Twój wynik: Renesans we Włoszech

Analiza

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
połącz
portyk
szereg kolumn zwieńczonych belkowaniem i trójkątnym przyczłókiem
rustyka
świadome nie wygładzanie kamienia
skrzyńce
kasetony na sklepieniu
balaski
element char. dla balkonów , mają ksztalt dwóch dzbanów , pojedynczy dzban to lalka
lunety
małe odcinki sklepienia przecinające się z górnym sklepieniem pod katem prostym . Mogły sie tam mieścić okna lub malowidła
arkada
półkoliste łuki wsparte kolumnami
sqraffagio
nakładanie na siebie kilku warstw barwnego tynku , następnie wg. pewnego wzoru wyskrobywano warstwy niższe , głębsze ukazując efekt delikatnego reliefu
fresk
nakładanie farby na mokry tynk
loggia
otwory króżganek tworzone przez szereg arkad
gzyms
dekoracja nad oknem
sklepienie zwierciadlane
kolebka zcięta od góry płaską płaszczyzną
kształtowanie murów zewnetrznych
budowano mur z cegły , potem okładano płytkami kamiennymi poddawanymi specjalnej obróbce . płyty kamienne układały się w linie lub w duże prostokąty jest to boniowanie
rustyka diamentowa
świadomie niewygładzony kamień przypominający cięty diament
Pytanie 2
połącz
kandelabry
jeśli kompozycja jest w pionie , może mieć char. arabeski
wille podmiejskie
niewielkie luksusowe pałacyki otoczone ogrodami przeważnie jednopietrowe czy parterowe , na planie prostokata , kwadratu , krzyza grec . Przewaga układów horyzontalnyh , bryły doskonale zharmonizowane z otoczeniem
groteska
arabeska + postać ludzka lub zwierzęca
arabeska
ornament złozony z elementów geometrycznych i wici roślinnych , symetryczny uporządkowany lekki
tympanon
czasem trójkatne nad oknem
panoplia
ornament złożony z elementów zbrojenia
pałac miejski
typ budowli który wykształcił się we Włoszech we Florencji . jest to budowla na planie prostokąta . zwarta zamknieta z wewnętrznym przeważnie arkadowym dziedzińcem , kilku kondygnacyjne , najcześciej 3 , zakończone płaskim dachem , bryłe wieńczy masywny gzyms
piano mobile
pomieszczenie reprezentacyjne na drugiej kondygnacji
attyka
kamienna pozioma ścianka nad gzymsem.zasłania ona dach , często bogato zdobiona
amfiliadowe ułożenie pomieszczeń wokół dziedzinca
z każdego pomieszczenia mozna było wyjść do krózganków
Pytanie 3
koncepcja mista idealnego
projekty na planach centralnych , najcześciej w środku głowny rynek z katedrą ratuszem , ze środka wychodziły ulice z zabudową , te plany to najcześciej wielokaty lub kwiazdy np. Palmanowa
:)
:)
Pytanie 4
Filippo Brunelleschi XV w. autor kopuły katedry Florenckiej pod wezwaniem Santa Maria del Fiore w 1420r. (data poczatku renesansu w arch)
buduje bez tymczasowego wewnętrznego szkieletu
budowa kopóły rozpoczyna się gdy gotowy był będen
miedzy dwoma warstwami kopóły ukryto żebra
widać nawiązanie do gotyku
między dwoma czaszami jest korytarz którym mozna wejsć na latarnie , punkt widokowy
Pytanie 5
Filippo Brunolleschi
kościół we Florencji San Lorenzo
wybudowany już po śmierci Brunolessiego , nawiązanie do bazyli wczesnochrześcijańskich . Z jego czasów pochodzi stara zakrystia n aplanie kwadratu nakryta kopuła
kapilca pazzich
ufundowana przez Andrzeja Pazzi ( ważny mecenas sztuki ) dobudowana do kość ś krzyza we Florencji / santa croce . kaplica na planie prostokata , kwadratowe prezbiterium i kolumnową arkadowa loggią wejściową . W efekcie nawiazuje do arch bizantyjskiej 6 kolumn w fasadzie głównej z których środkowe utzrymuja półkolista arkadę . kopuła niewidoczna, osłonieta dachem pod spodem belki , byc może nie jest dokonczona . wnętrze chłodne racjonalistyczne
