Fiszki
Ekologia klasa 8
Test w formie fiszek na podstawie podręcznika puls życia 8 nowej ery
Ilość pytań: 75
Rozwiązywany: 634 razy
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
populacja rozwijająca się
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
populacja wymierająca
Uzupełnij luki
Zależności antagonistyczne to
. . . . . . . .
,
. . . . . . . .
,
. . . . . . . .
i
. . . . . . . .
.
Zależności antagonistyczne to konkurencja, roślinożerność, drapieżnictwo i pasożytnictwo.
Uzupełnij luki
Zależności nieantagonistyczne to
. . . . . . . .
i
. . . . . . . .
.
Zależności nieantagonistyczne to mutualizm i komensalizm.
Połącz w pary przystosowania do konkurencji z ich zastosowaniami
rogi jelonków rogaczy
umiejętność podkradania marabutów
wygląd samców ptaków
zmniejszanie otworu dziupli
wydzielanie substancji hamujących rozwój innych osobników
szybsze rośnięcie i ukorzenianie
zrzucanie konkurentów z drzewa w walce o terytorium
podkradanie upolowanych flamingów bielikom afrykańskim (konkurencja o pokarm)
rywalizacja o partnerkę
konkurencja o miejsce do gniazdowania
konkurencja o sole mineralne
konkurencja o światło
rogi jelonków rogaczy
zrzucanie konkurentów z drzewa w walce o terytorium
umiejętność podkradania marabutów
podkradanie upolowanych flamingów bielikom afrykańskim (konkurencja o pokarm)
wygląd samców ptaków
rywalizacja o partnerkę
zmniejszanie otworu dziupli
konkurencja o miejsce do gniazdowania
wydzielanie substancji hamujących rozwój innych osobników
konkurencja o sole mineralne
szybsze rośnięcie i ukorzenianie
konkurencja o światło
Wypisz skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej
podział przestrzeni na terytoria
ustalenie się hierarchii w stadzie
śmierć słabszych osobników
umocnienie się gatunku
Wypisz skutki konkurencji międzygatunkowej
wyparcie osobników jednego gatunku przez drugi
zmiana niszy ekologicznej danego gatunku
Połącz w pary przystosowanie do drapieżnictwa z jego zastosowaniem
Smukłe ciało
Długi ogon
Obszerna klatka piersiowa i duże płuca
Dobrze rozwinięte narządy zmysłów
Szerokie nozdrza
Ostre kły
Silnie umięśnione tylne kończyny
ułatwia szybki bieg
służy jako przeciwwaga podczas wykonywania skrętów w biegu
zapewniają sprawną wymianę gazową
ułatwiają zlokalizowanie ofiary
pozwalają pobierać więcej powietrza podczas pościgu
służą do rozszarpywania zdobyczy
umożliwiają wykonywanie dalekich skoków
Smukłe ciało
ułatwia szybki bieg
Długi ogon
służy jako przeciwwaga podczas wykonywania skrętów w biegu
Obszerna klatka piersiowa i duże płuca
zapewniają sprawną wymianę gazową
Dobrze rozwinięte narządy zmysłów
ułatwiają zlokalizowanie ofiary
Szerokie nozdrza
pozwalają pobierać więcej powietrza podczas pościgu
Ostre kły
służą do rozszarpywania zdobyczy
Silnie umięśnione tylne kończyny
umożliwiają wykonywanie dalekich skoków
Wymień sposoby polowania
upodobnianie się do podłoża
tworzenie podłoża
paraliżowanie ofiary
wzbudzanie zainteresowania
wabienie przynętą
udawanie rośliny
skradanie się
atak z ukrycia
wymień sposoby unikania ataku drapieżnika
upodabnianie się do groźnych gatunków
kolce
Podaj przykład drapieżnej rośliny
Rosiczka
Uzupełnij luki
Aby móc trawić
. . . . . . . .
, wiele roślinożerców ma w przewodach pokarmowych
. . . . . . . .
, które wspomagają ten proces.
Aby móc trawić celulozę, wiele roślinożerców ma w przewodach pokarmowych mikroorganizmy, które wspomagają ten proces.
Jak rośliny nie dają się zjeść?
mają kolce (kaktusy)
upodabniają się do otoczenia (litopsy)
wydzielają drażniące substancje (pokrzywa)
przypominają inne rośliny odstraszające roślinożerców (jasnota biała)
wytwarzają trujące substancje (lulek czarny)
wytwarzają odstraszający zapach i smak (mak polny)
Wymień zalety roślinożerców
zgryzają rośliny pobudzając je do wzrostu
zjadając trawy umożliwiają rozwój innym gatunkom
zapobiegają zarastaniu łąk
zapylają kwiaty i rozsiewają nasiona
zjadają liście wysokich roślin dając dostęp do światła niższym
Wymień przystosowania przeżuwaczy
dłuższe jelita
szerokie zęby
dobrze rozwinięte narządy zmysłów smaku i węchu
wystająca, wydłużona górna warga
cofanie pokarmu ze wstępnego trawienia w pierwszej komorze żołądka z powrotem do jamy gębowej
specjalna budowa żołądka
Połącz w pary przystosowania z organizmami które je posiadają
aparat gębowy w kształcie rozwijanej rurki
krótkie grube dzioby do miażdżenia twardych łupin
rosnące całe życie siekacze
protisty rozkładające celulozę
tarka
motyl
ptaki
świstak
termity
ślimak
aparat gębowy w kształcie rozwijanej rurki
motyl
krótkie grube dzioby do miażdżenia twardych łupin
ptaki
rosnące całe życie siekacze
świstak
protisty rozkładające celulozę
termity
Uzupełnij luki
. . . . . . . .
żyje kosztem drugiego organizmu, zwanego
. . . . . . . .
.
Pasożyt żyje kosztem drugiego organizmu, zwanego żywicielem.
Uzupełnij luki
. . . . . . . .
żyją na powierzchni ciała swoich żywicieli.
. . . . . . . .
żyją wewnątrz ciała swoich żywicieli.
Pasożyty zewnętrzne żyją na powierzchni ciała swoich żywicieli. Pasożyty wewnętrzne żyją wewnątrz ciała swoich żywicieli.
Wypisz przykłady pasożytów zewnętrznych
Wypisz przykłady pasożytów wewnętrznych
tasiemce
owsiki
glisty ludzkie