Twój wynik: TEST CONTROLLING 1

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
1. Satysfakcjonująca stopa zwrotu może być oparta na:
b. Średniej ważonej wartości kapitału w branży
c. Średnim ważonym koszcie kapitału ?????
d. Koszcie alternatywnym
a. Średniej rentowności kapitału w branży
Pytanie 2
2. Wzrost obrotów na jednego klienta oznacza:
d. Pozyskanie nowych klientów o znaczącej pozycji rynkowej
b. Większe wydatki
c. Utrata płynności finansowej
a. Rozwój odbiorców
Pytanie 3
3. Czynniki niezależne od kierownika sprzedaży, wpływające na poziom przychodów ze sprzedaży to
c. Jakość produktów
d. Warunki płatnicze
a. Poziom uzyskanych cen
b. Terminowość realizacji produkcji
Pytanie 4
4. Jeżeli centrum odpowiedzialności samodzielnie produkuje wyroby to ponosi koszty stałe:
b. Koszty marketingu
d. Koszty ogrzewania, oświetlenia
a. Koszty zarządzania centrum
c. Amortyzacji maszyn i urządzeń ale nie budynków i budowli danego centrum
Pytanie 5
5. Podstawowe mierniki oceny centrum inwestycji (stopa zwrotu z inwestycji i zysk rezydualny):
a. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie krótkich okresów
b. Działają zniechęcająco do ponoszenia nadmiernych wydatków inwestycyjnych w aktywa operacyjne
d. Mają charakter finansowy
c. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie długich okresów
Pytanie 6
6. Wskaż niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
b. Stopień satysfakcji klientów, poziom realizacji zamówień, średni czas realizacji zamówienia
a. Średni czas realizacji zamówienia, udział w rynku, cykl należności
d. Stopień satysfakcji klientów, stopa marży brutto, poziom reklamacji
c. Terminowość realizacji zamówień, stopień satysfakcji klientów, czas załatwiania reklamacji
Pytanie 7
7. Raport kontrolno-wynikowy ???????
b. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty planowane
a. Raport taki zamyka się kontrolnymi wskaźnikami jak: wskaźnik wykonania limitu kosztów
c. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty rzeczywiste
d. Wyodrębnia się w nim poszczególne kategorie kosztów, zarówno planowane jak i rzeczywiste
Pytanie 8
8. Zysk rezydualny:
a. Ułatwia porównanie osiągniętych rezultatów pomiędzy różnymi centrami inwestycji
d. Oparty jest na tych samych podstawach co ROI
b. Eliminuje krótkowzroczność w postępowaniu menedżerów centrum inwestycji
c. Całkowicie eliminuje niedociągnięcia ROI
Pytanie 9
9. Co jest najważniejszą istotą tworzenia centrum kosztów?
a. Stosowanie się do najnowszych regulacji prawnych-
d. Ewidencja kosztów wg miejsca powstania
b. Zwiększenie kontroli nad pracownikami pracującymi przy danym centrum
c. Ponoszenie odpowiedzialności za koszty
Pytanie 10
10. Marża pokrycia kosztów I:
d. Obejmuje koszty stałe centrum zysku niekontrolowane, koszty gotowości firmy poniesione na dane centrum oraz zysk
a. To inaczej wynik finansowy centrum zysku
c. Obejmuje pełne koszty gotowości, zarówno ponoszone w danym centrum zysku, jak i część kosztów gotowości przedsiębiorstw przypada na dane centrum oraz zysk
b. Obejmuje tylko koszty gotowości firmy rozliczone na dane centrum oraz zysk wygenerowany przez to centrum
Pytanie 11
11. Rentowność zaangażowanego kapitału zdeterminowana jest poziomem wskaźników:
a. Wynik operacyjny na zatrudnionego
b. Zainwestowany kapitał na zatrudnionego
c. Zainwestowany kapitał własny na zatrudnionego
d. Wynik finansowy netto na zatrudnionego
Pytanie 12
12. Odchylenie stałych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
d. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty rzeczywiste
a. Koszty rzeczywiste – budżet wyjściowy kosztów działalności
b. Budżet wyjściowy kosztów działalności – koszty rzeczywiste
c. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty wydziałowe
Pytanie 13
13. Odchylenie zmiennych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
b. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży – przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
a. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży + przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
d. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – koszty stał__________e
c. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży
Pytanie 14
14. Udział w rynku jest miernikiem należącym do grupy:
b. Niefinansowych mierników oceny centrum przychodów
c. Mierników oceny opartych na przychodach ze sprzedaży
a. Mierników oceny efektywności gospodarowania
d. Żadne z powyższych
Pytanie 15
15. Zysk przedsiębiorstwa zależny jest od:
a. Wyrobów o dużej wartości
d. Wyrobów o niskiej marży pokrycia
b. Żadne z powyższych
c. Wyrobów o dużej marży pokrycia
Pytanie 16
16. Wyróżnia się dwa podstawowe odchylenia od kosztów materiałów pomocniczych:???????
d) żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
a) odchylenia cen zaopatrzeniowych oraz odchylenie zużycia materiałów podstawowych
b) odchylenia od zmiany stawek i cen oraz od wielkości zużycia
c) odchylenia w stawkach za roboczogodzinę oraz zmian efektywności wykorzystania roboczogodzin
Pytanie 17
17. Mierniki służące do oceny centrum przychodów są ukierunkowane na spadek lub wzrost. W których z wymienionych mierników pożądany jest spadek?
c. Terminowość realizacji zamówień, czas załatwiania reklamacji, poziom realizacji zamówień
a. Relacji kosztów sprzedaży do przychodów, poziom reklamacji, czas załatwiania reklamacji
d. Stopa marży brutto, średnia sprzedaż na klienta, terminowość realizacji zamówień
b. Terminowość realizacji zamówień, poziom reklamacji, cykl zapasów wyrobów gotowych
Pytanie 18
18. System oceny centrów kosztów musi być tak zbudowany aby:
b. Umożliwiały analizę ex post w realizacji zadań
d. Umożliwiał analizę ex ante w realizacji zadań
c. Dostarczały motywacji menadżerom i pracownikom
a. Liczby były ujęte z punktu widzenia księgowego
Pytanie 19
19. Wybrane mierniki mogące posłużyć ocenie stopnia realizacji zadań powierzonych centrom inwestycji to: (skrypt) ?????
d. Księgowa stopa zwrotu z inwestycji
b. Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
a. Stopa zwrotu z kapitału własnego
c. Zysk rezydualny
Pytanie 20
20. Wskaźnik struktury marży pokrycia obrazuje:
c. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów produkcji danego centrum zysku
d. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów całkowitych danego centrum zysku
b. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów zmiennych danego centrum zysku
a. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów stałych danego centrum zysku
Pytanie 21
21. Na kryteria mierników oceny centrów odpowiedzialności składa się:
c. Siła
a. Adekwatność
b. Użyteczność
d. Terminowość
Pytanie 22
22. Specyficzne korekty wielkości księgowych w koncepcji zysku ekonomicznego:
c. Odróżniają zysk księgowy od zysku ekonomicznego
b. Przekładają informację księgowe na ekonomiczną rzeczywistość
d. Są łatwe do zrozumienia dla menadżerów spoza działu finansowego
a. Odróżniają ekonomiczną wartość dodaną od zysku ekonomicznego
Pytanie 23
23. Wg jakich kryteriów oceniani są menadżerowie centrum przychodów:
c. Realizacji budżetu
b. Skorygowanej wartości ekonomicznej dodanej
a. Różnicy między przychodami ze sprzedanych produktów a planowanymi kosztami
d. Terminowości dostaw
Pytanie 24
24. W jakim celu tworzy się budżet kosztów:
d. Aby zaplanować wynik całościowy przedsiębiorstw
c. Dla celów kontroli
b. W celu motywowania pracowników do większego zaangażowania w realizację budżetu
a. W celu koordynowania z innymi działami np. z finansowaniem wydatków
Pytanie 25
25. Marża pokrycia kosztów I to różnica między:
d. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami stałymi sprzedawanych produktów
a. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami zmiennymi sprzedanych produktów
c. Marżą pokrycia kosztów III stopnia a kosztami stałymi centrów odpowiedzialności
b. Marżą pokrycia kosztów II stopnia a kosztami stałymi
Pytanie 26
26. Do wyznaczenia miernika poziomu realizacji zamówień musisz znać:
d. Liczbę zamówień nieprzyjętych do realizacji
c. Przychody ze sprzedaży
a. Liczbę klientów ogółem
b. Czas od wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
Pytanie 27
27. Których kosztów NIE zalicza się do kosztów pośrednich?
a. Kosztów ogólnego zarządu
c. Kosztów badań i rozwoju
b. Kosztów sprzedaży i marketingu
d. Kosztów energii technologicznej
Pytanie 28
28. Które z mierników nie są oparte na danych ze sprawozdań finansowych?
b. Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
a. Niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
c. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, mierniki oceny efektywności gospodarowania
d. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży
Pytanie 29
29. Poziom wskaźnika ROI zależy od:
c. Zrealizowanych przychodów ze sprzedaży
b. Średniej wartości aktywów operacyjnych
a. Wielkości aktywów operacyjnych wykorzystywanych przez centrum
d. Ponoszonych kosztów operacyjnych (powinno być samych „kosztów”)
Pytanie 30
30. Wskaźnik dotrzymania limitu kosztów stałych oblicza się wzorem:
a. Koszty stale poniesione/ koszty stałe budżetowe *100
c. Koszty stałe centrum/ koszty stałe poniesione *100
d. Koszty stałe poniesione/ koszty zmienne poniesione *100
b. Koszty stałe poniesione/ koszty stałe centrum *100
Pytanie 31
31. Do oceny pracy centrum przychodów controller powinien przyjąć kilka mierników. Dobór mierników będzie zależny od:
a. Rachunku zysków i strat
c. Miejsca centrum przychodów w strukturze controllingowej firmy
b. Specyfiki branży, w której działa dana firma
d. Przychodów firmy
Pytanie 32
32. Centrum wyników wyodrębnione na podstawie grup klientów lub według geograficznych obszarów sprzedaży będzie ponosić koszty stałe związane z:
c. Powiększaniem obszaru działania
b. Organizacja sprzedaży
d. Rozwojem centrum
a. Organizacją marketingu
Pytanie 33
33. Co zaliczamy do instrumentów pobudzania sprzedaży?
c. Liczbę przyjętych reklamacji
b. Przychody ze sprzedaży
d. Udział w rynku?
