Fiszki

inżynierka III część

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 142 Rozwiązywany: 124 razy
345. Jaką funkcję pełni tabela elementów scalonych w kosztorysie inwestorskim?
Służy do zestawienia kosztów poszczególnych elementów robót budowlanych w układzie elementów scalonych, umożliwiając określenie struktury i rozkładu kosztów inwestycji
Służy do zestawienia kosztów poszczególnych elementów robót budowlanych w układzie elementów scalonych, umożliwiając określenie struktury i rozkładu kosztów inwestycji
346. Droga Rzymska Via Appia (Via Appia Antica):
zbudowana z 4 warstw konstrukcyjnych, posiadała nawierzchnię ze żwiru i piasku albo bruku lub płyt kamiennych.
wybudowana w celach strategicznych dla przemarszu wojsk w kierunku Wielkiej Grecji i dlatego były zabronione spacery po tym trakcie
najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r.p.n.e.
najszersza droga rzymska, o szerokości 15-tu metrów, nazwana „królową dróg”
zbudowana z 4 warstw konstrukcyjnych, posiadała nawierzchnię ze żwiru i piasku albo bruku lub płyt kamiennych.
najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r.p.n.e.
347. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym:
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
jest to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, np. wokół placu
jest stosowane głównie na terenach zurbanizowanych, przy podobnych natężeniach przejazdów w obu kierunkach i niewielkim ruchu pojazdów skręcających w lewo
w Polsce zapewnia kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu nadjeżdżających z prawej strony
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
jest to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, np. wokół placu
348. Węzłem drogowym jest połączenie dróg:
przecięcie lub rozwidlenie dwu lub więcej dróg kołowych (na różnych poziomach) wraz z zapewnieniem możliwości połączeń między nimi za pomocą łącznic umożliwiające pełny bądź częściowy wybór kierunku jazdy
przecięcie lub rozwidlenie dwu lub więcej dróg kołowych (na różnych poziomach) wraz z zapewnieniem możliwości połączeń między nimi za pomocą łącznic umożliwiające pełny bądź częściowy wybór kierunku jazdy
349. Rów trapezowy stosuje się:
przy wysokości skarpy nasypu do 2 m, gdy zachodzi potrzeba odprowadzenia wody, przy niestosowaniu bariery ochronnej
na drogach wszystkich klas, za wyjątkiem A i S
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
na drogach klasy A, S i GP w celu ułatwienia utrzymania drogi, gdy wysokość skarpy nasypu lub wykopu jest mniejsza od 1 m
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
350. W nawierzchniach półsztywnych:
w górnych warstwach konstrukcji występują bitumiczne, warstwa ścieralna i warstwa wiążąca oraz podbudowa, np. z kruszywa zagęszczanego mechanicznie
ugięcia sprężyste pod naciskiem koła P = 50 kN są mniejsze od 0,5 mm
podbudowa zasadnicza cała lub jej dolna warstwa, jako sztywna może być wykonana z betonu asfaltowego
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
351. Nawierzchnie tłuczniowe:
mogą służyć, jako podbudowa nawierzchni sztywnych.
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie*
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie*
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
352. Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem:
mieszanie składników najczęściej jest wykonywane w betoniarkach samojednych bezpośrednio na terenie (na drodze)
) jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
) jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
353. Mieszanki mineralno-asfaltowe MMA:
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
354. W procesie produkcji HMA („hot mix asphalt”):
gorący materiał kamienny najpierw jest sortowany a następnie po raz drugi dozowany i podawany do mieszalnika
najczęściej są stosowane mieszarki o pracy ciągłej
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
do mieszalnika są dozowane z zasobników asfalt i wypełniacze oraz z suszarki materiał kamienny
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
355. Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło WMA (warm mix asphalt):
Temperatura produkcji: ok. 100–140°C (dla HMA: 150–180°C). Temperatura wbudowania: o ok. 20–40°C niższa niż w przypadku HMA. Skład podobny jak w HMA: kruszywo + asfalt + dodatki. Kluczową rolę odgrywają modyfikatory WMA, które ułatwia
Temperatura produkcji: ok. 100–140°C (dla HMA: 150–180°C). Temperatura wbudowania: o ok. 20–40°C niższa niż w przypadku HMA. Skład podobny jak w HMA: kruszywo + asfalt + dodatki. Kluczową rolę odgrywają modyfikatory WMA, które ułatwia
356. Ułożenie MMA musi poprzedzać:
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad*
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad*
357. Przed rozpoczęciem układania warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej należy:
określić potrzebną ilość przejść walca dla uzyskania prawidłowej grubości warstwy
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralnoasfaltowej przed zagęszczeniem
na odcinku próbnym użyć podobnych materiałów oraz sprzętu, jakie będą stosowane do wykonania warstwy nawierzchni
przystąpić do wykonywania warstwy nawierzchni po zaakceptowaniu odcinka próbnego we wskazanej lokalizacji na realizowanej trasie.
określić potrzebną ilość przejść walca dla uzyskania prawidłowej grubości warstwy
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralnoasfaltowej przed zagęszczeniem
na odcinku próbnym użyć podobnych materiałów oraz sprzętu, jakie będą stosowane do wykonania warstwy nawierzchni
358. Droga wyposażona w jedną lub dwie jezdnie, przeznaczona wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i nieobsługująca przyległego terenu to droga klasy:
S - ekspresowa
S - ekspresowa
359. Nawierzchnie sztywne:
maksymalne frakcje ziaren wynoszą 16 mm
grubości płyt niezbrojonych wynoszą 15 do 24 cm.
w warstwach dopuszcza się stosowanie grubego kruszywa z recyklingu zużytego betonu*
stosuje się płukane kruszywo wykazujące całkowity brak zdolności reagowania z alkaliami
grubości płyt niezbrojonych wynoszą 15 do 24 cm.
w warstwach dopuszcza się stosowanie grubego kruszywa z recyklingu zużytego betonu*
stosuje się płukane kruszywo wykazujące całkowity brak zdolności reagowania z alkaliami
360. Węzły drogowe z punktami kolizji na drodze niższego rzędu zaklasyfikowane są do grupy:
C
C
361. Pikietaż oznacza odległość punktu na drodze mierzoną:
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
od początku trasy po prostych kierunkowych do punktów głównych
od początku trasy po prostych kierunkowych, z uwzględnieniem długości łuków pionowyc
od początku trasy najkrótszą trajektorią do danego punktu.
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
362. Rozstaw szyn (szerokość toru kolejowego) jest mierzona:
między osiami szyn
między główkami szyn (od zewnątrz)
między główkami szyn (od wewnątrz)
między szyjkami szyn (od wewnątrz) i wynosi 1435 mm
między główkami szyn (od wewnątrz)
363. Koleje dużych prędkości w Europie zapewniają przejazdy z prędkościami:
≥ 250 km/h
≥ 200 km/h
≥ 150 km/h
≥ 300 km/h
≥ 250 km/h
≥ 200 km/h
364. Koleje wykorzystujące lewitację magnetyczną to:
dzięki zainstalowanym elektromagnesom w torze oraz pod pociągiem zostało ograniczone tarcie kół, co umożliwiło osiągnięcie dużych prędkości powyżej 500 km/h.
TGV (Train à Grande Vitesse) we Francji; pociąg osiągnął prędkość 574,8 km/h
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h
HYPERLOOP środek transportu pasażerskiego i towarowego finansowany przez Elona Muska
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h

Powiązane tematy

Inne tryby