Twój wynik: Teorie Strategii

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Aby inwestycje w kluczowe kompetencje przyniosły zwrot, konieczne jest :
Wykorzystywanie ich w produktach na wielu rynkach
Tworzenie ich na poziomie strategicznych jednostek biznesu (SBU)
Minimalizowanie wydatków na badania i rozwój
Maksymalizowanie wydatków na badania i rozwój
Pytanie 2
Aby rozwiązać problem złożony (taki jak strategia)
Wszystkie powyższe
Należy jasno komunikować wszelkie założenia
Należy zapewnić dostęp informacji z wielu źródeł N
Patrzeć na problem z wielu różnych perspektyw
Pytanie 3
Autorem strategii w podejściu planistycznym jest:
Nie można określić autora, gdyż strategia powstaje inkrementalnie
Cała organizacja
Najwyższe kierownictwo organizacji
Cała kadra kierownicza
Pytanie 4
Autorem w strategii planistycznej jest:
Najwyższe kierownictwo organizacji
Cała organizacja
Nie można określić autora gdyż strategia powstaje inkrementalnie
Cała kadra kierownicza
Pytanie 5
Barierą myślenia twórczego (kreatywnego) jest:
Brak wizji
Brak procedury postępowania
Brak informacji
Zbyt wiele pomysłów
Pytanie 6
Celem podejścia planistycznego do strategii jest:
Optymalizacja z góry podejmowanych działań
Kreowanie elastyczności
Integracja zadań wykonywanych w procesie formułowania strategii
Nadmierna autonomia organizacji
Pytanie 7
Decyzje inwestycyjne realizowane w sekwencji z zachowaniem prawa do braku kontynuacji to definicja:
Strategii prostych reguł
Strategii planistycznej
Strategii realnych opcji
Strategii dominującej logiki
Pytanie 8
Ekonomia skali (nie mylić z zakresu) polega na:
Zakreślaniu granic działania organizacji
Ekonomicznemu doborowi rynków pozwalającym na minimalizację kosztów
Wytwarzaniu długich serii takich samych, standardowych produktów
Wykorzystywaniu takich samych elementów / części w wielu produktach
Pytanie 9
Ekonomia zakresu (nic mylić ze skali) polega na:
Zakreślaniu granic działania organizacji
Ekonomicznemu doborowi rynków pozwalającym na minimalizację kosztów
Wykorzystywaniu takich samych elementów / części w wielu produktach
Wytwarzaniu długich serii takich samych produktów
Pytanie 10
Fujisawa nie stawiał żadnego ilościowego celu przed menedżerem Hondy w USA , z punktu widzenia szkoły ewolucyjnej (wzorca):
Pozwala to na stopniowe odkrywanie kierunku działania
Jest to błąd strategiczny
Umożliwia rozliczenie z działem menedżerów
Jest to norma kulturowa japońskich organizacji - niemożliwa do zastosowania w innych
Pytanie 11
Gdy trzeba uwzględnić wiele czynników, a kluczowe jest zaangażowanie:
Należy wybrać podejście kreatywne
Należy określić plan działania i wyznaczyć wysokie nagrody za realizację
Należy eksperymentować
Należy wybrać podejście racjonalne
Pytanie 12
Jaką strategię wejścia na rynek wybrali japońscy menedżerowie:
Kopiowania oferty z rynku japońskiego
Testowanie rynku różnymi modelami i dopasowania do potrzeb
Analiza rynku i dopasowania do oferty
Pytanie 13
Kluczem do sukcesu wdrożenia planu A 380 była:
Odpowiednia kampania marketingowa
Przeznaczenie odpowiednich zasobów finansowych
Synergia i koordynacja działań
Pytanie 14
Kluczowe kompetencje wg koncepcji Hamela i Prahalada powinny:
Wszystkie powyższe
Dawać dostęp do atrakcyjnego rynku
Być budowane na poziomie SJB (SBU)
Odznaczać się trudnością w imitacji
Pytanie 15
Kluczowym założeniem podejścia prostych reguł jest
Umiejętność korzystania z ulotnych szans
Formalizacja procedur działania
Korzystanie z realnych opcji
Żadne z powyższych
Pytanie 16
Komatsu ( firma na skraju bankructwa ) stawiające za cel pobicie Caterpilara (lidera na rynku maszyn budowlanych) w latach 60:
Wszystkie powyższe
Stworzyło „dynamiczne napięcie” redukowane przy wykorzystaniu zasobów niematerialnych
Nieracjonalnie formuło cel strategiczny
Sformułowało cel zgodnie z modelem SMART
Pytanie 17
Które ze stwierdzeń poniżej najlepiej określa - dynamiczne napięcie - w koncepcji szkoły zasobowej?
jest to błąd w formułowaniu celów polegający na niedopasowaniu celów do posiadanych zasobów
jest to celowe formułowanie „napiętych celów”, które mają mobilizować organizacje
żadne z powyższych
jest to dynamiczne dopasowanie zasobów niematerialnych do materialnych
Pytanie 18
Metoda scenariuszowa
wszystkie powyższe
pozwala na znalezienie najważniejszego kierunku zmian
bierze pod uwagę zarówno czynniki ilościowe jak i jakościowe
nie może być stosowana w warunkach niepewności
Pytanie 19
Myślenie kreatywne w strategii obrazuje metafora:
Strategia jak ogrodnictwo
Strategia jako sztuka
Strategia jako nauka
Strategia jako chaos
Pytanie 20
Myślenie racjonalne w strategii obrazuje metafora:
Strategia jako chaos
Strategia jako nauka
strategia jako sztuka
strategia jako ogrodnictwo
Pytanie 21
Na pięcioelementowy model strategii Obłoja oprócz misji, domeny, przewagi strategicznej i celów składają się:
wybór rynków i produktów
wybór systemu mierników np. karty wyników
Funkcjonalne programy działania
określenie kluczowych czynników sukcesu
Pytanie 22
Myślenie kreatywne należy stosować gdy:
kluczowe jest zaangażowanie w rozwiązanie
pojawiają się złożone opisy problemu
przy projektowaniu procesu produkcyjnego
problem jest czytelny
Pytanie 23
Największym błędem strategicznym Airbusa w przypadku A380
była zbyt mała inwestycja w projekt, co przedłużało czas produkcji
było zbytnie zawierzenie w możliwości techniczne
była zbytnia wiara w trafność proponowanej prognozy
była zbyt duża elastyczność strategii pociągająca za sobą koszty
Pytanie 24
Paradoks Ikara w odniesieniu do strategii organizacji oznacza:
Rewolucje technologiczne prowadzą do upadku branż
Czynniki stojące za sukcesem mogą prowadzić do upadku organizacji
Organizacje mają w otoczeniu zarówno szanse jak i zagrożenia
Istnieją 4 typy optymalnych wzorców strategicznych trajektorii
Pytanie 25
Paradoks polega na tym, że rozwiązanie:
są dwa z których żadne nie może być uznane za najlepsze
z pozoru sprzeczne są prawdziwe
jest jedno optymalne
mogą być wybrane tylko kosztem innego
Pytanie 26
Podstawą do budowy strategii w cytowanym fragmencie Hondy:
Wykorzystanie prostych reguł
Żadne z powyższych
Wykorzystanie norm i wartości zawartych w kulturze organizacyjnej firmy
Wykorzystanie kluczowych kompetencji
Pytanie 27
Podstawą podjęcia decyzji o budowie A380:
Było przekonanie menedżerów, że A 380 będzie miał monopol w klasie największych samolotów
Testowanie rynku
Dopasowanie do prognozowanego popytu
Wykorzystanie nowych technologii
Pytanie 28
Proszę wskazać istotne zalety szkoły planistycznej. Szkoła ta:
zwraca uwagę na zasoby niematerialne i ich rolę w budowie strategii
w swej klasycznej wersji pozwala na elastyczne dopasowanie się do otoczenia
podkreśla rolę szeregowych pracowników w procesie budowy strategii
pozwala na wprowadzenie mechanizmów kontroli przez jasno wyznaczone cele
Pytanie 29
Proszę wskazać jedna z cech definiujących – kluczowe kompetencje – w szkole zasobowej
żadne z powyższych
wnoszą wartość dla klienta
wystarczy że są silna strona firmy
umożliwiają sprzedaż wyrobów komplementarnych
Pytanie 30
Proszę wskazać przyczyny trudności imitacji zasobów w modelu VRIO:
Wynika z czynników historycznych
Wynika z niejasnych związków korelacyjnych
Żadne z powyższych
Wynika z trudności dostępu do kapitału i finansowania zakupu zasobów niematerialnych
Pytanie 31
Proszę wskazać przyczyny trudności imitacji zasobów w modelu VRIO
Wynika z wykorzystania przez konkurencje efektu doświadczenia
żadne z powyższych
Wynika z niejasnych związków przyczynowo - skutkowych, utrudniających identyfikację, co powinno być naśladowane.
Wynika z trudności w dostępie do kapitału i finansowania zakupu zasobów niematerialnych
Pytanie 32
Proszę wskazać wadę szkoły realnych opcji:
Trudno jest zdefiniować opcje
Wymagana jest zaawansowana wiedza matematyczna
Wskazań tej szkoły nie można aplikować dla firm zdywersyfikowanych
Szkoła ta wskazuje na wewnętrzne podstawy budowy strategii
Pytanie 33
Proszę wskazać zaletę szkoły planistycznej:
Wymusza na organizacji myślenie o przyszłości
Zwraca uwagę na zasoby niematerialne i ich rolę w budowie strategii
Podkreśla rolę szeregowych pracowników w procesie
W swej klasycznej wersji pozwala na elastyczne dopasowanie się do otoczenia
Pytanie 34
Proszę wskazać zaletę szkoły planistycznej.
zwraca uwagę na zasoby niematerialne i ich rolę w budowie strategii
pozwala na wprowadzenie mechanizmów kontroli przez jasno wyznaczone cele
w swej klasycznej wersji pozwala na elastyczne dopasowanie się do otoczenia
podkreśla rolę szeregowych pracowników w procesie
Pytanie 35
Proszę wskazać zalety szkoły ewolucyjnej
szkoła ta gwarantuje innowacyjne i kreatywne rozwiązania
szkoła decyzyjna pozwala na szybkie podejmowanie niepopularnych decyzji
dzięki szkole ewolucyjnej można lepiej prognozować
dzięki szkole ewolucyjnej dostrzeżono rolę kultury organizacyjnej w strategii
Pytanie 36
Przed włączeniem Airbusa w struktury EADS, strategia tej firmy była najbliższa szkole :
ewolucyjnej (wzorca)
planistycznej
pozycyjnej
żadnej z powyższych
Pytanie 37
Reakcja Boeinga na A380 polegająca na wprowadzeniu nowego B787 i modyfikacji B747 jest zgodna z założeniami
szkoły pozycyjnej
teorii prostych reguł
Szkoły planistycznej
teorii realnych reguł
Pytanie 38
Strategia lidera kosztowego ma sens gdy:
Gdy możemy zaoferować najniższe ceny za nasze produkty
Nabywcy wykorzystują produkt na różne sposoby
Nabywcy mają dużą siłę przetargową wobec dostawców
Wszystkie powyższe
Pytanie 39
Strategię zróżnicowania stosuje się, gdy:
produkty są standardowe
żadne z powyższych
koszty imitacji są wysokie
cena jest dominującym kryterium decyzji zakupowych
Pytanie 40
Szanse i zagrożenia w kreatywnym podejściu do strategii:
Wynikają z metody VRIO/SPACE
Są tworzone przez zespół formułując strategię
Wynikają z analiz ilościowych
Wynikają z wizji prezesa firmy/Zarządu
Pytanie 41
Szanse i zagrożenia w kreatywnym podejściu do strategii:
Wynikają z analiz ilościowych
Wynikają z wizji prezesa firmy/Zarządu
Mogą być różne dla firm z tej samej branży
Wynikają z metody SPACE
Pytanie 42
Teoria prostych reguł nawiązuje do dorobku wcześniejszych szkół strategii :
Szkoły myślenia liniowego
Szkoły pozycyjnej
Szkoły planistycznej
Szkoły ewolucji (wzorca)
Pytanie 43
Teoria prostych reguł nawiązuje do dorobku wcześniejszych szkół strategii:
Szkoły pozycyjnej
Szkoły myślenia racjonalnego
Szkoły zasobowej
Szkoły planistycznej
Pytanie 44
W nowoczesnym podejściu do planowania wg badań Granta
firmy w większym stopniu korzystają z analizy trendów
firmy przygotowują mniej szczegółowe i precyzyjne plany
firmy przestały planować
firmy korzystają wyłącznie z podejścia zasobowego
Pytanie 45
W nowoczesnym planowaniu wg Granta