a. Opusty cenowe
Pytanie 34
34. Ocena spółki oparta na ROI:
b. Jest istotna dla krótkich okresów
c. Uwzględnia specyfikę branżową centrum inwestycji
a. Jest istotna dla długofalowej efektywności inwestycji
d. Uwzględnia zróżnicowane ryzyko przedsięwzięć
Pytanie 35
35. Który ze wskaźników nie powinien być odnoszony do wielkości budżetowanej?
b. Czas załatwiania reklamacji
a. Terminowość realizacji zamówień
d. Udział należności w przychodach ze sprzedaży
c. Stopień satysfakcji klientów
Pytanie 36
36. Znane są podane wartości: przychody ze sprzedaży centrum, liczba obsługiwanych klientów i liczba zatrudnionych w centrum przychodów. Który miernik możesz wyliczyć?
d. Średnia sprzedaż na pracownika centrum
a. Poziom reklamacji
b. Relacja kosztów sprzedaży do przychodów
c. Średnia sprzedaż na klienta
Pytanie 37
37. Dla których mierników pożądany jest brak zmian lub zmniejszenie wartości miernika:
d. Wydajność pracy
a. Produktywność majątku rzeczowego
b. Cykl zapasów
c. Cykl należności
Pytanie 38
38. Na niewłaściwą realizacje planu składają się :
c. Niewykorzystanie planowanych zasobów
b. Żadna z odp nie jest poprawna
d. Niedążenie do ustalonego celu
a. Niewykonanie ustalonych działań
Pytanie 39
39. Do wyznaczenia poziomu reklamacji musimy znać wartość:
d. Liczba zamówień nieprzyjętych do realizacji
b. Wartości zareklamowanej produkcji
c. Czas do wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
a. Przychody ze sprzedaży centrum
Pytanie 40
40. Mierniki służące do oceny centrum przychodów można ująć w grupy jako:
c. Mierniki oparte na przychodach ze sprzedaży
a. Mierniki oparte na zarobkach kierownictwa
b. Mierniki oparte na kosztach produkcji
d. Mierniki dotyczące poziomu efektywności zarządzania zasobami centrum
Pytanie 41
41. Wskaźnik marży pokrycia na jednego klienta oblicza się wzorem:
b. Marża pokrycia/liczba klientów centrum
a. (cena sprzedaży produktu – koszt zmienny produktu)/ liczba klientów centrum
c. Marża pokrycia kosztów/ liczna klientów centrum
d. Zmiana marży pokrycia / liczba klientów centrum
Pytanie 42
42. Wielkość centrów przychodów mierzona liczebnością pracowników należy określić ,biorąc pod uwagę :
a. Całkowity zwrot jednostki
d. Wydajność pracy pracowników centrów
b. Niezbędny wkład pracy do obsługi zamierzonej liczby klientów
c. Liczbę klientów w danym miesiącu
Pytanie 43
43. W ośrodkach odpowiedzialności za wyniki kierownik powinien:
b. Być wyłącznie odpowiedzialny za część funkcjonowania centrum która mu bezpośrednio podlega
d. Mieć zdefiniowany zakres swobody działania
c. Być oceniany wyłącznie według realizacji zadań
a. Mieć pełną swobodę działania
Pytanie 44
44. Do obliczania odchylenia ceny sprzedaży potrzebne sa:
c. Rzeczywista marża ze sprzedaży
d. Liczba planowanych sprzedanych wyrobów
b. Planowana marża ze sprzedaży
a. Liczba rzeczywista sprzedanych wyrobów
Pytanie 45
45. Odchylenia istotne dzieli się na odchylenia:
d. Nieistotne
b. Kazda z odpowiedzi jest poprawna
c. Kontrolowane
a. Niekontrolowane
Pytanie 46
46. Kluczowym zakresem odpowiedzialności w centrach inwestycji są:
b. Koszty operacyjne
d. Przychody i koszty
c. Żadna z odp
a. Wyniki finansowe i rentowność kapitału
Pytanie 47
47. Główne grupy mierników oceny centrów zysku opierają się na:
a. Wartości dodanej
d. Kosztach
c. Marżach
b. Przychodach
Pytanie 48
48.Głównym zadaniem systemy oceny kosztów jest
c. podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
d. ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
b. określenie budżetu kosztów
a. każda z odpowiedzi jest prawidłowa
Pytanie 49
49.do obliczenia odchyleń poziomu sprzedaży potrzebne są
c) - rzeczywista ilość sprzedaży produktów
b) - standardowa jednostkowa marża ze sprzedaży
d) - odchylenia cen sprzedaży
a) - planowana ilość sprzedaży
Pytanie 50
50. (14.) Podstawową przyczyną powstania odchyleń jest
b) - niewłaściwa realizacja planu
c) - żadna z powyższych
d) -błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
a) - nietrafione planowanie
Pytanie 51
Miernik oceny stopnia realizacji zadań w centrum inwestycji to
a) wskaźnik windykacji należności
d) wskaźnik dziennej płynności dyspozycyjnej
c) stopa zwrotu z aktywów operacyjnych
b) rynkowa wartość dodana
Pytanie 52
52. parametry inwestycje brutto, cashflow brutto osiągnięty w okresie budżetowanym oraz generowania gotówki określają wskaźniki
b) - ROI
a) - EVA
c) - CFROI
d) – CVA
Pytanie 53
53. Od stymulowania jakich głównych grup czynników zależą wypracowane przez centrum zysków kwoty wyniku finansowego
a) -kształtowanie przychodów z inwestycji
d) -kształtowanie kosztów sprzedaży
b) - kształtowanie przychodów ze sprzedaży
c) - kształtowanie kosztów
Pytanie 54
54. pożądany poziom lub kierunek zmian podstawowego miernika oceny kosztów -. wskaźnik obciążenia kosztami stałymi kosztów zmiennych to
c) -wzrost
b) - constans
d) -spadek lub constans
a) - wzrost lub constans
Pytanie 55
55. Zysk rezydualny
d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
b) rozwiązuje problem odrzucania korzystnych inwestycji dla przedsiębiorstw a
c) motywuje menadżerów do podejmowania zyskownych inwestycji, których nigdy by nie podjęli, gdyby oceniani byli poprzez np. pryzmat ROI
a) to suma zysków netto pomniejszona o odsetki od kapitału ustalone wg aktualnej stopy procentowej
Pytanie 56
56. Czynniki wpływające na odchylenie od zaplanowanego wyniku centrum przychodów:
c) wielkość udzielonych rabatów, opustów i skont
a) rozmiar rzeczywiście osiągniętej sprzedaży
d) rozmiar planowanej sprzedaży
b) cena jednostkowa sprzedanych produktów i usług
Pytanie 57
57.Odchylenie od budżetu kosztów procesów podstawowych w rozmiarach roboczogodzin może być spowodowane:
d) dokładnym pomiarem zużycia roboczogodzin na stanowiskach pracy
b) zmianami cyklu w czasie okresu
a) niewłaściwym planowaniem cyklu produkcyjnego
c) zaostrzeniem standardów jakościowych
Pytanie 58
58. Głównym zadaniem systemu oceny centów kosztów jest:
- ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
- każda z odpowiedzi jest poprawna
- określenie budżetu kosztów
- podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
Pytanie 59
59. Rachunek odpowiedzialności:
- wykazuje się w nim wartości nieplanowane
- występuje zwykle w postaci raportów z wykonania budżetów
- wykazuje się w nim wartości planowane, skorygowane, rzeczywiste odchylenia od przewidywanych wartości
- jest sprawozdaniem, które dostarcza porównań między danymi rzeczywistymi a planowanym (?)
Pytanie 60
60. Celem systemu ocen ośrodków odpowiedzialności jest:
- każda z odpowiedzi jest poprawna
- informowanie kierowników o konieczności podjęcia określonych przedsięwzięć
- sporządzanie budżetów
- monitorowanie ich działalności
Pytanie 61
61. Na nietrafione planowanie mogą się składać:
-nienadążenie za ustalonym celem
-ustalanie nierealnych celów
-błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
-niewykonanie ustalonych działań
Pytanie 62
62. Podstawową przyczyną powstania odchylenia jest:
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
niewłaściwa realizacja planu
nietrafione planowanie
błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
Pytanie 63
63. Funkcja kontrolna oznacza sprawowanie nadzoru poprzez:
kontrolę ex – antetzn: po zakończeniu realizacji
kontrolę ex – post tzn: w fazie projektu
kontrolę ex – antetzn: w fazie projektu
kontrolę ex – post tzn: po zakończeniu realizacji
Pytanie 64
64. Odchylenia niekontrolowane:
to różnica powstała w efekcie nietrafnego oszacowania w fazie sporządzania budżetu wielkości będącej poza wpływem wykonawców projektu
powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
występujące na skutek błędu prognozy
Pytanie 65
65. Odchylenia kontrolowane:
- można podzielić na korzystne i niekorzystne
- powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
- występujące na skutek błędu prognoz
- więc jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
Pytanie 66
66. Do najczęściej wykorzystywanych metod analizy przyczynowo-skutkowej odchyleń zalicza się:
- różnic cząstkowych
- podstawień krzyżowych
- żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
- metodę podstawień łańcuchowych
Pytanie 67
67. Podstawowe zasady doboru wskaźników:
- menedżer ośrodka winien mieć ujawniony jeden główny i kilka pomocniczych wskaźników
- wskaźniki winne być dostosowane do obszaru i charakteru działalności oraz zakresu posiadanej kontroli
- zestaw wskaźników powinien zapewnić wielokryteriowość oceny
- kierownicy nie powinni zostać poinformowani o czynnikachwpływających na wielkość wskaźników
Pytanie 68
68. Menadżer centrum inwestycji powinien
b. Podejmować decyzje inwestycyjne
c. Interpretować wyniki
a. Wdrażać metody i instrumenty ekonomiczne
d. Zarządzać procesem budżetowania
Pytanie 69
69. Rentowność sprzedaży można analizować poprzez
b) analizę polityki inwestycyjnej i amortyzacji
a) analizę struktury kapitału
c) analizę płynności finansowej
d) analizę kosztów własnych
Pytanie 70
70. Odchylenie ceny dla kosztu zmiennego liczy się wzorem:
d) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość produkcji
a) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) *rzeczywista wielkość produkcji)
b) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * rzeczywista wielkość sprzedaży
c) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość sprzedaży
Pytanie 71
71. Koncepcją generowania zysków przez posiadane aktywa jest ideą przewodnią:
c) centrum kosztów
d) budżetowanie
a) centrum przychodów inwestycji
b) centrum inwestycji
Pytanie 72
72. Wskaż prawidłowy wzór na odchylenie marży na sprzedaży
a) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
c) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) *standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
d) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
b) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
Pytanie 73
73.Celem analizy odchyleń marży ze sprzedaży jest:
d) określenie wpływu kosztów na działalność handlowców
c) określanie cen i wielkości sprzedaży
a) określenie przychodów przedsiębiorstwa
b) określenie wpływu działań handlowców na wynik przedsiębiorstwa
Pytanie 74
74. Czego nie można przyjąć za podstawę do premiowania osób odpowiedzialnych za koszt…
a) oszczędność kosztów w stosunku do planu
c) poszerzanie wąskiego gardła ponad planowaną jego wielkość
b) dotrzymanie planowanego czasu dostaw produkcji
d)
Pytanie 75
75 . Realizacja przedsięwzięć, których stopa zwrotu jest niższa niż średnia osiągana w danym okresie obliczeniowym prowadzi do
b) obniżenia rentowności aktywów centrum
a) wzrostu rentowności aktywów operacyjnych centrum
d) nie zmienia rentowności aktywów
c) żadna z odp
Pytanie 76
Centrum odpowiedzialności za zysk określa się obszar, którego odpowiedzialności jest głównie skierowana na:
d) strukturę przychodu
c) koszt
b) wynik
a) struktura organizacyjną przedsiębiorstwa
Pytanie 77
77 .Generowanie wartości ????????????
a) angażuje tylko niektóre poziomy ośrodków odpowiedzialności
d) nie jest istotne w zarządzaniu controllingowym
c) jest mało związane z centrum inwestycji
b) jest związane z konsekwentną realizacją celów strategicznych
Pytanie 78
Rachunek marż pokrycia centrum zysku zorganizowanym według grup klientów zawiera pozycję tj.:
c) suma kosztów kierowania sprzedażą
d) marża pokrycia kosztów
b) bezpośrednie koszty stałe kierowania sprzedażą
a) marża pokrycia kosztów stałych
Pytanie 79
Rachunek marż pokrycia kosztów dla grup produktów zawiera pozycję tj:
b) koszty sprzedaży
a) opusty i rabaty
c) pozostałe przychody operacyjne
d) przychody ze sprzedaży
Pytanie 80
Wskaż, które z mierników zaliczane są do mierników oceny centrum przychodów:
a) relacja przychodów centrum przychodów całej firmy
c) model EBO
d) udział w rynku
b) wartość dodana wyrażona w kategoriach pieniężnych
Pytanie 81
Wskaźnikami uwzględniającymi wyznaczone krótkookresowe cele oraz warunki funkcjonowania systemu oceny opartej na marżach pokrycia są :
a) mierniki oparte są przychodach
c) mierniki stopnia wykorzystania zasobów
d) mierniki szybkości realizacji celi krótkookresowych
b) mierniki oparte na kosztach
Pytanie 82
Okres w którym jest generowany cashflow z zainwestowanego kapitału:
d) zależy od ilości zainwestowanego kapitału
a) jest równy przeciętnemu okresowi amortyzacji
b) wynosi tyle co iloraz wartości netto środków i rocznych liniowych odpisów amortyzacyjnych
c) nie jest definiowany
Pytanie 83
Menedżer centrum przychodów odpowiada za :
tylko przychody ze sprzedaży
d) koszty promocji.
b) koszty dopasowania part
a) koszty zarządu
c) wynagrodzenie pracowników
Pytanie 84
Założenia cen transferowych:
c) maksymalna cena transferowa powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
b) maksymalna cena transferowa nie powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
a) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o zysk godziwy
d) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o koszty utraconych korzyści
Pytanie 85
Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży to:
c) udział w rynku, stopień realizacji planowanych przychodów ze sprzedaży, przyrost przychodów ze sprzedaży
a) udział w rynku, przyrost przychodów ze sprzedaży, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
d) udział w rynku, stopień marży brutto, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
b) cykl należności, przyrost przychodów ze sprzedaży, czas załatwiania reklamacji
Pytanie 86
Wskaźnik jednostkowej marży pokrycia oblicza się wzorem:
d) marża pokrycia kosztów II / ilość produkcji
a) marża pokrycia kosztów II / przychody ze sprzedaży
c) cena sprzedaży produktu - koszt zmienny produktu??????
b) koszty stałe centrum / marża pokrycia kosztów II
Pytanie 87
W których miernikach pożądany jest wzrost wysokości miernika:
d) płynność finansowa
c) wydajność gotówkowa sprzedaży
a) poziom jakości produkcji
b) udział należności przeterminowanych w należnościach ogółem
Pytanie 88
Zaletą cen transakcyjnych opartych na cenach odpowiedzialności jest:
c) powodują suboptymalizację
a) zapobiegają suboptymalizacji
d) umacniają autonomiczność ośrodków odpowiedzialności
b) ukazują planowany wkład centrum odpowiedzialności w łączny wynik przedsiębiorstwa
Pytanie 89
Podstawą pomnażania kapitałów są wyniki generowane w:
a) centrach zysków i centrach inwestycji
d) centrach inwestycji i centrach wyników
c) centrach inwestycji, centrach kosztów i centrach zysków
b) centrach zysków i centrach kosztów
Pytanie 90
. Decentralizacja zarządzania
a) To jeden z warunków wdrożenia controllingu??
b) Polega na przekazaniu uprawnień do najwyższych stanowisk kierowniczych
c) Polega na przekazaniu uprawnień do kierowników niższego szczebla
d) Jest możliwa do wdrożenia tylko w największych firmach
Pytanie 91
Wśród typów ośrodków odpowiedzialności możemy znaleźć
b) Ośrodek odpowiedzialności za inwestowanie
a) Ośrodek odpowiedzialności za personel
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
c) Ośrodek odpowiedzialności za materiały
Pytanie 92
Ośrodek odpowiedzialności za wyniki nie odpowiada za
b) Koszty
d) Zyski
c) Inwestycje
a) Przychody
Pytanie 93
. Wskaż prawdziwe zdanie/zdania odnośnie ośrodka odpowiedzialności za koszty
d) Kierownicy ośrodka otrzymują do realizacji zadania wraz z przypisanymi kosztami???
b) Jest to mało istotna grupa ośrodków odpowiedzialności
c) Swoją działalnością może objąć kilka wydziałów
a) Jest to dominująca grupa ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 94
. W ośrodkach odpowiedzialności za limit wydatków
d) Przekroczenie limitu świadczy niekorzystnie o ośrodku
a) Występuje wyraźna zależność między działalnością, a kosztami
b) Limit wydatków wynika z negocjacji
c) Limit wydatków jest narzucony
Pytanie 95
W ośrodkach odpowiedzialności za przychody wpływ na poziom realizowanych przychodów wywiera
a) Cena
b) Podatek
c) Jakość produktu
d) Struktura asortymentowa
Pytanie 96
Ośrodek odpowiedzialności za inwestycje
c) Nie odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
a) Jest zależny w obszarze kontroli przychodów i kosztów od głównego kierownictwa
d) Odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
b) Nie może podejmować decyzji w obszarze zakresu przedsięwzięć inwestycyjnych
Pytanie 97
Wskaż zdanie/zdania nieprawdziwe
a) W dużych firmach centra odpowiedzialności mogą być budowane na różnych poziomach
d) Centa odpowiedzialności mogą być wykorzystywane jako narzędzia prorynkowej orientacji komórek wewnętrznych
b) Tworzenie centrów odpowiedzialności jest ubocznym efektem działania zespołu ????