kość. Santo Spirito we Florencji
plan krzyza łac. wpływy wczesnochrześć. bazylik , wszystko starannie obliczone i wykreslone . Nawa główna małe kwadraty są połowa duzych , nisze ołtarzowe są połowa małych kwadratów . na przecięciu nawy z transeptem kopuła, pod kopuła ołtarz
przytuek dla obuszczonych dzieci tzw. spedale degli innocenti / szpital niewiniatek
budynek o wydłużonym horyzontalnym planie otwierający się na zewnątrz argadowa loggią wspartą na kolumnach . Całosć podwyzszona , uwysmuklona kilkustopniowym podestem . kapitele kolumn kompozytowe , całosć lekka wdzięczna harmonijna , dosko. rónowaga między podpora a podstawą pierwsze renesansowe podpory pierwszy taki budynek , wywiera wielki wpływ na przyszłośc arch
Pytanie 6
pałac medyceuszy we florencji / palazzo Medici-Ricetti - Michaello di Bartolomeo
najważniejsze dzieło artysty , na planie prostokata , trójkondygnacyjny wewnetrzny prostokatny dziedziniec , każda kondygnacja innej wys. najwyzszy parter char. obronny pokryty rustyką , nakryty płaskim dachem posiada wyraźnie wych. na zewnatrz gzyms niecom przytłacza bryłę . Budowla jest wzorem dla kolejnych pałaców
Leo Battista Alberti kosć. Franciszkanów w Rimini przebudowany dla księcia Zygmunta Mallatestyna na świątynię grobową dla rodu Malatestów tzw. tempio Malatestiano
kość na planie podłuznym od wsch. dobudowywuje do prostokatnego korpusu nawowego cześc na planie koła nakrytą spłaszczona kopułą co nawiązuje do rzymskiego panteonu od boku arkady wsparte na filarach w nich nisze na sarkofagi, widoczne nawiazanie do arcg rzymskiej , antyku , brak ozdobności i ornamentyki
palazzo Rucellai we florencji Leo Battista Alberti zaprojektowany dla bogatego kupca Jana Ruccellai
trójkondygnacyjny , kondygnacje tej samej wys. Architekt wprowadza nowy rodzaj podziału fasady . Każde piętro podzielone pilastrami przy czym na każdej kondygnacji sa to pilastry w innym porządku . od dołu dorycki joński koryncki co nawiazuje do rzymskiego koloseum ( spiętrzenie porządków superpozycja porządków ) natomiast podziąły poziome są za pomocą gzymsów kordonowych ( międzypiętrowych) oraz gzymsu wieńczącego zgodnie z florencką tradycją parter otacza kamienna ława . parter ma char obronny
palazzo pitti Florencja leo battista alberti
w późniejszym czasie pałac został rozbudowany i poszerzony początkowo okna pałacu zakończone były łukiem półkolistym . cała fasada pokryta jest silną rystyką. pałac nawiazuj do rzymskich akweduktóe autorstwo architekta nie jest pewne w 100 %
Fasada kość santa maria Novela we Florenleo battista alberticji
kościół wcześniejszy gotycki . Architekt musiał uwzględnic znajdujące się w fasadzie portale , nisze na sarkofagi i koliste okno . Projektuje fasadę bezwierzową dwukondygnacyjną o różnej szer. pięter cześć dolna szersza , ma szerokość całego koscioła , górna jest węższa ma szer. nawy głównej . dolna z górną została połączona za pomocą wolut zasłaniajacy dachy naw bocznych kondygnacja dolna zakończona belkowaniem i pozioma attyką jest wyższa niz kondygnacja górna . Cała fasada wykonana techniką inkrustacji , wypełniona kamieniami co nawiazuje do kość san miniato al monte we florencji . Do tej fasady nawiązże fasada barokowego kość il dżesu w Rzymie
Pytanie 7
połącz chronologie
protorenesans
XII / XIII - XIV w.
