Twój wynik: Międzynarodowe badania marketingowe

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
1. Cechy metody drzewka, która może być wykorzystana do segmentacji rynków zagranicznych:
w wyniku jej zastosowania uzyskujemy rozbicie, w którym żadne skupienie nie jest podskupieniem innego
pozwala na wizualizację struktur segmentacyjnych w postaci tzw. Dendrogramów
jest metodą aglomeracyjną
jest metodą analizy skupień
Pytanie 2
Do źródeł wtórnych wykorzystywanych w badaniach rynków zagranicznych należą:
zagraniczni klienci firmy, którzy testują nasz nowy produkt
bazy danych statystycznych zawierające statystyki dotyczące danego rynku
publikacje instytucji międzynarodowych na temat sytuacji w danej branży
dystrybutorzy naszych produktów, z którymi przeprowadzamy wywiad
Pytanie 3
Kategoria SJB „znaki zapytania” w analizie portfelowej metodą BCG charakteryzuje się:
wysokim tempem wzrostu rynku
niskim tempem wzrostu rynku
małym względnym udziałem w rynku
dużym względnym udziałem w rynku
Pytanie 4
Pojemność rynku jest równa wielkości faktycznej sprzedaży na danym rynku w przypadku, gdy:
jakość oferty rynkowej jest niska, a podaż przewyższa popyt
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a podaż przewyższa popyt
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a popyt przewyższa podaż
jakość oferty rynkowej jest niska, a popyt przewyższa podaż
Pytanie 5
Wyróżniki badań strukturalnych rynków zagranicznych to:
stanowią podstawę do podejmowania decyzji taktycznych
obejmują badania podaży i popytu na dany produkt oraz jego ceny
dotyczą zespołu względnie trwałych uwarunkowań działalności zagranicznej, takich jak warunki prawne, społeczne, kulturowe itp.
stanowią podstawę do podejmowania decyzji strategicznych
Pytanie 6
Wskaźnik dystrybucji numerycznej obliczany jest jako iloraz liczby sklepów prowadzącej sprzedaż produktów danej firmy przez liczbę sklepów prowadzącą sprzedaż danej kategorii produktów (x 100%)
Prawda
Fałsz
Pytanie 7
Elementy stanowiące części składowe chłonności rynku to:
popyt niezrealizowany ze względu na to, że konsumenci nie mogą nabyć odpowiedniego dobra na rynku
popyt kształtujący się, który można zwiększyć za pomocą środków aktywizujących sprzedaż
braki towarowe na rynku
wielkość aktualnej sprzedaży na danym rynku
Pytanie 8
Które z poniższych stwierdzeń dotyczących wpływu czynników kulturowych na proces badań marketingowych na rynkach zagranicznych są prawdziwe:
efekt demonstracji w badaniach, czyli tendencja do zawyżania informacji np. o dochodach często spotykany jest w krajach Europy Północnej
respondentów z Azji cechuje na ogół wyższa skłonność do udzielania odpowiedzi „na tak”
w krajach o kulturze kolektywistycznej biorąca w wywiadzie grupa często zajmuje jedno stanowisko w odniesieniu do badanego problemu
przedstawiciele kultur propartnerskich preferują kontakt osobisty i wskazane jest stosowanie w badaniach wywiadów bezpośrednich
Pytanie 9
Wady pytań zamkniętych używanych w kwestionariuszu:
problemy z interpretacją i kodowaniem
są zwykle rozproszone tematycznie, pracochłonne
problemem jest określenie liczby możliwych alternatyw odpowiedzi
mogą być zawężające i sugerujące
Pytanie 10
Badania marketingowe w zakresie dystrybucji międzynarodowej dostarczają podstaw do podjęcia decyzji na temat:
długości kanałów dystrybucji
stopnia zintegrowania kanałów dystrybucji
intensywności dystrybucji
form sales promotion
Pytanie 11
Strategię selekcji opartą na segmentacji rynku, specjalizacji i selektywnych inwestycjach („selectivity’) stosuje się w odniesieniu do biznesów znajdujących się w macierzy GE/McKinsey w położeniu:
wysoka atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – średnie atuty konkurencyjne
niska atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
Pytanie 12
Do cech badań ilościowych należą:
możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację
losowy dobór próby
celowy dobór próby
duża ilość informacji możliwa do uzyskania od jednego respondenta
Pytanie 13
Komponentami, które służą do ustalenia wysokości wskaźnika HDI są m.in.:
Oczekiwana długość życia
DNB per capita (według parytetu siły nabywczej)
PKB per capita (według parytetu siły nabywczej)
Wskaźnik nędzy
Pytanie 14
Do czynników atrakcyjności rynków zagranicznych (w odróżnieniu od czynników pozycji konkurencyjnej) można zaliczyć:
tempo wzrostu rynku
natężenie konkurencji
siłę nabywczą konsumentów
poziom jakości produktów przedsiębiorstwa
Pytanie 15
Skale rangowe stanowią narzędzie pomiaru preferencji konsumentów i są wykorzystywane do porównań badanych obiektów.
Prawda
Fałsz
Pytanie 16
Ograniczeniami związanymi ze zbieraniem danych wtórnych w badaniach rynków zagranicznych są:
niechęć do udzielania odpowiedzi przez respondentów
ograniczona porównywalność danych
problemy z właściwym doborem respondentów do próby badawczej
ograniczona dostępność danych statystycznych
Pytanie 17
Wskaźnik koncentracji rynku CR 4 wynosi 70%. Oznacza to, że:
suma kwadratów udziałów wszystkich przedsiębiorstw na rynku wynosi 7000
udział największego przedsiębiorstwa w rynku wynosi 70%
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 70% udziału w rynku
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 30% udziału, a pozostałe – 70%
Pytanie 18
Do korzyści mikrosegmentacji rynku można zaliczyć:
zwiększenie efektywności działań przedsiębiorstwa poprzez optymalną alokację jego zasobów
lepsze dostosowanie produktu i innych instrumentów marketingowych do potrzeb konsumentów
uzyskanie korzyści skali
lepsze możliwości wykorzystania nisz rynkowych
Pytanie 19
Do badań makrootoczenia przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym należą:
badania uwarunkowań społecznych w danym kraju/regionie
badania uwarunkowań technologicznych w danym kraju/regionie
badania dostawców w danym sektorze
badania konkurencji
Pytanie 20
Względny udział przedsiębiorstwa w rynku wynosi 0,6. Oznacza to, że:
udział przedsiębiorstwa w całkowitej sprzedaży na rynku wynosi 60%
sprzedaż przedsiębiorstwa jest o 60% wyższa od sprzedaży największego konkurenta
sprzedaż przedsiębiorstwa stanowi 60% sprzedaży największego konkurenta
przedsiębiorstwo jest liderem na rynku
Pytanie 21
Próba badawcza w badaniach bezpośrednich powinna być tym większa…
im mniejsza jest wielkość dopuszczalnego błędu
im większy jest stopień homogeniczności badanej populacji
im większy jest przyjęty poziom ufności
im większy jest zakres przestrzenny badań
Pytanie 22
Wskaźnik (nieunormowany) Herfindahla – Hirschmana o wartości bliskiej 100 wskazuje na:
średni stopień koncentracji rynku
rynek zdominowany przez jednego gracza (prawie monopol)
bardzo duży stopień rozdrobnienia rynku
sytuację zbliżoną do konkurencji doskonałej
Pytanie 23
Do testów cenowych wykorzystywanych w badaniach marketingu mix na rynkach zagranicznych należą:
test udziału w rynku
test cenowy na półce
test reakcji na cenę
test gotowości zakupu
Pytanie 24
Kategoria SJB „dojne krowy” w analizie portfelowej metodą BCG wymaga znacznych inwestycji finansowych w poprawę lub utrzymanie jej pozycji rynkowej.
fałsz
prawda
Pytanie 25
Które z wymienionych poniżej metod zbierania danych pierwotnych są metodami ilościowymi:
grupy fokusowe
wywiad głębinowy
wywiad typu PAPI
ankieta pocztowa
Pytanie 26
Do kryteriów behawioralnych stosowanych w mikrosegmentacji nabywców indywidualnych należą:
styl życia
intensywność użytkowania
oczekiwane korzyści z zakupu
wiek
Pytanie 27
Dobór systematyczny zalicza się do metod doboru losowego próby badawczej. (probabilistyczny to inaczej losowy)
prawda
fałsz
Pytanie 28
Skrót CAWI odnosi się do:
rodzaju indywidualnego wywiadu bezpośredniego
metody gromadzenia danych ze źródeł wtórnych
rodzaju ankiety elektronicznej
metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych
Pytanie 29
Aby podjąć decyzję dotyczącą stopnia standaryzacji lub adaptacji produktów należy zbadać:
wymogi prawne na danym rynku zagranicznym
system wspierania sprzedaży na danym rynku zagranicznym
stopień rozwoju rynku
czynniki związane z nabywcą zagranicznym, jego zwyczajami konsumpcyjnymi i preferencjami
Pytanie 30
Do wyróżników skali Likerta wykorzystywanej w konstrukcji pytań w badaniach bezpośrednich należą:
jest to skala uporządkowanego pomiaru, gdzie różnice w kierunku i sile nastawień mają charakter stopniowalny
jest to skala szacunkowa, zrównoważona, zwykle pięcio- lub siedmiostopniowa
jest to skala wyrażona w postaci zestawu dwubiegunowych skal szacunkowych, siedmio- lub dziewięciopunktowych, na końcach których znajdują się przeciwstawne przymiotniki opisujące badane pojęcia
służy zwłaszcza do pomiarów postaw lub preferencji
Pytanie 31
W ramach analizy otoczenia konkurencyjnego w oparciu o model „5 sił” M. Portera dokonuje się przeglądu m.in.:
rywalizacji między przedsiębiorstwami wewnątrz sektora
groźby pojawienia się substytutów na rynku
poziomu korupcji
siły przetargowej dostawców
Pytanie 32
Motywacja cechująca się zorientowaniem na osiągnięcia przy jednocześnie niewielkim stanie posiadania (ograniczone zasoby) to według segmentacji VALS wyróżniki segmentu ponadnarodowego określanego jako:
Makers
Strivers
Believers
Achievers
Pytanie 33
Scenariusz pesymistyczny (w metodzie scenariuszowej) zawiera te trendy:
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo i których wystąpienie jest najmniej prawdopodobne
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo, bez względu na prawdopodobieństwo ich wystąpienia
których wystąpienie jest najbardziej prawdopodobne, bez względu na kierunek oddziaływania
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo i których wystąpienie jest najbardziej prawdopodobne
Pytanie 34
Głównym celem badań rynkowych jest:
Analiza sytuacji gospodarczej
Rozpoznanie warunków konkurowania na rynku
Zgromadzenie informacji na temat zjawisk i procesów rynkowych
Zwiększanie sprzedaży naszych produktów na danym rynku
Pytanie 35
Do czynników otoczenia makroekonomicznego należą:
Poziom stóp procentowych
Pojemność rynku
Dynamika PKB
Procedury dotyczące zatrudniania pracowników
Pytanie 36
Ustaleniu zakresu niezbędnej adaptacji produktu przeznaczonego na rynki zagraniczne służy:
Analiza czynników związanych z charakterem produktu
Analiza wskaźnika GRP
Analiza konkurencji
Analiza stopnia rozwoju rynku
Pytanie 37
Do instytucjonalnych źródeł informacji o rynkach i kontrahentach zagranicznych w Polsce należą:
Krajowa Izba Gospodarcza
Polska agencja handlu i inwestycji
Kompass Poland
Centra Obsługi inwestorów i eksporterów (EOIE)
Pytanie 38
Segmentacja rynków zagranicznych obejmuje następujące etapy:
Połączenie podobnych grup konsumentów wyodrębnionych w poszczególnych krajach segmenty między rynkowe
Grupowanie krajów
Grupowanie produktów
Grupowanie konsumentów każdym z wybranych krajów
Pytanie 39
Do kryteriów behawioralnych stosowanych w mikrootoczeniu należą:
Stopień lojalności
Osobowość
Wyznawanie wartości
Intensywność użytkowania produktu
Pytanie 40
Które z poniższych kryteriów może mieć zastosowanie do segmentacji nabywców instytucjonalnych:
Wielkość zamówień
Wielkość przedsiębiorstwa
Profil produkcyjny
Lokalizacja geograficzna firmy
Pytanie 41
Które kryteria oceny jakości otoczenia biznesu wchodzą w skład wskaźnika doing business:
Sytuacja makroekonomiczną w kraju
Uzyskanie przyłączenie do sieci elektrycznej
Uruchamianie firm
Płacenie podatków
Pytanie 42
Która z poniższych twierdzeń dotyczących wskaźnika doing business są prawdziwe:
Badania prowadzone są z wykorzystaniem jednego hipotetycznego przedsiębiorstwa określonej formie prawnej
Koncentruje się przede wszystkim na ocenie istniejących procedur prawnych, ich czasu i kosztów
Oceny bazuje na opinii praktykantów — ekspertów
Wskaźniki ustalane są na ogół na podstawie sytuacji w większym mieście
Pytanie 43
Wskaźnik Giniego o wartości rzędu 0,6 — 0,7 (60— 70%) wskazuje na to, że w danym kraju:
Stwierdzamy wysoką grupę analfabetyzmu
Występuje dużo nierównomierności rozkładów dochodów
Występuje liczna klasa średnia
Mamy do czynienia z równomiernym rozkładem dochodów
Pytanie 44
Do barier wejścia do sektora można zaliczyć:
Potrzeby kapitałowe
Zapewnienie odpowiedniej skali produkcji
Cła i inne środki polityki handlowej
Wizerunek marki
Pytanie 45
Czynniki wzrostu siły przetargowej nabywcy:
Wysokie koszty zmiany dostawcy dla nabywcy
Możliwość integracji dostawców do przodu
Względnie duży stopień koncentracji sektora nabywcy w porównaniu do sektora dostawcy
Dostarczane produkty nie mają substytutów
Pytanie 46
Wskaźnik Herfindahla-Hirschmana ustala się jako:
Suma kwadratów udział w 4 największych przedsiębiorstwa rynku
Suma kwadratów udziałów wszystkich przedsiębiorstw na rynku
Suma udział w 5 największych przedsiębiorstw na rynku
Suma udziałów 4 największych przedsiębiorstw na rynku
Pytanie 47
Wskaźnik (nieunormowane) Herfindahla-Hirschmana o wartości bliskiej 0 wskazuje:
Rynek zdominowany przez jednego gracza (prawie monopol)
Sytuacja zbliżoną do konkurencji doskonałej
Duży stopień koncentracji rynku
Średni stopień koncentracji rynku
Pytanie 48
Rynek dla którego wskaźnik HHI wynosi powyżej 1800 … uznawany jest za rynek:
Umiarkowanie skoncentrowany
Wysoce skoncentrowany o dużym zagrożeniu dalszego umacniania siły rynkowej połączonych firm (powyżej 2400)
Wysoce skoncentrowany
Nieskoncentrowany
Pytanie 49
Czynniki wpływające na popyt na surowce to:
Wydarzenia polityczne
Faza koniunktury
Zmiany technologiczne
Środki polityki gospodarczej
Pytanie 50
Wielkość rynku pralek powinna być ustalana na podstawie:
Liczby gospodarstw domowych
Liczby producentów pralek
Stopniu rozwoju branży AGD
Wielkości populacji danego kraju
Pytanie 51
Popyt efektywny to popyt określany przez:
Potrzeby poparte odpowiednim funduszem nabywczym
Potrzeby możliwe do zaspokojenia przy danym poziomie podaży krajowej
Potrzeby ujawnione na rynku i mająca pokrycia funduszu nabywczym przy uwzględnieniu istniejącego poziomu cen towarów i usług
Potrzeby ujawnione na rynku
Pytanie 52
Wzór Q = N x S (N — Populacja, S — wskaźnik spożycia na 1 mieszkańca) najlepiej wyraża pojemność rynku na:
Usługi
Artykuły powszechnego spożycia
Towary, których spożycie jest zróżnicowane ze względu na wiek, płeć itp.
Towary służące do zaspokajania potrzeb określonej grupy konsumentów, np. studentów lub dzieci
Pytanie 53
Jeśli dynamika całego rynku wynosi 10%, a dynamika rozwoju sprzedaży firmy osiąga 9%, to wskaźnik względnej dynamiki rynku wynosi:
20%
-1%
10%
-10%
Pytanie 54
Jeżeli na rynku sprzedaż ilościowo rośnie szybciej niż w ujęciu wartościowym może to znaczyć, że:
Nastąpiło przesunięcie w strukturze rynku w stronę klientów segmentów ekonomicznych
Producenci w krótkim okresie wysokiego popytu podnoszą ceny
Przewaga strukturze nabywców klientów uzyskują klienci nastawieni na ekskluzywne produkty z wyższej półki
Dostawcy konkurują przede wszystkim cenami
Pytanie 55
Graficzna prezentacja wyników analizy scenariuszowej pozwala na ustalenie:
żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
Jakie są mocne i słabe strony przedsiębiorstwa
Która ze sfer otoczenia jest najbardziej burzliwa
W których sferach otoczenia występuje największe szanse, a w których zagrożenia
Pytanie 56
Które ze stwierdzeń dotycząca analizy rynków zagranicznych metodami portfelowymi jest prawdziwe:
Ocena pozycji przedsiębiorstwa na rynku jest dokonywana według dwóch zmiennych/ wymiarów
Przyjęte szczegółowe kryteria mają niejednakowe znaczenie dla oceny
Wśród czynników uzgadnia się czynniki kontrolowane i niekontrolowane przez firmy
Przyjęte szczegółowe kryteria mają jednakowe znaczenie dla oceny
Pytanie 57
Do kluczowych czynników sukcesu przedsiębiorstwa sektorze producentów paneli słonecznych można zaliczyć:
relacje ceny do jakości
wielkości rynku
trendy proekologiczne
zastosowane rozwiązania technologiczne
Pytanie 58
W przypadku, gdy Analiza SWOT wykazała, że Firma ma przewagę mocnych stron nad słabymi, ale nie sprzyja jej układ warunków zewnętrznych, rekomendowaną strategią jest:
Strategia agresywna (przeważają mocne strony i szanse) [+/+]
Strategia Konserwatywna (przeważają mocne strony i zagrożenia) [+/-]
Strategia konkurencyjna (przeważają słabe strony i szanse) [-/+]
Strategia defensywna (przeważają słabe strony i zagrożenia) [-/-]