rozumienie poleceń, lecz nieumiejętność płynnego mówienia
trudność w wykonywaniu poleceń, jak i wypowiadaniu się
rozumienie poleceń, lecz trudność w ich wykonywaniu
trudność w wykonywaniu poleceń, jak i wypowiadaniu się
Neuroprzekaźniki hamujące:
wzmacniają przesył impulsu nerwowego poprzez hamowanie przepuszczalności błony pre i postsynaptycznej
wzmacniają działanie receptorów w błonie postsynaptycznej poprzez hamowanie zbyt mocnego impulsu nerwowego w błonie presynaptycznej
osłabiają przesyłanie impulsu nerwowego z błony presynaptycznej, przez szczelinę synaptyczną do błony postsynaptycznej
osłabiają przesyłanie impulsu nerwowego z błony postsynaptycznej do presynaptycznej poprzez szczelinę synaptyczną
osłabiają przesyłanie impulsu nerwowego z błony presynaptycznej, przez szczelinę synaptyczną do błony postsynaptycznej
Zjawisko szoku neuronalnego związane jest z:
odwracalnym pogorszeniem niezaburzonych funkcji w wyniku uszkodzenia tkanki mózgowej
chwilowym polepszeniem funkcji poznawczych w wyniku tworzących się nowych połączeń nerwowych
wyjątkową sytuacją, kiedy po utraceniu funkcji poznawczej z uszkodzonego obszaru mózgu pacjentowi samoistnie się poprawia
gorszym funkcjonowaniem poznawczym w wyniku zaburzeń wynikających z uszkodzenia mózgu
odwracalnym pogorszeniem niezaburzonych funkcji w wyniku uszkodzenia tkanki mózgowej
Zaburzenie pojawiające się w wyniku udaru móżdżku jest:
afazja
dyzartria
pomijanie stronne
agnozja
dyzartria
Pacjenci z objawami zespołu czołowego, podobnie jak po wcześniejszych historycznie zabiegach lobotomii:
nie odczuwają emocji, są spowolnieni psychoruchowo
są apatyczni, nie przejawiają lęku i halucynacji
przejawiają nieadaptacyjne zmiany w zachowaniu i emocjonalności
często przejawiają zaburzenia neurologiczne
przejawiają nieadaptacyjne zmiany w zachowaniu i emocjonalności
W przypadku pacjenta, który doświadcza stopniowo postępującego osłabienia mięśni, niemożności poruszania się, aż do niewydolności oddechowej, możemy przypuszczać, iż choruje na:
stwardnienie rozsiane
stwardnienie zanikowe boczne
chorobę Creutzfeldta-Jacoba
zespół Guillaina-Barrego
stwardnienie zanikowe boczne
Nieumiejętność przewidywania skutków swojego zachowania oraz nieumiejętność rozpoznawania przekazu emocjonalnego w głosie rozmówcy mogą świadczyć o uszkodzeniu:
płata czołowego i skroniowego
płata czołowego i potylicznego
płata skroniowego i układu limbicznego
styku czołowo-skroniowo-potylicznego
płata czołowego i skroniowego
Nieprawdą jest, że:
do badań z zakresu medycyny nuklearnej zaliczamy scyntygrafię
świadomość nie jest tożsama z przytomnością
pomijanie stronne wiąże się z myleniem prawej i lewej strony przestrzeni
podstawowymi badaniami obrazowymi w neurologii są TK i MRI
pomijanie stronne wiąże się z myleniem prawej i lewej strony przestrzeni
Układ limbiczny:
wszystkie odpowiedzi
odgrywa istotną rolę w warunkowaniu reakcji lękowych
odpowiada za powstawanie wspomnień
jest kontrolowany przez płaty czołowe
wszystkie odpowiedzi
Utrudnione przypominanie sobie szczegółów wydarzeń pod wpływem stresu wynika m.in. z:
nadmiernej aktywacji hipokampa i zahamowania działania ciała migdałowatego
silnej aktywacji układu współczulnego w wyniku nadmiernej aktywności hipokampa
silnego pobudzenia miejsca sinawego, aktywizacji wzgórza i zahamowania ciała migdałowatego
silnej aktywacji ciała migdałowatego i zahamowania prawidłowego działania hipokampa
silnej aktywacji ciała migdałowatego i zahamowania prawidłowego działania hipokampa
Szybkie i znaczne pogarszanie stanu poznawczego pacjenta wraz ze stanami dezorientacji, może być związane z:
stwardnieniem zanikowym bocznym
gąbczastym zwyrodnieniem mózgu
zespołem Guillaina-Barrego
chorobą Alzheimera
gąbczastym zwyrodnieniem mózgu
Prawdą jest, że:
neurogeneza zachodzi w opuszce węchowej
mózg człowieka uzyskuje dojrzałość neurobiologiczną w pierwszych 6. latach życia
w niektórych przypadkach neuroplastyczność mózgu utrudnia rehabilitację neuropsychologiczną
kwas gamma - aminomasłowy jest neuroprzekaźnikiem pobudzającym komórki nerwowe
neurogeneza zachodzi w opuszce węchowej
Pacjent, który doznał rozległego udaru pnia mózgu, może wykazywać objawy:
zespołu zamknięcia lub śpiączki
stanu minimalnej świadomości oraz problemów ze snem
śpiączki i zaburzeń równowagi
zespołu zamknięcia lub śpiączki
Wskaż prawidłowe stwierdzenie:
pierwszym zmysłem rozwijającym się w życiu płodowym jest zmysł wzroku
układ parasympatyczny jest częścią obwodowego układu nerwowego
zamknięcie cewy nerwowej w okresie płodowym warunkuje prawidłowy rozwój układu nerwowego
układ nerwowy zaczyna rozwijać się w drugim miesiącu życia płodowego
zamknięcie cewy nerwowej w okresie płodowym warunkuje prawidłowy rozwój układu nerwowego
Jeżeli pacjent wypowiada się przez chwilę płynnie, po czym zatrzymuje się i nie potrafi przypomnieć sobie nazwy tego, o czym chciał powiedzieć, pokazując o co mu chodzi lub opisując, może to być przejawem:
dyzartii
afazji nominalnej
afazji ruchowej
afazji mieszanej
afazji nominalnej
Czynnikami zwiększającymi skuteczność procesu rehabilitacji funkcji poznawczych są:
współpraca pacjenta oraz zjawisko szoku neuronalnego
nauroplastyczność oraz wysoki poziom samokontroli
świadomość deficytów oraz nastawienie na szybkie osiągnięcie efektów
motywacja pacjenta oraz posiadanie rezerwy poznawczej
motywacja pacjenta oraz posiadanie rezerwy poznawczej