c) Kreacja centrów odpowiedzialności decyduje o skuteczności przyjętych rozwiązań
Pytanie 98
Powiązanie efektów pracy centrów z systemem motywacyjnym
c) Zwiększa zainteresowanie pracowników racjonalnym wykorzystywaniem zasobów
a) Poprawia jakość produkcji
d) Naraża kierownictwo na zwiększenie kosztów
b) Zwiększa cykl realizacji zamówień
Pytanie 99
Zjawisko suboptymalizacji
b) Polega na działaniu danego centrum na szkodę firmy
c) Uczy współzawodnictwa różnych centrów odpowiedzialności
a) Jest nieszkodliwe w krótkim i długim okresie
d) Zmusza w pewnym momencie zarząd centralny do podjęcia działań
Pytanie 100
Wskaż zdanie/a prawdziwe
a) Sprawozdania tworzone dla wyższych szczebli mają mniejszy stopień agregacji informacji
c) Im więcej informacji umieścimy w raporcie, tym lepiej
b) System raportowania cechuje się systematycznością
d) Raport wskazuje wartości skumulowane
Pytanie 101
Jakie wymagania powinien spełniać dobrze sporządzony raport
a) Obiektywizm informacji
b) Różnorodność stosowanych form
c) Wiarygodność danych
d) Aktualność informacji
Pytanie 102
102. Informacje w sprawozdaniu
a) Nie mogą być ze sobą sprzeczne
b) Powinny być dostarczone tak szybko, jak to możliwe
c) Przedstawione w formie graficznej są mniej nośne, niż w formie tabeli
d) Wszystkie odpowiedzi są nieprawdziwe
Pytanie 103
103. Jakie porównanie służy kontroli założeń
a) „Jest-jest”
d) „Powinno być-jest”
c) „Powinno być-będzie”
b) „Będzie-będzie”
Pytanie 104
104. Które z porównań służy porównaniu tego samego obiektu w różnym czasie
b) „Powinno być-powinno być”
a) „Powinno być-będzie”
c) „Będzie-będzie”
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
Pytanie 105
105. Porównując dwie zaplanowane wielkości zastosujemy porównanie
b) „Będzie-będzie”
d) „Powinno być-będzie”
a) „Powinno być-powinno być”
c) „Powinno być-jest”
Pytanie 106
106. Porównaniu planu z prognozowaną rzeczywistością służy porównanie
c) „Powinno być-jest”
d) „Powinno być-powinno być”
a) „Będzie-będzie”
b) „Powinno być-będzie”
Pytanie 107
107. Które odchylenie stwierdza istnienie różnicy
a) „Jest-jest”
d) „Powinno być-jest”
b) „Powinno być-będzie”
c) „Będzie-będzie”
Pytanie 108
108. Jakie sprzężenie umożliwia korygowanie odchyleń powstałych w przeszłości
a) Nadążne
c) Obydwa z nich
b) Zwrotne
d) Żadne z nich
Pytanie 109
110. Wskaż rodzaje porównań osiągniętych wyników z wartościami budżetowanymi
a) Porównanie wielkości ilościowych
c) Porównanie wielkości kosztów
d) Porównanie wyników
b) Porównanie wielkości nakładów
Pytanie 110
111. Które z poniższych porównań dotyczą całego przedsiębiorstwa
a) Porównanie wielkości kosztów
b) Porównanie wielkości ilościowych
d) Porównanie systemu wskaźników
c) Porównanie wyników
Pytanie 111
112. Najprostszym rodzajem porównań jest porównanie
d) Wielkości ilościowych
c) Wielkości kosztów
b) Wyników
a) Systemu wskaźników
Pytanie 112
113. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe odnośnie porównań wielkości ilościowych
a) Jest to najbardziej skomplikowana wersja porównań
c) Umożliwia uniknięcie wytworzenia zbyt dużej liczby wyrobów
b) Może być wyrażana w sztukach wyrobów
d) Nie zaleca się jej stosowania przy sterowaniu robotnikami w produkcji
Pytanie 113
114. Które zdania(e) nie odnoszą się do porównania wynikowego
a) Dotyczy głównie wielkości absolutnych
d) Nie dotyczy centrów odpowiedzialności za wynik
b) Dotyczy przedsiębiorstwa i centra odpowiedzialności za wynik
c) Zawiera w sobie wielkości relatywne
Pytanie 114
115. Porównanie systemu wskaźników
d) Dotyczy całości przedsiębiorstwa
b) Dokonywane jest często
c) Dotyczy wybranych segmentów przedsiębiorstwa
a) Dokonywane jest rzadko
Pytanie 115
116. Do zalet budżetowania należy
c) Odkrywanie obszarów o niskiej efektywności
a) Wyraźne zdefiniowanie odpowiedzialności
d) Zwiększenie motywacji w szeregach pracowników
b) Maksymalizacja zysku
Pytanie 116
117. Do wad budżetowania należy
b) Duży nakład pracy potrzebny do opracowania budżetu
a) Brak dynamiki i elastyczności budżetu
d) Konieczność ustalenia odchyleń
c) Ryzyko błędnego ustalenia odchyleń
Pytanie 117
118. Jakie czynniki mają wpływ na powstawanie odchyleń
a) Przewidziane wpływy zewnętrzne
b) Wzrost cen surowców
c) Błędy w dekretach księgowych
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
Pytanie 118
119. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie przekracza normę i nie ma na nią wpływu
d) Usunąć odchylenie przy okazj
c) Skorygować odchylenie
a) Zaakceptować odchylenie
b) Usunąć odchylenie
Pytanie 119
120. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie jest w normie
a) Usunąć odchylenie
d) Usunąć odchylenie przy okazji
b) Skorygować odchylenie
c) Zaakceptować odchylenie
Pytanie 120
121. Jak wielkie odchylenie od norm musi nastąpić, żeby controller zaczął działać
d) Każde
b) Średnie
a) Małe
c) Duże
Pytanie 121
122. Do oceny centrum inwestycji używa się
d) ROS
a) ROI
c) ROA
b) Zysku rezydualnego
Pytanie 122
123. Wskaż kryteria dobrego miernika oceny
a) Efektywność
b) Zgodność
c) Poziom agregacji
d) Niska odporność na oportunizmy
Pytanie 123
124. Które zdania są prawdziwe
c) Pomiar wyników powinien być połączony wyłącznie z celami długookresowymi
a) Pomiar wyników może być opierany wyłącznie na danych księgowych
d) Należy łączyć mierniki finansowe z operacyjnymi
b) Działalność menedżerów powinna być oceniana za pomocą jednego, odgórnie ustalonego miernika
Pytanie 124
125. Czym cechuje się poprawnie skonstruowany miernik
b) Subiektywizmem
a) Luźnym powiązaniem ze zdefiniowanymi celami centrów
d) Konkretnością
c) Prostotą wykonania
Pytanie 125
126. Najczęściej wykorzystywanymi miernikami są
b) Miernik wykorzystania zasobów
a) Miernik produktywności
d) Miernik prognostyczny
c) Miernik skuteczności
Pytanie 126
127. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe
c) Pomiędzy miernikami zachodzą interakcje o charakterze substytucyjnym
b) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym większa jego użyteczność
d) Wszystkie informacje są nieprawdziwe
a) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym mniejsza jego użyteczność
Pytanie 127
128. Który miernik jest relacją rzeczywistego efektu, do rzeczywistego nakładu określonych zasobów
b) Miernik produktywności
d) Miernik skuteczności
a) Miernik wykorzystania zasobów
c) Miernik prognostyczny
Pytanie 128
129. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego nakładu, do normy
a) Miernik prognostyczny
d) Żaden z powyższych
c) Miernik produktywności
b) Miernik skuteczności
Pytanie 129
130. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego efektu , do przyjętego wzorca
a) Miernik produktywności
c) Miernik skuteczności
b) Miernik wykorzystania zasobów
d) Miernik produktywności
Pytanie 130
130.Projekt to:
c) zbiór czynnosci mających na celu rozwiązanie problemu
a) jednorazowe zadanie
d) zadanie określone co do czasu trwania
b) rutynowy proces w przedsiębiorstwie
Pytanie 131
131. Controller projektu powinien dbać o:
c) przydzielanie zasobów
a) przejrzystość pod względem kosztu
d) dotrzymanie terminów realizacji projektu
b)koordynację z inny mi projektami
Pytanie 132
132.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
b) zamknięciu i sporządzeniu bilansu projektu poprzedniego
c)rozdzieleniu zadań, kompetencji i odpowiedzialnosci
d) opracowaniu dokumentacji poprzedniego projektu
a) ocenie projektu czy pasuje do strategi przedsiębiorstwa
Pytanie 133
Podstawowym zadaniem controllingu gospodarki materiałowej jest dostarczenie informacji
b)możliwościach transportowych
c) płynności finansowej dostawcy
d) stopniu zaawansowania produkcji
a)poziomie jakości dostaw
Pytanie 134
134.Controller produkcji zajmuje się:
d) rynkiem zbytu
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
a) planowaniem i kontrolą produktywności
b) mozliwościami korzystania z rabatów
Pytanie 135
135. Zbyt duża liczba drobnych zamówień powoduje:
c) zwiększenie wyniku finansowego
d) wzrost produktywności
a) wzrost kosztów
b) zmniejszenie marży pokrycia
Pytanie 136
136. Zgodnie ze wskazówkami K.H. Grolla koszty stałe powinno się dzielić na:
c) koszty stałe wydziałowe
d) koszty stałe nieprzynoszące korzyści
