Fiszki

Prawo administracyjne część 5

Test w formie fiszek Test z prawa administracyjnego. Część 5 pytań.
Ilość pytań: 48 Rozwiązywany: 3980 razy
Które z podanych aktów nie ogłasza się w Monitorze Polskim
uchwały Rady Ministrów
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
zarządzeń Prezydenta RP
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
Vacatio legis
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
nie ma charakteru absolutnego i w szczególnych przypadkach może być skrócony, a nawet całkowicie pominięty
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
Kompetencje do wydawania rozporządzeń posiada
przez Narodowego Banku Polskiego
tylko Rada Ministrów
prezes Rady Ministrów
Prezydent RP
prezes Rady Ministrów
Prezydent RP
Badania źródeł prawa administracyjnego obejmują
nomenklaturę
świadczenia ekwiwalentne
walor prawny
problem delegacji ustawowej
nomenklaturę
walor prawny
problem delegacji ustawowej
Traktat
będąc w mocy wiąże strony, jego wykonanie jest niezależne od dobrej wiary
oznacza międzynarodowe porozumienie międyz państwami, o szczególnej nazwie, zawarte w formie pisemnei i regulowane przez prawao międzynarodowe, niezależnie od tego czy jest ujęte w jednym dokumencie czy w dwóch lub więcej dokumentach
jest definiowany przez ustawę z dnia 20 lipca 200 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych
wiąże państwo na płaszczyźnie międzynarodowej po zatwierdzeniu
wiąże państwo na płaszczyźnie międzynarodowej po zatwierdzeniu
Organami administracji niezespolonej, wyposażonymi w kompetencje do stanowienia aktów prawa miejscowego są
dyrektorzy urzędów żeglugi morskiej
dyrektorzy okręgów górniczych
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
Przepisy przejściowe o charakterze materialnym to
przepisy znoszące dotychczasowe sytuacje prawne (stosunki prawne)
przepisy przekształcające dotychczasowe stosunki prawne wg wymogów nowej regulacji prawnej
przepisy zapewniające trwałość prawomocnie ustalonych stosunków prawnych
przepisy zachowujące w mocy dotychczasowe akty wykonawcze
przepisy znoszące dotychczasowe sytuacje prawne (stosunki prawne)
przepisy przekształcające dotychczasowe stosunki prawne wg wymogów nowej regulacji prawnej
przepisy zapewniające trwałość prawomocnie ustalonych stosunków prawnych
przepisy zachowujące w mocy dotychczasowe akty wykonawcze
Zwyczaj
oznacza reguły postępowania wyraźnie zlokalizowane i złączone z daną jednostką administracyjną
jest zjawiskiem mieszczącym się wewnątrz administracji
ma znaczenie jedynie dla struktury pojmowanej statycznie
nośnikami i przekaźnikami zwyczaju są są źródła prawa administracyjnego
oznacza reguły postępowania wyraźnie zlokalizowane i złączone z daną jednostką administracyjną
jest zjawiskiem mieszczącym się wewnątrz administracji
Cechą charakterystyczną źródeł prawa administracyjnego jest to, że
pewne z nich obowiązują na określonym, mniejszym od terytorium państwa obszarze (np. gminy, powiatu) ale tylko jako prawo wewnętrznie obowiązujące.
większość z nich pochodzi od administracji
źródła te stanowią samodzielny, odrębny od konstytucji system źródeł prawa
ich kodyfikacja - zarówno prawa materialnego jak i procesowego jest bardzo trudna i w Polsce jak dotąd niespotykana
większość z nich pochodzi od administracji
Czy prawdą jest, iż Polską wiążą jdeynie umowy międzynarodowe ratyfiokowane przez Prezydenta
nie, np. niektóre z umów są ratyfikowana przez sejm w formie ustawy
nie, gdyż prezydent może przekazać swoją kompetencję do ratyfikacji ministrowi resortu zajmująceo się sprawami regulowanymi przez umowę
nie, umowy mogą być też np. zatwierdzane przez Radę Ministrów
Tak, inne umowy nieratyfikowane przez prezydenta, są jedynie niewiążącą deklaracją
nie, umowy mogą być też np. zatwierdzane przez Radę Ministrów
