Cherubinów i Serafinów.
Stowarzyszenie Apostolskie
Pytanie 65
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza
zjednoczoną wspólnotę braci
założyciela-proroka
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
Pytanie 66
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
Ghanie
Nigerii
RPA;
Pytanie 67
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany
candomble
vodu
santeria
Pytanie 68
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Kubie.
w Gujanie Francuskie
na Trynidadzie;
Pytanie 69
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną;
Pytanie 70
. Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1951
1881
1930;
Pytanie 71
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
znanym pisarzem senegalskim
Pytanie 72
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
północny i południowy Sudan oraz Uganda
wschodnie wybrzeże Afryki.
Pytanie 73
Kinjikitile był:
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii;
przywódcą ruchu Maji-Maji
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielskoegipskim.
Pytanie 74
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1951
1881
1930
Pytanie 75
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Alfonso III
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Pytanie 76
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
na przełomie VIII/IX w
VII w
w X w
Pytanie 77
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1051;
1317
1504
Pytanie 78
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
węży
rogatego bydła.
ludzi;
Pytanie 79
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
bydło
ptactwo
psy
Pytanie 80
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
są pochodzenia ludzkiego
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą;
Pytanie 81
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim;
co sześćdziesiąt lat.
co roku
Pytanie 82
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich;
Pytanie 83
U Diola z Senegalu kowal był:
związany z dworem władcy;
sędzią w sporach małżeńskich.
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Pytanie 84
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych;
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
Pytanie 85
Likantropia to:
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Pytanie 86
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis.
Neala
Nyikang (Njakang)
Pytanie 87
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Kirdi.
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów;
Pytanie 88
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą.
używając „kamieni deszczowych”
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
Pytanie 89
. U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
tylko dla dziewcząt;
dla chłopców i dziewcząt.
tylko dla chłopców;
Pytanie 90
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
dotyczy głównie środowisk wiejskich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
należy do przeszłości;
Pytanie 91
. Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Azande;
Allur.
Nuerów
Pytanie 92
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą urokiem” (witch-doctor);
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
Pytanie 93
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami;
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą.
Pytanie 94
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
w świecie duchów czci tylko duchy przodków;
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
Pytanie 95
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy różnego pochodzenia.
bóstwa;
duchy przodków
Pytanie 96
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w chmurach.
pod ziemią;
w rzekach i jeziorach
Pytanie 97
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
Pytanie 98
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
kamienne ołtarze.
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
Pytanie 99
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
wodą
piorunami i burzami
ziemią
Pytanie 100
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
w centrum życia religijnego;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich;
Pytanie 101
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu.
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej;
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
Pytanie 102
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
5000
3200
1700
Pytanie 103
Na czele panteonu Jorubów stoi
Olorun (Olodumare);
Orunmila.
Obatala
Pytanie 104
. Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
zbiorników wodnych
lasów i sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości.
Pytanie 105
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem
myśliwych.
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic;
Pytanie 106
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
kierowców ciężarówek i cyklistów
dziewcząt wychodzących za mąż.
urodzajów;
Pytanie 107
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
rybaków
myśliwych;
rolników;
Pytanie 108
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
panującym nad światem sawanny.
bogiem pojednania i pokoju
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Pytanie 109
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
podróżnych
bliźniaków
poszukujących szczęścia.
Pytanie 110
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Ibo z Nigerii
Bornu znad jeziora Czad.
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Pytanie 111
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu.
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali;
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie;
Pytanie 112
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
dobrobyt stad bydła;
zajęcia kobiece
inicjację chłopców
Pytanie 113
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
Nath
Kadok.
„dziećmi Słońca”
Pytanie 114
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
protestanci.
francuscy duchacze
portugalscy dominikanie
Pytanie 115
. Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
była pierwszą królową Bakongo;
Pytanie 116
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnej Ugandy;
na południu obecnej Tanzanii
na terenie obecnego Zimbabwe.
Pytanie 117
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
nad górnym biegiem Zambezi
na przybrzeżnych wyspach.
Pytanie 118
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z
produkcji orzeszków ziemnych;
rodzimego kultu przodków
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
Pytanie 119
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XVIII w
1890 r.
XV w
Pytanie 120
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety
kobiety praktykujące poliandrię.
gwardie wojowniczek;
po rytualnej mastektomii
Pytanie 121
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej;
dokumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Jana Pawła II.
Pytanie 122
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Sudanu
Senegalu
Czadu;
Pytanie 123
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane
10 kwietnia 1994 r
10 stycznia 1994 r
10 czerwca 1994 r
Pytanie 124
. Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Salama I.
Jan I
Wiktor I
Pytanie 125
. Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku:
XIX.
XVI
XVII
Pytanie 126
. Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku
1814
1940
1622
Pytanie 127
. Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Tanzanii.
Kamerunu
Zairu (Konga)
Pytanie 128
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Senegalu
Madagaskaru
Nigerii
Pytanie 129
Św. Józefina Bakhita pochodziła z:
Sudanu
Ugandy
Nigerii
Pytanie 130
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
Afryki
z kleru diecezjalnego
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
Pytanie 131
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja:
rodziny
środowisk intelektualnych
klasy politycznej
Pytanie 132
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
żółta febra
denga
AIDS.
Pytanie 133
W językach bantu Muntu oznacza:
Istotę Najwyższą
przywódcę starszyzny
człowieka
Pytanie 134
Tzw. języki wehikularne, są:
narzucone przez administrację kolonialną.
odmianami języków europejskich (kreolskich);
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu;
Pytanie 135
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
na Madagaskarze.
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie;
Pytanie 136
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Ugandy;
Maroka.
Egiptu
Pytanie 137
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Mozambiku
Tanzanii.
Botswany;
Pytanie 138
. Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Mali.
Republice Południowej Afryki
Sudanie Południowym
Pytanie 139
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on
francuskim antropologiem
misjonarzem katolickim;
belgijskim administratorem kolonialnym.
Pytanie 140
. W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.:
kultu gwiazd
wiary w pośrednictwo sił przyrody.
kultu przodków;