Twój wynik: prawa autorskie i prawa pokrewne

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Ochronę praw własności intelektualnej na szczeblu międzynarodowym reguluje:
Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS)
Konwencja o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności intelektualnej
konwencja sztokholmska
konwencja londyńska
Pytanie 2
Ochronę praw autorskich na szczeblu międzynarodowym reguluje:
Konwencja berneńska
Konwencja Paryska
Powszechna konwencja o prawie autorskim
Konwencja sztokholmska
Pytanie 3
Prawa autorskie w prawie polskim uregulowane są w:
Ustawie z dnia 10 lipca 1952r. o prawie autorskim
Ustawie z dnia 29 marca 1926r. o prawie autorskim
Ustawie z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. o prawie autorskim
Pytanie 4
Utwór, aby był objęty ochroną prawa autorskiego:
Ma mieć charakter indywidualny
Ma mieć charakter techniczny
Ma mieć charakter twórczy (oryginalny)
Musi być wynikiem działalności człowieka
Pytanie 5
Opracowanie może mieć postać:
Tłumaczenia
Adaptacji
Streszczenia
Przeróbki
Pytanie 6
Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli opracowanie jego utworu nie zostało rozpowszechnione w terminie … od udzielenia tego zezwolenia:
7 lat
10 lat
3 lat
5 lat
Pytanie 7
Materiałami składającymi się na zbiór mogą być:
Materiały, które nie spełniają cech utworu
Utwory, co do których ochrona autorskich praw majątkowych wygasła
Utwory, co do których ochrona autorskich praw majątkowych wygasła
Utwory objęte ochroną prawa autorskiego
Pytanie 8
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
fotografie
wiersze
Proste informacje prasowe
filmy
Pytanie 9
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
piosenki
akty normatywne
instrumenty
obrazy
Pytanie 10
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
instrumenty lutnicze
filmy
opublikowane opisy patentowe
sztuki teatralne
Pytanie 11
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
dokumenty urzędowe
fotografie
piosenki
obrazy
Pytanie 12
Autorskie prawa osobiste do utwory przysługują:
producentowi
wydawcy
pracodawcy
twórcy
Pytanie 13
Autorskie prawa majątkowe do utworu, co do zasady, przysługują:
producentowi
wydawcy
twórcy
pracodawcy
Pytanie 14
Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje (zastępują) go:
wydawca
pozostali autorzy
producent
pracodawca
Pytanie 15
Autorskie prawa majątkowe do utworu stworzonego przez kilku twórców przysługują:
każdemu z autorów do całości utworu
pracodawcy
wszystkim autorom wspolnie
producentowi lub wydawcy
Pytanie 16
Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda:
ponad 3/5 współałtorów
ponad 2/3 współałtorów
ponad połowy współałtorów
wszystkich współautorów
Pytanie 17
Roszczeń z tytułu naruszenia praw autorskich do całości utworu dochodzić mogą:
wszyscy współałtorzy
ponad 3/5 współałtorów
Każdy ze współautorów
ponad 1/2 współałtorów
Pytanie 18
Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego (np. encyklopedii lub publikacji periodycznej) przysługują:
każdemu z autorów do całości utworu
pracodawcy
wszystkim autorom niepodzielnie
Producentowi lub wydawcy
Pytanie 19
Jeżeli ustawa lub umowa nie stanowi inaczej, prawa majątkowe do utworu stworzonego w ramach stosunku pracy przysługują:
wydawcy
producentowi
pracodawcy
autorowi
Pytanie 20
Prawa majątkowe do utworu stworzonego w ramach stosunku pracy nabyte zostają przez pracodawcę z chwilą:
zawarcia umowy o pracę
Przyjęcia utworu
stworzenia utworu
ustania stosunku pracy
Pytanie 21
Jeżeli nie umówiono się inaczej, pracodawca ma obowiązek przystąpić do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechniania w terminie:
2 lat
6 miesięcy
3 lat
1 rok
Pytanie 22
Jeżeli nie umówiono się inaczej, pracodawca nabywa własność przedmiotu, na którym utrwalono utwór stworzony w ramach stosunku pracy, z chwilą:
jego stworzenia
zawarcia umowy o pracę
ustania stosunku pracy
Jego przyjęcia
Pytanie 23
Jeżeli nie umówiono się inaczej, pracodawca ma obowiązek zawiadomić twórcę o nieprzyjęciu dostarczonego utworu lub uzależnić przyjęcie od dokonania określonych zmian w wyznaczonym w tym celu terminie, w ciągu:
6 miesięcy
2 lata
1 roku
3 lat
Pytanie 24
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzył ten utwór, wykonując obowiązki wynikające ze stosunku pracy, przysługuje:
wydawcy
autorowi
producentowi
Instytucji naukowej
Pytanie 25
Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzył ten utwór, wykonując obowiązki wynikające ze stosunku pracy, wygasa, jeżeli:
w ciągu 3 miesięcy od dostarczenia utworu nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu
w okresie 1 roku od daty przyjęcia utworu nie został on opublikowany
W ciągu 6 miesięcy od dostarczenia utworu nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu
W okresie 2 lat od daty przyjęcia utwory nie został on opublikowany
Pytanie 26
Pierwszeństwo opublikowania pracy dyplomowej studenta przysługuje:
Uczelni wyższej
studentowi
promotorowi studenta
ministerstwu edukacji narodowej
Pytanie 27
Autorskie prawa osobiste do utworu obejmują prawo do:
Nadzoru nad sposobem korzystania z utworu
Decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności
Autorstwa utworu
Oznaczania utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem
Pytanie 28
Autorskie prawa majątkowe do utworu obejmują wyłączne prawo do:
Rozporządzania utworem
Upoważniania innych osób do korzystania z utworu
Korzystania z utworu
Wynagrodzenia za korzystanie z utworu
Pytanie 29
Prawo, mocą którego twórcy i jego spadkobiercom w przypadku dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego tego twórcy przysługuje wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży, to:
Droit de suite
Droit de la information
Droit de parole
Droit de rectification
Pytanie 30
Prawo, mocą którego bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego, jest to:
Dozwolony użytek powszechny
Dozwolony użytek osobisty
Dozwolony użytek publiczny
prawo cytatu
Pytanie 31
Prawo, mocą którego instytucje naukowe i oświatowe mogą w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu to:
Dozwolony użytek powszechny
Dozwolony użytek osobisty
Dozwolony użytek publiczny
prawa cytatu
Pytanie 32
Biblioteki, archiwa i szkoły mogą:
sporządzać egzemplarze rozpowszechnionych utworów celem ich wprowadzenia do obrotu
Udostępniać nieodpłatnie, w zakresie swoich zadań statutowych, egzemplarze utworów rozpowszechnionych
Udostępniać zbiory dla celów badawczych lub poznawczych za pośrednictwem końcówek systemu informatycznego znajdujących się na terenie tych jednostek
Sporządzać lub zlecać sporządzenie egzemplarzy rozpowszechnionych utworów w celu uzupełniania, zachowania lub ochrony własnych zbiorów
Pytanie 33
Prawo, mocą którego wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnieniem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości, to:
Prawo cytatu
dozwolony użytek osobisty
dozwolony użytek publiczny
dozwolony użytek powszechny
Pytanie 34
Jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych, a artyści-wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia, wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory podczas:
Uroczystości państwowych
Imprez akademickich
Ceremonii religijnych
konwencji wyborczych
Pytanie 35
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie majątkowe prawa autorskie gasną z upływem lat:
80
60
50
70
Pytanie 36
Autorskie prawa majątkowe są:
nieDziedziczne
nieZbywalne
Dziedziczne
Zbywalne
Pytanie 37
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy:
pisemnej z notarialnie poświadczonym podpisem
Pisemnej
aktu notarialnego
Pisemnej z datą pewną
Pytanie 38
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych:
Jest nieważna w części dotyczącej wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości
Obejmuje tylko pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione
Jest nieważna w części dotyczącej wszystkich utworów tego samego twórcy mających powstać w przyszłości
może dotyczyć także pól eksploatacji nieznanych w chiwli jej zawartości
Pytanie 39
Instytucja, w ramach której po wprowadzeniu do obrotu oryginału lub egzemplarza utworu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego uprawiony nie może sprzeciwić się dalszemu obrotowi takim egzemplarzem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za wyjątkiem jego najmu lub użyczenia, to:
zakończenie prawa
zobojętnienie prawa
zużycie prawa
Wyczerpanie prawa
Pytanie 40
Jeżeli nie postanowiono inaczej, umowa zobowiązująca do przeniesienia praw majątkowych przenosi na nabywcę prawo do wyłącznego korzystania z utworu na określonym w umowie polu eksploatacji z chwilą:
zawiadomienia o stworzeniu utworu
przyjęcia utworu
stworzenia utworu
zawarcia umowy
Pytanie 41
Jeżeli zamówiony utwór ma usterki, za które twórca ponosi odpowiedzialność i nie usunął ich w wyznaczonym terminie, zamawiający:
może żądać wymiany utworu na utwór bez wad
Może żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
Może odstąpić od umowy
musi wypowiedzieć umowę za okresem wypowiedzienia
Pytanie 42
Jeżeli zamówiony utwór ma wady prawne, zamawiający może:
żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
żądać wymiany utworu na utwór bez wad
Odstąpić od umowy
Żądać naprawienia poniesionej szkody
Pytanie 43
Uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń, jeżeli zamawiający nie zawiadomi twórcy o przyjęciu dostarczonego utworu, jego nieprzyjęciu lub uzależnieniu jego przyjęcia od dokonania określonych zmian w terminie:
3 lat
1 roku
2 lat
6 miesięcy
Pytanie 44
Jeżeli nabywca praw autorskich praw majątkowych lub licencjobiorca, który zobowiązał się do rozpowszechnienia utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania w umówionym terminie, a w jego braku – w ciągu 2 lat od przyjęcia utworu, twórca może:
Domagać się naprawienia szkody po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu, nie krótszego niż 6 miesięcy
Odstąpić od umowy
żądać naprawienia poniesionej szkody
Wypowiedzieć umowę po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu, nie krótszego niż 6 miesięcy
Pytanie 45
Umowa licencyjna, w której nie zastrzeżono wyłączności korzystania z utworu w określony sposób jest źródłem:
Licencji niewyłącznej
Licencji wyłącznej
Licencji ograniczonej
Licencji pełnej
Pytanie 46
Umowa licencyjna, w której zastrzeżono wyłączność korzystania z utworu w określony sposób, jest źródłem:
Licencji niewyłącznej
Licencji wyłącznej
Licencji pełnej
Licencji ograniczonej
Pytanie 47
Umowa licencyjna wyłączna w zakresie praw autorskich wymaga zachowania formy:
Pisemnej z notarialnie poświadczonym podpisem
aktu notarialnego
Pisemnej z datą pewną
Pisemnej
Pytanie 48
Upoważnienie przez licencjobiorcę innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji to:
podlicencja
dalsza licencja
Sublicencja
licencja dodatkowa
Pytanie 49
Jeżeli nie postanowiono inaczej, umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę przez okres:
1 rok
5 lat
3 lat
10 lat
Pytanie 50
Współtwórcami utworu audiowizualnego są:
występujący w nim kaskaderzy
Reżyser
Twórca adaptacji utworu literackiego
Operator obrazu
Pytanie 51
Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory:
audiowizualne
plastyczne
muzyczne
Literackie
Pytanie 52
Skopiowanie cudzego utworu lub jego części i rozpowszechnienie pod własnym nazwiskiem to:
parodia
kopia
podróbka
plagiat
Pytanie 53
Artystycznymi wykonaniami są:
występy cyrkowców
Działania aktorów
Występy wokalistów
występy sportowców
Pytanie 54
Prawa do artystycznych wykonań trwają:
30 lat
50 lat
25 lat
35 lat
Pytanie 55
Pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu lub innych zjawisk akustycznych to:
monogram
Fonogram
wideogram
diagram
Pytanie 56
Pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez, niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny, to:
diagram
Wideogram
fonogram
monogram
Pytanie 57
Prawa do fonogramów i wideogramów przysługują ich:
Producentom
autorom
twórcom
artystom wykonawcom
Pytanie 58
Prawa do fonogramów i wideogramów trwają:
25 lat
30 lat
35 lat
50 lat
Pytanie 59
Prawa do nadań programów przysługują:
ich twórcom
ich autorom
Organizacji radiowej lub telewizyjnej
ich producentom
Pytanie 60
Prawa do nadań programów trwają:
25 lat
30 lat
50 lat
35 lat
Pytanie 61
Prawa do pierwszych wydań utworów, których czas ochrony już wygasł, a ich egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane, przysługują ich:
Wydawcom
twórcom
autorom
producentom
Pytanie 62
Prawa do pierwszych wydań przysługują na okres:
15 lat
25 lat
10 lat
20 lat
Pytanie 63
Prawa do wydań naukowych i krytycznych utworów, których czas ochrony prawa autorskiego upłynął, a które to wydania nie są utworami, przysługują ich:
producentom
Wydawcom
twórcom
autorom
Pytanie 64
Prawa do wydań naukowych i krytycznych przysługują na okres:
10 lat
15 lat
30 lat
25 lat
Pytanie 65
Tak zwaną ochroną sui generis baz danych objęte są bazy danych, które:
zostały zarejestrowane
zostały stworzone poza granicami Unii Europejskiej
mają cechy utworu
Wymagają istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego
Pytanie 66
Bazy danych spełniające cechy utworu, do których powstania konieczne było dokonanie istotnego co do jakości lub ilości nakładu inwestycyjnego, podlegają ochronie przepisów:
tylko Ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych
tylko Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych
Pytanie 67
Prawo sui generis do bazy danych przysługuje jej:
Producentowi
wydawcy
twórcy
użytkownikowi
Pytanie 68
Wolno korzystać z istotnej, co do jakości lub ilości, części rozpowszechnionej bazy danych bez zgody uprawnionego:
Do celów postępowania sądowego
charakterze ilustracji w celach dydaktycznych
w charakterze ilustracji w celach komercyjnych
w charakterze ilustracji w celach badawczych
Pytanie 69
Instytucja, w ramach której pierwsza sprzedaż kopii bazy danych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez uprawnionego lub za jego zgodą wyczerpuje prawo do kontrolowania odsprzedaży tej kopii na tym terytorium, to:
zakończenia prawa
zakończenia prawa
zużycie prawa
Wyczerpanie prawa
Pytanie 70
Ochrona sui generis bazy danych trwa:
20 lat
15 lat
10 lat
25 lat