renesans późny / manieryzm
po 1527- XVI
renesans wczesny
XV
renesans dojrzały
I ćwierć XVI- 1527
Pytanie 8
Wybiesz dzieło i autora
Filippo di Bartolomeo kopuła katedry Santa Maria Dell Fiore we Florencji
Filipo Brunelleschi kopuła katedry Santa Croce we Florencji
Filippo Brunelleschi kopuła katedry Santa Maria Dell Fiore we Florencji
Pytanie 9
dzieło i autor
Filippo Brunelleschi szpital niewiniątek (ospedale degli innocenti)
Miechaellozo di Bartolomeo szpital niewiniątek (ospedale degli innocenti)
Filippo Brunelleschi kość. San Lorenzo we Florencji
Pytanie 10
dzieło autor
Michaellozo di Bartolomeo kaplica pazzich
Filippo Brunelleschi kaplica pazzich
Filippo Brunelleschi Santo spirito
Pytanie 11
autor dzieło
Filippo Brunelleschi San Lorenzo
Filippo Brunelleschi Santo Spirito
Leo Battista Alberti przebudowa kośc. Franciszkanow Tempio Malatestiano
Pytanie 12
dzieło autor
Filippo Brunelleschi Santo Spirito
Leo Battista Alberti kość San Andrea w Mantui
Donato Bramante Santa Maria Presso San Satiro
Pytanie 13
autor dzieło
Michaelozzo di Bartolomeo palazzo Medici Riccardi palac medyceuszy
Michaelozzo di Bartolomeo Palazzo Rucelli
Filippo Brunelleschi palazzo medycei riccardi palac medyceuszy
Leo Battista Alberti Palazzo pitti we Florencji
Pytanie 14
autor i dzieło
Leo Battista Alberti przebudowa kościoła Franciszkanów w Rimini Tempio Malatestiano
Michaelozzo di Bartolomeo
Leo Battista Alberti przebudowa kosc. Santa Maria Novella we Florencji
Pytanie 15
autor dzieło
Leo Battista Alberti palazzo Pitti we Florencji
Michele Sanmichelli palazzo grimani nad kanałem grande w Wenecji
Leo Battista Alberti palazzo Rucellai
Pytanie 16
autor dzieło
Leo Battista Alberti fasada kościola San Miniato al Monte we Florencji
Antonio Avelino San Lorenzo
Leo Battista Alberti fasada kościola Santa Maria Novella we Florencji
Pytanie 17
dzieło autor
Rafael Santi kość San Andrea w Mantui
Leo Battista Alberti kość San Andrea w Mantui
Leo Battista Alberti kosć San Spirito
Pytanie 18
autor dzieło
Leo Battista Alberti palazzo Ruccellai
Michaelozzo Di Bartolomeo palazzo Medicei Riccardi
Leo Battista Alberti palazzo Pitti we Florencji
Pytanie 19
nazwa dzieła
pałac Palazzo Venezia
palazzo riochio cancellaria
Pytanie 20
nazwa
palazzo venezia
palazzo pitti
palazzo richio cancellaria
Pytanie 21
autor dzieło
Donate Bramante santa maria presso san satiro w mediolanie
Antonio Avelino zwany filarete ospedale maggiore w mediolanie
antonio Avelino zwany filarete ospedale degli innocenti w mediolanie
Pytanie 22
autor dzieło
Antonio Avelino filarete kość Kartuzów Cartoza pod Pawią w mediolanie
Donato Bramante światynia Tempietto mediolan
Filippo Brunelleschi ospedale maggiore pod Pawia mediolan
Pytanie 23
dzieło
kościól Santa Maria Dei Miracoli w Wenecji
Santa maria presso san satiro
Pytanie 24
dzielo autor
Donato Bramante Santa Maria Presso San Satiro
Donato Bramante santa maria delle gracie w mediolanie
Jacopo Sansovinon Santa Maria Presso San Satiro
Pytanie 25
autor dzieło
Donato Bramante Cartoza
Donato Bramante Santa Maria Delle Gracie w Mediolanie
Antonio Avelino Santa Maria Delle Gracie w Mediolanie
Pytanie 26
autor dzielo
Donato Bramante kolista światynia Tempietto
Donato Bramante San Lorenzo
Pytanie 27
autor dzielo
Michała Anioł dziedziniec św.Damazego
Donato Bramante dziedziniec św. Damazego
Pytanie 28
autor dzieło
plan kościoła św.Piotra Michał Anioł
plan kościoła św. Piotra Donate Bramante
plan kościoła św piotra Rafael Santi
Pytanie 29
autor dzielo
Donate Bramante plan kosc św.Piotra
Rafael Santi plan kośc. sw.Piotra
Michał Anioł plan kosć św.Piotra
Pytanie 30
dzielo autor
Rafael Santi villa Farnesina
Rafael Santi villa Rotonda
Pytanie 31
autor dzielo
Rafael Santi villa Farnesina
Rafael Santi villa Madama nad Tybrem
Pytanie 32
autor dzieło
Jacopo Sansovino
Michele Sanmicheli palazzo Grimani nad kanałem Grande w Wenecji
jacopo Sansovino biblioteka św.Marka w Wenecji
Pytanie 33
autor dzielo
Michele Sanmicheli biblioteka św.Markan w Wenecji
Jacopo Sansovino logetta
Jacopo Sansovino biblioteka św.Marka w Wenecji
Pytanie 34
dzielo autor
Michaele Sanmicheli logetta
Filippo Brunelleschi logetta
Jacopo Sansovino logetta
Pytanie 35
dzielo autor
Michele Sanmicheli palazzo Grimani nad kanałem Grande w Wenecji
Andrea Palladio przebudowa ratusza w Vicenzie na tzw. bazylikę Palladia
Jacopo Sansovino przebudowa ratusza w Vicenzie na tzw. bazylikę Palladia
Pytanie 36
autor dzieło
Andrea Palladio villa Madama
Andrea Palladio villa Rotonda
Rafael Santi villa Madama
Pytanie 37
autor dzielo
Andrea Palladio palazzo Val Marana
Andrea Palladio villa rotonda
Andrea Palladio villa madama
Pytanie 38
autor dzielo
andrea palladio teatro olimpico w vicenzie
michał anioł teatro olimpico w vicenzie
Pytanie 39
san giorgio maggiore andrea palladio
II retendore andrea palladio
Pytanie 40
san giorgio Maggiore andrea palladio
II retendore Andrea Palladio
Pytanie 41
Rafael santi klatka schodowa Pazzich we Florencji
Michał Anioł klatka schodowa biblioteki Pazzich we Florencji
Michał Anioł klatka schodowa biblioteki Medyceuszy we Florencji
Pytanie 42
Michał Anioł przebudowa wzgórza kapitolińskiego w Rzymie
Michał Anioł przebudowa wzgórza kapitolińskiego we Florencji
Rafael Santi przebudowa wzgórza kapitolińskiego we Florencji
Pytanie 43
Donato Bramante plan bazyliki św. Piotra w Rzymie
rafael Santi plan bazyliki św Piotra w Rzymie
Michał Anioł plan bazyliki św.Piotra w rzymie
Pytanie 44
kazalnica katedry w Pizie Nicola
kazalnica katedry w Pizie Giovanni
ambona katedry w Sienie Nicola
Pytanie 45
ambona katedry w Sienie Lorenzo Ghiberti
ambona katedry w Sienie Giovanni
ambona katedry w Sienie Nicola
Pytanie 46
drugie drzwi do baptysterium we Florencji Lorenzo Ghiberti
drugie drzwi do baptysterium we Florencji Andrea Pisano
pierwsze drzwi do baptysterium we Florencji Andrea Pisano
Pytanie 47
trzecie drzwi do baptysterium we Florencji Lorenzo Ghiberti
drugie drzwi do baptysterium we florencji Lorenzo Ghiberti
drugie drzwi do baptysterium we florencji Andrea Pisano
Pytanie 48
drugie drzwi do baptysterium we florencji Lorenzo Ghiberti
trzecie drzwi do baptysterium we Florencji Andrea Pisano
trzecie drzwi do baptysterium we florencji Lorenzo Ghiberti
Pytanie 49
posąg św.Jana Donatello
posąg św.Jana Michał Aniol
posąg św.Jerzego Donatello
Pytanie 50
posag sw. Jezrego Michał Anioł
posag św.Jerzego Donatello
posag św Jerzego Andrea del Werrocchio
Pytanie 51
postać Hioba albo Habakuka Donatello
posąg św. Jerzego Donatello
posąg Hioba albo Habakuka Michał Anioł
Pytanie 52
postać marii Michał Anioł
postać Marii Magdaleny Donatello
postać Marii Donatello
Pytanie 53
Dawid Michał Anioł
Dawid Donatello
Dawid Rafael Santi
Pytanie 54
posag konny Kondotiera wojsck weneckich gattamelaty Donatello
posag konny kondotiera wojsk weneckich gattamelaty Michał Anioł
posag konny marka aureliusza Donatello
Pytanie 55
reliefy z życia św.Antoniego do kośc św.Jerzego w Padwie Donatello
reliefy z zycia św Antoniego do kośc. sw Antoniego w Padwie Donatello
reliefy z życia św.Jerzego do kośc św jerzego w padwie Donatello
Pytanie 56
dawid Michał Anioł
dawid Donatello
dawid Andrea del Verrocchio
Pytanie 57
Pytanie 58
Dama z bukiecikiem pierwiosnku Andrea del Verrocchio
dama z bukiecikiem pierwiosnku Donatello
Pytanie 59
połącz
subordynacja
wzajemne podporządkowanie wszystkich elementó pod główna dominantę