a) koszty stałe produkcyjne
b) koszty stałe przynoszące bezpośrednie korzyści
Pytanie 137
137. Controlling marketingu ma za zadanie:
d) badanie rynku zaopatrzeniowego
b) zwiększanie efektywnosci działań marketingowych
c) zwiększanie marż pokrycia
a) wykazywanie co firmie przynosi zyski
Pytanie 138
138. Controlling zasobów ludzkich polega na:
c) optymalnym wykorzystaniu możliwości tkwiących w zasobach ludzkich
d) planowaniu i kontroli kosztów personalnych
b) niedopuszczniu do przesuwaniu pracowników z jednego do drugiego działu
a) wykrywaniu wąskich gardeł w przedsiębiorstwie
Pytanie 139
139. Zadaniem controllingu finansowego jest:
b) elastyczne wyposażenie w środki pracy
d) planowanie bilansu przedsiębiorstwa
c) poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia
a) zapewnianie płynności finansowej
Pytanie 140
140.Controlling funkcyjny to między innymi
d) Controlling finansowy
b) Controlling spółek kapitałowych
c) Controlling rozpoznawczy
a) Controlling godpodarki materiałowej
Pytanie 141
141. Projektem możemy nazwać:
b) rozpoczęcie następnego cyklu produkcyjnego przez maszyny
a) obsługe klienta firmy
d) pozyskanie nowego klienta
c) opracowanie programu komputerowego
Pytanie 142
142.Najważniejszymi wymiarami w projekcie są:
d) ilość,jakość, koszty
c) testowanie, mierzalność, specyfika
b)czas trwania, wsparcie ze strony zarządu
a) rola kierowników, informacje, budżet
Pytanie 143
143. Osoby odpowiedzialne za realizację projektu muszą uczestniczyć w nim :
a) od momentu potwierdzenia realizacji projektu
c) gdy tylko uda sie pozyskać żródło fiansowania
d) od momentu zatwierdzenia jego przebiegu, terminów i kosztów
b) od samego początku
Pytanie 144
144 .Kierownik projektu ma gwarantować:
d) dotrzymana terminów realizacji projektu
c) jego wykonanie zgodnie z interesem przedsiębiorstwa
b) zgodność celu projektu względem polityki przedsiębiorstwa
a) koordynacje z innym projektami
Pytanie 145
145.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
c) rozdzieleniu zadań, kompetencji
d) okresleniu terminów realizacji zadań
a) ustaleniu celu realzacji przedsiębiorstwa
b) Sporządzeniu bilansu przedsiębiorstwa
Pytanie 146
146.Po rozbiciu projektu na zadania określa się ich koszt według:
d) Określenie docelowej marży pokrycia
a) Określania danych technicznych
b) Kalkulacja kosztów zmiennych
c) kosztów rodzajowych
Pytanie 147
147. Oferowaną cenę za realizację projektu możemy obliczyć za pomocą wzoru Przyjmując politykę firmy polegającą na stosowaniu marży 50%
d) Koszty uzasadnione/(1-0,5)
a) Koszty całkowite/(1-0,5)
c) Koszty zmienne/(1-0,5)
b) Koszty stałe/(1-0,5)
Pytanie 148
148.Po zakończeniu projektu należy:
d) przystąpić do realizacji kolejnego projektu
b) rozliczyć poniesione koszty
a) Stworzyć bilans przedsiębiorstwa
c) określić nakłady poniesione na dany projekt
Pytanie 149
149.Ustalenie stopnia wykonania poszczególnych zadań należy do obowiązków:
a)Controllera projektu
b)Audytora wewnętrznego w firmie
d) Rewidenta
c) Kierownika projektu
Pytanie 150
150. Dane z rachunku marż pokrycia wykorzystuje się do:
b) ustalenia ceny wyrobu
c) sporządzenia sprawozdania finansowego
a) podejmowania decyzji i oceny działań
d) ustalenia wyniku finansowego
Pytanie 151
151.Podstawowym instrumentem w controllingu badań i rozwoju są:
d) analiza
b) czas
c) rozmowy
a) koszty
Pytanie 152
152. Głównym wyzwaniem Controllera prac badawczych i rozwojowych jest:
b) branie udziału w badaniach
d) sporządzanie raportów z prac badawczych
c) zacieranie granic między np. technikami a ekonomistami
a) dotrzymanie terminów
Pytanie 153
153. Zapotrzebowanie na materiały i półprodukty prognozuje się na podstawie:
a) Stanu początkowego
c) Planowanej wielkości produkcji
d) Zapasów
b) Stanu końcowego
Pytanie 154
154. Znaczenie poszczególnych części i materiałów dla przedsiębiorstwa uwypuklają analizy:
a) SMART i UNI
d) SUPRI i BAT
c) COMA i SAP
b) ABC i XYZ
Pytanie 155
155. Wśród istotnych kryteriów analizy dostawców wymienić można:
c) długość firmy będącej na rynku
d) koszty
b) techniczne know how
a) pewność dostawy
Pytanie 156
156.Controller produkcji zajmuje się:
a) zatwierdzaniem dostaw
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
d) optymalizacją programu produkcji
b) planowaniem i kontrolą produkcji
Pytanie 157
157.Wskutek częstego przestawiania maszyn spada:
c) produktywność
a) konkurencyjność
b) efektywnosć
d) koszt produktu
Pytanie 158
158.Przeprowadzenie porównań planu z rezultatem należy wykonań za pomocą:
d) wartościowo tylko dla najważniejszych kosztów
b) sprzedażową
c) zapotrzebowaniową
a) ilościową (sztuki)
Pytanie 159
159.Marża pokrycia I w Controllingu działań marketingowych przedstawia:
b) zyskowność produktu
d) opłacalność produktu
c) efektywność produktu
a) produktywność produktu
Pytanie 160
160. Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych obliczamy:
a) pomniejszanie marży I o koszt wytworzenia produktu
c) obliczając MVP produktu
b) pomniejszenie marży I o koszty działań marketingu-mix
d) za pomocą rachunku "w stu" lub "od sta"
Pytanie 161
161.Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych wyraża:
b) koszt utraconych korzyści marketingowych
d) efektywność działu marketingu
a) zyskowność produktu
c) efektywność realizowanej strategii marketingowej
Pytanie 162
162. Marża pokrycia III w Controllingu działań marketingowych przedstawia :
d) marżę która jest obliczana metodą selektywną
b) efektywność strategii marketingowej
c) zainteresowanie danym produktem
a) efektywność działu
Pytanie 163
163.Komponenty Controllingu marketingowego to:
d) planowanie i kontrola cen
a) analiza pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
c) produktywność działu
b) efektywność instrumentów
Pytanie 164
164.W przypadku zarządzania personelem wąskie gardła mogą dotyczyć:
c) zmian wypadkowości
d) stosunków międzyludzkich
b) przestojów produkcyjnych spowodowanymi problemami z dostawą energii
a) zmian produktywności pracowników
Pytanie 165
165. Kosztem fluktuacji pracowników jest:
b) koszt szkolenia nowego pracownika
a) odprawa
d) czas poświęcony na selekcje
c) koszt utraconych korzyści
Pytanie 166
167.Zadanie zapewniania płynności to cykl składający się z faz:
realizacji
planowania
kontroli
wprowadzania
Pytanie 167
168. Controller finansowy ma za zadanie skupić sie na fazach:
c) kontroli
a) realizacji
d) zlecania
b) planowania
Pytanie 168
169.Schemat ROI obliczamy:
a) rentowność sprzedaży * marża pokrycia
c) marża pokrycia * rotacja kapitału
d) wzrost zobowiązań * finansowanie własne
b) rotacja kapitału * rentowność sprzedaży
Pytanie 169
170. Controlling finansowy:
a) musi wykryć potencjalne stany nierównowagi finansowej
d) tworzy plany finansowe
c) zadbać o działania przeciwsterujące
b) ma na celu znalezienie optymalnych metod finansowania
Pytanie 170
Pięć syntetycznych grup bariery gospodarczej:
b) ludzka, wiedzy, organizacyjna, informacyjna, finansowa
c) ludzka, sterowania, wiedzy, informacyjna, finansowa
d) kierowania, wiedzy, organizacyjna, regulowania, informacyjna
a) wiedzy, planowania, kontrolowania, organizacyjna, finansowa
Pytanie 171
Najtrudniejszą przeszkodą do pokonania jest bariera:
b) psychologiczna
c) budżetowania
a) socjologiczna
d) badawcza
Pytanie 172
Do bariery psychologicznych wdrażania controllingu należą:
b) utrata dotychczasowej swobody działania przez pracowników
d) obawa przed odpowiedzialnością za realizowane działania
c) mała liczba pracowników pracowników pionów ekonomicznych mających wiedzę ekonomiczną
a) brak chęci współpracy
Pytanie 173
Trudności w naborze pracowników w właściwych dla controllera kompetencji formalnych, to bariera:
b) psychologiczna
d) funkcjonowania
c) wiedzy
a) organizacyjna
Pytanie 174
Którzy pracownicy biorą najczęściej udział w szkoleniach z zakresu controllingu:
a) z kadry inżynierskiej
c) z działu produkcyjnego
d) z działu ochrony
b) z pionu ekonomicznego
Pytanie 175
Do bariery wiedzy wdrażania controllingu nie należą następujące stwierdzenia:
b) dopasowane kwalifikacje kadry pracowników do potrzeb działu controllingu
d) determinacja zarządu firmy w kwestii przyjęcia założeń controllingu zarządczego
