Które zdanie dotyczące archetypu NIE jest prawdziwe?
jest uniwersalną formą pamięciową (ideą) zawierającą spory ładunek emocjonalny
jego źródłem są zapisy powtarzających się przez wiele pokoleń doświadczeń
jest wytworem indywidualnych przeżyć w kontakcie ze światem zewnętrznym i jego obiektami
jest dychotomiczny dwubiegunowy, ma swoją pozytywną i negatywną stronę
jest wytworem indywidualnych przeżyć w kontakcie ze światem zewnętrznym i jego obiektami
Potrzeby fizjologiczne i podstawowe potrzeby psychologiczne, które domagają się szybkiej i
całkowitej realizacji, są ułożone hierarchicznie i związane z prawem niedoboru, to wg Maslowa:
Metapotrzeby
Potrzeby istnienia
Potrzeby pierwotne
Potrzeby braku
Potrzeby braku
Głównym pojęciem w teorii Murraya jest:
popęd
potrzeba
cecha
motyw
potrzeba
Kelly proponował zdefiniować pojęcia emocjonalne na nowo, w terminach nieodpowiedniości
istniejących konstruktów. Wg niego „poczucie wynikające ze zorientowania się, że zdarzenie, z
którym mamy do czynienia leży poza zakresem użyteczności posiadanych konstruktów” to:
zaciekawienie
wrogość
lęk
wina
lęk
Osobowość „istnieje realnie i ma swe neuronowe i fizjologiczne korelaty", jej podstawowymi
elementami są cechy a ujęcie nomotetyczne i idiograficzne są równoważne w psychologii – te
stwierdzenia są charakterystyczne dla teorii/ koncepcji:
G. Allporta
H.Eysencka
H.Murraya
M. Straś-Romanowskiej
G. Allporta
W koncepcji Straś – Romanowskiej sfera specyficznie ludzka, w której ma miejsce przeżywanie
zdarzeń życiowych, życia jako całości, realizacja potrzeby wolności i niezależności, to sfera:
Metafizyczna
Biologiczna
Podmiotowa
Społeczna
Podmiotowa
Do trzech psychologicznych potrzeb wyróżnianych przez Ryana i Deciego NIE zaliczamy:
potrzeby autonomii
potrzeby szacunku
potrzeby kompetencji
potrzeby afiliacji
potrzeby szacunku
Które z kategorii potrzeb NIE zostały wyróżnione przez Murraya (przeczytaj uważnie zwracając
uwagę na przeczenie!):
proaktywne i reaktywne
dynamiczne i statyczne
pierwotne (wiscerogenne) i wtórne (psychogenne)
jawne i ukryte
dynamiczne i statyczne
Tzw. konstrukt zawieszony to wg Kelly’ego:
Kostrukt, którego jeden biegun jest mniej dostępny świadomości niż drugi
Konstrukt o istotnym znaczeniu dla poczucia kim się jest, względnie odporny na zmiany
Konstrukt, który „wyszedł z użytku”, pozostaje jak gdyby wyparty, niedostępny świadomości
Konstrukt , którego użycie uruchamia inne konstrukty, bez potrzeby zdobywania dodatkowych informacji
Konstrukt, który „wyszedł z użytku”, pozostaje jak gdyby wyparty, niedostępny świadomości
Wg Eysencka osoby narażone na choroby układu krążenia i cukrzycę uzyskują:
niskie wyniki w skali Neurotyzmu i przeciętne w skali Ekstrawersji
wysokie wyniki w skali Neurotyzmu i wysokie w skali Ekstrawersji
niskie wyniki w skali Neurotyzmu i niskie w skali Ekstrawersji
wysokie wyniki w skali Neurotyzmu i niskie w skali Ekstrawersji
wysokie wyniki w skali Neurotyzmu i wysokie w skali Ekstrawersji
Wg Seligmana błąd logiczny, zniekształcenie myślenia określane jako „selektywne
abstrahowanie” polega na:
Dychotomicznym ujmowaniu rzeczywistości w skrajnych kategoriach, bez stanów pośrednich (czarno-białe widzenie świata)
Korzystaniu z uogólnionych pojęć w procesie klasyfikowania sytuacji, bez odnoszenia się do konkretnych rzeczywistych cech danej sytuacji
Przekonaniu, że pojedyncze zdarzenie, incydent (np. porażka) będzie się stale powtarzać w przyszłości
Grupowaniu niektórych szczegółów, koncentrowaniu się na nich i formułowaniu na ich podstawie ogólnych wniosków, przy jednoczesnym ignorowaniu innych ważnych cech sytuacji
Grupowaniu niektórych szczegółów, koncentrowaniu się na nich i formułowaniu na ich podstawie ogólnych wniosków, przy jednoczesnym ignorowaniu innych ważnych cech sytuacji
Tzw. doznań szczytowych NIE charakteryzuje:
Poczucie zjednoczenia z większą całością – np. ogółem istnienia, światem, kosmosem, Absolutem
Poczucie szczęścia i euforii
Poczucie bycia w większym stopniu zintegrowanym wewnętrznie
Większa świadomość upływającego czasu i przestrzeni
Większa świadomość upływającego czasu i przestrzeni
Wg Freuda proces, który polega na myśleniu realistycznym - ego formułuje plan zaspokojenia
potrzeby, sprawdza przy użyciu działania, czy ten plan przyniesie zamierzony skutek, to:
Proces pierwotny
Kateksja
Proces wtórny
Sublimacja
Proces wtórny
Zasada mówiąca o wyrównaniu energii, o tym, ze dystrybucja energii psychicznej zmierza do
osiągnięcia równowagi, to wg Junga:
Zasada ekwiwalencji
Zasada koherencji
Zasada entropii
Zasada synchroniczności
Zasada entropii
Źródłami sensu życia wg Frankla NIE są/jest:
Przeżycia wartości i uczuć do ludzi
Twórcze działania
Praktykowanie wdzięczności
Postawa wobec cierpienia
Praktykowanie wdzięczności
Usunięcie ze świadomości lub utrzymywanie poza świadomością myśli, wyobrażeń i
wspomnień, które są bolesne lub budzą lęk (konflikt pomiędzy id i ego) to mechanizm
obronny:
Sublimacja
Zaprzeczenie
Wyparcie
Rozszczepienie
Wyparcie
W skład kognitywno-afektywnego systemu osobowości (CAPS) wg Mischela i Shody NIE
wchodzą:
Mechanizmy autogratyfikacji
Kompetencje i plany samoregulacji
Oczekiwania i przekonania dotyczące świata społecznego, rezultatów zachowania i własnej skuteczności
Emocje i uczucia z ich komponentami fizjologicznymi
Mechanizmy autogratyfikacji
Typ charakteru społecznego wg Fromma, którego cechuje określona tożsamość, autonomia,
spontaniczność w działaniu, nastawienie na dobro ogółu, twórcza realizacja własnego
potencjału z korzyścią dla innych to typ:
Produktywny
Eksploratorski
Receptywny
Marketingowy
Produktywny
Zgodnie z założeniami Fromma orientacji biofilnej NIE opisuje:
dążenie do zyskania kontroli nad otoczeniem społecznym i środowiskiem, w którym osoba żyje
twórcze podejście do życia
stały, konsekwentny rozwój ja oraz swobodna ekspresja myśli i uczuć
kontakt z sumieniem i ukierunkowanie etyczne
dążenie do zyskania kontroli nad otoczeniem społecznym i środowiskiem, w którym osoba żyje
Które zdanie z poniższych jest fałszywe - Poczucie własnej skuteczności:
dotyczy oceny możliwości własnego działania w określonych sytuacjach
decyduje o wyborze sytuacji, w które człowiek się angażuje i podjęciu działania
odgrywa zasadniczą rolę w motywacji
warunkuje indywidualne strategie uczenia się
decyduje o wyborze sytuacji, w które człowiek się angażuje i podjęciu działania
Wg Ryana i Deciego forma motywacji zewnętrznej najbardziej zbliżona do motywacji
wewnętrznej (a więc najbardziej autonomiczna), występująca, gdy regulacje są w silnym
stopniu (choć nie zupełnie) zasymilowane z ja i łączą się z przekonaniami dotyczącymi potrzeb
własnych i samooceną to:
Kontrola zewnętrzna zachowania
Regulacja zintegrowana
Regulacja przez identyfikację
Regulacja związana z introjekcją
Regulacja zintegrowana
Założeniem psychologii zorientowanej na osobę wg Straś – Romanowskiej NIE jest:
Preferencja badań nomotetycznych przed idiograficznymi
Dopuszczalna jest interdyscyplinarność i eklektyzm by najpełniej opisać i wyjaśnić człowieka
W życiu człowieka podstawowymi są atrybuty związane z subiektywnością (świadomość refleksyjna, wola, sumienie)
Człowiek to indywidualna, złożona, nieredukowalna całość
Preferencja badań nomotetycznych przed idiograficznymi
Spontaniczna realizacja celów pozaosobowych i działań wartościowych to wg psychologii
pozytywnej jedna z trzech dróg do satysfakcjonującego życia, która?
życie pełne sensu
życie zaangażowane
życie przyjemne
życie ukierunkowane
życie pełne sensu
Cattell w swojej koncepcji osobowości NIE wymieniał cech(przeczytaj uważnie zwracając
uwagę na przeczenie!):
konstytucjonalnych i środowiskowych
centralnych i drugorzędnych
zdolnościowych i dynamicznych
powierzchniowych i źródłowych
centralnych i drugorzędnych
Wg Rogersa proces podświadomego spostrzegania doświadczeń to
Organizmiczny proces wartościujący
Subcepcja
Projekcja
Apercepcja
Subcepcja
Osobowość zdaniem Allporta NIE jest (przeczytaj uważnie zwracając uwagę na przeczenie!):
strukturą złożoną z hierarchicznych procesów psychicznych, w której bardziej ogólne (np. cechy podstawowe czy proprium) dominują nad szczegółowymi (np. nad odruchami)
niepowtarzalną strukturą cech, które mają właściwości motywacyjne
dynamiczną organizacją systemów psychofizycznych determinujących jej przystosowanie do środowiska
konstruktem teoretycznym, abstrakcyjnym, nieposiadającym korelatów neuronowych i fizjologicznych
konstruktem teoretycznym, abstrakcyjnym, nieposiadającym korelatów neuronowych i fizjologicznych