Twój wynik: Estetyka

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Źródła WARTOŚCI ESTETYCZNEJ.
Pytanie 2
Istnienie WARTOŚCI ESTETYCZNYCH
Interracjonalne
fenomenologia
Realnie; Nie istnieją; Nie istnieją, ale mają ważność; Mają charakter absolutny lub relatywny.
Inne podziały
Idealne, jako odblask idei wcielonych w dzieło
wg. Platona, Hegla
OBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha dzieła
Realne, jako treść aktów psychicznych (świadomości)
wg. Lippsa
SUBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha świadomości ludzkiej
Pytanie 3
WARTOŚCI ESTETYCZNE poznajemy, odczytujemy i rozpoznajemy na drodze:
Uczuć i wczuć
Analizę warsztatu
IRRACJONALNEJ
RACJONALNEJ
Kontekstu kulturowego
Emocji
Intuicji i przeczuć
Pytanie 4
WARTOŚCI ESTETYCZNE tworzymy na drodze:
Emocjonalnej
Analizy jakości artystycznych
Kontekstu kulturowego
Rozumowej
RACJONALNEJ
Analizy warsztatu
Intuicji i przeczuć
IRRACJONALNEJ
Pytanie 5
Na drodze racjonalnej WARTOŚCI ESTETYCZNE:
Rozpoznajemy
Odczytujemy
Poznajemy
Tworzymy
Pytanie 6
TWORZENIE jako:
Pytanie 7
Poglądy Leonarda da Vinci ("Traktat o malarstwie")
Sztuka jest WIEDZĄ
Najważniejsze jest zawieranie PIĘKNA w sztuce
Powiązanie mimetycznej koncepcji sztuki z nowymi aspektami
Sztuka ma 2 podstawy: miarę i pomysł
Pytanie 8
Poglądy Michała Anioła
Najważniejsze jest oparcie się o wiedzę
"Maluje się mózgiem, a nie rękami"
Naśladowanie natury, jako środek do przedstawienia piękna w sztuce
Rozszerzenie mimetycznej teorii sztuki
Rzeźbiarz tworzy wg wizji wewnętrzej
Osąd artysty jest obiektywny.
Osąd artysty jest subiektywny
Pytanie 9
ESTETYKA Kanta
Pytanie 10
Romantyzm weimarsko-jenarski
Pytanie 11
ROLA SZTUKI wg. Schopenhauera:
Pytanie 12
ROLA SZTUKI wg. Kirkegarda (odpowiadają 3 stadiom życia)
RELIGIJNA
metafizyka
ETYCZNA
moralność
ESTETYCZNA
piękno
Pytanie 13
ESTETYKA Nietzschego
Moralność
panów i niewolników
Sztuka
apollińska i dionizyjska
Relatywistyczna
teoria rzeczywistości
Pytanie 14
Teoria WCZUCIA wg Lippsa
Podmiot czerpie satysfakcję z:
odnajdywania siebie w przedmiocie
Podmiot dopatruje się w przedmiocie:
bliskich mu wartości estetycznych
Pytanie 15
Podział WARTOŚCI wg Mieczysława Wallisa
w. łagodne to
piękno, śliczność
WARTOŚĆ
zdolność wywoływania w odpiorcy doznań estetycznych dodatnich
w. ostre to
wzniosłość, tragizm, komizm, ekspresja
W. OSTRE
wywołują dysharmonię, przykrość, dezorientację
W. ŁAGODNE
dają zadowolenie, przyjemność
Pytanie 16
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo (Rodzaj harmonii - kryterium)
Harmonia zrealizowana
inteligencja
Harmonia poszukiwana
działanie
Harmonia utracona
uczuciowość
Pytanie 17
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo
Harmonia poszukiwana
Wzniosłość, tragizm, dramatyczność
Harmonia zrealizowana:
Piękno, wspaniałość, wdzięk
Harmonia utracona
Dowcip, komizm, humor
Pytanie 18
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI
Pytanie 19
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI wg. Arystotelesa
Wyrażanie uczuć i emocji
ekspresjonizm
Przedstawienie nowej rzeczywistośći
wzbogacanie świata
Przedstawianie względów świata
naturalizm
Pytanie 20
SOCJOLOGIZM ESTETYCZNY
Do jego zrozumienia konieczna jest znakomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Do jego zrozumienia istotna jest znajomość biografii autora
Nie istnieje poza społeczeństwem
Pytanie 21
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Pytanie 22
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
Pytanie 23
IDEALIZM w estetyce
Pytanie 24
SEMANTYKA dzieła sztuki
Pytanie 25
Typy procesów twórczych
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
BEHAWIORALNY
np. Picasso
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
Pytanie 26
Typy procesów twórczych INTUICYJNY
Wiele wersji tego samego dzieła
Minimum świadomości
Nieodzowność tworzenia
Wielkie napięcie psychiczne
Chwiejność w wyborze koncepcji
Intuicyjny
Spontaniczny
Szybki
Pytanie 27
Typy procesów twórczych REFLEKSYJNYCH
Anty-ekspresja
Proces długotrwały
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Metoda prób i błędów
Kontrola świadomości twórczej
Wielkie napięcie psychiczne
Niecałkowicie zracjonalizowany
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Selekcja artystyczna
Pytanie 28
Typy procesów twórczych BEHAWIORALNY
Kontrola świadomości twórczej
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Selekcja artystyczna
Proces jest intuicyjny
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Metoda prób i błędów
Pytanie 29
Teoria twórczości artystycznej
Twórczość
jako praca
Teoria
natchnienia
Twórczość
jako ekspresja
Pytanie 30
TEORIA NATCHNIENIA
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Romantyzm
teoria geniusza
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Pytanie 31
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA usystematyzowane przez Arystotelesa
Pytanie 32
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
Pytanie 33
Założenia teorii psychoanalitycznych Struktura psychiki ludzkiej
Pytanie 34
Modele sztuki
Egoiczny
E. Kris
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny
A. Ehrenzweig
Oniryczny związany z
1. topiką
Pytanie 35
Model sztuki EGOICZNY wg. E. Krisa
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Związany z 2. topiką
Proces świadomy - na poziomie ego
Związany z 1. topiką
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Duża rola nieświadomości
Odbiór sztuki - komunikacja
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Pytanie 36
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Rola ego - proces świadomy
Związany z 1. topiką
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 2. topiką
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Pytanie 37
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Pytanie 38
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Pytanie 39
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Introwertyczność
Ekstrawertyczność
Materiał: życie, świadomość
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Funkcja komunikacyjna
Materiał: wizje
Funkcja samopoznawcza
Pytanie 40
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Materiałem jest życie, świadomość
Sztuka czyni z twórcy instrument
Introwertyczność
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Burzy zastane kanony w sztuce
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Jest twórcza
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Materiałem są wizje
Ma funcję komunikacyjną
Rozwija stronę emocjnalną
Ekstrawertyczna ekspresja
Ma funkcję samopoznawczą
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Pytanie 41
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)