Twój wynik: Doświadczalnictwo lesne

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Pytanie 2
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Sformułowania hipotezy
Sformułowania twierdzenia
Pytanie 3
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Pytanie 4
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Pytanie 5
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Pytanie 6
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
Pytanie 7
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Pytanie 8
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Środki jakimi dysponujemy na badania
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
Pracochłonność badań
Pytanie 9
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Pytanie 10
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Pytanie 11
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Przed przystąpieniem do badań
Po zebraniu materiału badawczego
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Pytanie 12
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Pytanie 13
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Pytanie 14
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Pytanie 15
Testy nieparametryczne służą do
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Pytanie 16
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych skokowych i jakościowych
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Pytanie 17
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność