Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Twój wynik: Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2016
Analiza
Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Wszystkie ({{dataStorage.userResults.answersTotal}})
Prawidłowe ({{dataStorage.userResults.answersGood}})
Do powtórki ({{dataStorage.userResults.answersRepeat}})
Błędne ({{dataStorage.userResults.answersBad}})
Pytanie 1
Ortogonalną strukturę zdolności postulował:
L. L. Thurstone,
J. P. Gultford.
C. Spearman,
Pytanie 2
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje:
humanistyczny.
homeostatyczny
woluntarystyczny,
Pytanie 3
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siła efektu nie zależy od wielkości próby
istotność statystyczna zależy od wielkości próby,
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej,
Pytanie 4
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję:
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
organizowanie, ukierunkowanie, stałość,
generowanie, selektywność, kategoryzacja,
Pytanie 5
Facylitacja społeczna to efekt:
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie,
wpływu obecności innych na poziom wykonania,
uzgodnienia opinii w wyniku dyskusji.
Pytanie 6
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski:
syntetyczność ujęcia,
elastyczność wyboru,
kontrola poznawcza.
Pytanie 7
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci:
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
proceduralna, krótkotrwała, epizodyczna,
długotrwała, sensoryczna
Pytanie 8
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
metoda kuli śnieżnej,
dobór systematyczny,
dobór warstwowy.
Pytanie 9
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy:
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów,
usuwanie chemikaliów, rośnięcie połączeń,
rośnięcie połączeń, wycinanie połączeń.
Pytanie 10
Która funkcji w największym stopniu dotyczy uwagi:
scalanie,
selekcja.
hierarchizacja,
Pytanie 11
Który zestaw form Ja jest fałszywy:
robocze, możliwe, retrospektywne.
idealne, możliwe, powinnościowe,
realne, niepożądane, robocze,
Pytanie 12
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje:
Ja poznające inne pojęcia,
Ja poznawane.
stan posiadania (ciało, ubranie, dom itp.),
Pytanie 13
Główne właściwości spostrzegania to:
dokładność, ukierunkowanie, przerzutność
aktywność, trafność, rzetelność
aktywność, ukierunkowanie, stabilizacja
Pytanie 14
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest:
odbieganie w dół od przeciętności,
naruszanie ideałów i norm moralnych,
uporczywość wzorca zachowań.
Pytanie 15
Dane zależne powstają jeśli badacz:
pobierze próbę nieprobabilistyczną
powtarza pomiar zmiennej.
dokona podziału na zmienne zależne i niezależne
Pytanie 16
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy:
nie każde odchylenie jest niekorzystne,
gloryfikuje przeciętność.
ignoruje społeczno-kulturowy punkt widzenia,
Pytanie 17
Która zasada nie określa tworzenia pojęć:
według podobieństwa,
według egzemplarzy,
według kontrastu.
Pytanie 18
Atrybucja wg B. Weinera to:
interpretowanie przyczyn zachowania,
ukierunkowanie procesu percepcji.
ustalanie relacji z innymi osobami,
Pytanie 19
Którego paralelizmu nie ma:
metodologiczny, izomorficzny.
lingwistyczny, epistemologiczny,
paradygmatyczny, substancjalny,
Pytanie 20
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się:
stanu pośrednictwa w działaniu,
socjalizacji bezrefleksyjności,
cechy ugodowości (Big Five).
Pytanie 21
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z:
działań rodziców kształtujących środowisko dziecka,
reakcji rodziców na zachowanie dziecka.
wyboru przez dziecko niszy środowiskowej,
Pytanie 22
Zmianę nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje:
dobór stabilizujący,
dobór rozrywający,
dobór kierunkowy.
Pytanie 23
Wśród źródeł postaw nie wymienia się:
efektu samej ekspozycji.
procesów warunkowania,
otwartości na doświadczenie,
Pytanie 24
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
znane, proste, angażujące uwagę,
nowe, powolne, nieświadome.
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi,
Pytanie 25
Wiedza i umiejętności to:
inteligencja werbalna (P. Wernon),
inteligencja D (D. Webb).
inteligencja skrystalizowana (R. Cattell),
Pytanie 26
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda:
procesów sensomotorycznych,
procesów kontrolnych.
procesów poznawczych,
Pytanie 27
Sytuacja wg T. Tomaszewskiego to:
warunki w otoczeniu podmiotu,
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia.
chwilowy stan rzeczywistości,
Pytanie 28
Trafny zestaw źródeł wiedzy o Ja to:
autopercepcja, porównania społeczne,
opinie innych, facylitacja.
ingracjacja, porównania społeczne,
Pytanie 29
Społeczny dowód słuszności polega na:
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi,
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu,
dostosowaniu opinii przywódcy do woli grupy.
Pytanie 30
Słaba zasada racjonalności dotyczy:
konfrontacji teorii z faktami empirycznymi,
komunikowalności i kontrolowalności badań,
pewności uzasadnień wiedzy.
Pytanie 31
Rzetelność testu jako narzędzia to:
dokładność pomiaru zjawiska.
sprawdzanie go w wielu kulturach,
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi,
Pytanie 32
Według S. Kosslyna umysł ma reprezentacje:
werbalne i niewerbalne,
propozycjonalne i werbalne,
obrazowe i propozycjonalne.
Pytanie 33
Operacjonalizacja to procedura konstruowania:
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych,
sensu metodologicznego dla terminów statystycznych,
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych.
Pytanie 34
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest stwierdzenie:
zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległe (W. Fechner).
umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A. Damasio),
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie (R. Sperry& M. Gazaniga),
Pytanie 35
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
słusznie odrzucając hipotezę roboczą,
nieodrzucający hipotezy zerowej.
niesłusznie odrzucając hipotezę zerową,
Pytanie 36
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving):
przechowywanie, rekodowanie, decyzja,
rekodowanie, przechowywanie, decyzja,
decyzja, przechowywanie, rekodowanie.
Pytanie 37
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
przecenianiu przyczyn zmiennych.
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych,
przecenianiu przyczyn pochlebnych,
Pytanie 38
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg. N. Frijdy jest to:
prawo zamknięcia się w sobie.
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości,
prawo zachowania emocjonalnego momentu,
Pytanie 39
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
poziomów przetwarzania i sieciowa,
blokowa i modułowa.
sieciowa i komórkowa,
Pytanie 40
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych:
zmiana hierarchii reakcji.
nadążanie za zmianami sytuacji,
kategoryzacja nowych bodźców,
Pytanie 41
Którego podziału nie wprowadził Freud:
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności,
procesy automatyczne i procesy kontrolowane,
procesy pierwotne i procesy wtórne.
Pytanie 42
Model nauki wg K.R Poppera zakłada:
wyprowadzenie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych,
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej,
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji.
Pytanie 43
Wg D. McAdamsh osobowość ma trzy warstwy:
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne przystosowania, integrujące narracje,
struktura Ja, sieć poznawcza, mechanizmy popędowo-emocjonalne.
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
Pytanie 44
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin & Daniels)
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki,
doświadczenia, szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka,
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby.
Pytanie 45
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes&Sternberg):
alokacja zasobów, wybór strategii,
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku,
scalanie informacji, analiza struktury.
Pytanie 46
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności, gdyż:
pozwala z celu zrezygnować w razie trudności,
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności,
pozwala na wybór najlepszego szlaku do celu.
Pytanie 47
Kurtoza to wskaźnik:
stopnia losowości danych,
kształtu rozkładu.
tendencji centralnej,
Pytanie 48
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej:
opis, wyjaśnianie, zastosowanie.
eksploracja, opis, przewidywanie,
przewidywanie, zrozumienie, opis,
Pytanie 49
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa:
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania,
ludzie dążą do wysokiego poczucia własnej wartości.
ludzie poszukują danych o jak największej diagnostyczności,
Pytanie 50
Koncepcja „skąpca poznawczego” wyjaśnia:
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością,
stosowanie uproszczeń poznawczych,
podstawowy błąd atrybucji.
Pytanie 51
Wg K. R. Poppera właściwości dobrzej sformułowanej koncepcji to:
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna.
fakty empiryczne których dotyczy gromadzono obiektywnie i bezstronnie,
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny,
Pytanie 52
Podział pór roku na wiosnę, lato, jesień, zimę jest wg. klasyfikacji S.Stevensa:
nominalny.
porządkowy,
interwałowy,
Pytanie 53
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji:
ingracjacja, samoutrudnienie, autopromocja,
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja,
autopromocja, walidacja, suplikacja.
Pytanie 54
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego, stwierdzili:
Cannon i Bard.
Schachter i Singer,
James i Lange,
Pytanie 55
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza:
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji.
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji,
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji,
Pytanie 56
Umotywowany taktyk wg A. Kruglanskiego:
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje,
elastycznie dostosowuje strategię poznawczą do czasu i zasobów.
stosuje racjonalną analizę danych społecznych,
Pytanie 57
Według pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona:
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia,
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji,
efektywność działania zależy od trudności działania.
Pytanie 58
Który zestaw modeli choroby jest (M. Slegler, H. Osmond) jest fikcyjny:
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny,
stałego uszkodzenia, moralny, spisku.
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny,
Pytanie 59
Wg J. Lochlina hipotezy barowej:
w środowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne,
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jednostek,
skłonność do alkoholizmu jest odziedziczalna na poziomie 50-60%
Pytanie 60
K. Horney wprowadza 3 orientacje zachowania:
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność,
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji,
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom.
Pytanie 61
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma:
inteligencji konkretno-obrazowej,
inteligencji intrapersonalnej.
inteligencji logiczno-matematycznej,
Pytanie 62
Zadanie wg Tomaszewskiego to:
otrzymane polecenie,
cel i sposób działania,
cel czynności.
Pytanie 63
Transformacjonizm zakłada:
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do procesów znaczeniowych
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 64
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
dualizm substancjalny (R. Descartes),
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget),
paralelizm metodologiczny.