Fiszki

Kolokwium z OWI PWr

Test w formie fiszek Kolokwium 13.12.2013 z przedmiotu ochrona własności intelektualnej. Sem.3 MBM, PWr.
Ilość pytań: 135 Rozwiązywany: 16971 razy
Znak Copyright, to symbol używany jako oznaczenie praw autorskich dla dzieł innych niż nagrania muzyczne (które są oznaczane przez znak praw autorskich do nagrań muzycznych ℗). Który z poniższych jest tym znakiem Copyright?
literka C w kółku
dwie literki c w kółku
literka r w kółku
literka C w kółku
Przyjęta w 1994 roku (a następnie nowelizowana) ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych reguluje między innymi :
obydwie poprzednie odpowiedzi są prawidłowe
wyjątki i ograniczenia praw autorskich
ochronę przedmiotu prawa autorskiego
obydwie poprzednie odpowiedzi są prawidłowe
Zgodnie z ustawą, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Ustawa określa także szereg rodzajów treści, które nie są przedmiotem prawa autorskiego i nie korzystają z ustawowej ochrony. Są to między innymi:
utwory audiowizualne
utwory sceniczne, scenicznomuzyczne, choreograficzne i pantomimiczne
urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole
urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole
Autorskie prawa majątkowe są ograniczone w czasie, i trwają:
jeżeli twórca nie jest znany 50 lat od daty pierwszego rozpowszechnienia utworu
przez cały czas życia twórcy i 50 lat po jego śmierci
przez cały czas życia twórcy i 70 lat po jego śmierci;
przez cały czas życia twórcy i 70 lat po jego śmierci;
Dozwolony użytek osobisty jest:
odpłatny
odpłatny, z pewnymi wyjątkami
nieodpłatny
nieodpłatny
Termin domeny publicznej pojawił się w Konwencji:
Haskiej
Genewskiej
Berneńskiej
Berneńskiej
W Polsce do domeny publicznej przechodzą utwory autorów nieżyjących od:
70 lat
50 lat
60 lat
70 lat
Jedną z ośmiu wartości domeny publicznej nadanych przez Pamelę Samuelson nie jest:
promowanie edukacji poprzez tworzenie nowej wiedzy (danych, faktów, pomysłów, teorii)
umożliwianie twórczego i konkurencyjnego naśladownictwa, dzięki wygaśnięciu patentów i ochrony praw autorskich oraz publicznemu ujawnianiu technologii, które nie kwalifikują się do ochrony patentowej
dostęp do zasobów dziedzictwa kulturowego, takich jak piśmiennictwo antycznej Grecji czy dzieła Mozarta
promowanie edukacji poprzez tworzenie nowej wiedzy (danych, faktów, pomysłów, teorii)
Czy dzieła osierocone należą do domeny publicznej?
tylko jeśli od daty ich powstania upłynęła połowa czasu potrzebnego do wygaśnięcia autorskich praw majątkowych
nie
tak
nie
Dzień Domeny Publicznej obchodzony jest:
1 lutego
1 stycznia
30 grudnia
1 stycznia
Spór patentowy jest rozwiązywany przez:
Sąd Administracyjny
Urząd Patentowy
Sąd Najwyższy
Urząd Patentowy
postępowaniu spornym na decyzje organu rozstrzygające sprawy co do istoty i wydane po przeprowadzeniu rozprawy przysługuje:
wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
skarga do Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego
skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
Rozstrzygnięcie sporu w procesie spornym podejmuje się poprzez:
większość kwalifikowaną
większość bezwzględną
większość zwykłą
większość zwykłą
Jeżeli wniosek o spór patentowy nie spełnia wymogów formalnych, wnioskodawca powinien usunąć usterki lub uzupełnić braki w terminie nieprzekraczającym:
21 dni
14 dni
30 dni
30 dni
Kto nie podpisuje protokołu sporządzanego podczas rozprawy patentowej:
strony sporu
przewodniczący składu orzekającego
protokolant
strony sporu
Jaką cechę (cechy) powinna posiadać reklama, aby była przedmiotem praw autorskich?
Posiadać element wyróżniający dany utwór od innych (oryginalność), a także cechy osobowości autora
Wszystkie wymienione wyżej
Jej proces powstania musi być twórczy (nie maszynowy)
Wszystkie wymienione wyżej
Slogan może być objęty ochroną autorską wtedy, gdy:
Jest niezbędny
Jest oryginalny
Jest czysto opisowy
Jest oryginalny
Czy krótki utwór muzyczny skomponowany na potrzeby reklamy może podlegać ochronie prawnej?
Tak, jeżeli osiągają odpowiedni stopień indywidualności
Nie, nie ma takich podstaw
Tak, ale tylko dłuższy niż 10s
Tak, jeżeli osiągają odpowiedni stopień indywidualności
Dlaczego reklama radiowa w większości przypadków nie jest objęta ochroną prawa autorskiego?
Ponieważ brak jej niezbędnego stopnia oryginalności (najczęściej tylko informuje o produkcie)
Ponieważ jest mniej skuteczna od reklamy audiowizualnej
Reklama jako dzieło słowne lub słownomuzyczne nie ma podstaw do ochrony
Ponieważ brak jej niezbędnego stopnia oryginalności (najczęściej tylko informuje o produkcie)
Komu przysługują autorskie prawa majątkowe reklam audiowizualnych?
Producentowi
Reżyserowi
Scenarzyście
Producentowi