firmy korzystają z podejścia zasobowego
firmy przestały planować
firmy przygotowują bardzo szczegółowe i precyzyjne plany
firmy w większym stopniu korzystają z planowania scenariuszowego
Pytanie 46
W przypadku problemów prostych (takich jak awaria drukarki)
Jest wiele dobrych rozwiązań
Nie można określić końca występowania problemu
Nie można oddzielić problemu od rozwiązania
Ten sam problem może się powtórzyć wiele razy
Pytanie 47
W przypadku strategii wyboru biznesu kluczowe jest:
Zastosowanie metody PEST
Wybór procedury planistycznej
Wybór rynków lub zasobów jako punktu wyjścia
Wybór metod scenariuszowych
Pytanie 48
W przypadku szkoły ewolucyjnej (wzorcowej/inkrementalnej) strategia powstaje:
Jako wynik gry rynkowej
Wszystkie powyższe
W warunkach pełnej informacji
Jako wyniki strategii samorzutnych i zamierzonych
Pytanie 49
W ramach analizy poszczególnych trendów w podejściu scenariuszowym, możemy starać się ocenić:
Planowane przepływy finansowe
bariery mobilności.
silne i słabe strony organizacji
jednorodność i ustrukturalizowanie otoczenia
Pytanie 50
W ramach oceny strategii (wg Andrewsa) brane są pod uwagę:
Dopasowanie do kompetencji
wszystkie powyższe
Wewnętrzna spójność
Poziom ryzyka
Pytanie 51
W ramach oceny strategii (wg Andrewsa) brane są pod uwagę:
względny udział w rynku
siła interesariuszy
poziom ryzyka
siła komplementariuszy
Pytanie 52
W ramach trzech cykli składających się na proces planowania ustalone są:
Cechy zasobów w modelu VRIO
Cele zadania i budżet
Normy i wartości składające się na kulturę organizacyjną
Prawdopodobieństwo i wartość scenariuszy opcji
Pytanie 53
W szkole ewolucyjnej strategia jest uwarunkowana:
wizją Prezesa
silnymi i słabymi stronami organizacji
kulturą organizacyjną
zewnętrznie
Pytanie 54
W szkole zasobowej konkurowanie o kluczowe kompetencje rozpoczyna się:
na etapie tworzenia kluczowych kompetencji
na etapie pozyskania lub rozwinięcia składowych technologii lub umiejętności
na etapie tworzenia odpowiedniego produktu
na etapie istniejącej już w branży i rynku
Pytanie 55
Wyższość zasobów niematerialnych na materialnymi wynika z tego, że :
Zasoby niematerialne trudno jest nabyć
Zasoby niematerialne zużywają się w trakcie używania
Zasoby niematerialne są dobrze zorganizowane
Zasoby niematerialne są trudne do wyceny
Pytanie 56
Zaletą podejścia ”prostych reguł do strategii” jest
zapewnienie cennych. trudnych do imitacji i unikatowych zasobów
uwzględnienie interesów wszystkich zainteresowanych
zapobieżenie powstania skostniałych i sformalizowanych systemów zarządzania
zaproponowanie strategii lidera kosztowego lub zróżnicowania
Pytanie 57
Zaletą podejścia „prostych reguł do strategii” jest:
uwzględnienie interesów wszystkich zainteresowanych
zapewnienie jasnych, opartych na doświadczeniach i wiedzy pracowników, zasad działania
zapewnianie strategii lidera kosztowego lub zróżnicowania
zapewnienie cennych, trudnych do imitacji i unikatowych zasobów
Pytanie 58
Zaletą szkoły realnych opcji jest przyjęcie założenia że:
Prawdopodobieństwa i wartość wariantów działania zmienia się w czasie
Prawdopodobieństwo opcji nie jest istotne statystycznie
Decydent zachowuje się zgodnie z modelem ograniczonej racjonalności
Wartość wariantów jest zależna od opcji giełdowych
Pytanie 59
Zgodnie z modelem VRIO, strategiczne zasoby firmy cechuje to, że są:
cenne, rzadkie, efektywnie zorganizowane, trudne do imitacji lub substytucji
niemożliwe do zastąpienia substytutami
zróżnicowane i pasujące do szans rynkowych
niematerialne i specyficznie skonfigurowane
Pytanie 60
Zgodnie z modelem VIRO zasoby powinny być między innymi:
rozproszone
skoncentrowane
restrukturyzowane
trudne do imitacji
Pytanie 61
Barierą dla myślenia racjonalnego jest:
Brak pełnej informacji
Brak wizji
Brak procedury postępowania
Zbyt wiele pomysłów
Pytanie 62
Zgodnie z racjonalnym podejściem w pierwszej kolejności powinniśmy:
zdefiniować rozwiązanie
zdefiniować problem
zdefiniować interesariuszy problemu
wdrożyć rozwiązanie
Pytanie 63
Proces budowy strategii planistycznej rozpoczyna się od:
Analizy branży
Analizy procesów organizacyjnych
Analizy grup strategicznych
Określenia celów strategicznych
Pytanie 64
Proszę wskazać istotna zaletę szkoły planistycznej . Szkoła ta:
podkreśla rolę szeregowych pracowników w procesie budowy strategii
w swej klasycznej wersji pozwala na elastyczne dopasowanie się do otoczenia
zwraca uwagę na zasoby niematerialne i ich rolę w budowie strategii
pozwala na wprowadzenie mechanizmów kontroli przez jasno wyznaczone cele
Pytanie 65
Dlaczego inne firmy w tym Harley i firmy europejskie, nie odniosły tak spektakularnego sukcesu:
Przyjęły obowiązującą definicję rynku i nie dokonywały żadnych modyfikacji
Wszystkie powyższe
Strategie budowały na prognozach i twardych danych
Ich produkty nie były tak zaawansowane jak Hondy
Pytanie 66
Z punktu widzenia szkoły realnych opcji niepewność jest;
Szansą i może być wykorzystana
Zagrożeniem i powinna być traktowana jako ryzyko
Pomijana dzięki zaawansowanemu aparatowi matematycznemu
Minimalizowana dzięki opcjom
Pytanie 67
Na proces formułowania strategii w szkole ewolucyjnej składa
Testowanie rozwiązań przed ich wprowadzeniem
Tworzenie koalicji uczestniczącej w formułowaniu strategii
Wszystkie powyższe
Zbieranie informacji w sposób nieformalny
Pytanie 68
Szkoła pozycyjna w przeciwieństwie do zasobowej postrzegała konkurencję na poziomie
Budowie kluczowych kompetencji
Budowie składowych technologii
Produktu pierwotnego
Żadne z powyższych
Pytanie 69
Podstawą sukcesu Hondy na rynku USA były:
Starannie wdrożony plan
Wystarczyło mieć szczęście
Uczenie się i dopasowanie
Wszystkie powyższe
Pytanie 70
Decyzje inwestycyjne realizowane w sekwencji z zachowaniem prawa do braku kontynuacji
To definicja strategii realnych opcji
To definicja strategii prostych reguł
To definicja strategii planistycznej
To definicja strategii dominującej logiki
Pytanie 71
Szanse i zagrożenia w kreatywnym podejściu do strategii:
Wynikają z metody SPACE
Są tworzone przez zespół formułując strategię
Wynikają z wizji prezesa firmy / Zarządu
Wynikają z analiz ilościowych
Pytanie 72
Barierą dla myślenia kreatywnego jest:
Brak zasobów.
Brak szczegółowego celu;
Brak konsekwencji w działaniu;
Brak poparcia koalicji w organizacji;
Pytanie 73
W ramach oceny strategii (wg Andrewsa) brane są pod uwagę:
Poziom ryzyka;
Siła interesariuszy;
W ramach oceny strategii (wg Andrewsa) brane są pod uwagę:
Względny udział w rynku.
Pytanie 74
Kluczowym założeniem podejścia zasobowego jest:
Formalizacja procedur działania;
Umiejętność korzystania z ulotnych szans.
Budowa strategii na kluczowych kompetencjach;
Korzystanie z realnych opcji;
Pytanie 75
Zgodnie z modelem VRIO, strategiczne zasoby cechuje to, iż są:
Niemożliwe do zastąpienia komplementariuszami.
Są rzadkie;
Są możliwe do substytucji;
Dostępne dla wszystkich firm na rynku;
Pytanie 76
Konkurencja między firmami wg szkoły zasobowej rozpoczyna się od:
Walki o uzyskanie składowych technologii i umiejętności
Walki o udziały rynkowe produktu finalnego ( końcowego)
Żadne z powyższych
Walki na poziomie tworzenia kluczowych kompetencji
Pytanie 77
Na proces strategii w szkole ewolucyjnej składa się:
Tworzenie strategii przez zewnętrznych konsultantów;
Analiza SWOT.
Wykorzystaniu podejścia scenariuszowego;
Zbieranie informacji w oparciu o nieformalne kanały;
Pytanie 78
Gdy zależy nam na przełamywaniu stereotypów w rozwiązaniu problemu
Należy wybrać podejście kreatywne;
Należy wybrać podejście racjonalne;
Należy określić plan działania
Pytanie 79
W szkole pozycyjnej strategia jest uwarunkowana:
Atrakcyjnością branży.
Kulturą organizacyjną;
Silnymi i słabymi stronami organizacji;
Wizją Prezesa;
Pytanie 80
Kierownicze kompetencje wg. Koncepcji Hamela i Prahalada powinny:
Odznaczać się trudnością we wdrożeniu;
Być budowane na poziomie jednej dywizji;
Wszystkie powyższe.
Dawać dostęp do zasobów finansowych;
Pytanie 81
Pierwszym krokiem dla procesu zarządzania strategicznego wg. Szkoły wzorca(ewolucyjnej) powinno być:
Analiza silnych i słabych stron w organizacji
Pozyskiwanie informacji na temat organizacji ze źródeł nieformalnych
Analiza branży w której funkcjonuje firma
Jasne określenie celów organizacji
Pytanie 82
Zaletą szkoły realnych opcji jest przyjęcie założenia, że:
Firma powinna rozważać wiele opcji z możliwością braku kontynuacji.
Decydent zachowuje się zgodnie z modelem organizacyjnej racjonalności;
Prawdopodobieństwo opcji nie jest istotne statystycznie;
Wartość wariantów jest zależna od opcji giełdowych;
Pytanie 83
Kluczowe dla wypracowania strategii planistycznej jest:
Przeprowadzenie analizy 5 sił konkurencji;
Zdefiniowanie kluczowych kompetencji firmy.
Przeprowadzenie analizy SWOT;
Zidentyfikowanie interesariuszy;
Pytanie 84
Aby rozwiązać problem prosty:
Patrzeć na problem z wielu różnych perspektyw;
Należy jasno komunikować wszystkie założenia.
Znaleźć zależność między przyczynami a problemem;
Należy zapewnić dostęp do informacji z wielu źródeł;
Pytanie 85
Wyższość zasobów niematerialnych nad materialnymi wynika z tego, że:
Zasoby niematerialne nie zużywają się w trakcie używania;
Zasoby niematerialne są dobrze zorganizowane;
Zasoby niematerialne jest trudno wycenić;
Wszystkie powyższe.
Pytanie 86
Istotą strategii realnych opcji jest:
Podział dużych przedsięwzięć na mniejsze etapy;
Uproszczenie strategii;
Precyzyjna wycena opcji;
Eliminacja czynnika ryzyka decyzji.
Pytanie 87
Decyzje inwestycyjne realizowane w sekwencji z zachowaniem prawa do braku kontynuacji
To definicja strategii dominującej logiki
To definicja strategii planistycznej
To definicja strategii prostych reguł
To definicja strategii realnych opcji
Pytanie 88
Na proces formułowania strategii w szkole ewolucyjnej składa
Tworzenie koalicji uczestniczącej w formułowaniu strategii
Testowanie rozwiązań przed ich wprowadzeniem
Zbieranie informacji w sposób nieformalny
Wszystkie powyższe
Pytanie 89
Proszę wskazać wadę szkoły zasobowej w strategii:
Wszystkie powyższe
Szkoła ta wskazuje na wewnętrzne podstawy budowy strategii
Wskazań tej szkoły nie można aplikować dla firm zdywersyfikowanych
Trudno jest zdefiniować kluczowe kompetencje - zbyt mało narzędzi
Pytanie 90
Na proces formułowania strategii w szkole ewolucyjnej składa się:
tworzenie strategii przez zewnętrznych konsultantów
analiza SWOT
wykorzystanie podejścia scenariuszowego
zbieranie informacji w oparciu o nieformalne kanały
Pytanie 91
Myślenie kreatywne należy stosować gdy:
kluczowe jest zaangażowanie w rozwiązanie
przy projektowaniu procesu produkcyjnego
problem jest czytelny
pojawiają się złożone opisy problemu
Pytanie 92
Z punktu widzenia szkoły realnych opcji niepewność jest:
minimalizowana dzięki opcjom
pomijalna dzięki zaawansowanemu aparatowi matematycznemu
zagrożeniem i powinna być traktowana jako ryzyko
szansą i może być wykorzystana
Pytanie 93
Pierwszym krokiem dla procesu zarządzania strategicznego wg szkoły wzorca powinno być:
jasne określenie celów organizacji
analiza silnych i słabych stron organizacji
pozyskanie informacji na temat organizacji ze źródeł nieformalnych
analiza branży w której funkcjonuje firma
Pytanie 94
Konkurencja między firmami wg szkoły zasobowej rozpoczyna się od:
walki o udział rynkowy produktu finalnego (końcowego)
walki na poziomie tworzenia kluczowych kompetencji
żadne z powyższych
walki o pozyskanie składowych technologii i umiejętności
Pytanie 95
Wadą szkoły ewolucyjnej jest to, że:
jest zbyt sformalizowana
organizacja nie ma wpływu na swój sukces
strategia formułowana jest na zagrożeniach
procesy organizacyjne stają się rutyną
Pytanie 96
Kluczowe kompetencje wg koncepcji Hamela i Prahalada powinny:
dawać dostęp do zasobów finansowych
wszystkie powyższe
być budowane na poziomie jednej dywizji
odznaczać się trudnością we wdrożeniu
Pytanie 97
Zaletą szkoły realnych opcji jest przyjęcie założenia, że:
prawdopodobieństwo opcji nie jest istotne statystycznie
decydent zachowuje się zgodnie z modelem ograniczonej racjonalności
firma powinna rozważać wiele opcji z możliwości braku kontynuacji
wartość wariantów jest zależna od opcji giełdowych
Pytanie 98
Kluczowe dla wypracowania strategii planistycznej jest:
zdefiniowanie kluczowych kompetencji firmy
zidentyfikowanie interesariuszy
przeprowadzenie analizy SWOT
przeprowadzenie analizy 5 sił konkurencji
Pytanie 99
Podstawą podjęcia decyzji o budowie A380:
Było przekonanie menedżerów, że A380 będzie miał monopol w klasie największych samolotów
Wykorzystanie nowych technologii
Dopasowanie do prognozowanego popytu
Testowanie rynku
Pytanie 100
Kluczem do sukcesu wdrożenia planu A 380 była:
Odpowiednia kampania marketingowa
Synergia i koordynacja działań
Przeznaczenie odpowiednich zasobów finansowych
Pytanie 101
Przed włączeniem Airbusa w struktury EADS, strategia tej firmy była najbliższa szkole :
planistycznej
ewolucyjnej (wzorca)
pozycyjnej
żadnej z powyższych
Pytanie 102
Reakcja Boeinga na A380 polegająca na wprowadzeniu nowego B787 i modyfikacji B747 jest zgodna z założeniami
szkoły pozycyjnej
teorii prostych reguł
Szkoły planistycznej
teorii realnych reguł
Pytanie 103
Największym błędem strategicznym Airbusa w przypadku A380
była zbyt mała inwestycja w projekt, co przedłuża czas produkcji
była zbyt duża elastyczność strategii pociągająca za sobą koszty
była zbytnia wiara w trafność proponowanej prognozy
było zbytnie zawierzenie w możliwości techniczne
Pytanie 104
Podstawą do budowy strategii w cytowanych fragmencie Hondy:
Żadne z powyższych
Wykorzystanie kluczowych kompetencji
Wykorzystanie prostych reguł
Wykorzystanie norm i wartości zawartych w kulturze organizacyjnej firmy
Pytanie 105
Fujisawa nie stawiał żadnego ilościowego celu przed menedżerem Hondy w USA , z punktu widzenia szkoły ewolucyjnej (wzorca):
Pozwala to na stopniowe odkrywanie kierunku działania
Jest to błąd strategiczny
Jest to norma kulturowa japońskich organizacji - niemożliwa do zastosowania w innych
Umożliwia rozliczenie z działem menedżerów
Pytanie 106
Jaką strategię wejścia na rynek wybrali japońscy menedżerowie:
Analiza rynku i dopasowania do oferty
Kopiowania oferty z rynku japońskiego
Testowanie rynku różnymi modelami i dopasowania do potrzeb
Pytanie 107
Dlaczego inne firmy w tym Harley i firmy europejskie , nie odniosły tak spektakularnego sukcesu:
Strategie budowały na prognozach i twardych danych
Wszystkie powyższe
Przyjęły obowiązującą definicję rynku i nie dokonywały żadnych modyfikacji
Ich produkty nie były tak zaawansowane jak Hondy
Pytanie 108
Podstawą sukcesu Hondy na rynku USA były:
Starannie wdrożony plan
Uczenie się i dopasowanie
Wszystkie powyższe
Wystarczyło mieć szczęście
Pytanie 109
Kluczową kompetencją firmy Avon jest:
Budowa i zarządzanie siecią konsultantek
Zarządzanie stroną internetową
Budowa i zarządzanie siecią stoisk w galeriach handlowych.
Reklama i marketing produktów
Pytanie 110
Działanie polegające na wprowadzaniu sieci stoisk w galeriach handlowych:
Jest zgodne z założeniami podejścia pozycyjnego
Jest zgodne z założeniami podejścia planistycznego
Jest zgodne z założeniami podejścia zasobowego
Żadne z powyższych
Pytanie 111
Działanie polegające na wprowadzeniu sieci konsultantek - nastolatek (odrębnej od Avon i marki ...:
jest zgodne z założeniami podejścia zasobowego
żadne z powyższych
jest zgodne z założeniami podejścia prostych reguł
jest zgodne z założeniami podejścia pozycyjnego
Pytanie 112
Rozszerzenie portfela oferowanych przez konsultantki Avon produktów jest:
poszukiwaniem efektu doświadczenia
Poszukiwaniem ekonomii skali
poszukiwaniem ekonomii zakresu
żadne z powyższych
Pytanie 113
Rosnące znaczenie segmentu mężczyzna kupujących kosmetyki jest dla Avon
Zagrożeniem
silną stroną
słabą stroną
Szansą