Twój wynik: Wprowadzenie do psychologi

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wg D. Mc Adamsa osobowość ma trzy warstwy :
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
struktura ja, siec poznawcza, mechanizmy popędowo emocjonane
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne zastosowania, integrujące narracje
Pytanie 2
Model nauki wg K.R. Poppera zakłada
wprowadzanie koncepcji ze zbiorów faktów empirycznych
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
dodawanie założen przeciwdziałającyh obaleniu koncepcji
Pytanie 3
Którego podziału nie wprowadził Freud
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
zasada rzeczywistośći i zasda przyjemności
procesy pierwotne i wtórne
Pytanie 4
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych
kategoryzacja nowych bodźców
nadążanie za zmianami sytuacji
zmiana hierarchi reakcji
Pytanie 5
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy :
sieciowa i komórkowa
blokowa i modułowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
Pytanie 6
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg N. Frijdy jest to
prawo zamknięcia się w sobie
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
prawo zachowania emocjonalnego momentu
Pytanie 7
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving)
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
decyzja, przechowywanie, rekodowanie
Pytanie 8
Podstawowy błąd atrybucji polega na :
przecenianiu przyczyn zmiennych
przecenianiu przyczyn pochlebnych
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
Pytanie 9
Błąd pierwszego rodzju popełnia badacz
niesłusznie odrzucający hipotezę zerową
nieodrzucający hipotezy zerowej
słusznie odrzucający hipotezę roboczą
Pytanie 10
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest twierdzenie
Zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległę (W.Fechner)
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajmenie (R.Sperry i M.Gazzaniga)
Umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A.Damasio)
Pytanie 11
Operacjonalizacja to procedura konstruowania
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
sensu etodologicznego dla terminów statystycznych
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
Pytanie 12
Wg S.Kosslyna umysł ma reprezentacje
propozycjonalne i werbalne
obrazowe i propozycjonalne
werbalne i niewebalne
Pytanie 13
Rzetelność testu jako narzędzia to
dokładność pomiaru zjawiska
sprawdzanie go w wielu kulturach
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
Pytanie 14
Słaba zasada racjonalności dotyczy
komunikowalności i kontrolowalności badań
pewności uzasadnień wiedzy
konfrontacji teori z faktami empirycznycmi
Pytanie 15
Społeczny dowód słuszności polega na
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
dostosowaniu opini przywódcy do woli grupy
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
Pytanie 16
Trafny zestaw źródeł wiedzy o ja :
autopercepcja, porównania społeczne
opinie innych, facylitacja
ingracjacja, porównania społeczne
Pytanie 17
Sytuacja wg. T. Tomaszewskiego to
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
chwilowy stan rzeczywistości
warunki w otoczeniu podmiotu
Pytanie 18
Zjawiska świadome nie podlegają przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej
paralelzim metodologiczny
dualizm substancjalny (R. Descartes)
twierdzi paralelizm izomorficzny (J.Piaget)
Pytanie 19
Transformacjonizm zakłada :
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do znaczeniowych
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
że działanie każdego czynnika jest zmodyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 20
Zadanie wg T. Tomaszewkiego to
Cel i sposób działania
cel czynności
otrzymane polecenia
Pytanie 21
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma :
inteligencji intrapersonalnej
inteligencji konkretno obrazowej
inteligencji logiczno- meatematycznej
Pytanie 22
K.Horney wprowadza trzy orientacje zachowania :
samozachowania, zachowania gatunku i kooperacji
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
ekstrawersja, neurotycznosć, psychotyczność
Pytanie 23
Wg J.Lochlina hipotezy barowej
w srodowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jendostek
skłonność do alkoholizmu jest oddziediczalna na poziomie 50%- 60%
Pytanie 24
Który zestaw modeli choroby (M. Siegler, H. Osmond) jest fikcyjny
rodzinnej interakcji, psychodeliczn, społeczny
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
stałego uszkodzenia, morlany, spisku
Pytanie 25
Wg pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywnosć działania zależy od trudności działania
efektywnosć działania jest proporcjonalna do siły motywacji
Pytanie 26
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda
procesów sensomotorycznych
procesów kontorlnych
procesów poznawczych
Pytanie 27
Wiedza i umiejętności to
inteligencja werbalna (P.Wernon)
inteligencja D (D.Webb)
inteligencja skrystalizowana (R.Cattel)
Pytanie 28
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych
nowe, powolne, nieświadome
znane , proste, angażujące uwagę
szybkie, równoległe, nieangażujące uwagi
Pytanie 29
Wśród źródeł postaw nie wymienia się
otwartośći na doświadczenie
efektu samej ekspozycji
procesów warunkowania
Pytanie 30
Zmiany nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje
dobór stailizujący
rdobór rozrywający
dobór kierunkowy
Pytanie 31
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z
działań rodziców kształtujący środowisko dziecka
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
wyboru prze dziecko niszy środowiskowej
Pytanie 32
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się :
stanu pośrednictwa w działaniu
cechy ugodowosci (Wielka PIątka)
socjalizacji bezrefleksyjności
Pytanie 33
Którego paralelizmu nie ma
paradygmatyczny, substancjalny
lingwistyczny, epistemologiczny
metodologiczny, izomorficzny
Pytanie 34
Atrybucja wg B.Weinera to
ustalanie relacji z innymi ososbami
interpretowanie przyczyn zachowania
ukierunkowanie porcesu percepcji
Pytanie 35
Która zasada nie określa tworzenia pojęć
wg kontrastu
wg podobieństwa
wg egzemplarzy
Pytanie 36
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy
gloryfikuje przecietność
ignoruje społęczno - kulturowy punkt widzenia
niekażde odchylenie jest niekorzystne
Pytanie 37
Dane zależne powstają jeśli badacz
pobierze próbę nieprobablistyczną
powtarza pomiar zmiennej
dokona podziału na zmienne zależne i neizależne
Pytanie 38
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest
naruszanie ideałów i norm moralnych
uporczywość wzorca zachowań
odbieganie w dół od przecięności
Pytanie 39
Główne właściwość spostrzegania to
aktywność, trafność, rzetelnosć
aktywnosć, ukierunkowanie, stabliizacja
dokładność, ukierunkowanie, przerzutnosć
Pytanie 40
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje
ja poznające inne pojęcia
stan posiadania(ciało, ubranie, dom itp.)
ja poznawane
Pytanie 41
Która funkcja w największym stopniu dotyczy uwagi
selekcja
hierarchizacja
scalanie
Pytanie 42
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy
rośnięcie połaczeń, wycinanie połaczeń
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
usuwanie chemikaliów, rośnięcie połączeń
Pytanie 43
Która metoda nie zapewnia próby probablistycznej :
dobór systematyczny
metoda "kuli śnieżnej"
dobór warstwowy
Pytanie 44
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci
długotrwałą, sensoryczna
proceduralna, krótkotrawałą, epizodyczna
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
Pytanie 45
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski
elastycznosć wyboru
syntetyznosć ujęcia
kontrola poznawcza
Pytanie 46
Facylitacja społeczna to efekt
uzgodnienia opini w wyniku dyskusji
wpływu obecności innych na poziom wykonania zadania
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
Pytanie 47
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
generowanie, selektywność, kategoryzacja
Pytanie 48
Wskaż twierdzenie fałszywe
siłe efektu wylicza się z istotności statystycznej
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siła efektu nei zależy od wielkości próby
Pytanie 49
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje
humanistyczny
woluntarystyczny
homeostatyczny
Pytanie 50
Ortogonalną strukturę zdolności postulował
L.L.Thurstone
C.Spearman
J. P. Gultford
Pytanie 51
Który zestaw form ja jest fałszywy
idealne, możliwe, powinnościowe
realne, niporządane, robocze
robocze, możliwe, retrospektywne
Pytanie 52
Wg K. R. Poppera właściwości dobrze sformułowanej koncepcji to
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
fakty empiryczne które są obiektywne i bezstronne
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
Pytanie 53
Koncepcja "skąpca poznawczego" wyjaśnia
podstawowy błąd atrybucji
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
stosowanie uproszczeń poznawczych
Pytanie 54
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa :
ludzie dążado wysokiego poczucia własnej wartośći
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
ludzie poszukują danych o jak najwiekszej diagnostyczności
Pytanie 55
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
przewidywanie, zrozumienie, opis
eksploracja, opis, przewidywanie
Pytanie 56
Kurtoza to wskaźnik
kształtu rozkładu
tendencji centralnej
stopnia losowości danych
Pytanie 57
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności gdyż :
pozwala na wybór najlepszego szlaku do celu
pozwala zrezygnować z celu w razie trudności
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
Pytanie 58
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes i Sternberg) :
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
scalanie informacji, analiza strktury
alkoacja zasobów, wybór strategi
Pytanie 59
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin i Daniels)
doświadzcenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
wykształcenie rodziców, odmienne traktownaie dzieci wypadki
Pytanie 60
"Umotywowany taktyk" wg A. Kruglańskiego
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
elastycznie dostosowuje strategie poznawczą do czasu i zasobów
Pytanie 61
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 62
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego stwierdzili
Schachter, Singer
Cannon, Bart
James, Lange
Pytanie 63
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
autopromocja, walidacja, suplikacja
ingracjacja, samoutrudnianie, autopromocja
Pytanie 64
Podział pół roku na wiosnę, lato, jesień i zimę jest wg klasyfikacji S.Stivensa
porządkowy
interwałowy
nominalny
Pytanie 65
Który model poznania społecznego nie istnieje
naiwny naukowiec
koń i jeździec
racjonalny bilans korzyści (Piaget)
Pytanie 66
Którego rodzaju zadań nie ma w klasyfikacjach
nadrzędne, konkretne, operacyjne
zlecone, pozaoosbiste, otwarte
normatywne, wynikowe, uczeniowe
Pytanie 67
Wg genetyków behawioralnych czytanie i pisanie
ma uwarunkowanie genetyczne
jest uwarunkowane genetycznie w stopniu niewielkim bez praktycznego znaczenia
nie ma uwarunkowanie genetycznego
Pytanie 68
Wśród przyczyn uprzedzeń nie wymienia się
socjalizacji postaw
wysokości samooceny
realnego konfliktu
Pytanie 69
Którego błędu bardziej obawia się nauka :
drugiego rodzaju
pierwszego rodzaju
kompilacji obu jednocześńie
Pytanie 70
Wskaż fikcyjny konflikt motywacyjny
dążenie -unikanie
dążenie-utrudnianie
dążenie -dążenie
Pytanie 71
Wskaż błędny zestaw operacji myślenia
warunkowanie i synteza
analiza i abstrahowanie
uogólnienie i stabilizacja
Pytanie 72
Podział ludzi na blondynów szatynów i brunetów jest wg klasyfikacji S. Stivensa
pomiarem interwałowym
pomiarem nominalnym
pomiarem porządkowym
Pytanie 73
Której zasady nie ma w spisie na stronie 763 podręcznika
równoległosci procesów procesów automatycznych i świadomych
wielopoziomowej organizacji osobowości
niepowtarzalnośi sruktury osboowości każdego człowieka
Pytanie 74
Która funkcja nie należy do funkcji zarządczych/wykonawczych
przyłączanie
integracja
hamowanie
Pytanie 75
Co nie należy do "emergent interaction theory"
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie
procesy psychiczne to ukryte zachowanie
świadoma psychika kontroluje zachowanie
Pytanie 76
Czym zajmuje się interpreter w ujęciu Gazzanigi
rozpoznaje spostregane obiekty
zapewnia rozumienie cudzej perspektywy
utrzymuje poczucie jedności ja
Pytanie 77
Co nie należy do modelu nauki wg I. Lakatosa
odróżnienie nauki od pseudonauki na podstawie społecznego uzanania
odkrywanie faktów których nikt wcześniej nie pomyślał
zdolność przewidywania i wyjaśniania nowych zjawisk
Pytanie 78
Psychologii poznawczej można zarzucić
niedocenienie czynników sytuacyjnych
niedocenienie zjawisk nieświadomych i emocjonalnych
przecenienie tzw. różnic indywidualnych
Pytanie 79
Efekt trudnej inicjacji dotyczy
rozczarowania wysokim kosztem wejścia do grupy
powstania silnej tożsamości dorosłego po obrzędzie inicjacyjnym
wzrostu atrakcyjności grupy po trudnym wejściu
Pytanie 80
Której warstwy osobowości nie postulują Costa i McCrae
charakterystycznych przystosowań
podstawowych tendencji
uduchowienia
Pytanie 81
Podłożem procesów pamięciowych nie jest
wycinanie połączeń nerwowych
rośnięcie połączeń nerwowych
transdukcja połączeń nerwowych
Pytanie 82
Inteligencji nie charakteryzuje się przez
kontrola własnego myślenia
przystosowanie do środowiska
wywieranie wpływu na innych
Pytanie 83
Które rozwiązanie problemu psychofizycznego nie zostało zaproponowane
transformacjonizm
monizm
funkcjonalizm
Pytanie 84
Co nie jest schematem poznawczym
wspomnieneie ważnego zdarzenia
tematyczna organizacja wiedzy
organizacja doświadczeń z określonym rodzajem obiektów
Pytanie 85
Wyjaśnianie nomotetyczne zakłada
powtarzalność badań, falsyfikację hipotez
dane ilościowe, związki znaczeniowec
studium przypadku, przyczyny konkretne
Pytanie 86
Który zestaw wykracza poza rodzaje świadomości wg J. Kagana
świadomość sensoryczna i świadomość ja
świadomość wyboru i kontroli
świadomość ideowa i poznawcza