Co cechuje upoważnienie do wydania rozporządenia
powinny one zawierać wytyczne dotyczące treści aktu
powinny one określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
Tylko niektóre z upoważnień takich mogą znajdować się w akcie o randze niższej od ustawy
Realizacja wskazań w nich zawartych jest dla wyznaczonego podmiotu obowiązkiem a nie uprawnieniem
powinny one zawierać wytyczne dotyczące treści aktu
powinny one określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza się
uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra
zarządzenie Prezydenta RP wydane na podstawie ustawy
wszystkie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
ustawy
uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra
ustawy
Uchwały cechuje to, że
warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie
są to z regułu akty normatywne kolegialnych organów administracji publicznej
mają one zawsze charakter wewnętrzny, obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi podejmującemu uchwałę
nie są wydawane przez organy samorządu terytorialnego
warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie
są to z regułu akty normatywne kolegialnych organów administracji publicznej
Przepisy wykonawcze mogą być ustanowione przez następujące organy gminy
wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
zarząd gminy
starostę
radę gminy
zarząd gminy
radę gminy
Do źródeł prawa powszechnie obowiązującego nie należy
statut uczelni
żadne z powyższych
rozporządzenie wojewody
prawo zakładowe
żadne z powyższych
Przez źródła niezorganizowane rozumiemy
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa zamkniętego
swoistą postać normodawstwa w ramach porządku prawa, którego zmiany dbywają się rozmaitymi sposobami
swoistą postać normodawstwa, której rozumienie przyjmujemy za F. Linchampsem
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa otwartego
swoistą postać normodawstwa w ramach porządku prawa, którego zmiany dbywają się rozmaitymi sposobami
swoistą postać normodawstwa, której rozumienie przyjmujemy za F. Linchampsem
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa otwartego
Zarządzenia, zgodnie z regulacją konstytucyjną, mogą być wydawane przez
ministrów
centralne organy administracji państwowej
przewodniczących określonych w ustawach komitetów
organy zakładów administracyjnych
ministrów
przewodniczących określonych w ustawach komitetów
akty prawa miejscowego są
lokalnymi źródłami stanowionymi przez organy samorządów specjalnych i organy zakładów administrujących
wydawane tylko przez terenowe organy administracji publicznej
źródłai prawa powszechnie obowiązującymi
źródłami prawa o ograniczonym terytorialnie zasięgu obowiązywania
źródłai prawa powszechnie obowiązującymi
źródłami prawa o ograniczonym terytorialnie zasięgu obowiązywania
kompetencje prawotwórcze organów administracji publicznej dotyczące aktów normatywnych powszechnie obowiązujących
nie muszą każdorawzowo opierać się na regulacjach o randze co najmniej ustawy
żadna z powyższych
nie mają charakteru pierwotnego
mają charakter wykonawczy do ustaw
nie mają charakteru pierwotnego
mają charakter wykonawczy do ustaw
Zwyczaj
w płaszczyźnie stosunków z obywatelem uzewnętrznia się jedynie w skoncentryzowanym praktycznie kształcie
istnieje, jeżeli elemnty normantywne działań administracji są jednocześnie elementami rzeczywistego działania
w koncepcji porządku prawnego otwartego stanowi wartość prawotwórczą
jest trwały
w płaszczyźnie stosunków z obywatelem uzewnętrznia się jedynie w skoncentryzowanym praktycznie kształcie
istnieje, jeżeli elemnty normantywne działań administracji są jednocześnie elementami rzeczywistego działania
w koncepcji porządku prawnego otwartego stanowi wartość prawotwórczą

Powiązane tematy

#prawoadministracyjne

Inne tryby