Twój wynik: Afryka 1

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest
znanym pisarzem senegalskim
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
Pytanie 2
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku
1985
1991
1974
Pytanie 3
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął jako pierwszy Afrykanin
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Pytanie 4
1 Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów powięcone Afryce odbyło się w roku
1994
1989
1998
Pytanie 5
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem nauczaniem
ewangelisty Marka
św. Pawła, apostoła narodów
św. Barnaby
Pytanie 6
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
św. Augustyn
Orygenes
Tertulian
Pytanie 7
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in.
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Agnieszka
św. Klotylda
Pytanie 8
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku
1884
1822
1492
Pytanie 9
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku
1748
1622
1803
Pytanie 10
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża
Grzegorza XVI
Jana Pawła II
Pawła VI
Pytanie 11
1 Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
Kościoła jako Rodziny Bożej
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej
Pytanie 12
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować
Adama, pierwszego człowieka
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
wiarę Abrahama
Pytanie 13
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
51
32
42
Pytanie 14
Alvise da Ca'da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Hiszpanem
Turkiem w służbie portugalskiej
Wenecjaninem
Pytanie 15
Georg Friedrich Hegel - słynny niemiecki filozof - uważał Afrykę za
kontynent bez religii i bez prawa
pełną obietnic gospodarczych
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
Pytanie 16
Termin "fetyszyzm" - w kontekście afrykańskim - wprowadził do religioznawstwa
Alvise da Ca'da Mosto
Charles de Brosses
Mircea Eliade
Pytanie 17
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990)
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Pytanie 18
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież
Paweł VI
Pius XII
Grzegorz XVI
Pytanie 19
W tradycyjnych religiach afrykańskich
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej
nie ma wyznań wiary
Pytanie 20
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to
Matka-Ziemia
zmarli przodkowie
duchy-olbrzymy
Pytanie 21
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin "mugambi" oznacza
ofiarnika
wodza deszczu
tego, kto posiada słowo
Pytanie 22
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest
tradycyjna struktura wspólnotowa
kasta kapłańska
instytucja Naczelnego Wodza
Pytanie 23
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
matrylinearne
egzogamiczne
endogamiczne
Pytanie 24
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
z reguły są władze autorytarnych jednostek
Pytanie 25
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce Wschodniej
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej
Pytanie 26
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
Pytanie 27
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez "oś świata" z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
Pytanie 28
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
proso
maniok
bananowiec
Pytanie 29
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Pytanie 30
Palabra to bardzo znany afrykański
narada wojenna
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji
Pytanie 31
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane
Maminwate
Kiting
Soo
Pytanie 32
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
spożywania jajek przez dziewczęta
odkrywania części ciała uznawanej na wstydliwą
Pytanie 33
Few kagge - "święto kury" - u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
wzajemnego przebaczenia
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w.
dziękczynienia za obfitość zwierzyny
Pytanie 34
Mangelva - to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Masajów
Ibo
Gidarów
Pytanie 35
Tzw. wtórny pochówek" w Afryce Subsaharyjskiej
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 36
Ustaha - trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła
instalacji zmarłego jako przodka
stypy
Pytanie 37
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było
kształcenie rodzimego kleru
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania
Pytanie 38
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zamiast broni żywność
by walczyć z głodem, zmień życie
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
Pytanie 39
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r.
misjonarze oblaci
kombonianie
ojcowie biali
Pytanie 40
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Etiopii
Rwandzie
Kongo
Pytanie 41
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie
Sahelu
Rwandy
Sudanu
Pytanie 42
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie
2 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
ponad 12 min uchodźców
Pytanie 43
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu
Abandża (Bandża)
Bakunda
Awungara (Awungura, Wungura)
Pytanie 44
U Dinka hodowlą bydła trudnią się
rody wodzowskie
całe rodziny
wyłącznie mężczyźni
Pytanie 45
Na Kalahari
nie ma wcale opadów deszczu
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku
deszcz spada raz na kilka lat
Pytanie 46
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest "święto pochrzynu" (ignamu, jamsu). Jest to
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka
tradycyjna uprawa zbożowa
owoc baobabu
Pytanie 47
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
obca myśleniu afrykańskiemu
Pytanie 48
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne
Pytanie 49
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez
Seku Amadu Sise
Szajcha Usmana dan Fodio
Al-Hadżdża Umara Talia
Pytanie 50
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
jest znana w Suazi
nie występuje
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
Pytanie 51
Joseph Ki-Zerbo był
znanym historykiem z Burkina Faso
przywódcą politycznym z Tanzanii
religioznawcą kenijskim
Pytanie 52
Gidarskie teda to
obrzędy inicjacji
obrzędy puryfikacyjne
zaświaty, w których przebywają przodkowie
Pytanie 53
U ludów Akan z Ghany mmoatia (1. poj. aboetia) to
duchy pochodzenia animalistycznego
duchy-karły
bóstwa poszczególnych gór
Pytanie 54
Uwumbora u ludu Konkomba to
główny kapłan
święty gaj ducha Ziemi
Bóg Najwyższy
Pytanie 55
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
główne sanktuarium we wsi Lam
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
Pytanie 56
Kult vodun był - i jest nadal - charakterystyczny dla ziem
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dorzecza Konga
dawnego Dahomeju
Pytanie 57
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają
Mossi
Dogonowie
Jorubowie
Pytanie 58
U Ibo z Nigerii - podobnie jak u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej - rytualny tydzień trwał
cztery dni
dziesięć dni
siedem dni
Pytanie 59
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był
Edward Taylor
Wilhelm Schmidt
John Mbiti
Pytanie 60
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza "to On (Immana) wszystko obdarza życiem" występuje u
Azande
Banyarwanda
ludów Akan
Pytanie 61
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.
bóg próżnujący
bóg sądzący (ludzi)
bóg czuwający
Pytanie 62
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały
Kościoły etiopiańskie
Fonowie z Beninu
Jorubowie w Nigerii
Pytanie 63
Tzw. "Kościoły prorocze" skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich
Kościół Kimbangistów w DRK
Kościół Cherubinów i Serafinów
Stowarzyszenie Apostolskie
Pytanie 64
Nazwa "Kościół Aladura" oznacza
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
zjednoczoną wspólnotę braci
założyciela-proroka
Pytanie 65
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
Ghanie
RPA
Nigerii
Pytanie 66
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany
candomble
vodu
santeria
Pytanie 67
Synkretyczny kult szango - o korzeniach afrykańskich - występuje
w Gujanie Francuskiej
na Kubie
na Trynidadzie
Pytanie 68
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan - "Kraj czarnych ludzi". Jest to
wschodnie wybrzeże Afryki
szeroki pas między pustynią Sahara a strefa leśną
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 69
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1930
1951
1881