Do podstawowych funkcji celów wychowania należy to, że stanowią one punkt odniesienia dla formułowanych ocen, pełnią rolę organizującą programy i metody oraz nadają sens i motywują podmiot do działania
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 2
Realizacja celów prostych i złożonych w tej samej mierze odnoszona jest w teorii wychowania do zamierzeń odległych, wieloetapowych i trudnych do zoperacjonalizowania
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 3
Orientacja retrospektywna odwołuje się do temporalnego kryterium porządkowania celów wychowania i wyraża się w przywiązaniu do przeszłości i jej idealizacji oraz w dużej samozachowawczości i niechęci do zmian
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 4
W podejściu empiryczno-indukcyjnym zakłada się prymat metodologii badań przyrodniczych oraz funkcji scjentystycznych teorii wychowania
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 5
Zgodnie z klasycznym podejściem do podstawowych funkcji teorii wychowania zaliczymy funkcję wyjaśniającą, oceniającą, projektującą
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 6
W ramach antropologii wychowania podejmowane są problemy związane z operacjonalizacją celów, które służą realizacji praktycznych zadań wychowania
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 7
Interdyscyplinarność teorii wychowania odrzuca założenie, zgodnie z którym natura określonego problemu badawczego lokuje się na pograniczu(styku) różnych dyscyplin naukowych i ich szczegółowych "pól problemowych" tj. filozofia, psychologia, socjologia czy nauki biomedyczne
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 8
Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiczna, choć historycznie ściśle powiązana jest z naukami humanistycznymi, to jednak formalnie przynależy do dziedziny nauk społecznych w współczesnej klasyfikacji nauki
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 9
Paradygmat humanistyczny uprawiania teorii wychowania jest kontynuacją i rozwinięciem założeń ontologicznych, epistemologicznych i metodologicznych paradygmatu scjentystycznego
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 10
Świat dziecka jest miniaturą i lustrzanym odbiciem świata dorosłych. Świat dziecka i świat dorosłych oparte są na tym samym sposobie doświadczania otaczającej rzeczywistości
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 11
Odpowiedzialność dorosłych wyraża się w tym, by wchodzić w świat, w którym żyją dzieci- odkrywać go, uczyć się go, postrzegać go jego własnymi miarami i w ten sposób odkrywać zadania oraz problemy z tego "świata" wyłaniające się
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 12
Skutki określonych form obecności lub nieobecności dorosłych dziecko doświadcza tylko w retrospektywny tzn. że dziecko powraca do tych doświadczeń o latach i stanowią one punkt odniesienia dla jego świadomości
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 13
W ramach pedagogicznych implementacji idei "świata życia codziennego" formułowane jest założenie, zgodnie z którym świat dziecka jest miniaturę i lustrzanym odbiciem świata dorosłych
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 14
Zgodnie z przesłankami określającymi specyfikę wychowania w ujęciu J.Filka stwierdzana jest prawidłowość: teologicznym(celowościowym) horyzontem właściwie pojętego wychowania jest samozniesienie wychowania na rzecz wypromowania postaw samowychowania
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 15
W ramach aksjologii wychowania podejmowany jest problem wartości oraz ich roli i znaczenia w projektowaniu i przebiegu procesu wychowania
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 16
Zgodnie z teorią transgresji ludzkiej J. Kozieleckiego czynności transgresyjne mają charakter aktywności/dynamizmu działania "poza" oraz "ponad" i wyłaniają się stopniowo wraz ze stawianiem kolejnych kroków forsujących granice
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 17
W ujęciu M. Nowaka jednym z warunków logicznego ustrukturyzowania celów wychowawczych jest to, iż uzasadnienia celów powinny być logicznie poprawne i wprowadzone z przesłanek danego argumentu
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 18
Wyznacznikami orientacji futurystycznej w wychowaniu (opartej na promocji postępowych wzorców) w ujęciu M. Kunickiej jest przywiązanie do przeszłości i jej idealizacja oraz samozachowawczość i niechęć do zmian
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 19
Cele minimalizujące wychowania ujęte w ramach typologii celów operacyjnych A. Guryckiej wyrażają się tym, że mają coś osłabić lub ograniczyć (np. nadmierną wrażliwość)
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 20
W ramach podstawowych form pseudowychowania w ujęciu J. Filika wychowanie nieadekwatne polega na podejmowaniu takich działań oddziaływania, które w pełni uwzględniają sytuacyjnych konteksty:
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 21
Pedagogiczna atmosfera wiąże się z klimatem zaufania, życzliwości, cierpliwości czy dostępności jakiej doświadcza dziecko
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 22
Zarówno tzw " zła obecność" (np. wzbudzająca lęk dziecka) jak i nieobecność osób socjalizująco znaczących pozostaje bez znaczenia dla sposobu postrzegania otaczającego świata przez dziecko oraz sposobów jego adaptacji
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 23
Doświadczenie inności wpływa z codziennego biegu rzeczy i wskazuje na to, że proces wychowania jak i uczenia polega na nieustannym konfrontowaniu tego, co oswojone i obce
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 24
Cele optymaliujące wychowania ujęte w ramach typologii celów operacyjnych A. Guryckiej wyrażają się tym, że mają coś zwiększyć lub wzmóc (np. współczynnik zaangażowania)
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 25
Relacja zaufania staje się tu generalnym złożeniem ludzkiego życia w ogóle, warunkiem konstruktywnym sposobów przeżywania świata i typów odniesień, jakie względem niego przyjmujemy
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 26
Dziecko nigdy nie żyje jak ślimak w muszli, zawsze jakoś doświadcza otaczający go świat i rzeczy, które się w nim znajdują. Konkretne sytuacje są faktycznym źródłem wiedzy o człowieku (dziecku) i jego relacjach ze światem
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 27
Antropologia pedagogiczna stoi na stanowisku, zgodnie z którym należy stwierdzić, że jakie zrozumienie człowieka, taka też teoria i praktyka pedagogiczna; postać teorii i praktyki pedagogicznej zawarta jest bowiem już w pierwotnym rozstrzygnięciu " kwestii antropologicznej"
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 28
Antropologiczna reprezentacja/ model rozumienia człowieka jak homo laborans zakłada, że człowiek jest istotą, dla której najbardziej charakterystycznym wyróżnikiem jest potrzeba i umiejętność zabawy
PRAWDA
FAŁSZ
Pytanie 29
Kategoria "miękkich" i "twardych" umiejętności w paradygmacie inteligencji emocjonalnej D.Golemana oparta jest na założeniu, zgodnie z którym optymalny model ludzkiego funkcjonowania opiera się na [słowo, którego nie odczytam] związku umiejętności emocjonalnych i intelektualnych
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 30
Kategoria "miękkich" i "twardych" umiejętności w paradygmacie inteligencji emocjonalnej D.Golemana oparta jest na założeniu, zgodnie z którym predyspozycje intelektualne, stanowiące zaczyn "twardych umiejętności" muszą być osadzone na mocnej podstawie "miękkich umiejętności" inteligencji emocjonalnej
FAŁSZ
PRAWDA
Pytanie 31
Zgodnie z teorią transgresji ludzkiej J. Kozieleckiego czynności transgresyjne odznaczają się wysokim współczynnikiem zaabsorbowania tym, co jest przedmiotem transgresji oraz oddania się z pasją jakiejś sprawie lub aktywności życiowej (np. zaangażowanie konstruktora, reformatora)