horror vacui
lek przed pustką
palladianizm
kierunek w architekturze stworzony przez Andrea Palladio , który szczególnie popularny będzie pod koniec XVIII w. i na poczatku XIX w. . Będzie odznaczał się nawiazaniem do antyku surową rygorystyczną formą
koordynacja
równowaga wszystkich elementów
amor vacui
świadome posłużenie się pustką
wielki porządek
podział fasady kolumnami lób pólkolumnami przechodzącymi przez wiecej niż jedną kondygnację
system włoski
nowy system fortyczny wynaleziony przez Michaela Sanmicheli polegającyn na zastąpieniu murów prostych skośnymi skarpowymi
Pytanie 60
dopasój dzieła do autora : Filippo Brunelleschi
kaplica pazzich
kościól San Andrea w Mantui
palazzo Medycei Riccardi
szpital niewiniątek
Santo Spirito
kopuła katedry florenckiej Santa Maria Dell Fiore
San Lorenzo
Pytanie 61
Michaellozo di Bartolomeo
santo spirito
palazzo Medycei Riccardi
palazzo pitti we Florencji
Pytanie 62
Leo Battista Alberti
palazzo Richio
przebudowa kość franciszkanów w Riminii
palazzo pitti we FLorencji
Fasada kościola santa maria Novella we Florencji
Kościółm San Andrea w Mantui
palazzo Rucellai
Pytanie 63
Antonio Avelino
kościół Kartuzów Cartoza
kość. Santa Maria Dei Miracoli
ospedale degli innocenti
ospedale Maggiore
Pytanie 64
Donato bramante
Santa Maria Presso San satiro
plan kość św.Piotra w rzymie
Santa Maria Delle Gracie w Mediolanie
dziedziniec św. Damazego
kościółm Kartuzów Certoza
kolista swiatynia Tempietto
Pytanie 65
Rafael Santi
palazzo van Marana
villa Farnezina
villa Madama nad Tybrem
kośc. sw Piotra w rzymie na Watykanie
loggia dziedzińca św.Damazego
Pytanie 66
Michele Snamicheli
il retendore
palazzo Grimani nad kanałem grande w Wenecji
san Giorgio Maggiore
Pytanie 67
Jacopo Sansovino
villa Rotonda
palazzo Grimani nad kanałem Grande we Florencji
loggetta
biblioteka św.Marka w Wenecjii
Pytanie 68
Andrea Palladio
palazzo Val Marana
przebudowa ratusza w Vicenzie na tzw. bazylike Palladia
teatro Olimpicomw Vicenzie
villa Rotonda
san Giorgio Maggiore
il retondore
Pytanie 69
Michał Anioł
przebudowa wzgórza kapitolińskiego w Rzymie
klatka schodowa biblioteki Madyceuszy we Florencji
villa Rotonda
bazylika sw.Piotra w Rzymi
Pytanie 70
Lorenzo Ghiberti
drugie dzrwi do baptysterium we Florencji
trzecie drzwi do baptysterium we Florencji
pierwsze drzwi do baptysterium we Florencji
traktat o sztuce
Pytanie 71
Donatello
posag Davida
posąg Hioba albo Habakuka
postać Marii Magdaleny
posąg śwJana
reliefy z życia sw.Antoniego w kość św.Antoniego w Padwie
posąg konny kondotiera wojsk weneckich gattamelaty
posag św. Jerzego
Pytanie 72
Andrea del Verocchio
david
dama z bukiecikiem pierwiosnku
posag konny przywódcy wojsk weneckich Bartłomieja Collleoniego
posąg konny kondotiera wojsk weneckich gattamelaty
Pytanie 73
renesans wczesny
Michaelozzo di Bartolomeo
Leo Battista Alberti
Donaton Bramante
Antonio Avelino
Rafael Santi
Filippo Brunelleschi
Pytanie 74
renesans dojrzały
Donato Bramante
Jacopo Sansovino
Michaele Sanmicheli
Michał Anioł
Rafael Santi
Andrea Palladio
Pytanie 75
protorenesans
Lorenzo Ghiberti
Andrea Pisano
Nicola
Giovanni
Pytanie 76
renesans wczesny
Lorenzo Ghiberti
Andrea del Verocchio
Rafael Santi
rodzina della Robbia
Donatello
Pytanie 77
renesans dojrzały
Rafael Santi
michał Anioł
Andrea Sansovino
Donatello
Pytanie 78
dawid Donatello
Dawid Michał Anioł
David Rafael Santi
Pytanie 79
krucyfix Wit Stwosz
krucufix kościoła Santo Spirito Michał Anioł
Pytanie 80
madonna z bruggi Michał Anioł
pieta michał Anioł
Pytanie 81
posag bachusa Michał Aniolł
św.Jerzy Michal Anioł
posag Bachusa Donatelllo
Pytanie 82
pieta Michał Anioł
madonna Michał Anioł
Pytanie 83
na planie krzyża grec.