Twój wynik: Afryka 2

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Kinjikitile był
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
przywódcą ruchu Maji-Maji
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko-egipskim
Pytanie 2
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1881
1930
1951
Pytanie 3
Ostatnim chrześcijanskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był
Alfonso III
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Pytanie 4
Arabowie opanowali Afrykę Północną w
X w.
VII w.
na przełomie VIII/IX w.
Pytanie 5
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1051
1317
1504
Pytanie 6
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z
ludzi
węży
rogatego bydła
Pytanie 7
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze
psy
ptactwo
bydło
Pytanie 8
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
są pochodzenia ludzkiego
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
Pytanie 9
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli "Wielkiej Maski", symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest
co sześćdziesiąt lat
co roku
w cyklu trzyletnim
Pytanie 10
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
wywodzą się spośród niewolników
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
Pytanie 11
U Diola z Senegalu kowal był
związany z dworem władcy
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Pytanie 12
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
służą gromadzeniu się w nich ludzi
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
Pytanie 13
Likantropia to
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
proces szkolenia znachorów u Szylluków
Pytanie 14
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest
Neala
Nyikang (Njakang)
Płowy Lis
Pytanie 15
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony jadając na osobności, np. u
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów
Kirdi
Pytanie 16
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
używając "kamieni deszczowych"
Pytanie 17
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj "klasztorów" dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są
dla chłopców i dziewcząt
tylko dla chłopców
tylko dla dziewcząt
Pytanie 18
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
dotyczy głównie środowisk wiejskich
należy do przeszłości
Pytanie 19
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Azande
Nuerów
Allur
Pytanie 20
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
"leczą urokiem" (witch-doctor)
Pytanie 21
Boga Eszu u Jorubów symbolizują
zamknięte tykwy wypełnione wodą
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
rzeźby ludzkiego kształtu
Pytanie 22
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
ma niezliczoną ilość duchów
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
Pytanie 23
Według Johna Mbitiego "plebsem" wśród istot duchowych są
duchy przodków
bóstwa
duchy różnego pochodzenia
Pytanie 24
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania, U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w rzekach jeziorach
w chmurach
pod ziemią
Pytanie 25
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako "strażnicy zwierzyny"
przebywają głęboko pod wodą
Pytanie 26
U Baganda mayembe - przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych to
roślina halucynogenna
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
Pytanie 27
Czuku - Bóg ludu Ibo - stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
piorunami i burzami
wodą
ziemią
Pytanie 28
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków
w centrum życia religijnego
w religiach ludów pasterskich
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Pytanie 29
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
Pytanie 30
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich - według niektórych badaczy
5000
1700
3200
Pytanie 31
Na czele panteonu Jorubów stoi
Orunmila
Obatala
Olorun (Olodumare)
Pytanie 32
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
zbiorników wodnych
lasów sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości
Pytanie 33
Szango z panteonu Jorubów - potomek Jemandży - jest bogiem
wegetacji i dobrych zbiorów
myśliwych
piorunów i błyskawic
Pytanie 34
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
urodzajów
kierowców ciężarówek i cyklistów
dziewcząt wychodzących za mąż
Pytanie 35
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
myśliwych
rybaków
rolników
Pytanie 36
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest
bogiem pojednania i pokoju
panującym nad światem sawanny
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Pytanie 37
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
bliźniaków
podróżnych
poszukujących szczęścia
Pytanie 38
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Bornu znad jeziora Czad
Ibo z Nigerii
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Pytanie 39
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
Pytanie 40
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk, jest ono odpowiedzialne za
zajęcia kobiece
dobrobyt stad bydła
inicjację chłopców
Pytanie 41
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
Kadok
Nath
"dziećmi Słońca"
Pytanie 42
Pierwszymi misjonarzami od XVII w. na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli
francuscy duchacze
protestanci
portugalscy dominikanie
Pytanie 43
Kimpa Vita pochodząca z arystokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
była pierwszą królową Bakongo
Pytanie 44
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnego Zimbabwe
na południu obecnej Tanzanii
na terenie obecnej Ugandy
Pytanie 45
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego
nad górnym biegiem Zambezi
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
na przybrzeżnych wyspach
Pytanie 46
Touba (Tuba) - to miasto w Senegalu słynące z
produkcji orzeszków ziemnych
grobowca Amadou Bamba - kaznodziei monarszego Wolofów
rodzimego kultu przodków
Pytanie 47
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do
XVIII w.
XV w.
1890 r.
Pytanie 48
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety
kobiety praktykujące poliandrię
gwardie wojowniczek
po rytualnej mastektomii
Pytanie 49
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w
dokumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Jana Pawła II
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej
Pytanie 50
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego
Czadu
Senegalu
Sudanu
Pytanie 51
1 Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane
10 kwietnia 1994 r.
10 stycznia 1994 r.
10 czerwca 1994 r.
Pytanie 52
Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Wiktor I
Jan I
Salama I
Pytanie 53
Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku
XVII
XIX
XVI
Pytanie 54
Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku
1814
1622
1940
Pytanie 55
Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z
Zairu (Konga)
Tanzanii
Kamerunu
Pytanie 56
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z
Madagaskaru
Nigerii
Senegalu
Pytanie 57
Św. Józefina Bakhita pochodziła z
Ugandy
Sudanu
Nigerii
Pytanie 58
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z
Afryki
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Pytanie 59
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja
środowisk intelektualnych
rodziny
klasy politycznej
Pytanie 60
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest
AIDS
denga
żółta febra
Pytanie 61
W językach bantu Muntu oznacza
Istotę Najwyższą
człowieka
przywódcę starszyzny
Pytanie 62
Tzw. języki wehikularne, są
odmianami języków europejskich (kreolskich)
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
narzucone przez administrację kolonialną
Pytanie 63
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
na Madagaskarze
Pytanie 64
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do
Ugandy
Maroka
Egiptu
Pytanie 65
Misjonarz protestancki Robert Moffat - teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a - działał na terenie
Tanzanii
Botswany
Mozambiku
Pytanie 66
Najwięcej tzw. "Kościołów afrochrześcijańskich" istnieje w
Sudanie Południowym
Republice Południowej Afryki
Mali
Pytanie 67
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on
misjonarzem katolickim
belgijskim administratorem kolonialnym
francuskim antropologiem
Pytanie 68
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.
wiary w pośrednictwo sił przyrody
kultu przodków
kultu gwiazd