Stwierdzone błędne zapisy w dowodzie księgowym zewnętrznym obcym:
poprawia się poprzez skreślenie błędnego zapisu i podpisanie się obok skreślenia
poprawia się poprzez dokument korygujący
pozostawia się bez poprawy
poprawia się poprzez dokument korygujący
Dokument PZ – Przyjęcie z zewnątrz odnoszący się do przyjęcia
zakupionych materiałów do magazynu powinien zawierać:
podpis głównego księgowego jednostki lub osoby odpowiedzialnej za prowadzenie jej ksiąg rachunkowych
datę przyjęcia składnika majątku do magazynu
nazwę urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla jednostki, której ten dokument dotyczy
datę przyjęcia składnika majątku do magazynu
Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej nie ujawni błędów
księgowych wynikających z:
braku zapisu operacji gospodarczej w księgach rachunkowych
zaksięgowania operacji gospodarczej tylko na jednym koncie
zaksięgowania operacji gospodarczej na dwóch różnych kontach, ale po tej samej stronie
braku zapisu operacji gospodarczej w księgach rachunkowych
W przypadku wypłaty z kasy zaliczki dla pracownika na zakup
materiałów biurowych oprócz dokumentu KW – Dowód wypłaty, wypłatę
z kasy jako dokument źródłowy może potwierdzać:
Polecenie księgowania
Raport kasowy
Wniosek o zaliczkę
Wniosek o zaliczkę
Minimalny zakres danych, które powinna zawierać prawidłowo
wystawiona faktura wskazany jest:
w Ordynacji podatkowej
w ustawie o podatku od towarów i usług
w ustawie o rachunkowości
w ustawie o podatku od towarów i usług
Operację gospodarczą – „Wypłacono z kasy zaliczkę dla pracownika na
zakup materiałów biurowych w kwocie 500 zł” zaksięgowano następująco:
500 zł Dt „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” / 500 zł Ct „Rachunek
bieżący”. Księgowanie korygujące zapisem ujemnym (tzw. storno
czerwone) błędnej ewidencji wygląda następująco:
Korygowanie błędnych zapisów w księgach rachunkowych
prowadzonych przy użyciu komputera jest możliwe:
zarówno w przypadku operacji gospodarczych bilansowych, jak i wynikowych
tylko w przypadku operacji gospodarczych wynikowych
przy wyłącznym stosowaniu zapisu korygującego ujemnego
zarówno w przypadku operacji gospodarczych bilansowych, jak i wynikowych
Sprawdzenie, czy dane liczbowe zamieszczone na dowodzie księgowym
nie zawierają błędów arytmetycznych jest elementem kontroli:
merytorycznej
formalnej
rachunkowej
rachunkowej
W Raporcie kasowym - RK, jako dokumencie zbiorczym, ujęte mogą być
następujące dowody księgowe:
KW – Dowód wypłaty, RW- Rozchód wewnętrzny
PW – Przyjęcie wewnętrzne, KW – Dowód wypłaty
KP – Dowód wpłaty, WN – Wniosek o zaliczkę
KP – Dowód wpłaty, WN – Wniosek o zaliczkę
Korekty w dowodach księgowych wewnętrznych można dokonywać
poprzez:
wymazanie błędnego zapisu i wpisanie poprawnie
skreślenie błędnej treści lub kwoty z utrzymaniem ich czytelności, wpisanie poprawnej treści lub kwoty, daty poprawki i złożenie podpisu przez osobę upoważnioną
poprawienie pojedynczych liter lub cyfr, wpisanie daty poprawki i złożenie podpisu
skreślenie błędnej treści lub kwoty z utrzymaniem ich czytelności, wpisanie poprawnej treści lub kwoty, daty poprawki i złożenie podpisu przez osobę upoważnioną
Korekta księgowania błędnych zapisów w księgach rachunkowych w
postaci tzw. storna czarnego:
musi być z zastosowaniem zasady podwójnego zapisu
nie musi być z zastosowaniem zasady podwójnego zapisu
zastosowanie zasady podwójnego zapisu zależy od decyzji jednostki
musi być z zastosowaniem zasady podwójnego zapisu
Na jaką kwotę do zapłaty zostanie wystawiona faktura za sprzedane
towary o wartości netto 1.000,00 zł, VAT 8% ?
1.080,00 zł
1.000,00 zł
1.230,00 zł
1.080,00 zł
Jednostka wystawiła dla kontrahenta fakturę sprzedaży o wartości brutto
2.560,00 zł, a prawidłowa wartość brutto powinna być 3.690,00 zł. Błąd
należy poprawić poprzez:
wymazanie kwoty 2.560,00 zł i nadpisanie kwoty 3.690,00 zł
wystawienie faktury korygującej
Korekta błędnych zapisów w księgach rachunkowych prowadzonych w
systemie komputerowym polega na:
wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów
trwałym usunięciu z ksiąg rachunkowych błędnego zapisu
skreśleniu błędnego zapisu, wpisaniu daty korekty i złożeniu podpisu
wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów
W związku z rozliczeniem pobranej zaliczki na zakup materiałów
biurowych pracownik przedstawił fakturę w kwocie 400,00 zł netto, VAT
23%. Kwota pobranej zaliczki wynosiła 500,00 zł. Ile wynosi
niewykorzystana kwota zaliczki ?
8,00 zł
100,00 zł
0,00 zł
8,00 zł
Obowiązkowym elementem dowodu księgowego jest:
podpis kierownika jednostki
określenie stron dokonujących operacji gospodarczych
liczba egzemplarzy dokumentu
określenie stron dokonujących operacji gospodarczych
Błędy rachunkowe w dowodach księgowych:
każdorazowo podlegają korekcie
błędy rachunkowe nie podlegają korekcie
są korygowane przez wymazanie korektorem i wpisanie kwot poprawnych
każdorazowo podlegają korekcie
Błędny zapis w zewnętrznym dokumencie obcym poprawia się:
dokumentem korygującym
nie podlega korekcie
skreślając błędny zapis i wpisując poprawny
dokumentem korygującym
Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej sporządza się w celach:
zastąpienia sporządzania bilansu
marketingowych
informacyjno-kontrolnych
informacyjno-kontrolnych
Poprawa błędnych zapisów w księgach rachunkowych z wykorzystaniem
zapisów dodatnich to tzw.: