Fiszki

Ekologia - klasa 8 dział 3

Test w formie fiszek Test z działu biologii: ekologia. Dla klas ósmych na podstawie podręcznika Nowa Era
Ilość pytań: 13 Rozwiązywany: 1028 razy
Co to jest ekologia?
Ekologia to nauka zajmująca się zależnościami między organizmami a ich środowiskiem.
Ekologia to nauka o kosmosie i gwiazdach.
Ekologia to metody dbania o środowisko.
Ekologia to sposób na uprawianie roślin w domu.
Ekologia to nauka zajmująca się zależnościami między organizmami a ich środowiskiem.
Zaznacz które zdania są prawdziwe a które fałszywe
1. Nisza ekologiczna to określone wymagania życiowe każdego oragnizmu
2. W siedlisku może żyć wiele gatunków
3. Organizmy wskaźnikowe mają szeroki zakres tolerancji ekologicznej
4. Skala wodorostowa służy do oceny stopnia zanieczyszczenia
1. Nisza ekologiczna to określone wymagania życiowe każdego oragnizmu
2. W siedlisku może żyć wiele gatunków
Zaznacz czynniki środowiska nieożywione
organizmy innego gatunku
temperatura
ukształtowanie terenu
nasłonecznienie
organizmy takiego samego gatunku
temperatura
ukształtowanie terenu
nasłonecznienie
Najkorzystniejsza wartość zakresu tolerancji ekologicznej, w której organizm rozwija się najlepiej to:
optimum
Wybierz cechy populacji:
rozrodczość
liczebność
wędrówki
kamuflaż
zagęszczenie
rozrodczość
liczebność
zagęszczenie
Jaka struktura przestrzenna jest przedstawiona na ilustracji
rozmieszczenie skupiskowe
rozmieszczenie równomierne
rozmieszczenie losowe
rozmieszczenie skupiskowe
Jaka struktura przestrzenna jest przedstawiona na ilustracji
rozmieszczenie skupiskowe
rozmieszczenie równomierne
rozmieszczenie losowe
rozmieszczenie losowe
Zaznacz które zdania są prawdziwe a które fałszywe:
1. Emigracja polega na przybywaniu osobników
2. Migracje to nie to samo co wędrówki
3. W populacji wymierającej przeważają osobniki młodociane
4. W większości gatunków struktura płciowa ma właściwe proporcje
5. Życie w grupie ma tylko zalety
1. Migracje to nie to samo co wędrówki
2. W większości gatunków struktura płciowa ma właściwe proporcje
Wybierz zależności, które mają oddziaływanie antagonistyczne:
Drapieżnictwo
Mutualizm
Pasożytnictwo
Konkurencja
Drapieżnictwo
Pasożytnictwo
Konkurencja
Zaznacz skutki konkurencji międzygatunkowej:
podział przestrzeni na terytoria
zmiana niszy ekologicznej
ustalenie hierarchii
wyparcie gatunku
zmiana niszy ekologicznej
wyparcie gatunku
Zaznacz przystosowania organizmów do roślinożerności:
ostre kły
długi ogon
smukłe ciało
specjalnie zbudowany żołądek
charakterystyczny aparat gębowy
szerokie zęby
specjalnie zbudowany żołądek
charakterystyczny aparat gębowy
szerokie zęby
Zaznacz które zdania są prawdziwe a które fałszywe:
1. Głównym sposobem polowania jest gonitwa
2. Drapieżniki dokonują selekcji
3. Roślinożercy zapobiegają zarastaniu łąk
4. Roślinożercy głównie zjadają całą roślinę, co prowadzi do jej śmierci
5. Pokarm roślinny zawiera dużo celulozy - niestrawnego cukru
1. Drapieżniki dokonują selekcji
2. Roślinożercy zapobiegają zarastaniu łąk
3. Pokarm roślinny zawiera dużo celulozy - niestrawnego cukru
Zaznacz strategie obronne organizmów przed atakiem drapieżnika:
kamuflaż
wzbudzenie zainteresowania
udawanie martwego
substancje toksyczne w ciele
tworzenie pułapek
udawanie rośliny
kamuflaż
udawanie martwego
substancje toksyczne w ciele