Twój wynik: Bud Komun

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Droga Rzymska Via Appia (Via Appia Antica):
wybudowana w celach strategicznych dla przemarszu wojsk w kierunku Wielkiej Grecji i dlatego były zabronione spacery po tym trakcie
najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r. p.n.e.
najszersza droga rzymska, o szerokości 15-tu metrów, nazwana „królową dróg”
zbudowana z 4 warstw konstrukcyjnych, posiadała nawierzchnię ze żwiru i piasku albo bruku lub płyt kamiennych
Pytanie 2
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym:
w Polsce zapewnia kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu nadjeżdżających z prawej strony
jest to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, np. wokół placu
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
jest stosowane głównie na terenach zurbanizowanych, przy podobnych natężeniach przejazdów w obu kierunkach i niewielkim ruchu pojazdów skręcających w lewo
Pytanie 3
Węzłem drogowym jest połączenie dróg: - PYTANIE USUNIĘTE
na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane, między innymi jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu
na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach
na różnych poziomach z zapewnieniem częściowej możliwości wyboru kierunku jazdy
z przecinaniem się torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub ich zespół, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone kolizyjnie
Pytanie 4
Rów trapezowy stosuje się:
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
przy wysokości skarpy nasypu do 2 m, gdy zachodzi potrzeba odprowadzenia wody, przy nie stosowaniu bariery ochronnej
na drogach klasy A, S i GP w celu ułatwienia utrzymania drogi, gdy wysokość skarpy nasypu lub wykopu jest mniejsza od 1 m
na drogach wszystkich klas, za wyjątkiem A i S
Pytanie 5
W nawierzchniach półsztywnych:
ugięcia sprężyste pod naciskiem koła P = 50 kN są mniejsze od 0,5 mm
w górnych warstwach konstrukcji występują bitumiczne, warstwa ścieralna i warstwa wiążąca oraz podbudowa, np. z kruszywa zagęszczanego mechanicznie
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
podbudowa zasadnicza cała lub jej dolna warstwa, jako sztywna może być wykonana z betonu asfaltowego
Pytanie 6
Nawierzchnie tłuczniowe:
mogą służyć, jako podbudowa nawierzchni sztywnych
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
Pytanie 7
Przy układaniu brukowej kostki kamiennej należy:
po ułożeniu kostki wypełnić spoiny klińcem i ubijać z jednoczesnym polewaniem wodą dla uzyskania równej powierzchni
rozpocząć układanie kostki od początku wykonywanej nawierzchni i wraz z postępem roboty lokalizować kolejne nieregularne wzory (rysunki) na całej długości realizowanego odcinka
po ułożeniu kostki wykonać krawężniki na ławach betonowych
zagęścić i wyrównać podbudowę tłuczniową, później ułożyć oraz ściąć niezagęszczoną warstwę wyrównawczą z piasku 2-5 cm grubości i następnie przystąpić do prac związanych z układaniem kostki
Pytanie 8
Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem:
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
mieszanie składników najczęściej jest wykonywane w betoniarkach samojednych bezpośrednio na terenie (na drodze)
jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
Pytanie 9
Mieszanki mineralno-asfaltowe MMA:
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
Pytanie 10
W procesie produkcji HMA („hot mix asphalt”):
do mieszalnika są dozowane z zasobników asfalt i wypełniacze oraz z suszarki materiał kamienny
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
najczęściej są stosowane mieszarki o pracy ciągłej
gorący materiał kamienny najpierw jest sortowany a następnie po raz drugi dozowany i podawany do mieszalnika
Pytanie 11
Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło WMA (warm mix asphalt): - PYTANIE USUNIĘTE
w procesie produkcji uzyskuje się odpowiednio wysoką urabialność mieszanki przy podgrzaniu składników powyżej temperatury parowania wody
uzyskuje się poprzez dodanie do asfaltu środków chemicznych polepszających urabialność MMA, np. przez zwiększenie lepkości asfaltu
są wykonywane na bazie emulsji asfaltowych
w procesie produkcji wykorzystuje się spienianie asfaltu wodą wraz z podgrzaniem kruszywa do temperatury niższej od wrzenia wody
Pytanie 12
Zadaszenia składowisk kruszyw i piasku są konieczne, ze względu na:
zmianę wilgotności względnej kruszyw i konieczność wykonania badań po każdych opadach
zmniejszenie zużycia energii cieplnej w procesie produkcji
konieczność ochrony materiałów przed opadami śniegu
ochronę przed zanieczyszczeniem pyłami organicznymi
Pytanie 13
Gdzie są oddzielane frakcje pyłowe od pozostałych ziaren agregatu mineralnego?
w sortowniku gorącego materiału kamiennego
w dozownikach
w odpylaczu przez filtry tkaninowe
w suszarce
Pytanie 14
Przy przewozie MMA za wyjątkiem AL (MA):
spadek temperatury mieszanki zależy od ładowności pojazdu, izolacyjności termicznej skrzyni ładunkowej oraz odległości transportu i czasu oczekiwania na rozładunek
jest istotne maksymalne wykorzystanie ładowności samochodów samowyładowczych skrzyniowych ze szczelnymi opończami
stosuje się termosy z termoizolacją i mieszaniem podczas postoju
przy długim oczekiwaniu na rozładunek konieczne jest zastosowanie pracującej przed układarką – tzw. remieszarki, która wyrównuje temperaturę mma
Pytanie 15
Ułożenie MMA musi poprzedzać:
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
Pytanie 16
Przed rozpoczęciem układania warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej należy:
przystąpić do wykonywania warstwy nawierzchni po zaakceptowaniu odcinka próbnego we wskazanej lokalizacji na realizowanej trasie
na odcinku próbnym użyć podobnych materiałów oraz sprzętu, jakie będą stosowane do wykonania warstwy nawierzchni
określić potrzebną ilość przejść walca dla uzyskania prawidłowej grubości warstwy
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej przed zagęszczeniem
Pytanie 17
Przy wbudowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej:
równość i grubość wykonywanej warstwy sprawdza się co 25 metrów przy brzegach, korzystając z 4-rometrowej łaty
przy rozkładaniu mieszanki całą szerokością jezdni złącza podłużne i poprzeczne należy wykonywać w linii prostej, równo obciąć, posmarować lepiszczem i zabezpieczyć listwą przed uszkodzeniem
układarka powinna posiadać automatyczny układ sterowania nachyleniem niwelety i grubością układanej warstwy
warstwy można wykonywać podczas lekkiej mżawki, a zawilgocone powierzchnie osusza się, np. sprężonym powietrzem
Pytanie 18
Zagęszczanie ułożonej warstwy MMA wykonuje się:
zgodnie z ustalonym schematem przejść walca, zależnym od szerokości zagęszczonego pasa próbnego, grubości układanej warstwy i rodzaju mieszanki
walcami o podobnych masach, jak na odcinku próbnym
najpierw walcem gładkim, a następnie walcem ogumionym przy niskim ciśnieniu, z podwyższaniem ciśnienia i prędkości do 6 km/h w miarę postępu wałowania
na odcinku łuku o jednostronnym spadku od krawędzi wykonywanego pola ku środkowi
Pytanie 19
Nawierzchnie sztywne:
maksymalne frakcje ziaren wynoszą 16 mm
stosuje się płukane kruszywo wykazujące całkowity brak zdolności reagowania z alkaliami
grubości płyt niezbrojonych wynoszą 15 do 24 cm
w warstwach dopuszcza się stosowanie grubego kruszywa z recyklingu zużytego betonu
Pytanie 20
W wykonawstwie nawierzchni betonowych:
na budowę dróg o szerokościach powyżej 5 m mieszanka betonowa nakryta szczelną plandeką jest transportowana samochodami skrzyniowymi samowyładowczymi
do wstępnego rozłożenia mieszanki stosuje się koparki przedsiębierne
na budowę dróg o największych szerokościach do układarki mieszanka betonowa jest dowożona betonomieszarkami samochodowymi
mieszanki betonowe są przygotowywane w betonowniach o dużych wydajnościach, na ogół około 50 m3/h
Pytanie 21
Układarki warstw dróg betonowych:
Dyble zostają mechanicznie wciśnięte w zagęszczoną mieszankę betonową
Wykonują pasma na ogół o szerokościach 5 m do 16 m i mają masy z przedziału od 5t do 14t
Zagęszczają mieszankę o konsystencji plastycznej najpierw wibratorami wgłębnymi następnie od góry płytami wibracyjnymi
Po wciśnięciu dybli pasmo zostaje wyrównane i nakryte folią uniemożliwiającą odparowanie wody
Pytanie 22
Szczeliny dylatacyjne w nawierzchniach sztywnych: - PYTANIE USUNIĘTE
zostają nacięte w środowisku wody - piłą grubości 3 mm, na głębokość około 1/3 grubości płyty, gdy beton osiągnie wytrzymałość na ściskanie ponad 10 MPa
ułożenie kortu i elastycznego uszczelnienia równo z powierzchnią płyty stanowi ostatni etap prac przy wykonaniu dylatacji
są prostopadłe do osi drogi i wykonuje się je w odstępach około 5m ÷ 6m
poszerzenie nacięcia do 10 mm ma miejsce po osiągnięciu przez beton wytrzymałości 28-dniowej
Pytanie 23
Kąt zwrotu stycznej krzywej przejściowej jest zawarty między prostą kierunkową i styczną:
w środku krzywej przejściowej
na początku krzywej przejściowej
na końcu krzywej przejściowej
na początku lub na końcu łuku kołowego
Pytanie 24
Pikietaż oznacza odległość punktu na drodze mierzoną:
od początku trasy po prostych kierunkowych do punktów głównych
od początku trasy najkrótszą trajektorią do danego punktu
od początku trasy po prostych kierunkowych, z uwzględnieniem długości łuków pionowych
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
Pytanie 25
Optymalny rozdział mas ziemnych planuje się z uwagi na:
ukształtowanie niwelety terenu
minimalną pracę transportu
przemieszczanie gruntu zgarniarkami na odległość 200 m
skumulowane objętości wykopów i nasypów
Pytanie 26
Rozstaw szyn (szerokość toru kolejowego) jest mierzona:
między główkami szyn (od wewnątrz)
między szyjkami szyn (od wewnątrz) i wynosi 1435 mm
między osiami szyn
między główkami szyn (od zewnątrz)
Pytanie 27
Koleje dużych prędkości w Europie zapewniają przejazdy z prędkościami:
≥ 200 km/h
≥ 250 km/h
≥ 150 km/h
≥ 300 km/h
Pytanie 28
Najszybsze koleje wykorzystujące lewitację magnetyczną to:
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h
TGV (Train à Grande Vitesse) we Francji; pociąg osiągnął prędkość 574,8 km/h
dzięki zainstalowanym elektromagnesom w torze oraz pod pociągiem zostało ograniczone tarcie kół, co umożliwiło osiągnięcie dużych prędkości powyżej 500 km/h
HYPERLOOP środek transportu pasażerskiego i towarowego finansowany przez Elona Muska
Pytanie 29
Mosty wiszące:
są ekonomiczne przy dużych rozpiętościach przęseł, pond 1000 m
zazwyczaj posiadają zamocowane w betonowych przyczółkach dwa cięgna nośne przerzucone przez metalowe bloki na wysoko wyniesionych pylonach
cięgna nośne stanowią liny stalowe, taśmy, niekiedy łańcuchy, na których za pośrednictwem odciągów jest podwieszony pomost kratowy lub skrzynkowy
ustrój nośny stanowią odciągi, będące odcinkami lin, które podtrzymują belki główne przęsła
Pytanie 30
Estakada:
zostaje wykonana w celu podniesienia drogi komunikacyjnej ponad otaczający teren miejski, przemysłowy lub inny, z pozostawieniem wolnej przestrzeni pod tą budowlą
jest to budowla, na ogół o znacznej długości do przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego nad przeszkodą wodną
jest to obiekt mostowy położony nad ciągami komunikacyjnymi
jest budowlą o przestrzeni pod konstrukcją ustaloną na podstawie obliczeń hydrologiczno-hydraulicznych stanów wód