a) brak fachowości osób zajmujących się procesem wdrożenia controllingu
c) zamknięta postawa i brak właściwego przygotowania osób, które uczestniczą w projekcie
Pytanie 176
Które twierdzenia bariery wiedzy wdrażania controllingu są prawdziwe:
d) strach przed controllingiem wynikającym z błędnie rozumianego słowa „controlling”
c) niewystarczająca znajomość możliwych do adaptacji instrumentów nowoczesnego systemu zarządzania
a) niezidentyfikowanie potrzeb i wymagań w stosunku do wprowadzanego systemu controllingu
b) brak systemu kontroli prawidłowości dekretacji zleceniowej
Pytanie 177
Bariera organizacyjna wdrażania controllingu wiąże się z:
c) uwarunkowania psychologiczne pracowników
b) trudnościami dopasowania struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
d) ograniczenia finansowe
a) niedopasowaniem kwalifikacji pracowników
Pytanie 178
Do najważniejszych ograniczeń bariery organizacyjnej wdrażania controllingu zaliczamy:
d) przeciążanie pracowników działu controllingu zadaniami, które powinny być wykonane przez dział księgowości lub analiz finansowych
a) jasne układy kompetencji kierowników jednostek wewnętrznych firmy
c) prawidłowe wdrożenie systemu controllingu
b) ulokowanie controllera w strukturze dyrektora finansowego
Pytanie 179
Stwierdzenie: „Problem związany ze zmianą struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz wprowadzenie ograniczonego zakresu samodzielności decyzyjnej kierowników operacyjnych”, zaliczamy do bariery:
a) wiedzy
c) organizacyjnej
d) finansowej
b) funkcjonowania
Pytanie 180
Utrudnieniem skutecznego funkcjonowania controllingu jest:
b) zniechęcenie spowodowane brakiem szybkich i wyraźnych efektów prac wdrożeniowych
a) brak systemu norm technologicznych lub ich nieaktualność
d) niska kultura dekretacji dokumentów księgowych i niekorzystanie z instrukcji obiegu dokumentów
c) łatwość w systematycznej kontroli kosztów ogólnych
Pytanie 181
Barierą wdrożenia controllingu, która wpływa na wszystkie decyzje podejmowane w przedsiębiorstwa, jest:
c) wiedzy
d) psychologiczna
b) finansowa
a) organizacyjna
Pytanie 182
Firmom brakuje środków finansowych na:
d) reklamę
a) wynagrodzenia doradców zewnętrznych, którzy pomagają przeprowadzić analizę funkcjonalną przedsiębiorstwa
b) szkolenia administratorów nowych systemów i użytkowników końcowych
c) zakup oprogramowania klasy ERP lub jego aktualizację
Pytanie 183
Z wdrażaniem controllingu do przedsiębiorstwa ściśle wiąże się :
a) informatyzacja procesu
b) zamówienie surowców
d) wymiana technologii
c) minimalizacja zysku
Pytanie 184
Przeszkody które uniemożliwiają skuteczne wdrażanie informatycznych systemów wspierających controlling są :
b) nieadekwatnie i nieprofesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
d) szkolenia administratorów nowych systemów
c) odpowiednie i profesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
a) niewiedza na temat rzeczywistych potrzeb i problem ze zdefiniowaniem zakresu funkcjonalności systemu informatycznego
Pytanie 185
Zaznacz prawidłową odpowiedz. „Niewłaściwy dobór metodyki realizacji projektu wdrożenia............do specyfiki przedsiębiorstwa i wymagań controllingu”
a) przebiegu produkcji
c) planowanie zakupienia surowców
d) realizacja zamówienia
b) systemu informatycznego
Pytanie 186
Do bariery informatycznej wdrażania controllingu należą następujące stwierdzenia:
d) Archaiczny system dekretacji dokumentów
a) Zły system raportowania
c) Formalne i merytoryczne błędy popełniane przez liderów obszarów w procesie zarządzania projektem wdrożeniowym
b) Zmiany specyfikacji funkcjonalnej aplikacji określonej we fazie wstępnej wdrożenia
Pytanie 187
Zakup zmówienia oprogramowania w trybie postępowania powinien mieć charakter:
b) Publiczny
d) Prywatny
a) Prawny
c) Publiczno-prawny
Pytanie 188
Rozwinięcie skrótu: ”SIWZ” oznacza:
d) Specyfikację Istotnych Wariantów Zamówienia
c) Specjalizację Istotnych Warunków Zamówienia
a) Specyfikacje Interesujących Warunków Zamówienia
b) Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienie
Pytanie 189
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, oznacza że:
c) Weryfikacja funkcjonowania wymaga wiedzy i znajomości poprzez testowanie produktu informatycznego
a) Zamawiający ma ograniczoną wiedzę w zakresie koniecznych wymagań
b) Dostawca ma ograniczoną wiedzę w zakresie istotnych wymagań
d) Zamawiający nie ma prawa wymagać konieczności zademonstrowania działania funkcjonalności systemu
Pytanie 190
Prawdą jest stwierdzenie, iż:
a) Rozwiązaniem zamawiającego w SWIZ, jest szczegółowe opisanie przez oferenta systemu oraz wszelkie konsekwencje z nią związane
d) Obowiązywać będą jednoznaczne i precyzyjne zapisy SWIZ oraz na etapie oceny ofert wykonawcom trudniej będzie je podważyć
c) Zamawiający nie ma prawa podać oferenta do Sądu, jeśli jego oczekiwania nie zostaną spełnione
b) Wiele problemów w przebiegu procesu wdrażania systemów informatycznych jest uzasadnione subiektywnie
Pytanie 191
Spór między odbiorcą a oferentem systemu informatycznego ciągnie za sobą:
c) Pośrednio – niewymierne wizerunkowanie
a) Bezpośrednio- straty finansowe
d) Pośrednio – straty finansowe
b) Bezpośrednio – niewymierne wizerunkowanie
Pytanie 192
Wyraz informacja pochodzi z łacińskiego i oznacza:
wyjaśnianie
projektowanie
wyobrażenie
przechowywanie
Pytanie 193
C.E. Shannon definiował informację, jako:
wybraną wiadomość, wybraną z różnych zbiorów
oczekiwaną wiadomość, wybraną ze zbioru wiadomości możliwych
daną wiadomość, pośród puli poszczególnych wiadomości
oczekiwaną wiadomość, wybraną z zbioru wybranych wiadomości
Pytanie 194
Matematyczna formuła informacji opiera się na wzorze matematycznej wartości oczekiwanej, czyli:
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, przesłanie
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, zapis informacji, kod, kanał transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, wskaźnik, kanał, transformację kodu, komunikat
Pytanie 195
Treść wiadomości wg. Czekaj, Pańkowska, to
wyróżnienie
polecenie
opis
nakaz
Pytanie 196
Informacja wprowadza
chaos
ład i uporządkowanie
zamieszanie
nieład
Pytanie 197
Definicja informacji wg. Bennon-Davies uznaje
wiedzę, która pozyskiwana jest z informacji
dane za fakty poddające się interpretacji
wprowadzenie chaosu
informacje za przetworzone dane
Pytanie 198
Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie powinny mieć takie cechy jak:
niebezpieczeństwo
elastyczność strukturalną i funkcjonalną
wspomaganie pracy grup roboczych
ekstrakcja wiedzy
Pytanie 199
Głównym celem informatyków w firmie jest:
uzyskanie wysokiej jakości informacji przydatnej w procesie zarządzanie
krótkoterminowy rozwój infrastruktury informatycznej
działania przeciw procedurom
zapewnienie wysokiej sprawności technologii informatycznej
Pytanie 200
Które z następujących cech należą do systemu informacyjnego i informatycznego:
organizacja
rozwój
cel działania
dane
Pytanie 201
Zaznacz prawidłową odpowiedz, system informacyjne (SI), system informatyczny (SIT):
SIT – Ludzie przystosowują się do nowych celów, potrzeb, wymagań
SI – Człowiek traktowany jest jako element techniczny
SIT – Wszystkie dane są zidentyfikowane w firmie
SI – Nowa organizacja podporządkowana celom wynikającym z celów firmy jako całości
Pytanie 202
Rola człowieka w systemie informacyjnym :
Człowiek jest częścią składową SI, będący świadomym i odpowiedzialnym jego czynnikiem
Człowiek jako najsłabsze ogniwo
Człowiek w ogóle niepotrzebny
Człowiek jest traktowany jako element techniczny
Pytanie 203
Do kryterium przetwarzania wiedzy i danych w systemie informatycznym zaliczamy
Systemy wspomagające zarządzanie danymi
Systemy obiektowe
Systemy transakcyjne
Systemy automatyzacji prac biurowych
Pytanie 204
Wg kryterium funkcji zarządzania systemu informatycznego zaliczamy:
Systemy komputerowego wspierania projektowania
Systemy wspomagające decyzje indywidualne i grupowe
Systemy częściowej automatyzacji procesów wytwórczych
Systemy obiektowe
Pytanie 205
Rozwinięciem systemów ponadobiektowych w kryterium zasięgu przestrzennego jest:
sektorowe
Terenowo rozproszone
Terenowo zawarte
O zasięgu krajowym
Pytanie 206
Prawdziwym stwierdzeniem jest, że:
Pomimo rozwoju technicznego człowiek staje się mniej ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pomimo rozwoju technicznego komputer staje się ważniejszym elementem niż człowiek
Pomimo rozwoju technicznego komputer jedynie wspomaga pracę człowieka
Pomimo rozwoju technicznego człowiek pozostaje ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pytanie 207
Do funkcji systemu informatycznego należą
wdrażanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, konfiguracja systemu, zaopatrywanie, raportowanie
planowanie, budżetowanie, rejestrowanie, raportowanie
Pytanie 208
Obszar planowania w funkcji informatycznego wspomagania controllingu dotyczy:
budżetów krótko- i długoterminowych
obejmuje budżetu całego przedsiębiorstwa
budżetów długoterminowych
budżetów krótkoterminowych
Pytanie 209
Obszar konfiguracji systemu powinien umożliwiać:
precyzyjnego definiowania zakresu dostępności do informacji
uwzględniania przyszłościowego wymagania technicznego
tworzenie prognoz z uwzględnieniem danych historycznych
tworzenie wielowymiarowych struktur budżetu
Pytanie 210
Funkcje w obszarze rejestrowania realizowane są poprzez:
łatwe tworzenie niestandardowych raportów
tworzenie budżetów i planów na wyznaczony okres
automatyczne przenoszenie danych do księgi głównej z innych podsystemów
zabezpieczenie przepisywaniem nieprawidłowych danych
Pytanie 211
Obszar raportowania dotyczy:
sprawozdawczości
dokonywania zmian w firmie
planowanie budżetu
informacji
Pytanie 212
Zadaniem nieprawdziwym odnośnie systemu informatycznego jest:
informacja sztywna i nieruchliwa w informację dynamiczną
informacja obszerna w informację ukierunkowaną na problem
informacja o dodawaniu nowych produktów
informacja ogólna w informację o fraktalnych łańcuchach procesów
Pytanie 213
Systemy informatyczne controllingu w zakresie wykonania danych projektów czy przedsięwzięć powinny wymagać
diagnoze potrzeb działalności
wybór
rozpatrzenie
recyzja
Pytanie 214
Wspomaganie controllingu dotyczy warstw:
planowanie
danych źródłowe
obsługi modelu budżetowego
analityczno-informatyczne
Pytanie 215
Obszary bezpośrednio związane z działalnością przedsiębiorstwa wspomagane przez aplikacje controlingowe, to
kontrola
księgowanie
zarządzanie gotówką
analiza przychodów ze sprzedaży
Pytanie 216
Możliwości analityczne systemów controllingowych wykorzystuje się w:
przedstawianiu struktury kosztów, przychody i zysku w ujęciu procentowym
podzieleniu procesu rejestracji danych
drążeniu i scalanie przychodów i marży według hierarchii wymiarów?
rozpoznawaniu przyczyn odchyleń od planów za pomocą raportów
Pytanie 217
Narzędzia informatyczne klasy BI wspiera controlling poprzez:
udostępniania danych na stronach internetowych
niezrównoważoną kartę wyników
portale korporacyjne
kokpity menedżerskie
Pytanie 218
Zakres funkcji obszaru planowania charakteryzuje się:
tworzenie wariantowych analiz budżetu na etapie planowania
prezentacja danych z automatycznymi mechanizmami śledzenia budżetowania
integracja systemu
proste wprowadzanie nowych produktów, regionów i innych w trakcie roku budżetowego
Pytanie 219
Pojęcie controllingu wywodzi się z języka angielskiego od słowa „to control” co znaczy:
a) Sterowanie
c) Kierowanie
b) Kontrolowanie
d) Regulacja
Pytanie 220
Cechy, które nadaje controllerowi amerykańskie podejście to controllingu to:
b) Obowiązki controllera są zbliżone do zadań europejskiego głównego księgowego
a) Controller jest bardziej utożsamiany z działem finansów i rachunkowości
d) Pełniona przez niego funkcja może przyjąć formę odrębnej komórki organizacyjnej
c) Jego uwaga skupiona jest na wszystkich działach firmy
Pytanie 221
Controlling wg szkoły niemieckiej:
b) Jest metodą zarzadzania
d) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
a) Zajmuje się rachunkowością
c) Cechuje się brakiem ustrukturalizowanego planowania
Pytanie 222
4. Controlling wg szkoły amerykańskiej:
c) Koncentruje się na skomplikowanych systemach informacyjnych
d) Charakteryzuje się wpływem na cale przedsiębiorstwo
b) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
a) Cechuje się ustrukturyzowanym planowaniem
Pytanie 223
5. Prawdą o controllingu nie jest:
b) Zapewnia krótkoterminowy rozwój
a) Pozwala on osiągnąć przewagę konkurencyjną
d) Jego wprowadzenie wymusza na kierownictwie nieustanne uczenie się oraz zmianę sposobu myślenia
c) Jest on narzędziem doskonalącym sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa
Pytanie 224
6. Przełomową jeśli chodzi o controlling strategiczny koncepcją okazała się:
d) TOC
b) BSC
c) TDABC
a) ABC
Pytanie 225
7. Controlling w obecnym rozumieniu do Europy dotarł:
a) W latach 80 XX w
b) W latach 70 XX w
c) W latach 90 XIX w
d) W latach 50 XX w
Pytanie 226
8. Najczęściej spotykane kryteria klasyfikujące controlling to:
c) Zakres finansowy
b) Zakres działalności
a) Szczebel zarządzania
d) Kompetencje
Pytanie 227
9. Cechą opisująca controlling operacyjny jest:
c) Konieczne jest prowadzenie stałej analizy
d) Niweluje braki informacyjne i niepewność przyszłych sytuacji
b) Jego celem jest stworzenie warunków umożliwiających długotrwałe działanie firmy
a) Dotyczy on krótkiego okresu, do jednego roku
Pytanie 228
10. Do zadań controllingu strategicznego zaliczamy:
a) Analizę źródeł i wartości informacji długoterminowej
c) Koordynacje celów i planów w zgodzie z przyjętym planem strategicznym
d) Analizę i weryfikacje możliwości realizacji celów długofalowych
b) Poprawę alokacji zasobów przedsiębiorstwa
Pytanie 229
11. Celem głównym controllingu strategicznego jest:
A) Stworzenie warunków umożliwiających działanie firmy i zapewnienie jej stałego rozwoju
C) Planowanie płynności finansowej
B) Poprawa alokacji zasobów przedsiębiorstwa
D) Koordynacja realizacji budżetów
Pytanie 230
12. Ze względu na zakres jaki obejmuje controlling można wyróżnić jego nastepujące typy:
d) Controlling taktyczny
b) Controlling kompleksowy
c) Controlling produkcyjno-finansowy
a) Controlling finansowy
Pytanie 231
13. W ramach filaru funkcji pionowych controllingu możemy wyodrębnić m.in.:
c) Controlling sprzedaży
d) Controlling marketingu
a) Controlling zaopatrzeniowy
b) Controlling projektów
Pytanie 232
14. Zadaniem controllingu produkcyjnego nie jest:
b) Dostarczanie decydentom informacji o rynku zaopatrzeniowym
c) Wpływanie na przygotowanie budżetów i krótko i średnio okresowych planów produkcyjnych
d) Badanie możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
a) Pełnienie roli gwaranta prawidłowego przebiegu procesu produkcyjnego
Pytanie 233
15. Do obszarów funkcjonalnych controllingu marketingu można zaliczyć m.in audyt:
b) Produktywności
personalny
a) Strategii marketingowych
projektów
Pytanie 234
16. We współczesnym rozumieniu za kolebkę controllingu uznaje się:
b) Wielką Brytanię
a) Egipt
c) Francję
d) Stany Zjednoczone
Pytanie 235
17. Do funkcji rachunkowej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
b) Współpracę z kontrolą zewnetrzną
d) Opracowanie, analiza i wyjaśnienie informacji finansowych w celu wsparcia zarządzających przy planowaniu
c) Zbieranie informacji podatkowych
a) Koordynacje zarządzania w przedsiębiorstwie
Pytanie 236
18. Do funkcji rewizyjnej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
a) Ustalenie wyniku finansowego
c) Projektowanie metod i systemów w rachunkowości
b) Projektowanie i opieka nad systemem kontroli wewnętrznej
d) Prowadzenie rachunku kosztów
Pytanie 237
19. Do funkcji poziomych obszaru funkcyjnego zaliczamy:
d) Controlling produkcyjny
c) Controlling personalny
b) Eco-controlling
a) Controlling finansowy
Pytanie 238
20. Nad zużyciem materiałów w powiązaniu z jakością i organizacją czasu dostaw czuwa controlling:
d) Badań i rozwoju
a) Produkcyjny
c) Zaopatrzeniowy
b) Sprzedaży
Pytanie 239
21. Controlling sprzedaży:
a) Bada możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
b) Ocenia wzajemne związki zachodzące pomiędzy prowadzoną w firmie polityką cen, polityką produktu i wyborem formy sprzedaży
d) Tworzy właściwe mierniki dla marż pokrycia, umożliwiających rzetelną ocenę opłacalności wytwarzania produktów, ocenę efektywności kanałów zbytu itd.
c) Ocenia opłacalność przedsięwzięć produkcyjnych
Pytanie 240
22. Najnowszym rodzajem controllingu jest:
a) Controlling personalny
b) Controlling marketingu
c) Controlling projektów
d) Eco- controlling
Pytanie 241
23. Zadaniem eco-controllingu jest:
a) Ustalanie celów ekologicznych firmy
c) Przeprowadzanie ekonomicznego rachunku kosztów korzystania z zasobow środowiska naturalnego
d) Ujawnianie skutków realizacji zadań stawianych w odniesieniu do zasobów ludzkich
b) Planowanie i kontrola wykorzystania surowców i energii
Pytanie 242
24. Wg kryterium zakresu kompetencji controlling można podzielić na:
c) Marketingu i projektów
a) Raportowy i zarządczy
b) Finansowy i personalny
d) Operacyjny i strategiczny
Pytanie 243
25. Poszerzonym systemem rachunkowości finansowej i zarządczej, służącym głownie do opracowywania wielowymiarowych raportów rzeczowo-finansowych nazywamy:
c) Controlling finansowy
d) Controlling projektów
a) Controlling zarządczy
b) Controlling sprawozdawczy
Pytanie 244
26. Domeną zwłaszcza dużych korporacji, które narzucają swoim polskim oddziałom obowiązek sporządzania różnego rodzaju sprawozdań jest:
a) Controlling zarządczy
b) Controlling sprawozdawczy
c) Controlling finansowy
d) Controlling projektów
Pytanie 245
27. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu raportowym jest:
d) Wyznacza on bardziej ambitne zadania dla controllera, zwiększając tym samym jego zakres kompetencji
c) Kompetencje controllera są niewielkie
b) Zadaniem działu controllingu jest wówczas praktycznie wyłącznie budowanie systemu informacyjnego
a) Jest domeną zwłaszcza dużych korporacji
Pytanie 246
28. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu zarządczym jest:
c) Wpływa zarówno na przebieg procesów podstawowych jak i pomocniczych zachodzących w przedsiębiorstwie
d) Controller otrzymuje duży zakres kompetencji (również decyzyjnych)
b) Należy traktować go jako system tożsamy z rachunkowością
a) Jest to bardziej rozwinięta forma controllingu, powierzająca bardziej ambitne zadania dla controllera
Pytanie 247
29. Forma organizacyjna controllingu pozwala go dzielić na:
c) Operacyjny i strategiczny
a) Raportowy i zarządczy
d) Instytucjonalny i nieinstytucjonalny
b) Projektów i marketingu
Pytanie 248
30. W przedsiębiorstwie gdzie została wyodrębniona osobna komórka, której zadaniem jest realizowanie wyłącznie zadań controllingu występuje:
c) Controlling zarządczy
b) Controlling operacyjny
a) Controlling nieinstytucjonalny
d) Controlling instytucjonalny
Pytanie 249
31. W firmach gdzie nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej osobnej komórki zajmującej się controllingiem mamy do czynienia z controllingiem:
b) Nieistytucjonalnym
c) Strategicznym
d) Raportowym
a) Zarządczym
Pytanie 250
32. Wskaż zdanie nieprawdziwe odnośnie controllingu nieinstytucjonalnego:
b) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach małych
d) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach średnich i dużych
a) Zadania controllingu są realizowane przez istniejący dział lub przez wyznaczonego pracownika
c) Stosuje się go też w firmach w których controlling znajduje się w początkowej fazie rozwoju
Pytanie 251
33. Najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych, związanych z wprowadzeniem controllingu zarządczego do przedsiębiorstwa jest:
c) Struktura funkcjonalna
b) Pozycja Sztabowa
d) Struktura dywizjonalna
a) Pozycja liniowa
Pytanie 252
34. Wadą pozycji sztabowej jest:
b) Mocno rozbudowana hierarchicznie komórka
c) Brak kompetentnego nadzoru nad strukturą wewnętrzną
d) Silny wpływ na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
a) Potencjalny konflikt pomiędzy controllerem a kierownikami komórek
Pytanie 253
35. Zdaniem nieprawdziwym odnośnie pozycji liniowej jest:
d) Nie może być stosowana w firmach dużych
c) Jest skuteczniejsza w przedsiębiorstwach mniejszych
b) Controller w tej pozycji posiada sporo informacji od kierującego działem
a) Jest znacznie efektywniejsza niż pozycja sztabowa
Pytanie 254
36. Przy formie wieloszczeblowej controllingu rozróżniamy:
d) Strukturę macierzową
b) Strukturę dywizjonalną
c) Strukturę liniową
a) Strukturę funkcjonalną
Pytanie 255
37. Na stworzeniu komórek controllingu lub stanowisk controllerów dla poszczególnych funkcji polega struktura:
b) Dywizjonalna
a) Funkcjonalna
d) Macierzowa
c) Liniowa
Pytanie 256
38. W strukturze dywizjonalnej:
b) Tworzy się stanowiska controllerów dla poszczególnych funkcji realizowanych przez firmę
a) Controller każdej dywizji zajmuje się swoim obszarem
c) Występuje podporzadkowanie jednostek controllingowych kierownikowi poszczególnej funkcji
d) Controllerzy sa podporządkowani jednostce centralnej
Pytanie 257
39. Struktura macierzowa:
c) Występuje w niej podwójne podporzadkowanie controllerów funkcyjnych
b) Jest stosowana w dużych firmach
a) To połączenie zalet modelu dywizjonalnego i funkcyjnego
d) Jest stosowana w małych firmach
Pytanie 258
40. Czynnikami które znacznie przyczyniły się do popularyzacji controllingu w Polsce były:
a) Wzrost zainteresowania firm controllingiem
c) Program Narodowych Funduszy Inwestycyjnych
b) Prywatyzacja przedsiębiorstw
d) Rosnąca konkurencja
Pytanie 259
41. Pionierami polskiego controllingu są:
b) J. Goliszewski, H. Błoch, S. Olech
a) M. Jerzemowska, W. Brzezin
d) E. Nowak, W. Knop, K. Sawicki
c) H. Bieniok, K. Czubakowska, H. Dźwigoł
Pytanie 260
42. Wskaż główne nurty rachunkowości zarządczej, które wyłoniły się w tradycji francuskie rachunkowości:
b) Tableau de bord
d) Controle de gestion
c) Metoda jednolitych centrów
a) Comptabilite de rendement
Pytanie 261
43. Zadaniem ujednolicenia definicji controllingu zajęła się:
c) International Group of Controlling
a) Controller’s Institute of America
d) Institut de Controle de Gestion
b) Financial Executives International
Pytanie 262
44. Firmą, która po raz pierwszy zatrudniła controllera jest:
a) Atchinson, Topeka & Santa Fe Railway System
c) General Electric Company
d) CEGOS
b) The General Accounting Office
Pytanie 263
45. Nieprawdą jest stwierdzenie, iż:
a) po raz pierwszy controller zatrudniony został w I połowie XX w.
d) właściwy katalog zadań controllera został zdefiniowany dopiero w latach 50. i 60.
b) światowy kryzys gospodarczy i zwiększona industrializacja spowodowały konieczność nowego podejścia do kalkulacji kosztów
c) głównymi funkcjami controllera w największych przedsiębiorstwach lat 40. były m.in. funkcja rachunkowa, ekonomiczna i podatkowa
Pytanie 264
45. Prawdą dotyczącą metody jednolitych centrów jest:
c) jej celem jest zapewnienie standaryzacji w zakresie rachunku kosztów, tak aby firmy mogły ze sobą konkurować lepiej dzięki wykorzystaniu podobnych metod kalkulacji kosztów
b) jest ukierunkowana na monitorowanie wskaźników pochodzących z systemu rzeczywistego i wskaźników finansowych w celu oceny i przewidywania wyników
d) stanowi ona spójny zestaw wyselekcjonowanych informacji zasilających proces decyzyjny
a) jest to standaryzowane podejście do rachunku kosztów produktów i procesów
Pytanie 265
47. Do szczebla controllingu centralnego w strukturze macierzowej zaliczamy:
a) Controlling produkcji
b) Controlling logistyki
d) Controlling oddziałów
c) Controlling wydziałów
Pytanie 266
48. Stwierdzeniem prawdziwym odnośnie controllingu badań i produkcji nie jest:
c) zapewnia sprawne i efektywne przygotowanie oraz monitorowanie przebiegu przedsięwzięć projektowych i inwestycyjnych PROJEKTY
b) pozwala dopasować asortyment wytwarzanych dóbr i świadczonych usług do wymogów konkurencyjnego rynku
a) zapewnia on przyszłość firmie
d) obejmuje wielowymiarową analizę skuteczności firmy MARKETING
Pytanie 267
49. Komórka controllingu wieloosobowego w strukturze controllingu instytucjonalnego dzieli się na:
c) liniowe
c) macierzowe
jednoszczeblowe
b) wieloszczeblowe
Pytanie 268
50. Nieprawdą jest, iż pozycja sztabowa controllingu:
d) jest bardziej efektywna niż pozycja liniowa
b) sprawdza się głównie w przedsiębiorstwach średnich i większych
a) jest najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych
c) ma silny wpływ na istotne zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie