Twój wynik: Ekonomia Innowacji i zarządzanie innowacją

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Zdolność technologiczna gospodarki odnosi się do:
Zaawansowania technologicznego przemysłu
Możliwości kreacji i adaptacji technologii w gospodarce
Barier wejścia do danej branży
Wszystkich wynalazków opatentowanych na danej gospodarce
Pytanie 2
Narodowy system innowacji to:
Wszystkie prawidłowe odpowiedzi
Organizacje zaangażowane w działalność B+R oraz agendy rządowe i przedsiębiorstwa
System współdziałających instytucji, których interakcje wyznaczają poziom innowacyjności gospodarki
System przedsiębiorstw działających w danej branży
Pytanie 3
Modele wzrostu endogenicznego zapoczątkowały prace:
P. Romera
M. Portera
J. Schumpetera
P. Krugmana
Pytanie 4
O ekonomicznym charakterze innowacji decyduje to, że powoduje ona:
Wzrost zatrudnienia
Zwiększenie zysku
Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
Przesunięcie w obrębie funkcji popytu lub funkcji produkcji
Pytanie 5
Narodowy system innowacji określany jako „system rynkowy” wg typologii B.Amable, R.Barre, R.Boyer charakteryzuje się:
Specjalizacją w przemysłach tzw. Zaawansowanych technologii
Koncentracją wysiłków badawczych na poziomie badań podstawowych
Koncentracją działalności innowacyjnej wewnętrza przedsiębiorstw
Działalnością B+R oraz system edukacyjnym opartym na systemie publicznym
Pytanie 6
W radykalno-nieciągłym NSI:
Struktury innowacyjne są spolaryzowane i obejmują silnie wyspecjalizowane, zaawansowane technologicznie firmy
Większe znaczenie ma dyfuzja innowacji
Specjalizacja koncentruje się głównie w przemysłach tradycyjnych dla danego kraju niż w zupełnie nowych dziedzinach
Specjalizacja koncentruje się głównie w tradycyjnych usługach
Pytanie 7
Narodowy system innowacji w Polsce to model systemu:
Dynamicznego NSI
Doganiającego NSI
Nieukształtowanego NSI
Nierównomiernie rozwiniętego NSI
Pytanie 8
Zasadnicza różnica między amerykańską koncepcją narodowej zdolności innowacyjnej a europejskim podejściem unii innowacji polega na:
Odmiennych miernikach innowacyjności gospodarek
Długookresowym podejściu do innowacyjności w Europie i krótkookresowym w Ameryce
Różnym definiowaniu innowacji
Nieuwzględnieniu w koncepcji amerykańskiej komercjalizacji innowacji
Pytanie 9
W grupie liderów innowacyjności w UE według European Innovation Scoreboard 2016 są:
Szwecja, Dania, Francja, Austria
Szwecja, Irlandia, Dania, Holandia
Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Irlandia
Szwecja, Dania, Finlandia, Niemcy
Pytanie 10
Porozumienie TRIPS:
Reguluje wydawanie patentów przez World Intellectual Property Organization
Nie reguluje ochrony programów komputerowych i zbiorów danych
Przeszło w życie na mocy Konwencji Berneńskiej
Zawiera postanowienia dotyczące wszystkich obszarów własności intelektualnej
Pytanie 11
Znaczenie klastrów w procesach innowacyjnych zachodzących w regionie w największym stopniu jest uwzględnione w:
Modelu sprzężonym (compling model)
Modelu zintegrowanym, sieciowym (integrated networked model)
Modelu pchnięcia technologicznego (technology pull) oraz modelu ciągnięcia przez rynek (market pull)
Modelu zintegrowanym, równoległym (integrated paralel model)
Pytanie 12
Podobieństwo między światopoglądem współpracujących ze sobą aktorów regionalnego sytemu innowacji jest związane z:
Bliskością instytucjonalną (institutional proximity)
Bliskością organizacyjną (organizational proximity)
Bliskością technologiczną (technological proximity)
Bliskością epistemiczną (epistemic proximity)
Pytanie 13
Do czynników ograniczających decyzje korporacji międzynarodowych o lokowaniu działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (BRI) w regionach poza granicami kraju (tzw. Siły dośrodkowe – centripetal forces) należy:
Potrzeba adaptacji produktów do specyfiki lokalnego popytu
Możliwość nawiązania współpracy z nowymi partnerami biznesowymi lub naukowymi
Większy stopień kodyfikacji i standaryzacji prac B+R oraz rozwój rechnologii informacyjnych i telekomunikacyjnych (ICT)
Ryzyko utraty kontroli nad wynikami prac B+R
Pytanie 14
Do czynników podażowych wpływających na decyzje korporacji międzynarodowych o lokowaniu działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (BRI) w regionach zlokalizowanych na rynkach wschodzących należy:
Potrzeba adaptacji produktów do specyfiki lokalnego popytu
Potencjalne koszty związane z koordynacją rozproszonych prac B+R
Możliwość uzyskania dostępu do ośrodków uniwersyteckich i tańszej kadry naukowo-badawczej
encjalne koszty związane z koordynacją rozproszonych prac B+R Potencjalna utrata korzyści skali na wskutek rozproszenia prac B+R
Pytanie 15
Kluczowy kanał horyzontalnego transferu technologii obejmującego tzw. Wiedzę ucieleśnioną (embodied knowledge) to:
Handel dobrami i sprzętem o dużej zawartości wysokiej techniki
Obrót własnością intelektualną (IP) (np. w formie licencji)
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
Wymiana personelu naukowego i technologicznego
Pytanie 16
Do najważniejszych cech charakterystycznych klastra nie należą:
Sformalizowany charakter powiązań między aktorami klastra
Koncentracja geograficzna z jednoczesną specjalizacją branżową
Konkurencja między autorami klastra
Współpraca między aktorami klastra
Pytanie 17
Bliskość poznawcza (cognitive proximity) – odnosi się do
Podobieństwa rozwiązań organizacyjnych funkcjonujących zarówno wewnątrz organizacji, jak i w relacjach zewnętrznych między poszczególnymi aktorami
Reguł gry tworzonych przez instytucje nieformalne i formalne w regionie
Społecznego kontekstu relacji między podmiotami, opartego na zaufaniu i wzajemności
Podobieństwa bazy wiedzy poszczególnych podmiotów
Pytanie 18
Transfer technologii z branży kosmicznej, które stały się źródłem innowacji w innych dziedzinach gospodarki, to przykład transferu technologii:
Sytuacyjnego
Połączenia transferu technologii pionowego i poziomego
Poziomego przestrzennego
Pionowego
Pytanie 19
Zespół wyodrębnionych nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną, utworzony w celu dokonywania przepływu wiedzy i technologii między zlokalizowanymi na jego terenie podmiotami to:
Inkubator technologiczny
Klaster
Park naukowo-technologiczny
Centrum transferu technologii
Pytanie 20
Do pośrednich powiązań innowacyjnych w Regionalnym Systemie Innowacji należy:
Interakcje wewnątrz firm – między różnymi działaniami i etapami procesu innowacyjnego
Interakcje między firmami a podmiotami naukowymi, obejmujące wspólne badania
Współpraca między firmami w zakresie B+R mająca na celu wypracowanie nowej technologii
Mobilność siły roboczej i transfer tzw. Wiedzy ukrytej (tacit knowledge) ucieleśnionej w pracownikach
Pytanie 21
Termin innowacja otwarta (open innovation) odnosi się do sytuacji, gdy:
Do końca roku finansowego dana innowacja nie została zakończona
Projekt innowacji został czasowo zawieszony z powodu trudności technicznych
Dana innowacja będzie dalej realizowana po uzyskaniu dodatkowego finansowania
Przedsiębiorstwo korzysta z zewnętrznych źródeł wiedzy w procesach innowacyjnych
Pytanie 22
Uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej w wyniku wprowadzania innowacji sprzyja:
Inwestowanie w rozwój technologii o bardzo wąskim zastosowaniu
Inwestowanie w rozwój tych technologii, które mogą mieć zastosowanie w różnych produktach,
Podejmowaniu prób doścignięcia konkurentów wprowadzając z opóźnieniem własne rozwiązania w branżach w których cykle życia generacji produktów są krótkie
Inwestowanie w rozwój alternatywnych rozwiązań (gdy istnieją dominujące na rynku rozwiązania rywali by się odróżnić od konkurentów
Pytanie 23
Do czynników zwiększających zdolność przedsiębiorstwa do innowacji nie należą:
Dostępność zewnętrznych źródeł finansowania projektów innowacyjnych
Zmiany popytu
Presja konkurencji
Zaostrzenie norm ekologicznych dotyczących procesu technologicznego
Pytanie 24
Do czynników zwiększających zdolność przedsiębiorstwa do innowacji należą:
Możliwość kooperacji w innowacjach
Zmiany popytu
Presja konkurentów
Wszystkie odpowiedzi są poprawne
Pytanie 25
Miernikiem konkurencyjności procesu rozwoju nowego produktu (PRNP) nie jest:
Długość okresu realizacji PRNP i komercjalizacji nowego produktu
Liczba kooperantów uczestniczących w PRNP
Próg rentowności PRNP
Relacja wartość/koszt nowego produktu z punktu widzenia klienta
Pytanie 26
W selekcji idei nowego produktu nie powinni uczestniczyć
Żadna odpowiedź nie jest poprawna
Analitycy finansowi
Pracownicy działu zakupów
Konsumenci
Pytanie 27
Zwiększenie ilościowego progu rentowności może być wynikiem:
Ograniczenia reklamy nowego produktu
Zwiększenia rabatu dla dystrybutorów
Obniżki kosztu stałego
Wzrostu ceny zbytu
Pytanie 28
Strategia kreatywnej imitacji polega na:
Kierowaniu nowego produktu na inne (niż lider) rynki geograficzne
Wprowadzeniu innowacji o cechach bardziej atrakcyjnych niż rozwiązania lidera
Nielegalnym kopiowaniu innowacji (np. produktu) wprowadzonej przez lidera innowacyjnego
Blokującym wprowadzeniu nowego produktu mającym utrudnić penetrację rynku przez lidera