Twój wynik: Ściśle tajne

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Pytanie 2
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Sformułowania hipotezy
Sformułowania twierdzenia
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Pytanie 3
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Pytanie 4
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Pytanie 5
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Pytanie 6
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Pytanie 7
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Pytanie 8
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Pracochłonność badań
Środki jakimi dysponujemy na badania
Pytanie 9
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Pytanie 10
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Pytanie 11
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Przed przystąpieniem do badań
Po zebraniu materiału badawczego
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Pytanie 12
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Pytanie 13
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Pytanie 14
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Pytanie 15
Testy nieparametryczne służą do
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Pytanie 16
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych skokowych i jakościowych
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Pytanie 17
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Pytanie 18
Hipoteza badawcza jest
Przypuszczeniem dotyczącym braku różnic pomiędzy wartościami średnimi
Dowolnym przypuszczeniem dotyczącym populacji
Przypuszczeniem dotyczącym rozkładu zmiennej
Przypuszczeniem dotyczącym wielkości parametru zmiennej w populacji
Pytanie 19
Hipoteza statystyczna jest
Dowolnym przypuszczeniem dotyczącym populacji
Przypuszczeniem dotyczącym rozkładu zmiennej lub wiekości parametru zmiennej w populacji
Twierdzeniem wyjaśniającym przyczyny badanego zjawiska
Twierdzeniem dotyczącym przyczyn obserwowanych różnic
Pytanie 20
Przy testowaniu hipotez statystycznych możliwa jest decyzja:
Potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Potwierdzenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Pytanie 21
Jeżeli przy testowaniu hipotez p > α to:
hipoteza zerowa jest nieistotna
brak jest podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej na przyjętym poziomie istotności
hipoteza zerowa jest nieprawdziwa
odrzucamy hipotezę zerową
Pytanie 22
Jeżeli przy testowaniu hipotez p ≤ α to:
hipoteza alternatywna jest nieprawdziwa
nie odrzucamy hipotezy zerowej
hipotezę zerową odrzuca się na rzecz hipotezy alternatywnej
hipoteza zerowa jest prawdziwa
Pytanie 23
Rozkład empiryczny
To rozkład wyliczony na podstawie równania empirycznego
To rozkład, kórego gęstość są opisane równaniami
To rozkład liczebności cechy pomierzonej w rzeczywistości
To rozkład teoretyczny oprarty na równaniach empirycznych
Pytanie 24
Rozkład teoretyczny
To różnica pomiędzy liczebnością obserwowaną a wyliczoną z równania
To rozkład liczebności cechy pomierzonej w rzeczywistości
To rozkład, którego gęstość (częstość) i dystrybuanta (częstość skumulowana) są opisane równaniami
To rozkład obserwowanych wartości cechy
Pytanie 25
Przy testowaniu różnic pomiędzy dwiema populacjami testem t Studenta dla zmiennych niezależnych hipoteza zerowa zakłada, że:
Średnie w porównywanych populacjach są równe
Różnica pomiędzy populacjami jest istotna
Brak jest równości średnich w porównywanych populacjach
Rozkłady zmiennej w badanych populacjach są zbliżone
Pytanie 26
Przy testowaniu różnic pomiędzy dwiema grupami testem U Manna - Whitneya hipoteza zerowa zakłada, że:
Brak jest równości średnich w porównywanych populacjach
Średnie w porównywanych populacjach są równe
Próby pochodzą z tej samej populacji
Próby pochodzą z dwóch różnych populacji
Pytanie 27
Przy testowaniu różnic pomiędzy dwiema populacjami testem t Studenta dla zmiennych zależnych hipoteza zerowa zakłada, że:
Średnie w porównywanych populacjach są równe
Różnica pomiędzy populacjami jest istotna
Różnica pomiędzy średnimi wartościami cechy w populacjach jest równa 0
Brak jest równości średnich w porównywanych populacjach
Pytanie 28
Przy testowaniu różnic pomiędzy dwiema populacjami testem Wilcoxona dla zmiennych zależnych hipoteza zerowa zakłada, że:
Średnie róźnice par wartości cechy są równe 0
Brak jest równości średnich w porównywanych populacjach
Różnica pomiędzy populacjami jest istotna
Średnie w porównywanych populacjach są równe
Pytanie 29
Przy testowaniu różnic pomiędzy frakcjami (wskaźnikami struktury) hipoteza zerowa zakłada:
Brak jest różnic pomiędzy średnimi wartościami cechy w grupach
Rozkład cechy w porównywanych grupach jest zbliżony
Równość frakcji w porównywanych grupach
Frakcje w porównywanych grupach są różne
Pytanie 30
Celem analizy korelacji jest:
Matematyczne opisanie relacji pomiędzy zmiennymi
Opisanie zależności pomiędzy zmiennymi
Opracowanie modelu opisującego relacje pomiędzy analizowanymi zmiennymi
Określenie siły związku pomiędzy zmiennymi
Pytanie 31
Celem analizy regresji jest
Stwierdzenie korelacji pomiędzy zmiennymi
Stwierdzenie występowania wzajemnego związku pomiędzy zmiennymi
Opracowanie modelu opisującego relacje pomiędzy analizowanymi zmiennymi
Określenie siły związku pomiędzy zmiennymi
Pytanie 32
Przy testowaniu istotności współczynnika korelacji hipoteza zerowa zakłada, że:
Współczynnik korelacji jest większy od zera
Współczynnik korelacji jest istotny
Współczynnik korelacji jest różny od zera
Współczynnik korelacji jest równy zero
Pytanie 33
Wartość krytyczna współczynnika korelacji linowej Pearsona powyżej której współczynnik ten jest istotny zależy od:
Zmienności korelowanych cech
Istotności badanej zależności
Siły zależności pomiędzy analizowanymi zmiennymi
Liczebności próby
Pytanie 34
Współczynnik korelacji rang Spearmana stosuje się w przypadku:
Badania zależności więcej niż dwóch zmiennych ciągłych
Zmiennych o jednorodnych wariancjach
Zależności z dużą liczbą przypadków odstających
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Pytanie 35
Współczynnik korelacji rang Spearmana stosuje się w przypadku:
Zależności krzywoliniowych
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Zmiennych o jednorodnych wariancjach
Badania zależności więcej niż dwóch zmiennych ciągłych
Pytanie 36
Współczynnik korelacji rang Spearmana stosuje się w przypadku:
Badania korelacji pomiędzy zmiennymi jakościowymi
Zmiennych o jednorodnych wariancjach
Badania zależności więcej niż dwóch zmiennych ciągłych
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Pytanie 37
Całkowita zmienność zmiennej niezależnej Y obliczana jest na podstawie:
Sumy kwadratów różnic pomiędzy wartościami wyznaczonymi z równania oraz poszczególnymi wartościami Y
Sumy kwadratów różnic pomiędzy poszczególnymi wartościami Y a wartościami średnimi
Sumy kwadratów różnic pomiędzy wartościami średnimi i modelowymi
Sumy kwadratów różnic pomiędzy poszczególnymi wartościami Y a wartościami modelowymi
Pytanie 38
Zmienność zmiennej niezależnej Y niewyjaśniona przez model obliczana jest na podstawie:
Sumy kwadratów wartości modelowych
Sumy kwadratów różnic pomiędzy wartościami średnimi i modelowymi
Sumy kwadratów różnic poszczególnych wartości Y od wartości średnich
Sumy kwadratów różnic pomiędzy obserwowanymi wartościami Y a wartościami modelowymi
Pytanie 39
Zmienność zmiennej niezależnej Y wyjaśniona przez model jest obliczana na podstawie:
