Twój wynik: Egzamin filozofia 2022

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wśród głównych pojęć etyki Sokratesa nie ma pojęcia:
autonomii
świadomego "ja"
wolności
arche
Pytanie 2
Eudajmonizm jest stanowiskiem etycznym, które za najwyższy cel uznaje:
szczęście
sławę
przyjemność
mądrość
Pytanie 3
Relatywizm moralny głosi, że:
żadne z powyższych
zasady etyczne mają charakter powszechny i niezmienny
zasady etyczne mają charakter obiektywny
zasady etyczne mają charakter względny
Pytanie 4
Intelektualizm etyczny głosi, że:
wiedza o tym, co jest słuszne wystarczy, aby słusznie postępować
wiedza o tym, co jest słuszne, to wiedza czysto teoretyczna
wiedza o tym, co słuszne jest waźniejsza od słusznego postępowania
wiedza o tym, co jest słuszne nie wystarczy, aby słusznie postępować
Pytanie 5
Ironia Sokratejska polega m.in. na:
sprzyjaniu władcom
ukrywaniu swojego prawdziwego stanowiska
udawaniu osoby niewierzącej
przekonaniu o własnej nieomylności
Pytanie 6
Oskarżenie Sokratesa NIE obejmowało zarzutu:
politeizmu
psucia młodzieży ateńskiej
uznawania istnienia obcych Bogów
intelektualizmu
Pytanie 7
Poglądy sofistów cechuje:
obiektywizm
optymizm epistemologiczny
dogmatyzm
praktycyzm
Pytanie 8
Słynnych twierdzenia sceptyckie Gorgiasza NIE są wyrazem:
intelektualizmu etycznego
relatywizmu poznawczego
relatywizmu ontologicznego
subiektywności poznania
Pytanie 9
Protagoras mówiąc, że „O bogach nie mogę wiedzieć ani że istnieją, ani że nie istnieją”:
był niezdecydowany, co do istnienia bóstw
opowiada się za panteizmem
opowiada się za teizmem
opowiada się za ateizmem
Pytanie 10
Protagoras mówiąc, że „człowiek jest miarą wszechrzeczy”, NIE wyrażał idei:
subiektywności poznania
racjonalizmu
konwencjonalności poznania
relatywizmu poznawczego
Pytanie 11
Protagoras z Abdery był:
pitagorejczykiem
cynikiem
mieszkańcem Efezu
nauczycielem
Pytanie 12
Własności przedmiotów mają zdaniem atomistów charakter:
subiektywny (zależą od podmiotu poznającego)
ilościowy (zależą od rozłożenia elementów prostych)
idealny
jakościowy (zależą od charakteru elementów prostych)
Pytanie 13
Demokryt twierdził, że rzeczy powstają ze złożenia:
wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
niezmiernie małych cząsteczek
atomów
niewidocznych, niepodzielnych czasteczek
Pytanie 14
Paradoksy Zenona z Elei miały na celu:
wykazanie paradoksalności koncepcji arche
wykazanie błędów w koncepcjach wariabilistów
żadne z powyższych
wykazanie paradoksalności koncepcji Parmenidesa
Pytanie 15
Wśród paradoksów Zenona z Elei NIE ma:
paradoksu strzały
paradoksu dychotomii
paradoksu ruchu
paradoksu tragicznego
Pytanie 16
Sekstus Empiryk uważał, że poznanie prawdziwe można zdobyć wyłącznie na drodze
rozumowej
paradoksalnej
zmysłowej
intuicyjnej
Pytanie 17
Parmenides przypisywał bytowi m.in. cechy:
płynności
jednorodności
żadne z powyższych
zmienności
Pytanie 18
Teza „byt jest, niebytu nie ma” była głoszona przez:
filozofa z Samos
Empedoklesa
filozofa z Elei
Heraklita
Pytanie 19
Zdaniem Heraklita wszelka zmiana:
jest przypadkowa
nie jest przypadkowa
żadne z powyższych
jest złudzeniem
Pytanie 20
Zdaniem Heraklita pierwotną zasadą rzeczywistości jest:
stałość
zmienność
woda
żadne z powyższych
Pytanie 21
Do której szkoły presokratejskiej pasuje następujący opis: „Grupa o charakterze polityczno-religijnym, o znacznym rygoryzmie moralno-obyczajowym, kultywująca badania naukowe, szczególnie z zakresu matematyki”
pitagorejczycy
presokratycy
milejczycy
orficy
Pytanie 22
Wszystkie rzeczy powstają z powietrza. Tak twierdził:
Anaksymenes
Anaksymander
Anaksagoras
Arystoteles
Pytanie 23
Empedokles za pierwotne tworzywo wszechświata uznawał:
żadne z powyższych
powietrze
wodę
bezkres
Pytanie 24
Grecki "apeiron" to:
cnota moralna
inaczej logos
synonim platońskiej idei
żadne z powyższych
Pytanie 25
Wskazując na wady myślenia potocznego z pewnością NIE powiemy, że:
nasze zmysły są ograniczone
w myślenie mogą wkraść się błędy logiczne
nasze indywidualne doświadczenie może być niewystarczające
jest to myślenie zdroworozsądkowe
Pytanie 26
Cesarz Marek Aureliusz jest znany z tego, że był przedstawicielem nurtu filozoficznego:
Epikurejczyków
Sceptyków
Stoików
Cyników
Pytanie 27
"Ogródek, figi, kawałek sera i do tego trzech albo czterech przyjaciół" - Fryderyk Nietzsche tak podsumował filozofię:
Epikura
Arystotelesa
Diogenesa
Epiktet
Pytanie 28
"Handlarze rzekomą wiedzą" - tym mianem Arystoteles określił:
pierwszych relatywistów
zwolenników Platona
pitagorejczyków
filozofów z Abdery
Pytanie 29
W jakim celu został wymyślony paradoks strzały?
aby ośmieszyć poglądy Parmenidesa
aby dowieść prawdziwości poglądów wariabilistów
aby ośmieszyć poglądy milejczyków
aby dowieść prawdziwości poglądów statyków
Pytanie 30
Paradoks dychotomii, czyli paradoks dzielenia na pół Zenona z Elei głosi, że jeśli udamy się na spacer do parku, to nigdy do niego nie dotrzemy, bo musimy pokonać najpierw połowę drogi, potem połowę z kolejnej połowy, a potem połowę tej połowy i tak w nieskończoność. Gdzie tkwi błąd tego rozumowania?
żadne z powyższych
w tym, że nieskończona ilość odcinków czasu zawsze daje nieskończoną całość
w tym, że nieskończona ilość odcinków czasu może stanowić skończoną całość
w pojęciu paradoksu
Pytanie 31
Stosunki liczbowe odkrył w podstawowych interwałach muzycznych, i przeniósł te proporcje na całą przyrodę. Mowa o:
Pitagorasie
Protagorasie
Platonie
Parmenidesie
Pytanie 32
Szczęście to dla epikurejczyków synonim:
kontemplacji intelektualnej
spełnienia potrzeb naturalnych i koniecznych
przyjemności zmysłowej
przyjemności wynikającej m.in. ze smaczego jedzenia
Pytanie 33
Zdaniem stoików światem:
żadne z powyższych
rządzi przypadek
rządzą ludzkie namiętności
rządzi chaos, który trzeba zaakceptować
Pytanie 34
Żyć w zgodzie z naturą to, zdaniem stoików, NIE kierować się:
naturalnymi instynktami
emocjami
żadne z powyższych
mniemaniami
Pytanie 35
Szczęście zdaniem stoików polega na:
żadne z powyższych
przeciwstawieniu się naturze
pogodzeniu i dostosowaniu się do natury
opanowaniu natury
Pytanie 36
Wielkoduszność to cnota będąca "złotym środkiem" pomiędzy:
dumą i uprzedzeniem
brawurą i tchórzostwem
pychą i uniżonością
bezwstydem i nieśmiałością
Pytanie 37
Według Arystotelesa cnota (arete) jest przede wszystkim:
zależna od kontekstu
usprawiedliwieniem słabej woli
umiejętnością postępowania stroniącego od skrajności
względna kulturowo
Pytanie 38
„Złoty środek” to pojęcie kluczowe dla Arystotelesowskiej:
etyki
polityki
estetyki
metafizyki
Pytanie 39
Substancja według Arystotelesa NIE składa się z:
materii
formy
atomów
żadne z powyższych
Pytanie 40
Zdaniem Arystotelesa, substancja jest:
prosta
żadne z powyższych
formą
składową materii
Pytanie 41
Wg Arystotelesa o niepowtarzalności poszczególnych bytów decyduje:
forma
materia i pneuma
materia
substancja
Pytanie 42
Przyczyną materialną marmurowej rzeźby jest:
projekt stworzony przez rzeźbiarza (zamierzenie artysty)
rzeźbiarz
pokazanie jej na wystawie
marmur
Pytanie 43
Zgodnie z teorią 4 przyczyn Arystotelesa, przyczyną celową marmurowej rzeźby jest:
projekt stworzony przez rzeźbiarza (zamierzenie artysty)
marmur
rzeźbiarz
pokazanie jej na wystawie
Pytanie 44
Platon NIE opowiadał się za ideą:
dobra względnego
wędrówki dusz
duszy
nieśmiertelności duszy
Pytanie 45
Uczenie się, zgodnie z koncepcją Platona, polega na:
skrzętnym gromadzeniu wiedzy empirycznej
przyswajaniu sobie nowych treści
przypominaniu sobie
wiązaniu nowych treści z już posiadanymi i uporządkowanymi
Pytanie 46
Gradacja światów pociąga za sobą również gradację form poznania. Za najwyższą formę poznania, gdyż formę poznania samych pierwszych zasad, uznał Platon:
poiesis (sztukę)
pistis (wiarę)
doksę (mniemanie)
noesis (intuicję)
Pytanie 47
Idee platońskie są poznawalne:
żadne z powyższych
dzięki wyobraźni
dzięki badaniu empirycznemu
dzięki zmysłom
Pytanie 48
Platońskie idee NIE cechują się:
niematerialnością
wiecznością
żadne z powyższych
niezmiennością
Pytanie 49
Wiedza, w rozumieniu Platona, odnosi się do czegoś wiecznego i niezmiennego. Tym czymś są:
zdarzenia
niektóre przedmioty materialne
przedmioty umysłowe
wyobrażenia
Pytanie 50
Platon zwalczał sofistyczną koncepcję wiedzy za jej:
relewantyzm
żadne z powyższych
obiektywizm
idealizm