Sumy kwadratów różnic poszczególnych wartości Y od wartości średnich
Sumy kwadratów różnic pomiędzy obserwowanymi wartościami Y a wartościami modelowymi
Sumy kwadratów różnic pomiędzy wartościami wyznaczonymi z równania oraz poszczególnymi wartościami Y
Sumy kwadratów różnic pomiędzy wartościami średnimi i modelowymi
Pytanie 40
Współczynnik determinacji informuje:
Czy zmienne objaśniające są ze sobą skorelowane
Jaka część zmienności nie została wyjaśniona przez model
Czy obserwowana korelacja jest dodatnia czy ujemna
Jaka część zmienności została wyjaśniona przez model
Pytanie 41
Pomiędzy zmiennością całkowitą (SST), wyjaśnioną przez modeli (SSR) i nie wyjaśnioną przez model (SSE) zachodzi relacja:
SSE=SST+SSR
SST=SSR-SSE
SST=SSR+SSE
SSR=SST+SSE
Pytanie 42
Współczynnik determinacji oblicza się na podstawie:
Ilorazu zmienności niewyjaśnionej przez model regresji (SSE) i zmienności całkowitej (SST)
Sumy zmienności wyjaśnionej przez model regresji (SSR) i zmienności niewyjaśnionej przez model regresji (SSE)
Różnicy pomiędzy zmiennością całkowitą (SST) zmiennością wyjaśnioną przez model regresji (SSR)
Ilorazu zmienności wyjaśnionej przez model regresji (SSR) i zmienności całkowitej (SST)
Pytanie 43
Wartości resztowe modeli regresyjnych oblicza się:
Na podstawie różnicy wartości obserwowanych zmiennej zależnej Y i wartości tej zmiennej wyznaczonych przez model
Na podstawie sumy kwadratów różnic pomiędzy modelowymi wartościami zmiennej zależnej Y a wartością średnią Y
Na podstawie różnicy pomiędzy obserwowanymi wartościami zmiennej zależnej Y a wartością średnią Y
Na podstawie sumy kwadratów różnic poszczególnych wartości Y od wartości średnich
Pytanie 44
Heteroskedastyczność reszt modelu regresji polega na
Jednorodności wariancji resztowych w całym zakresie wartości przewidywanych
Jednorodnym rozkładzie wartości resztowych względem wartości przewidywanych
Symetryczności rozkładu wartości resztowych względem przewidywanych
Niejednorodnym rozkładzie wartości resztowych względem wartości przewidywanych
Pytanie 45
Homoskedastyczność reszt modelu regresji polega na
Niejednorodnym rozkładzie wartości resztowych względem wartości przewidywanych - niejednorodności wariancji
Jednorodnym rozkładzie wartości resztowych względem wartości przewidywanych - jednorodności wariancji
Asymetryczności rozkładu wartości resztowych względem przewidywanych
Braku rozkładu normalnego reszt
Pytanie 46
Przy testowaniu istotności modelu regresji testowana jest hipoteza zerowa zakładająca, że:
Zmienność niewyjaśniona przez model (SSE) jest równa 0 (H0: SSE=0)
Zmienność wyjaśniona przez model (SSR) jest równa 0 (H0: SSR=0)
Zmienność wyjaśniona przez model (SSR) jest większa od 0 (H0: SSR>0)
Zmienność niewyjaśniona przez model (SSE) jest większa od 0 (H0: SSE>0)
Pytanie 47
Przy testowaniu istotności parametrów równania regresji testowana jest hipoteza zerowa zakładająca, że:
Wartość parametru dla którego oceniana jest istotność jest równa 0
Wartość parametru dla którego oceniana jest istotność jest różna od 0
Testowany parametr jest istotnie większy od 0
Wartość parametru dla którego oceniana jest istotność jest większa od 0
Pytanie 48
Współliniowość zmiennych w analizie regresji polega na
Występowaniu silnej korelacji pomiędzy zmiennymi niezależnymi
Braku nadmiarowości zmiennych
Występowaniu silnej korelacji pomiędzy zmiennymi zależnymi
Występowaniu silnej korelacji pomiędzy zmienną zależną a zmiennymi niezależnymi
Pytanie 49
Nadmiarowość zmiennych w analizie regresji polega na
Występowaniu silnej korelacji pomiędzy zmiennymi niezależnymi
Braku istotnej korelacji pomiędzy zmiennymi niezależnymi
Występowaniu silnej korelacji pomiędzy zmiennymi zależnymi
Braku istotnej korelacji pomiędzy zmienną zależną a zmiennymi niezależnymi